אא

"אם היו אומרים לי רק לפני חודשיים שאהיה שגריר ישראל באיחוד האמירויות הייתי חושב שאנשים הוזים"

אחרי 4.5 שנים כנשיא התאחדות המלונות, נחתה ההצעה לתפקיד חלומי: שגריר ישראל באיחוד האמירויות. רגע לפני שהוא אורז לאבו דאבי, אמיר חייק מספר בראיון לפספורט על ההפתעה הגדולה שהכין לו שר החוץ, יאיר לפיד: "נפגשנו לשיחה בנושאים אחרים לגמרי. הדבר היחיד שידעתי שאקבל בשיחה זה קפה ואז יאיר הפתיע"

אמיר חייק צילום: יח"צ אמיר חייק צילום: יח"צ

לאמיר חייק לא הייתה שום תכנית מקורית לעזוב את נשיאות התאחדות המלונות כך סתם באמצע הקדנציה, למרות שהרזומה שלו מלמד על נטייה לזוז הלאה לתפקיד/האתגר הבא בכל 4-5 שנים. פנייה שקיבל משר החוץ, יאיר לפיד, לכהן כשגריר ישראל באיחוד האמירויות, הפתיעה אותו לגמרי ושינתה מקצה לקצה את כל תכניותיו.

"אם היו אומרים לי רק לפני חודשיים שאהיה שגריר ישראל באיחוד האמירויות הייתי חושב שאנשים הוזים", אומר חייק בראיון לפספורט.

"ההצעה הפתיעה אותי", אומר חייק שצפוי לעזוב בקרוב לאבו דאבי. "כששר החוץ הציע לי את התפקיד ידעתי שהחיים שלי השתנו ללא הכר. אני מודה ליאיר לפיד על ההצעה. קיבלתי את ההצעה הזאת ממנו בהפתעה. לא יכולתי לסרב לה, כי לא מסרבים להצעה שכזו. זה אתגר אדיר, אתגר ענק. אני חושב שיש חובה גדולה מאוד להצליח בתפקיד לטובת מדינת ישראל והיחסים בין שתי המדינות".

לא ידעת שהצעה כזאת צפויה להגיע? לא רמזו לך עליה?

"נפגשנו לשיחה בנושאים אחרים לגמרי. הדבר היחיד שידעתי שאקבל בשיחה, זה קפה".

ואז לפיד הפתיע אותך ושינה את חייך?

"מאוד הפתיע. זה לקח לו כמה שניות לשנות לי את כל החיים. אני כאן, חייב לציין את בת זוגי לחיים, יפעת, שהיא פשוט התגייסה ממש בלי יותר מדי דיבורים ואמרה לי שהיא איתי ותומכת במהלך כזה ונעשה הכל כדי שנצליח. אתה לא יכול להצליח במהלכים כאלה בלי תמיכה חזקה ובלי משפחה שתומכת. בסוף אתה יכול להחליט החלטות אבל לא יכול להסתתר מהמשפחה שלך".

מאז הפסקת לצייץ ברשתות החברתיות בעקבות הביקורת שנשמעה על התבטאויות שלך ברשת. בין היתר, תקפת את ההחלטה להוציא את איחוד האמירויות מרשימת המדינות האדומות בשל לחץ מדיני.

"בן אדם שהולך לתפקיד דיפלומטי צריך לצמצם את הנוכחות שלו לנוכחות רלוונטית בתפקיד שלו".

מי שלא מכיר אותך, לא מבין את ההומור בציוצים שלך. אנשים לקחו את זה צעד קדימה

"חלק מהציוצים שלי עלו בהומור, אבל יש מי שלא מבין את ההומור שלי ולכן צריך לצמצם אבל אמשיך לצייץ על הפועל ת"א. נושא שמעניין, אך לא מצחיק".

העברת מסר מרגיע למי שצריך על הציוצים?

"אני לא מתכתב. מי שהיה צריך לדעת מה הייתה הכוונה שלי, יודע". אמיר חייק. צילומים: רונן מחלב

למה אתה מצפה בתפקיד השגריר?

"להגיע ולהתחיל לעבוד שם. יש לי תחושה שכל התפקידים שעשיתי הכינו אותי לתפקיד הזה".

יש כבר התרגשות?

"כמעט ולא ישנתי מאז שקיבלתי את הצעת שר החוץ מרוב התרגשות ושעות של חשיבה מה אפשר לעשות ואיך לעשות נכון כדי להביא לתוצאות. בסופו של דבר, אני מתחייב להתייחס מאוד מאוד ברצינות לתפקיד כזה. כאחד שבא לעשות, אתה חייב להיות במצב של לתת את כל כולך לתפקיד בלי משחקים".

למדת כבר על המדינה, מנהגיה וכיו"ב?

"משתדל לשמור על מידת צניעות לדעת שיש הרבה דברים שאני לא יודע ושאלמד תוך כדי תנועה. יש הרבה אנשים במשרד החוץ ומחוץ למשרד שעוזרים לי בידע, בפרטים וגם בנושאים שאצטרך ללמוד ולהכיר טוב".

יצא לך כבר לבקר באיחוד האמירויות?

"לצערי לא יצא לי לבקר, אבל בסופו של דבר יהיה לי מספיק זמן להיות".

כבר קוראים לך אדוני השגריר?

"מוקדם, יהיה לי מספיק אחרי שהמינוי יכנס לתוקף ואגיש את כתב האמנה, אם ירצה השם באיחוד האמירויות".

שיננת כבר את הערבית שגדלת עליה?

"ברמה מסוימת. גם פה יש לי הרבה מה להשתפר".

"אגלה סוד, השביל חכם מההולך בו"

 

כיהנת 4.5 שנים כנשיא התאחדות המלונות. איך אתה מסכם את התקופה?

"כמו רכבת הרים בלונה פארק. הייתה תקופה שהחלה בצורה אופטימית, מאוד שמחה עם גרפים של עלייה בתיירות הנכנסת. בסופו של דבר, סיימנו אותה כשהכול נסגר והכול היה במצב נוראי ושחור. היום אנחנו נמצאים ביציאה החוצה מהמצב, שחלק גדול של הענף עדיין פגוע כתוצאה מזה שאין תיירות חוץ ולא רואים את הסוף של זה. לא רואים את האור בקצה המנהרה. ראיתי הרבה ענפים בחיים שלי. הענף הזה הוא סופר אופטימי עם אנשים סופר אופטימיים. הענף ׳יצא מזה׳, יצא מחוזק. גם המדינה, הממשלה ומקבלי ההחלטות מבינים בכל הרמות שזה ענף כלכלי, שיכול להיות מנוע צמיחה למשק הישראלי. החזר ההשקעה על ההשקעה בו הוא מאוד מהיר, במטבע קשה, גם בכסף, גם בתעסוקה, גם במודלים של אנשים, פיתוח הפריפריה במובן הטוב שלה. רואים את התשואה על ההשקעה מהר מאוד. זה אחד האתגרים. זה לא חוג של אחר הצהרים, זה ענף כלכלי וכך צריך להתייחס אליו".

לפני שנכנסת להתאחדות, היו חששות. אמרו עליך, הוא לא מלונאי, לא מבין. מה הם חושבים היום לדעתך?

"זאת שאלה שצריך להפנות למלונאים, מה הם חושבים על זה היום. יש מצבים בחיים ששואלים מתי הוא כבר ילך, כשאני רואה את כמות הטלפונים, ההודעות מחברים וחברות אמיתיים מתוך הענף, היא אדירה. עדיף שישאלו למה הולך ולא מתי ילך".

איזה ענף מצאת עם כניסתך לתפקיד ואיזה ענף אתה עוזב?

"מצאתי ענף עם אנשים מדהימים. במלונאות יש אנשים יוצאים מן הכלל. חרוצים, אנשי עבודה, אנשים של פרטים, שהאירוח אצלם בדם. לא כל אחד יכול להיות מלונאי, לארח ברצון, בחדווה, לספוג תלונות, לדעת לתקן תוך תנועה כדי שאנשים ייצאו מרוצים מהאירוח. לא הכרתי את רוב האנשים, משאיר אחרי היום ענף שחלקו מאוד קשה, חלקו מתחיל להתאושש, משאיר הרבה מאוד חברות וחברים מאוד קרובים שלי, שידעו ביחד לשלב ידיים, לפעול במצבים מאוד קשים לטובת הענף הזה. אני חושב לבוא להגיד היום, אמיר עשה ואמיר עשה, זה מאוד יפה, אבל זו קבוצה של אנשים שהלכה איתי בדרך הזו, עברה דרך חתחתים, עבדה בשעות לא שעות, הייתה מוכנה לשלב ידיים לפעול, לדבר, לחשב ביחד בכל שעות היממה, לכן אני עוזב ענף שגם היום מבינים שמגיע להם, שזה לא ענף שאפשר להתעלם ממנו".

המדינה כבר מבינה את זה? נאבקת מול האוצר בעניין הזה

"המדינה מבינה שזה ענף כלכלי. זה ענף תשתיתי לכל התיירות במדינת ישראל, שחשובה ככלי דיפלומטי. הסברתי שזה גם כלי ביטחוני. אם המדינה לא הייתה מבינה את זה היא לא תומכת. זה הענף היחיד שקיבל סיוע מחוץ לכל הסיוע הרוחבי שקיבלו כל הענפים". אמיר חייק. צילום: רונן מחלב

זה לא היה פשוט

"לא היה פשוט, אני חייב להודות. אבל במשרדי התיירות, הבריאות, המשפטים והפנים, פשוט הושיטו לנו יד והקשיבו לנו. יש לי שיטה להעביר החלטה בממשלה, פשוט להסביר את האמת. להציג נתוני אמת, להתמודד עם האמת. במשרד האוצר דאגתי להציג תמונה כלכלית של יתרונות וגם חסרונות שיש ומקיים דיון אמיתי. אז אתה מסביר איך זה יכול להביא לצמיחה ואתה זוכה לתמיכה והתייחסות של מקבלי החלטות".

בבחירות לקדנציה שנייה כנשיא נכנסה הפוליטיקה להתאחדות. היו כאלה שניסו להכשיל אותך, איך הרגשת? מצאת את עצמך אומר מה אני צריך את זה?

"ידעתי שאני לא יכול לעזוב ולהגיד שאני לא ממשיך לעוד קדנציה באמצע המשבר לאור הקושי האדיר שהיה. לגבי מה הרגשתי, התחושה הייתה לא נעימה אבל בסופו של דבר אני חושב שהענף ניצח. יש אנשים שחשבו באותה תקופה אחרת ממני ורבים מהם כיום מתקשרים, מכים על חטא. אני לא מתחשבן עם אף אחד, אני חושב שהיה אפשר לעשות זאת בצורה הרבה יותר מכובדת. גם להתמודדות פוליטית בתוך ארגון יש כללים, שמרתי עליהם ואני שמח ששמרתי עליהם לטובת הארגון. בסופו של דבר הארגון הוא מה שחשוב, לא בעלי התפקידים בו".

היו שרצו לגרור אותך למחוזות אחרים, כולל יזום כתבות משמיצות

"היו כאלה שניסו לגרור למחוזות אחרים, אבל אני אדם שקשה לגרור אותו. פוליטית הם רצו להשתלט על הארגון וזה לגיטימי, אבל הכלים לא היו לגיטימיים".

מה צריך לשנות ולעשות קדימה בארגון?

"התאחדות המלונות חייבת להיות זו שמובילה את ענף התיירות בישראל, להיות זו שמשמיעה את קולה לטובת המלונאים והענף כולו. התאחדות המלונות היא הגוף שחייב לאגד ולהגן את הענף הזה. התחלתי להכין תכנית איך תראה התיירות 20/30. אני מניח שהמחליף/ה שלי יהיו אלה שיטפלו בזה. לשים נייר דיון מול משרד התיירות ושר התיירות, להמשיך למסדרונות הממשלה, לעודד הוצאת תכנית רב שנתית לקידום. ענף סופר חשוב, סופר ראוי וענף כלכלי שיכול באמת לעשות טוב לכלכת ישראל כולה. זו הזדמנות מבחינתי להודות לאנשים שעבדו איתי, למלונאיות למלונאים, לצוות של ההתאחדות בראשות מנכ"לית ההתאחדות, יעל דניאלי, על העבודה המאומצת שעשינו ביחד. בסופו של דבר מנהל לא יכול להצליח לבד, הוא צריך את האנשים שיהיו לידו, צוות שיהיה ביחד איתו. אני נפרד מהענף הזה אבל בסופו של דבר זה מצחיק, אני מאוד נרגש, זה לא עובר לידי ואומר וואלה. אני נפרד מהענף הזה בשמחה ובעצב".

מה לא הספקת להשלים?

"לא הספקתי להשלים את הנייר הזה שהזכרתי, אבל בעיניי זה דבר שחייב להיעשות וזה תפקידה של ההתאחדות".

כל 4-5 שנים אתה אוהב להחליף תפקיד, מאז התחלת כעוזרו של מיכה חריש. זו אג'נדה אצלך?

"אני אגלה לך סוד, השביל חכם מההולך בו. לפעמים אתה מוצא את עצמך במקומות שלא חשבת שתגיע אליהם כי הקונסטלציה הביאה, כי גם מציעים לך תפקיד שאתה לא יכול לסרב לו, כמו שקורה בימים האלו. לכן, אני חושב שזו לא אידאולוגיה. יש לי אידיאולוגיה אחת שאני חושב שמנהל לא צריך לשבת הרבה שנים על אותו כיסא כי בשלב מסוים הוא מתחיל להתייבש מבחינת הרעיונות והמוטיבציה שלו. הוא צריך לפנות את מקומו למנהלים אחריו, ללכת ולא להסתכל אחורה ולא רק אם מבקשים ממנו לעזוב ולא למתוח ביקורת. מישהו אחריו יכול לחשוב אחרת וזה בסדר, תמיד לזכור שהארגון שהשארת צריך להיות יותר חזק מהארגון שקיבלת. להיות יותר רלוונטי מהארגון שקיבלת והוא צריך להתקדם בסופו של דבר במעלה ההר וזה יכול לקרות גם בלעדיך. אנשים חושבים שביום שהם עוזבים, הארגונים לא יחזיקו מעמד וזו טעות גדולה. תמיד תשאף שאחריך המחליף יהיה טוב ממך ותוכל לעזור לו אם ירצה את העזרה שלך ואם לא ירצה, תמשיך האלה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאותמבזקיםאחד על אחדאמיר חייק

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: