אא

"אם לא היה קליק עם יורם, לא הייתי פה"

ראיון זוגי - אייל סגל, הבעלים החדש של קשרי תעופה והמנכ"ל יורם מוטעי. על החיבור והחברות בין השניים, על התוכניות והמטרות של קשרי תעופה ועל הקשר בין עולם התיירות לעולם הכדורגל

יורם מוטעי ואייל סגל. צילום: רונן מחלב||מוטעי|סגל יורם מוטעי ואייל סגל. צילום: רונן מחלב||מוטעי|סגל
קשרי תעופה עברה מהפך גדול בחודש החולף, שעה שאיש העסקים אייל סגל הפך לבעל השליטה בחברה, בה שלט ב-12 שנים האחרונות איש העסקים, רמי שביט. סגל רכש 51.6% מהחברה תמורת כ-33.5 מיליון שקל, מחיר של 21.8% מעל ערך השוק, מה שהעניק לחברה שווי של כ-63 מיליון שקל. מי שהביא את סגל לעסקה הוא מנכ"ל קשרי ת עופה, יורם מוטעי, שהייתה לו היכרות מוקדמת עם סגל. תקופה ארוכה קשרי תעופה הייתה על המדף, כאשר לא מעט גורמים בתוך ענף התיירות ניהלו מו"מ לרכוש אותה. בסופו של דבר הצליח מוטעי להביא רוכש מחוץ לענף התיירות. המהלך הזה ביסס את מעמדו של מוטעי בחברה, כשסגל סומך עליו בעיניים עצומות. מוטעי אף צפוי להגדיל את אחזקותיו בחברה מ-10% ל-20% ממניות החברה.   בין מוטעי לסגל חיבור טוב. סגל אף מודה כי ללא מוטעי הוא לא היה רוכש חברה, השונה מתחומי עיסוקיו. סגל, 56, ומוטעי, 51, מסונכרנים באשר לרצונות ולכוונות שלהם לגבי החברה. סגל מתכוון לעזור ולתמוך, אך לא להיות יו"ר המתערב בכל נושא. הוא סומך על מוטעי. סגל הוא הבעלים של חברת רנאומן, העוסקת, בין השאר, בתחום פתרונות האבטחה. בראיון משותף ראשון, סגל את מוטעי, מדברים על הקשר בין השניים, על התוכניות של קשרי התעופה, על המודל העסקי, ועל 'הבעיה' שיש לשניים בתחום הכדורגל ואיך הם מתמודדים עימה.   
סגלסגל
מוטעי על סגל: "הקשר שלנו מבוסס על אמון מוחלט וראיית טובת הקבוצה לנגד עינינו כערך עליון". צילום: רונן מחלב   אייל, הכניסה לעולם התיירות היא משהו שונה מפרופיל העסקים שלך. איך אתה רואה זאת? "זה עולם חדש מבחינתי, חוץ מזה שאני צרכן של תיירות, ואפילו לא קטן, גם ברמה האישית וגם ברמת החברה. זה חדש לחלוטין. רק לפני שמונה ימים המניות עברו לרשותי, ואני היום עושה ממש את צעדיי הראשונים. יורם ואני רואים את הדברים עין בעין. יש לנו תוכניות קצרות טווח וגם תוכניות ארוכות טווח ואנחנו מתחילים לעבוד". יורם, אתה הבאת את אייל, בוא ספר על 'המבצע'. היו גורמים בענף שרצו לרכוש את החברה. מה קרה מאחורי הקלעים? "ברגע שרמי שביט הודיע כי בכוונתו להתעסק בעסקי הליבה שלו, הביעו מספר גורמים את רצונם לרכוש את השליטה בחברה. היותו של אייל איש חזון, רצונו הכן להקדיש זמן לפיתוח החברה ומהירות קבלת ההחלטות שלו, הם אלה שהביאו את אייל לרכישת השליטה בקשרי תעופה. כמנכ"ל החברה אני רואה בכך תעודת כבוד לפועלם של כל העוסקים במלאכה אצלנו, שגורם עסקי רציני מחוץ לענף התיירות בוחר להיכנס לענף באמצעות השקעה בחברה כשלנו". אייל, יש לך מודל, שאתה רוצה לראות בו את קשרי תעופה? "אני חושב שיש כמה מודלים, אבל החשוב ביותר זה לקחת את היתרונות של קשרי תעופה ולמקסם אותם ברבעונים החלשים בתחום התיירות. כמו כן, יש אפשרויות נוספות של שתפ"ים בינלאומיים, שניתן לבצע אותם, ואני איש של שתפ"ים כל חיי. כל מה שנוכל לעשות בשיתוף פעולה וימקסם את היתרונות של קשרי תעופה, אנחנו נהיה שם". יורם, איך אתה רואה את המודל בו תובילו יחד את קשרי תעופה? "אני מניח שאייל יתחיל להיכנס לעובי הקורה כבר בשבועות הקרובים והמודל המנצח מבחינתי הינו מודל של שיתוף פעולה מפרה". אייל, על אילו שיתופי פעולה אתה יכול להצביע? "למשל, רשתות בתי מלון עם אזורים חדשים, שמתאימים לתכונות שהתייר הישראלי אוהב ולא נחשף אליהן עדיין, ויש עוד תחומים שונים ומוטיבציה גבוהה להצלחה". ענף התיירות תלוי מאד באירועים ביטחוניים, עננים וולקנים משביתי טיסות, מחיר הדלק, שער הדולר, ומשתנים נוספים. יש חברות הנכנסות לתחומים נוספים לצורך היציבות הכלכלית. האם אתה רואה את קשרי תעופה בבעלותך נכנסת לתחומים נוספים? "כן. יש כיוונים ורעיונות ואנחנו מתכוונים לטפח אותם בצורה יסודית אחרי שנלמד ונכיר אותם מקרוב. אבל אני גם חושב, שאין תחום בעולם שאין לו בעייתיות משלו. צריך ללכת נכון, למזער סיכונים. אני נמצא בתחום, שמושפע לא פחות מענף התיירות, אבל בנינו את העסק בצורה כזו, שיש לנו עוגנים המגנים אלינו. אנחנו צריכים לזכור, שהקהל הישראלי בשנים האחרונות שינה את יכולותיו ורצונותיו. ניקח, לדוגמא, את כמות הימים שתייר ישראלי שוהה בחו"ל. בשנה-שנתיים האחרונות, אני חושב, שזה בסדרי גודל שונים ממה שהיה לפני 10-15 שנה. יש עוד לאן להתפתח". אייל, בחזון שלך איפה אתה רוצה לראות את קשרי תעופה עוד חמש שנים? "אני רואה את קשרי תעופה עוד חמש שנים ממשיכה לגדול בתחום הסיטונאי וגם בתחום הקמעונאי, ורואה אותה בעלת נכסים בתחום התיירות גם בארץ וגם בעולם". לדעתך, אפשר להרוויח הרבה יותר בענף התיירות? "כן. צריך למלא תוכן ברבעונים הפחות פעילים. כיום כל עולם התיירות מתבסס עם הרבעון השלישי וצריך לדעת לעבור טוב את הרבעון הראשון, השני והרביעי".
אילסגל2אילסגל2
על כניסתו לתחום: "היו אנשים שהביעו פליאה, כי יודעים שאני לא מהתחום". סגל   לתחום המלונאות אתם עתידים להיכנס? "כן, לדוגמא. זה חלק מהנכסים הרלוונטיים". גם בעלות על בתי מלון? "כן. בארץ וגם בחו"ל".    יורם, מה דעתך על כך? מה התוכניות שלך לכניסה לתחומי עיסוק נוספים? "עם כניסתו של אייל לחברה, אנו נקיים דיונים מסודרים ונביא כמובן את כל ההחלטות לדיון בדירקטוריון החברה, על מנת שנוכל לצאת לדרך בצורה מסודרת, ואז נפרסם תוכנית סדורה. אין זה סוד שקשרי תעופה פרסמה לפני מספר שנים תשקיף מדף לגיוס כסף מהציבור, בדיוק לחלק מהפעילויות שאייל ציין. מסיבות אובייקטיביות הכסף לא גויס, אך המטרות נותרו רלוונטיות". אייל, כיו"ר אתה מתכוון להיות מעורב, לרדת לפרטים הקטנים? "אני פחות מתערב. יש מנכ"ל מקצוען, שמכיר היטב את העבודה, ואני אהיה לו לאוזן. בסופו של דבר, הרבה יותר נוח שיש עם מי להתייעץ בתחומים חדשים בנושאים הדורשים התייעצויות. סביר להניח שחלק מהנושאים אכיר טוב יותר, אבל אני לא מתכוון להיכנס לפרטי פרטים. זה התפקיד של המנכ"ל והצוות שלו". נראה שיש בינך ובין יורם קליק נהדר. הלכת איתו בהבנה מוחלטת... "אם לא היה קליק, לא הייתי פה. ההיכרות החלה, כשהיה לקוח בפעילות אחרת שלי, ושם נוצר הקשר, ואז אני הפכתי ללקוח שלו". יורם, איך אתה רואה את שיתוף הפעולה עם אייל? נראה שנרקם ביניכם קשר מיוחד... "אייל הינו איש ערכי משכמו ומעלה. הקשר שלנו מבוסס על אמון מוחלט וראיית טובת הקבוצה לנגד עינינו כערך עליון. אין לי ספק שיכולות הביצוע וקבלת ההחלטות המוכחת שלו מהוות נכס לקבוצה". אייל, בסופו של דבר שילמת 22% מעל מחיר הבורסה של החברה. אתה מאמין שתוכל להצעיד אותה לרווחיות יותר גדולה, שהמנייה תהיה יותר סחירה? "אני לא פנסיונר. אותי מעניינים הביצועים של החברה. כך תמחרתי את ההצעה שלי. לא התייחסתי לשווי המנייה. זה פחות עניין אותי. בחנתי את הביצועים ואת השינויים שאני יכול לעשות. אני מעריך שאני יכול לשפר את העלויות בבנקים ונושאים כספיים כאלה ואחרים".
מוטעימוטעי
מוטעי. עתיד להיכנס לתחום המלונאות   אייל סגל הולך להתחיל להכיר את אנשי התיירות? "בוא נאמר שאני אכיר את עולם התיירות, אבל לא הולך למלא את הזמן שלי בכך. במקומות שאהבתי להיות, אמשיך להיות בהם, ולא בטוח שאלה אותם מקומות, שאנשי התיירות מתכוונים אליהם". כשסיפרת שאתה נכנס לתיירות, אמרו לך: השתגעת? מה יש לך לחפש שם? "היו אנשים שהביעו פליאה, כי יודעים שאני לא מהתחום. היו הרבה יותר אנשים שהבינו מאשר כאלה שהביעו פליאה מעצם העסקה ולא מהכניסה לעולם התיירות". בחודשיים האחרונים רכשת חברה בורסאית, רכשת את מכבי נתניה, שחשופה מאד תקשורתית, ואתה לא אוהב חשיפה. אך כעת תצטרך להתמודד עם אור הזרקורים... "מדויק. ואני מתחיל להתרגל לזה עכשיו". מתרגלים לזה? "אפשר להתרגל. לא חייבים לעשות זאת במינון גבוה". יורם, אתה מרחיק את אייל מהפוליטיקה של הענף? "נראה לי שזה הנושא האחרון, שאייל יתוודע אליו, הן מכוח אופיו והן מפאת קוצר זמן". אייל, יש לך כעת את העסק שלך, את מכבי נתניה, את קשרי תעופה, מה סדר העדיפויות שלך? "מי שעסוק, יש לו זמן לכול". יורם, אתה ידוע כאוהד של בית"ר ירושלים, והצבע הצהוב משותף. תתחיל ללכת למשחקי מכבי נתניה? אתם מדברים גם על כדורגל? "אכן, מדברים גם על כדורגל. למשחק טרם הלכתי ואני מניח שאלך. כמובן שאני מאחל למכבי נתניה הצלחה, אך את המנורה אני לא מחליף. וצריך גם שיהיה עניין בישיבות הדירקטוריון מעבר לטיפול בענייני החברה... ברצוני לנצל את הראיון על מנת להודות לכל משפחת קשרי תעופה המורחבת, שעוסקת במלאכה, על הנאמנות ומקצועיות, שהם מביאים איתם בכל רגע נתון, לברך את סוכני הנסיעות, שותפינו האמיצים והיקרים לדרך זה העשור הרביעי, ולאחל לכל ענף התיירות שנת אושר, שלווה ונחת רוח".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותכללי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: