אא

הונגריה במיטבה וגם: 5 מטעמים מקומיים שאסור לכם להחמיץ

עיירות ציוריות, טבע, היסטוריה עשירה, מרחצאות חמים, יקבים ואוכל משובח - טיול להונגריה שלא הכרתם. טוסקנה, מאחורייך

בודפשט. צילום: shutterstock בודפשט. צילום: shutterstock
אפתח בגילוי נאות. עבורי כל ביקור בהונגריה, הוא חגיגה. כמי שגדלה בבית ממוצא הונגרי אני אוהבת לטייל, לשוטט ברחובות, בין חנויות, לנסות מסעדות חדשות ואפילו סתם לנסוע בתחבורה הציבורית. הזדמנות להתמוגג מהשפה המצחיקה, ולהרגיש קצת כאילו חזרתי הביתה. וכמובן, המטבח ההונגרי. אין על האוכל ההונגרי בעיני, אבל נדמה לי שפה אני לא היחידה. אוכל חם, מזמין, משמין ומושחת כמו ש"אוהל" (במבטא הונגרי) צריך להיות. אז אני מודה שכשהגיעה ההזמנה לבקר בהונגריה, מבחינתי זו הצעה שלא מסרבים לה. בודפשט גורמת לך להתאהב בה, גם אם אין לך שורשים מקומיים. בירת הונגריה, היא עיר תוססת, יש בה מרכז תרבותי מסחרי ותיירותי עשיר, עם היסטוריה מפוארת וחיי לילה תוססים. העיר היפה ששוכנת לאורכו של הדנובה, עם השדרות הרחבות בסגנון פריזאי, לאורכן בתי קפה רומנטיים וחנויות אופנה, מבנים ובניינים מתקופות שונות, פארקים וגשרים ענקיים, מרהיבים ביום ועוצרי נשימה בלילה. לבודפשט יש כה רבות להציע: שיט על הדנובה, טיול רגלי (או הזדמנות לריצה ורכיבה) לאורך הנהר ולחצות את הגשרים, ביקור בבניין הפרלמנט, או סיור בעיר העתיקה. גיחת חובה לשוק האוכל המקורה וכמובן המדרחוב הראשי, ואצי אוצה, על שלל החנויות בו, הרשתות המוכרות ובתי הקפה.   הדנובה, הונגריה. צילום: סוכנות התיירות הונגריה   אופציה כיפית לחוות את העיר, בלי לגמור את הרגליים, הם הסיורים המודרכים (באנגלית) על טוק-טוק. הזדמנות לעלות גם לביקור בבודה ההררית יותר והירוקה. אנחנו התארחנו במלון BARCELO, שנפתח לפני חודשים אחדים, ממש מהנילונים. מלון בוטיק נעים ומפנק, במיקום מעולה ברובע היהודי במרכז העיר שהוא נקודת תיירות חובה ומרתקת. ובלילות, אולי תופתעו הרובע הוא אזור הבילויים הכי נחשב ונחשק של בודפשט. סמוך למלון נמצאת חצר "גוזדו", מתחם בנינים ששופץ והפך למקום בילוי הומה עם ברים, מסעדות ודוכני מזון מהיר. מחיר: כ-85 אירו לזוג ללילה אם אתם חובבי פארק מים, או הורים לכאלה, ולא אכפת לכם לשהות במרחק חצי שעה מהעיר, ישנו מלון בשם Aquaworld Resort עם פארק מים גדול וספא מקורה, שמתאים לכל עונות השנה ולכל גיל. למרות שהמלון מספק הסעות חינם, חמש פעמים ביום, לבודפשט וחזרה, אני כבר שמעתי על משפחות שהגיעו ולא מצאו לנכון לצאת ממנו בכלל. הכניסה לפארק ולספא כלולה במחיר החבילה, כ-180 אירו ללילה לזוג פלוס שניים. לפני שיצאנו לאכול ולבלות, כשמזג האוויר התקרר כיאה לאירופה, עצרנו לטבילה חמימה ומענגת במרחצאות רודאש. הונגריה חמישית בעולם במרכזי בריאות ומים תרמיים, ובודפשט ידועה במרחצאות שלה, עוד מימי השלטון העות'מאני. מרחצאות רודאש ששופצו בשנת 2012, שמרו גם על הצביון התורכי ובהן שש בריכות מים תרמיים ונוף מדהים לדנובה ולפשט.

לטעום את בודפשט קצת אחרת

בחזרה למטבח ההונגרי. בבודפשט תמצאו אוכל הונגרי אותנטי אבל לא רק. מסעדות בכל הסגנונות ובכל טווחי המחירים, כולל הודי ואסייתי וגם ים תיכוני ופיוז'ן. אנחנו בחרנו הפעם לנסות מסעדות עם טוויסט, קצת אחרת. בית קפה-מסעדה באווירה מיוחדת, הוא Zeller Bistro שיש לו חצר מטופחת וגג נפתח ומרגיש קצת כמו גינה בלב העיר. זה התחיל כעסק משפחתי שצמח למסעדה משגשגת, ובכל ערב משש ועד חצות מתקיימות הופעות חיות. האוכל טעים וטרי, תפריט משתנה ומבחר יינות מקומיים לטעימה. המלצה קטנה לפתיחה: יין הבית שהוא ריזלינג עם סירופ פירות יער ופטל.   Zeller Bistro. צילום: מרב מילר   כדי לטעום את בודפשט קצת אחרת, תרתי משמע, הגענו למקום שנקרא TABLE שהוא בעצם חדר פרטי מרווח ומעוצב בסטייל שבו מכינים ארוחה עם שף נבחר. אנחנו בחרנו לבשל עם השף של מסעדת "מזל טוב" , שמתמחה אמנם במטבח ישראלי, אבל אנחנו בישלנו אוכל הונגרי ביתי מסורתי כמו עוף בפפריקה, סלט מלפפונים קר וקינוח של אטריות מתוקות. שעתיים של חוויה קולינרית, מבשלים ואוכלים יחד. מומלץ לקבוצות חברים/זוגות/משפחות שמחפשים בילוי שונה. את הכלים אגב לא תצטרכו לנקות אחריכם.... לא קל להיפרד מבודפשט שהשאירה לנו טעם של עוד. העיר לא מפסיקה להתחדש ולהתפתח, אבל מטרת הביקור שלנו היתה לבקר גם בצפון-מזרח המדינה, על שלל האטרקציות שיש לה להציע, בואכה חבל טוקאי שמפורסם  ביין האיכותי שמיוצר בו.

דם שוורים סגולה לניצחון

מצפון לבודפשט תגלו עיירות ציוריות, עם היסטוריה ענפה ונופים יפים. בדרך לטוקאי עצרנו בעיר Eger שהיתה חלק מהאימפריה העות'מנית ומהביקור בה אפשר ללמוד על ההיסטוריה ההונגרית. בכיכר הגדולה ישנה מצודה מפורסמת שבכיבושה נחלו הטורקים מפלה למקומיים. אגדה הונגרית פופולרית מספרת שהמנהיג ההונגרי אישטאוון נתן לחייליו לשתות יין לפני הקרב, החיילים העות'מנים חשבו שמדובר בדם שוורים שבזכותו הביסו אותם ההונגרים.   מעיינות חמים, הונגריה. צילום: מרב מילר   מהכיכר תלכו לאורכו של מדרחוב קטן ומקסים, עם בתי קפה, חנויות מזכרות וכמובן חנויות לממכר יין, איך לא. צהריים אכלנו במסעדת Macok Bistro שמגישה מנות מדוגמות כמו מקטלוג, טעימות מאד ובמחירים סבירים. בדרכנו צפונה התארחנו ב-Saliris Hotel Resort & Spa הנמצא בכפר Egerszalók לא רחוק מאגר, שגם בו כמובן ספא עשיר בבריכות תרמיות וסאונות מגוונות. הייחוד בו הוא תל מלח גדול שנוצר מפעילות געשית קדומה ומייחסים לו סגולות ריפוי מיוחדות. מחיר: כ-80-100 אירו ללילה. מבצע 129 אירו לזוג לשני לילות כולל הספא

יקב בכל בית

שעה וחצי צפונה משם בכפר Tolcsva ישנו  Helia D Herbal House מרכז מבקרים קטן וכפרי של מפעל קרמים מקומי ומוכר על טהרת צמחי מרפא. במקום יש מוזיאון, בית קפה, סדנה להכנת קרמים וכמובן חנות מפעל. ריחניים ומטופחים הצפנו עוד וסוף סוף הגענו לחבל טוקאי, מחוז היין המפורסם, שבשנת 2002 אף הוכרז אתר מורשת עולמית של אונסק"ו כדי לשמור על צביונו המיוחד. התחנה הראשונה במחוז היתה בעירה טליה Tállya. שם התארחנו במלון משפחתי Oroszlános  Winehotel and Restaurant מעין טירה קטנה, כמו בסיפורים, עם חצר פנימית וחדרים חבויים, כשבעלי הבית הכינו לנו ארוחת ערב מיטב מטעמי המטבח ההונגרי ולהקת פולקור מקומית ליוותה את החגיגה. היין נשפך כמים, כיאה לאזור. בטליה גרות כאלפיים משפחות. ישוב שליו מאד, מוקף כרמים והרבה ירוק בעיניים. כמו בעיירות ובכפרים סביבה, ייצור היין הוא הפרנסה העיקרית ובכל חצר מרתף יינות קטן. אדמות האזור מתאימות במיוחד לגידול ענבים משובחים לייצור יין, כך שלכל בית יש יקב, ובשנים האחרונות הוסבו מקצת הבתים לבתי הארחה כמקור פרנסה נוסף. אנדי המדריכה שלנו, הונגריה שעשתה עליה לירושלים, וחזרה להונגריה, מספרת שבשנים האחרונות אוליגרכים רוסים ובעלי ממון מקנדה והולנד קונים אדמות ונוטעים בהם כרמים. לדבריה אפשר לקנות כפר שלם במאה אלף אירו -אם חיפשתם לכם אפיק השקעה ייחודי. לא רחוק משם נמצאת העירה MAD ובה בית הכנסת העתיק בהונגריה, ששופץ ברוב הדר. יהודים אין שם מאז מלחמת העולם. רוב הקהילה היהודית בהונגריה הושמדה בשואה והיום מרוכזים חבריה בעיקר בבירה בודפשט.  לכפרים הם לא שבו, ורק בית הכנסת העתיק נותר עדות לעבר המפואר.   יקב בכל בית. צילום: סוכנות התיירות הונגריה   במאוד הציורית סיירנו בכרכרה רתומה לסוסים. אופייני למקום שלעיתים נדמה שהזמן בו עצר מלכת, והגענו לביקור ביקב  Chateau Dereszla. היין שם מאוחסן בתנאים מוקפדים במיוחד, שמונים מטר מתחת לאדמה ובטמפרטורה מדויקת כדי לשמור על איכותו. סיירנו במחילות חפורות מתחת לאדמה, בין חביות פקוקות, ובקור של 12 מעלות וחושך, כדי לטעום מהיין המתוק והמפורסם של טוקאי. והאמת, שווה כל לגימה. מבושמים קלות סיימנו את הביקור במחוז במסעדה מקומית Első Mádi Borház  שגם היא, כמה מפתיע, מציעה טעימות מהיין המקומי. והיין של טוקאי מתוק וטעים, אין מה לומר. מה מקור המתיקות? תלוי את מי שואלים. לפי גירסה אחת, כשפלשו העות'מנים להונגריה במאה ה-16, נאלצו בעלי הכרמים בחבל לדחות את בציר הענבים, שהפכו בינתיים לצימוקים, והיין שהופק מהם היה מתוק במיוחד. אחרים יסבירו שמדובר בכלל בבקטריות שנטפלו לענבים והן אחראיות על הטעם הייחודי, ואולי בכלל הקרקע הוולקנית יחד עם מי הנהר שמחלחלים אליה, הם שיוצרים את הזנים האופייניים לאזור. כך או כך, היין של חבל טוקאי הפך למצרך חובה על שולחנות האירוח של מלכים ושליטים מלואי ה-14 והצארים הרוסים, ועד מנהיגיה הקומוניסטים של ברית המועצות והאוליגרכים של היום. מה שטוב להם, גם טוב לנו.

בירת המישור הגדול

את הביקור שלנו חתמנו בדברצן. העיר השנייה בגודלה בהונגריה, רק 3 שעות נסיעה מבודפשט ואותו הזמן בטיסה ישירה לתל אביב. המארח שלנו, כריסטוף מטה, מנהל בכיר בסוכנות התיירות של הונגריה מסביר שהמדינה מאוד מתפתחת, ויש הרבה מה לראות מחוץ לבירה. "הפוקוס שלנו בתיירות הוא על אטרקציות מחוץ לבודפשט, וקיימות סוכנויות מקומיות שמארגנות הכל לבקשתכם, ממסלולים, דרך הדרכה בעברית, והסעות ליעד". אחת מהן היא "אביב טרוולס" והמנכל שלה מרצ'י ויידה מסביר שמחוץ לבודפשט יש אינספור פעילויות. מבילוי בטבע, כמו קייאקים והייקינג, ועד אתרי מורשת והסטוריה, גם יהודית, וכלה בגסטרונומיה משובחת. מטה מוסיף, "לישראלים זה נגיש במיוחד בזכות הטיסות הישירות בקו דברצן-ת"א". דברצן היא עיר סטודנטיאלית ובאוניברסיטה שלה (במבנה עתיק ומרשים) לומדים כ-30,000 סטודנטים, בהם מאות ישראלים בעיקר בפקולטות לרפואה, וטרינריה, רפואת שיניים ורוקחות. גם בדברצן תמצאו אתרי מורשת, פארקים ירוקים, מרחצאות ופארק מים, והיתרון הוא שהמחירים עדיין נמוכים כיאה ליעד בצמיחה.   טוקיי, הונגריה. צילום: סוכנות התיירות הונגריה   אנחנו התארחנו ב-Hotel Aquaticum Debrecen שהוא למעשה עיר קטנה שיש בה הכל, עם מגוון חדרים וסוויטות משפחתיות. החבילה שמציע המלון, (כ-100 אירו ללילה לזוג + שניים על בסיס חצי פנסיון) כולל גם כניסות לפארק המים העצום שצמוד אליו, עם מגלשות מקורות, (ב-2020 תושלם בנייתו של פארק מים פתוח לצידו), לספא שבו יותר מעשרים בריכות של מים מינרליים תרפויטיים, ויש בו גם סאונה, ג'ימבורי לילדים ומתחם טיפולים ועיסויים. בית המלון עצמו ממוקם בליבו של פארק ירוק, Nagyerdei Park שבמרכזו אגם, ובצמוד למגדל המים המרשים שבר משקאות בראשו, ובתי קפה למרגלותיו. אל תוותרו על סיור רגלי ביום, ומומלץ גם בלילה, למרכז העיר, שוטטו לאורך המדרחוב, דרך הכיכר המרכזית על שמו של לאיוש קאשוט (אחד מגיבוריה הלאומיים של הונגריה) שהפסל שלו בטבורה, ולא תוכלו לפספס את הכנסייה הגדולה על שני מגדליה. קחו את המעלית לגג של הכנסייה, טפסו עוד קומה ברגל למרפסת גדולה עם תצפית פנורמית על העיר והנוף הירוק שסביבה, "המישור ההונגרי הגדול", כפי שהוא מכונה. לדברצן אין אמנם את הקצב האורבני והתוסס של בודפשט, אבל היא בהחלט מספקת חווית ביקור נעימה, מעניינת עם אטרקציות מגוונות למשפחות ולזוגות ומהווה בסיס יציאה נוח לטיולי כוכב בצפון הונגריה.  

המלצות מיוחדות בהונגריה

המלצות מיוחדות מאנדריאה ג'קב, המדריכה המקסימה שלנו, בעלת ידע עצום ודוברת עברית והונגרית

התחבורה הציבורית בבודפשט קלה וזמינה אבל שווה לנסות גם את האובר המקומי בשם BOLT. שוק הפשפשים אצ'רי (Ecseri Piac): אחד השווקים הגדולים במרכז אירופה ושווה ביקור. Sparty מסיבות הלילה במרחצאות של בודפשט. מוסיקה, ריקודים, ספא ואלכוהול באמבטיות התרמיות ההיסטוריות. המסיבה מתקיימת בכל שבת, הזמנת כרטיסים מראש. בדרך מבודפשט לאגר יש שתי אטרקציות תיירותיות שמתאימות למי שמטייל עם ילדים, אבל לא רק: חוות הדובים Medveotthon שבו אפשר להאכיל דובים בדבש. פארק הרפתקאות ממש ליד העיר אגר עם אגמים ומערות קדמוניות בשם: Szilvásvárad.
 

חמישה מטעמים שאתם חייבים לטעום בהונגריה:

רֶטֶש Rétes השטרודל ההונגרי ,למרות שהמקומיים פחות ישמחו להגדרה. מבחינתם יש למאפה הזה מקום של כבוד משלו. הריטש עשוי בצק דק דק, שממולא במילויים שונים, בדרך כלל מתוקים, אבל יש גם גרסאות מלוחות. אל תוותרו על המילוי בשזיפים או ריבת שזיפים. שווה לטעום גם את הפרג עם הדובדבנים, גבינה או גבינה עם דובדבנים, ומילוי תפוחים. הדובוש, מעין טארט גבוה עשוי משש שכבות דקיקות וביניהן מלית חמאה ושוקולד. העוגה נחשבת לאחד הסמלים הידועים ביותר של הונגריה, בדיוק כמו הגולאש והפפריקה.  זו גם ההזדמנות להמליץ על קונדיטוריית רוסוורם, Ruszwurm הוותיקה שנמצאת באזור הארמונות של בודה, נחשבת לאחת הטובות בעיר ושם תוכלו לדגום את העוגות הקלאסיות של המטבח ההונגרי . הכל שם טעים- ראו הוזהרתם. שומלואי גלושקה, פצצת שוקולד מושחתת. מה אין בעוגה הזו? שכבות של עוגת וניל, עוגת שוקולד, קרם וניל, קרם שוקולד, אגוזים, צימוקים, רום, קוניאק ופצפוצי שוקולד וכאילו שזה לא מספיק, זה גם מגיע עם הררי קצפת מעל. טעים ומושחת כבר אמרנו? דברו איתי אחר כך על מסלולי ריצה לקיזוז. פלודני היא עוגת שכבות עשירה ומתוקה מאוד שמשלבת שכבות של עלי בצק וביניהם שלושה סוגי מילוי נפרדים: תפוחים, פרג, ואגוזים או ריבת פירות, שזיפים בדרך כלל. המאפה הזה נחשב לקינוח יהודי-הונגרי טיפוסי, שהוכן בדרך כלל לפורים או לאירועים מיוחדים. ונקנח, איך לא ב-טוקאי -  Tokaj יין קינוח מתוק שמיוצר בחבל טוקאי שם ביקרנו. יש לו כשבע דרגות עשייה בהתאם למידת היובש והמתיקות. אני אהבתי את מספר שלוש וארבע אבל מדובר בכל מקרה ביין מעולה ומתוק, וזהירות זה מטעה, אבל יש בו לא מעט אחוזי אלכוהול. גם אם אתם לא דוברי הונגרית תגלו ש "לחיים" זו מילה מאד שימושית. תתחילו להתאמן על Egishigedre, ואם אתם מרגישים קוליים תוכלו להשתמש בסלנג ולקצר ל"אגי" EGI.
  הכותבת היתה אורחת של סוכנות התיירות של הונגריה

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםהונגריהבודפשטפספורט קולינרי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: