אא

הקונקשן של העשור הבא

בישראל, זה לא רלבנטי, אך באירופה ועוד איך: רכבת מהירה במקום טיסה. מאז 1994, מועד תחילת פעילותה של יורוסטאר, מספר הטיסות היומיות בין לונדון לפריז ירד ממאה ל-46 בממוצע. מאז הקמתה הרחיבה היורוסטאר את היצע קוויה ויעדיה ברחבי אירופה ובמקביל החלו חברות תעופה והרכבות גם בשת"פ ייחודיים. עוד על המאבק על התחבורה באירופה בכתבה

צילום: 123rf|SBB צילום: 123rf|SBB

Trains & Boats & Planes היה שמו של להיט עבר של הזמר האמריקני, בילי ג'יי קרמר, ובו הוא שורר על אהובתו הנוסעת לרומא ולפריז ומותירה אותו מאחור. כאשר זה לא מכבר נפגשתי בעיר האורות עם חברים איטלקיים מטורינו התברר לי שהם בחרו לעשות את הדרך מאיטליה לפריז באמצעות הרכבת המהירה, ה-TGV. בתוך 6 שעות הם גמאו את המרחק בין מרכזי שתי הערים. הטיסה בין שדות התעופה של שתי הערים נמשכת 90 דקות וכל מי שטס יודע שכדי להגיע לשדה התעופה, לעבור את הליכי הבידוק והצ'ק אין והללו בצירוף הנסיעה לעיר היעד לאחר הנחיתה, ימשכו גם הם 6 שעות. ולא הבאנו בחשבון את הנוחיות ואת המחיר.

רכבות, מטוסים ובמידה מסוימות גם כלי שייט, הם אמצעי תחבורה מתחרים אך באותה מידה הם גם משלימים. בשנים האחרונות – עם הגידולים המרשימים במספרי התיירים - חזינו בתחרות עזה בין אמצעי התחבורה הללו ובמקביל גם בשיתופי פעולה עם הפנים לעתיד.

לפני כחודשיים הודיעו חברת התעופה SWISS וחברת הרכבות של שווייץ (SBB) על תכנית משותפת שנועדה להרחיב את שירותי הרכבת המכונים  FLUGZUG, שפועלים כבר כיום בין נמל התעופה של ציריך לתחנות SBB בבזל ובלוגנו. FLUGZUG נועדה לחבר ערים שווייצריות ויעדי תיירות גדולים במדינת האלפים לרשת נתיבי הטיסה של SWISS. השנה יצורפו לבזל וללוגנו ערים ואטרקציות תיירותיות כמו ברן, לוצרן, אנדרמט, אינטרלקן וזרמט.

 
swissswiss
swiss. צילום: 123rf  

"שיתוף הפעולה הזה בינינו לבין SBB יאפשר לנוסעים לעשות שימוש אופטימלי הן בתובלה אווירית והן ברכבת בכל מקום שיהיה הגיוני לעשות זאת במונחים כלכליים ואקולוגיים", אמר מנכ"ל SWISS תומס קלורר. "על ידי הרחבת שירותי FLUGZUG  אנו יכולים לספק ללקוחותינו בכל רחבי שוויץ את חיבורי הרכבת הטובים ביותר לרשת נתיבי הטיסה הגלובלית וממנה. ובאותה עת, אנו יכולים להציע לאורחים הבינלאומיים שלנו נסיעה חלקה ופשוטה יותר אל יעדם בשווייץ".

אנדראס מאייר, מנכ"ל SBB, משוכנע באותה מידה משיתוף הפעולה: "שווייץ ומגזר התיירות ירוויחו שניהם מהשותפות האסטרטגית הזו", אמר. "אנו רוצים להקל על הלקוח ככל האפשר לרכוש את הכרטיס שלו, למשל, מהונג קונג לאינטרלקן, בתהליך הזמנה יחיד. זה גם יפשט את התכנון שלהם ויסייע בהגנה על הסביבה".

האזור שיצא נשכר מכולם מהרחבת קווי ה-FLUGZUG הוא טיצ'ינו, הקנטון דובר האיטלקית בדרומה של שוויץ. קווי הרכבת מציריך ללוגנו צפויים להתקצר משמעותית עם פתיחתה בשלהי 2020 של מנהרת CENERI . מנהרה חדשה זאת נחצבת בהמשכה של מנהרת גוטהרד בת 57 הק"מ, והיא תקצר את הנסיעה בין הדרום לצפון בעוד כ-30 דקות (אורכה הוא 15.4 ק"מ והיא ממוקמת בין בלינזנו ללוגנו).

תנאי לשיתוף פעולה כזה בין רכבת למטוס הוא שלשדה התעופה יש תחנת רכבת משלו עם נגישות לרכבות מהירות שמאפשרות זמני נסיעה תחרותיים ביחס לטיסה. חברות התעופה עושות שימוש ברכבת כתחליף לטיסות ההמשך שהן מציעות בדרך כלל.

שיתוף פעולה דומה קיים בגרמניה, שם פועל השירות המזין נוסעים לטיסות הממריאות מפרנקפורט תחת הסיסמה "סע ברכבת למטוס שלך עם רכבת אקספרס לופטהנזה, זה קל". כיום מתאפשר השירות הזה מ-14 ערים (מגטינגן ודורטמונד בצפון ועד אולם ופרייבורג בדרום). כאשר השתמשתי בשירות זה מתחנת הרכבת של קלן, הנסיעה הייתה בקרון ייעודי ובלבדי לטסים עם לופטהנזה. תהליך הצ'ק-אין לנסיעה, הן לרכבת והן לטיסה, נעשה באופן מקוון או בטלפון נייד והוא מתאפשר 23 שעות לפני מועד היציאה של הרכבת. את המטען לטיסה ניתן להפקיד במרכז AIRail בתחנת הרכבת של נמל התעופה של פרנקפורט.

  SBB, ציריך שוויץ. צילום: 123rf   גם חברת אוסטריאן איירליינס, בשיתוף עם חברת הרכבות האוסטריות (ÖBB) מציעות החל משנת 2014 שירות דומה ושמו AIRail. השירות ניתן לנוסעים מתחנות הרכבת של לינץ וזלצבורג. חברת התעופה ההולנדית, KLM, מציעה בערים מסוימות נסיעה חינם ברכבת (או באוטובוס) לשדה התעופה סכיפהול באמסטרדם או ממנו. במקביל משתפת KLM  פעולה עם הרכבות המהירות Thalys ו-TGV הנוסעות מסכיפהול לבלגיה ולצרפת. חברות התעופה והרכבת מציעות כרטיס משולב לטסים מאמסטרדם. סוג אחר של "שיתוף פעולה"  יחל ב-29 במרץ 2020. KLM תבטל את אחת מטיסותיה היומיות בין בריסל לאמסטרדם. במקביל, היא תעודד את הנוסעים לעשות שימוש ברכבת המהירה Thalys במסעם בין בירות הולנד ובלגיה.

בכוונת KLM להמשיך ולקצץ בהדרגה את מספר הטיסות בין בריסל לאמסטרדם. המהלך הזה יאפשר לחברת התעופה ההולנדית להתמודד עם מגבלות של סלוטים בסכיפהול ועל ידי החלפת טיסות לטווח קצר בשירותי רכבות, תהיה לה אפשרות לעשות שימוש בסלוטים שיתפנו לטיסות ארוכות טווח. במקביל, שירותי הרכבת לאמסטרדם יזינו את הטיסות הללו בנוסעים מבלגיה ומערים אחרות.

לצד אותו שיתוף פעולה, הרכבות המהירות מאפשרות לנוסעים לבחור בין מטוס ורכבת, ובנתיבים מסוימים מתפתחת תחרות מעניינת: כרטיסי הטיסה המוצעים בידי חברות התעופה הפעילות בזירת הלאו-קוסט זולים מאלו של הרכבת. כך, שמי ששם בראש סדר עדיפויותיו את המחיר על חשבון הנוחיות יבחר במטוס (למעשה האלטרנטיבה הזולה מכולן היא האוטובוס) בעוד מי שיהיה מוכן להוסיף למחיר הנסיעה אירו אחדים ייהנה ברכבת ממושב נוח ומרווח, המזוודה שלו לא תישקל והוא יגיע רענן למרכזה של עיר היעד. ואכן, נתיב אחד מלמד שאצל נוסעים רבים המחיר אינו חזות הכל.

  רכבות יורוסטאר בתחנת 'קינגס קרוס' בלונדון. צילום: rf123   בנתיב הזה, בין לונדון ופריז, חל שינוי דרמטי לפני 25 שנים, עד אז המעבורות (בשיתוף פעולה עם הרכבות באנגליה וצרפת) וקווי התעופה היו הנתיב האפשרי בין שתי הערים. רכבת היורוסטאר המחברת במנהרה שנחצבה מתחת לתעלה האנגלית את האי הבריטי ליבשת, יצרה אלטרנטיבה למטוס ולמעבורת.

הנסיעה המהירה והישירה של הרכבת ממרכז לונדון למרכז פריז (כשעתיים ורבע) הוכיחה את עצמה והעניקה לה יתרון על פני המטוס (שעה ורבע) והמעבורת, וזאת למרות שהמחיר אינו זול. מחיר טיסה מלוטון לשרל דה-גול, שדה התעופה העיקרי של פריז, יכול להתחיל ב-35 אירו. מחירים ממוצעים לטיסה מהית'רו ל-CDG נעים בסביבות ה-55 אירו. כרטיס בכיוון אחד ביורוסטאר בין הערים למזמינים חודשיים מראש מתחיל ב-68 אירו. יום לפני הנסיעה המחיר משלש את עצמו.  יש עוד חלופה והיא הזולה מכולן: אפשרות לנסוע באוטובוס בין הערים. הנסיעה אורכת (כולל השייט על המעבורת) כתשע שעות אבל המחירים מתחילים ב-15 אירו לכיוון אחד אך מחיר ממוצע יכול להיות כפול מזה.

מאז 1994, מועד תחילת פעילותה של יורוסטאר, מספר הטיסות היומיות בין בירות בריטניה וצרפת ירד ממאה ל-46 בממוצע. המעבורות חדלו לשמש חלופה של ממש לנוסעים עצמאיים אלא אם כן הם מבקשים לשחזר הרפתקת עבר. ואכן, עם הצלחה לא מתווכחים ומאז הקמתה הרחיבה רכבת היורוסטאר את היצע קוויה ויעדיה, הן בבריטניה והן ברחבי אירופה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםלופטהנזהאוסטריאן איירליינסSWISSKLMיורוסטאר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: