אא

פיימונטה - אופי, יופי ומטעמים ייחודיים בקצהו הצפוני של המגף האיטלקי

אוכל טוב,יינות משובחים,נוף עוצר נשימה,עושר תרבותי,אופנה מובילה,מזג אויר נוח,עם ססגוני ומסביר פנים,כל אלו ועוד רבים וטובים הופכים את הביקור בחבל פיימונטה לבלתי נשכח.

Shutterstock Shutterstock

הקלישאה אומרת כי טיול באיטליה אינו יכול שלא להיות מוצלח, וכי לכל מקום אליו תגיע בארץ המגף מובטחת לך הנאה צרופה. האוכל הטוב, היינות המשובחים, הנוף היפה והרב-גוני, העושר התרבותי, הפיאצות שוקקות החיים, המבנים הארכיטקטוניים והפסלים, האופנה המובילה, היופי הניבט מכל עבר, מזג האויר הנוח, העם הססגוני, השמח ומסביר הפנים- כל אלה ועוד גורמים למי שמגיע לראשונה בחייו לאיטליה ליפול מיד בקסמיה, ולמי ששב ומבקר בה להתאהב בה בכל פעם מחדש.


הדברים נכונים לגבי כל חבל ארץ באיטליה, בין בדרומה של המדינה, בין במרכזה ובין בצפונה, בין אלה המוכרים יותר ובין אלה המוכרים פחות. חבל פיימונטה נמנה עם אותם מחוזות פחות מוכרים בקרב הציבור הרחב, ולמעשה השם "פיימונטה" מוכר בעיקר לחובבי היין, בהיותו של האזור ידוע ביינותיו המשובחים. 


לאחרונה, וביתר שאת לאחר אולימפיאדת החורף אשר התקיימה בטורינו בשנת 2006, נעשים מאמצים ע"י גורמי התיירות בפיימונטה לקדם את התיירות הבינלאומית לחבל ארץ זה, לרבות עידודה של תיירות מישראל, בהתחשב בעובדה כי מדי שנה פוקדים את איטליה עשרות אלפי תיירים ישראלים.


במסגרת סיור עיתונאים ביוזמת מחלקת התיירות של מחוז פיימונטה שאורגן על ידי הסוכנות להשקעות,יצוא ותיירות של פיימונטה  בשיתוף עם  לשכת המסחר והתעשיה ישראל-איטליה, אשר מקדמת פיתוח קשרים עיסקיים, כלכליים, מסחריים ותעשייתיים בין שתי המדינות, הוזמנו לא מכבר מספר עיתונאים ומפעילי תיירות מישראל לביקור בפיימונטה, על-מנת לגלות ולהכיר מקרוב חבל ארץ מקסים זה, ולהתרשם באופן ישיר ממגוון האפשרויות שיש לאזור זה להציע למבקרים בו. 


חבל פיימונטה, המצוי בחלק הצפון מערבי של איטליה, למרגלות הרי האלפים, הינו אחד המחוזות הגדולים ביותר מבין 20 מחוזותיה של איטליה. המחוז אשר גובל בשוויץ בצפון ובצרפת במערב, מצוי בלב אירופה, ונחשב לאחד המחוזות העשירים, היציבים והמבוססים באיטליה. פירוש השם "פיימונטה" באיטלקית הוא "למרגלות ההר", באשר מרבית שטחו של המחוז, המשתרע על פני כ-25,000 קמ"ר, הינו חלק מישורי הנמצא למורדות הרי האלפים שבחלקו הצפוני של המחוז, ולמורדות הרי האפנינים בחלק הדרומי.


בפיימונטה מתגוררים כ-4.5 מיליון תושבים, חלקם הגדול בעיר טורינו, בירת המחוז, ובסביבותיה. חבל פיימונטה, המחולק ל-8 נפות , מאופיין ברובו בנוף כפרי וירוק, עשיר בשדות ובכרמים, הודות לאדמה הפוריה שבחלקו המישורי, ולנהר הפו העובר בו, על יובליו הרבים. הצבע השולט לאורך מרבית השנה הוא הצבע הירוק.  בפיימונטה ישנם כפרים קטנים, עיירות קסומות ופסטורליות, גבעות ועמקים מוריקים, טירות, ארמונות, מנזרים, חוות חקלאיות, ערים עתיקות, אתרים היסטוריים, וכמובן את העיר הגדולה והמודרנית טורינו.




להלן, על קצה המזלג, מספר יעדים ומקומות נבחרים בפיימונטה, אשר נותנים תמונה של המקום, החל באגם מאג'ורה שבחלק הצפוני, וכלה בטורינו עיר הבירה של המחוז: אגם מאג'ורה - לאגו מאג'ורה , שזכתה לפרסום רב בספר "הקץ לנשק" של הסופר הנודע ארנסט המינגווי, אשר בילה בה לאחר מלחמת העולם הראשונה.


המלון היוקרתי והמפואר ביותר בסטרסה הוא ה-Regina Palace Hotel, על שפת האגם, אשר חוגג בימים אלה 100 שנים להיווסדו. מלון זה, עם עבר היסטורי מרשים, עדיין משמר את הקסם של הימים ההם בהם נהגו להתארח בין כתליו נסיכים ומלכות, ולצד חדרים חדשים ומתחם ספא שנבנו בו לאחרונה שומר עדיין על צביונו וסגנונו המיוחד והמהודר.


עיירות או ערים קטנות נוספות בהן ניתן לבקר לאורך חופו של האגם הן ארונה , המפורסמת בעיקר בזכות המצודה שלה, ו-ורבניה האטרקציה המרכזית בלאגו מאג'ורה הינה ביקור בשלשת האיים השייכים למשפחה האיטלקית המפורסמת, משפחת בורומאו : Isola Bella, Isola Madre ו- Isola Dei Pescatori. לכל שלשת האיים ניתן להגיע בסירות או מעבורות מכל קצוות האגם.


האי היפה והמתוייר ביותר הינו ה-Isola Bella , בו מצוי ארמון אשר נבנה במאה ה-17 בסגנון הבארוק, ומסביב לו גנים מרהיבים בהם מסתובבים באופן חופשי בין המבקרים טווסים לבנים נדירים. הארמון נבנה לאיזבלה בורומאו, אחת מנשות האצולה של אותם ימים ובת למשפחה הידועה, ע"י בעלה וטליאנו בורומאו.  בקומה הראשונה של הארמון ניתן לבקר ולהתבונן ביצירות האומנות המפוארות, בציורים, רהיטים ושטיחים, ואילו בקומה השניה והשלישית מצויים כ-60 חדרים פרטיים של משפחת בורומאו, המתגוררת כיום במילאנו, ומגיעה מעת לעת להתארח בארמון.


בסמוך, נמצא האי הקטן Isola Dei Pescatori ,שפירושו אי הדייגים, ובו מספר בתי מלון קטנים ומסעדות דגים מצויינות. האי השלישי והגדול מכולם הוא ה- Isola Madre בו צמחים אקזוטיים ופרחים רבים, ואף בו מצוי ארמון שנבנה במאה ה-16. וורצ'לי – באמצע הדרך בין טורינו למילאנו נמצאת עיר קטנה המונה כ- 45,000 תושבים, עיר שלווה ושקטה עם המון חן איטלקי - וורצ'לי. עיר זו שוכנת באזור מישורי ופורה עם שדות אורז רבים מסביב לה, ונחשבת לבירת האורז של איטליה, למרכז הראשי לגידול אורז באיטליה, שהינה יצרנית האורז הגדולה ביותר באירופה.


בחודשי האביב מוצפים שדות האורז במים, מיובליו הרבים של נהר הפו, והמחזה הנגלה לנוסעים בכבישים החוצים את השדות המוריקים הוא מרהיב.
שדות האורז שייכים למגדלים פרטיים, ולצדם פזורות חוות חקלאיות רבות, בהן ניתן לבקר, ובחלקן אף ללון ללילה אחד או שניים. המאכל המועדף באזור הוא כמובן הריזוטו, על כל סוגיו, ואפילו העוגות והקינוחים השונים נעשים מאורז.


בעיר ישנן מספר כנסיות, מוזיאון בורגנויה וכן אוניברסיטה. פעמיים בשבוע, בימי שלישי ושישי בשעות הבוקר, הופכות שתי הככרות המרכזיות של וורצ'לי, פיאצה קאבור ופיאצה פאלאציו וקיו, לרבות הרחוב המחבר ביניהן, לשוק ענק וססגוני המושך אליו את כל תושבי האזור.  בעיר וורצ'לי הייתה בעבר קהילה יהודית גדולה ועשירה אשר חיה במתחם נפרד ועצמאי עם רחובות צרים וחנויות רבות, ובין השנים 1874-1878 נבנה בעיר בית כנסת גדול ,בעיר אף התגורר במשך 5 שנים, לסירוגין, בין השנים 1800 -1805 נפוליאון .


קאזלה מונפרטו – אחד העיירות בחבל פיימונטה בהן חובה על כל יהודי לבקר הינה העיירה קאזלה מונפרטו, אשר בה מצוי בית הכנסת היפה ביותר באיטליה, ואחד היפים באירופה כולה. בית הכנסת המרשים, אשר נבנה ב-1595 והיווה את מקור גאוותם של יהודי פיימונטה במשך שנים רבות, פתוח לביקור בימי ראשון, ובשאר הימים ניתן לתאם ביקור בו מראש.


קאזלה מונפרטו נמצאת במרחק של כ-60 ק"מ מזרחית לטורינו, ושוכנת על גדות נהר הפו, אשר עובר למרגלות גבעותיה של העיירה. תושבי העיירה מתפרנסים בעיקר מגידולי אורז ומכרמים, ועיירה זו נחשבת כאחת העיירות העשירות בחבל פיימונטה. החלק המעניין בקאזלה מונפרטו, מעבר לבית הכנסת האמור, הוא המרכז העתיק של העיר, סביב פיאצה מאזיני, אשר בסמוך לה מצויה הקתדרלה הנושאת את שמו של סנט אבסיו , וכן הרחובות השקטים המחברים בין פיאצה מאזיני לבין פיאצה קסטלו בהם מצויים מרבית האתרים והמונומנטים ההיסטוריים המעניינים של העיירה, לרבות כנסיות, ארמון ותיאטרון.


אסטי – עיר אחרת במחוז פיימונטה, בירת הנפה של אסטי, הינה העיר אסטי. בעיר זו ניתן גם כן לבקר בארמונות, קתדרלות וכנסיות, ולשוטט ברחובותיה הפסטורליים, ואף בה מצוי בית כנסת יחד עם מוזיאון יהדות השוכן במבנה מהמאה ה-18.  העיר אסטי נמצאת באזור המוקף שדות תירס וכרמים, והיא נחשבת כאחד מהאזורים הראשיים לגידול ולייצור יין בפיימונטה, יחד עם אזור הלאנגה ואזור הרוארו.  באזורים של אסטי ולאנגה מתמקדים בעיקר בייצור יין אדום, בעוד שבאזור רוארו ההתמקדות היא ביין הלבן.


לכל אזור יש זן ענבים מיוחד ואופייני, כאשר באזור אסטי הזן המוביל הוא הברברה, ממנו מיוצר הברברה ד'אסטי סופריורה, הנחשב כדגל היין של האזור. באזור הלאנגה, הזן המוביל הוא זן הנביולו, וממנו מיוצרים היינות המפורסמים ה"בארברסקו" וה"ברולו".  אלבה– העיר אלבה, המרוחקת כ-45 דקות מטורינו, נוסדה ע"י הרומאים, ושרידי התקופה הרומאית בולטים בחלק העתיק של העיר. 4 מגדלים מבין 100 מגדלים שהיו באלבה נשתמרו בצורתם המקורית, ומהווים את אחד מסימני ההיכר של העיר. הקתדרלה של אלבה נמצאת בככר המרכזית של העיר, ומדי שבת בבוקר הופכת הככר לשוק ענק של אוכל, ירקות, בגדים, נעליים ועוד.


בחלק העתיק של העיר ישנו מדרחוב איטלקי טיפוסי, כאשר שני הרחובות המרכזיים בהם מצויים חנויות אופנתיות הינם הרחובות קאבור ועמנואל. באזור התעשיה של אלבה מצויים מפעלי השוקולד הידועים של נוטלה ושל פרארו, וריח השוקולד הנפלא נישא באויר ונפוץ בכל רחבי העיר. שמה של העיר אלבה הולך לפניה הודות לפטריות הכמהין הלבנות והשחורות המצויות בסביבתה, וברחבי העיר ישנן חנויות המתמחות בממכר פטריות הכמהין.


פטריות הכמהין הלבנות גדלות וחבויות בתוך האדמה, לצד שרשי עצים גדולים, והחיפוש אחריהם מתבצע באמצעות כלבים מיוחדים המיומנים באיתורן. מחירה של פטריית כמהין לבנה במשקל של 40 גרם מרקיע שחקים, ומגיע לכ-200 יורו, בעוד שמחירה של פטריית כמהין שחורה, הנדירה פחות, הנו כעשירית ממחיר זה. בחודש אוקטובר, מדי שנה, מתקיים באלבה פסטיבל בינלאומי של פטריות כמהין לבנות, אשר נמשך במשך חודש ימים, ואליו מגיעים מחפשי כמהין וחובבי המעדן ממקומות רבים באיטליה ומחוצה לה.


מעבר לפסטיבל הכמהין שהינו הארוע המרכזי בכל שנה, מתקיימים בעיר בסופי השבוע מופעים שונים, קונצרטים, וכן מרוץ חמורים. בסמיכות לאלבה, בעיירה לה מורה הממוקמת בראש גבעה, מצויה מסעדת גורמה של שף בעל מוניטין ששמה Bovio, עם נוף פנורמי מדהים כאשר כל אזור הלאנגה והכרמים פרוש לנגד עיניהם של הסועדים במסעדה זו. סביב העיר ישנם כפרים ועיירות קטנות קטנים בהם מצויים מלונות בוטיק מקסימים, כגון מלון Casa Pavesi בגרינצה קאבור , למרגלות ארמון ובו מצודה עתיקה וכן מסעדה.


טורינו – העיר המוכרת והמפורסמת ביותר בחבל פיימונטה היא כמובן בירת המחוז, העיר הרביעית בגודלה באיטליה, ובה מתגוררים כמיליון תושבים.  בעבר הלא רחוק נחשבה טורינו כעיר תעשייתית, החוסה בצילה של העיר מילאנו האופנתית והעשירה, אולם בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר אולימפיאדת החורף ב-2006 שנערכה בה, התפתחה טורינו באופן מרשים, וכיום אינה נופלת ממילאנו, ורבים סבורים כי היא אף עולה עליה.


העיר, אשר שוכנת על הגדה המערבית של נהר הפו, משמשת כיום כמרכז התעשייתי הגדול ביותר באיטליה, ובתחומה פועלות חברות בינלאומייות רבות. סמלה של העיר הוא ה"מולה אנטוליאנה", מונומנט המתנשא לגובה רב, שבנייתו החלה במאה ה-19 כבית כנסת, וכיום הוא משמש למוזיאון הלאומי של הקולנוע, ומקום תצפית על העיר וסביבתה.  בטורינו מצוי אף המוזיאון המצרי שבו אוסף העתיקות ממצרים השני בגודלו בעולם אחרי המוזיאון של קהיר. 7 ארמונות מקיפים את העיר, וכן בולט בה מגדל פלטין, המהווה את אחד השרידים השמורים בצפון איטליה מהתקופה הרומאית.


טורינו היא עיר יפיפיה, עיר ירוקה ונקיה, עיר צפון אירופאית לכל דבר, אופנתית ואיכותית ביותר, עשירה במוזיאונים וגלריות, עם שפע חנויות ומסעדות, חיי לילה עשירים, והמון אווירה איטלקית ושארם.  הכיכר היפה של העיר היא פיאצה סאן-קארלו, ובמרכזה פסלו של עמנואל פיליברטו רוכב על סוס. בחלקה הדרומי של הפיאצה שתי כנסיות מפוארות, סאן קרלו וסנטה קריסטינה, ובסמוך לה מרכזי הקניות ב-ויה מילאנו וב-ויה רומא, וכן המדרחוב הענק של ויה גריבאלדי.


ניחוח איטלקי משכר. כך ניתן לתמצת את הטיול בחבל פיימונטה. אוכל מעולה, יינות מובחרים, נופים ירוקים, וכל שאר מנעמיה של איטליה מצויים בהחלט בפיימונטה. אפשרויות הבילוי וההנאה הן רבות ומגוונות, באשר לצד טיול בעיר איטלקית מודרנית, עשירה ואופנתית ניתן ליהנות גם מטיול באזור ציורי וקסום של אגם מאג'ורה היפיפה והרי האלפים הסמוכים לו, וכמובן מטיול באזורים כפריים, שקטים ופסטורליים, עם נופים מרהיבים, ברחבי חבל פיימונטה. מי שכבר מיצה מחוזות אחרים באיטליה ישמח מן הסתם לגלות ולהכיר אף את פיימונטה, ומי שיבחר לטייל לראשונה באיטליה דווקא בחבל ארץ זה, ודאי לא יתאכזב, וייהנה מאופיו, יופיו ומטעמיו של המקום.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאיטליה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: