אא

החופשה האולטימטיבית במרוקו - כל האטרקציות והמקומות שכדאי להכיר

סמטאות מהפנטות, שווקים שוקקי חיים עם המון מציאות, ארכיטקטורה מרשימה, מסגדים עצומים וגם בתי כנסת מרגשים, טיולי ג'יפים במדבר וחופי ים שלווים, מפגש מרתק עם התושבים המקומיים ועוד - מרוקו מציעה לנו מגוון אטרקציות רחב במיוחד, ועכשיו אחריי ההסכם שנחתם עם מרוקו זה הזמן המושלם לגלות את הקסם שלה

הרי הריף - האטרקציה שמעט מאוד תיירים מכירים. צילום: 123rf הרי הריף - האטרקציה שמעט מאוד תיירים מכירים. צילום: 123rf

מרוקו היא אחת המדינות הגדולות ביותר באפריקה, עם כ-37 מיליון בני אדם ושטח של קרוב לחצי מיליון קמ"ר שכולל גם חופי ים מהיפים בעולם וגם מדבר עצום ומהפנט. מאז 1995 יכולים ישראלים לטייל בקזבלנקה, רבאט, מרקש ושאר הלוקיישנים הפופולריים בממלכה, וב-2021 ניתן יהיה ליהנות מהאופציה של טיסה למרוקו בלי עצירות ביניים - תוך 5 שעות בלבד תמצאו את עצמכם במקום שונה לגמרי מכל מה שאתם מכירים מצד אחד, ומצד שני כזה שמייצר מיד תחושה של בית (גם לישראלים שאינם יוצאי מרוקו). כדי לעזור לכם להפיק מקסימום נחת מחופשה במרוקו, הכנו לכם מדריך מפורט עם כל האטרקציות והמקומות המומלצים ביותר ששווה לבקר בהם:

קזבלנקה - שילוב מושלם של מזרח ומערב

קזבלנקה היא העיר הגדולה ביותר של מרוקו והמרכז הכלכלי שלה. חלק גדול מהטיסות למרוקו נוחתות בשדה התעופה הבינלאומי של העיר, ובהתאם אין כמעט חופשה במרוקו שלא כוללת את העיר הלבנה – פירוש השם קזבלנקה בספרדית.

הקסבה של קזבלנקה

הקסבה של העיר היא מקום מושלם להתחבר בו לקצב ולסגנון של מרוקו. שווקים ססגוניים, בתי קפה קטנים ומתוקים, סמטאות עתיקות והתרחשות תמידית הופכים את הקסבה ללב הפועם של קזבלנקה. תוכלו לשוטט בה לבד ופשוט לספוג את הריחות והטעמים ותוכלו גם לשכור מדריך מקומי במחיר מצחיק.

שוק בקזבלנקה מרוקושוק בקזבלנקה מרוקו
השוק בקזבלנקה, מרוקו. צילום: 123rf

מוזיאון יהדות מרוקו

לאחר מלחמת העולם ה-II חיו בקזבלנקה כ-100,000 יהודים. בשכונת אואזיס נמצא מוזיאון שמנציח את המאפיינים השונים של חיי אותה קהילה יהודית תוססת, ולמרות שהוא לא גדול במיוחד הביקור בו מייצר חוויה מרגשת מאוד. המוזיאון פתוח בימים שני עד שישי בשעות 10:00-17:00 ובימי ראשון בשעות 11:00-15:00. בשבתות המקום סגור. דמי כניסה: 20 דירהאם (כ-7.5 ש"ח).

מסגד חסן ה-II

אחד הדברים היפים בקזבלנקה, ובמרוקו באופן כללי, הוא היחס לכל הדתות. גם למי שאינו מוסלמי מומלץ לבקר במסגד הגדול ביותר בעולם מחוץ לסעודיה, מסגד חסן השני. המבנה מרהיב העין שוכן על קו החוף, עם הגב לים ויש בו בין השאר פסיפסים יפהפיים, גילופי עץ ייחודיים, רצפת זכוכית שדרכה ניתן לראות את גלי האוקיינוס נשברים בזה אחר זה על הסלעים וצריח בגובה של יותר מ-200 מטר. סיורים מודרכים שאורכים כ-45 דקות מתקיימים מדי יום בשעות 9:00, 10:00, 11:00, 12:00 ו- 15:00 (ביום שישי אין סיורים ב-11:00 וב-12:00). מאמצע מרץ ועד אמצע ספטמבר ישנו סיור גם ב-16:00. במהלך חודש הרמדאן ייתכנו שינויים. יש לחלוץ נעליים בכניסה למסגד (תקבלו תיק קטן כדי לשאת אותן אתכם בנוחות) וכמו כן נדרש לבוש שבו הברכיים והכתפיים מכוסות. מחיר: 130 דירהאם למבוגר (כ-50 ש"ח), 30 דירהאם לילדים מעל גיל 6 (כ-11 ש"ח), חינם לילדים עד גיל 6. אגב, יהודי מרוקו תרמו גם הם למימון הקמת מסגד חסן ה-II.

מסגד חסן השני במרוקומסגד חסן השני במרוקו
מסגד חסן ה-II, מרוקו. צילום: 123rf

החופים והטיילת

קזבלנקה שוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי ומציעה גם טיילת מלבבת באורך של לא פחות מ-5.5 ק"מ וגם חופים מעולים - חלקם חינמיים וחלקם בתשלום. הטיילת היא גם מוקד חיי הלילה הסוערים למדי של העיר. כעיר נמל המסעדות בקזבלנקה מציעות שלל מטבחים וגם שילובים מעניינים.

קניות

שופינג הוא חלק בלתי נפרד מכמעט כל חופשה במרוקו. בקזבלנקה, בנוסף לשוק, המקום הטוב ביותר הוא קניון מרוקו - 200,000 מ"ר של חנויות בשפע ועוד שלל אטרקציות ובהן אקווריום ענקי.

פארק הליגה הערבית

ריאה ירוקה פופולרית עם מדשאות אידיאליות לפיקניקים, מתקני שעשועים לילדים ובתי קפה למבוגרים. בפארק שוכנת גם קתדרלת הלב הקדוש ובה שני מגדלים שנבנו בהשראת קתדרלת נוטרדאם אבל עם טוויסט אוריינטלי. לא ניתן להיכנס לקתדרלה, אבל היא בהחלט מהווה רקע יפהפה לצילומים.

כיכר מוחמד ה-5

כיכר מרכזית בסמוך לעיר העתיקה שמציגה את האדריכלות המרשימה של קזבלנקה - שילוב של סגנון בנייה מערבי ובעיקר צרפתי עם סגנון בנייה ערבי.

הארמון המלכותי

עוד מבנה שמציג את האדריכלות האסלאמית בשיאה. לא ניתן להיכנס לארמון עצמו שמשמש את בית המלוכה המרוקני לאירועים רשמיים, אבל כדאי לצפות בחזית המרשימה, בגינות המטופחות שמקיפות אותו ובחיילי המלך ששומרים עליו.

הקסם של מרקש - לשדרג כל חופשה במרוקו

מרקש - שמוכרת גם בכינויים "פריז של מרוקו" ו"העיר האדומה" - נמצאת למרגלות הרי האטלס בדרום-מערב המדינה. כדאי מאוד לכלול אותה בכל טיול במרוקו, גם בזכות היותה מקום יפה ומרגש וגם בגלל שממנה ניתן לצאת לטיולים בהרי האטלס.

ג'אמע אל פנא

כיכר שמספקת לכם הצצה אל העבר ואל הכישוף הייחודי למרקש. בכל ערב, מיד עם שקיעת השמש, הכיכר מתמלאת בלהטוטנים, מתופפים, שחקנים, רוכלים, מספרי סיפורים, מכשפי נחשים, דוכני מזון, מאות מקורות אור קטנים ובעיקר אווירה שלא תמצאו באף מקום אחר. גם בשעות היום כדאי לבקר בכיכר ודרכה להיכנס אל השוק ולאינספור הדוכנים שבהם תמצאו הכל מהכל: בגדים, תבלינים, טאג'ינים, שטיחים, מוצרי קוסמטיקה ועוד. כיכר ג'אמע אל פנא מובילה גם אל אל-מלאח, הרובע היהודי הישן של מרקש. בשכונה עדיין חיים כמה מאות יהודים ויש בה גם שני בתי כנסת פעילים.

גני מאנרה מרקש מרוקוגני מאנרה מרקש מרוקו
גני מאנרה, מרקש, מרוקו. צילום: 123rf

גני מאנרה וגני מאז'ורל

גני מאנרה הם פארק פתוח לקהל הרחב ומקום נהדר לכמה רגעים של שלווה ונחת. גני מאז'ורל הם גן עדן לחובבי הטבע עם כ-9,000 מ"ר של צמחיה אקזוטית מכל העולם ועיצוב יוצא דופן שמעצים את החוויה. הכניסה לגני מאז'ורל כרוכה בתשלום של 30 דירהאם (כ-11 שקל). הם פתוחים עד 17:00 בין אוקטובר למאי ובשאר חודשי השנה עד 18:00. גני מאנרה פתוחים בכל ימות השבוע עד 18:00.

רבאט

רבאט בירת מרוקו היא עוד מקום שכדאי להגיע אליו כשיוצאים לחופשה במרוקו. האטרקציות העיקרית בעיר היא מאוזוליאום מוחמד ה-V שבו קבורים כמה ממלכי מרוקו לאורך ההיסטוריה. זהו מבנה מעורר התפעלות ובו פסיפסים בשלל צבעים, רצפת שיש בוהקת ותקרה שעליה מפוזרים עלי זהב. גם המדים הססגוניים של השומרים במקום הם מחזה נאה. בסמוך למאוזוליאום נמצא מגדל חסן שהוא למעשה מסגד שהקמתו לא הושלמה מעולם אבל גם כך הוא מתנשא לגובה של מעל 40 מטר. עוד אטרקציה מוצלחת היא קסבה דה אודאיאס - גנים אנדלוסיים מטופחים ובהם מצודה מרשימה ומוזיאון מעניין. חובבי המוזיאונים יכולים ליהנות גם במוזיאון לארכיאולוגיה ובמוזיאון לאמנות עכשווית ע"ש מוחמד ה-VI. מחוץ לעיר (במרחק של כרבע שעה נסיעה) ישנם גנים בוטניים יפהפיים בשם Jardins Exotiques. בסתיו ובחורף הגנים פתוחים עד 17:30 ואילו באביב ובקיץ עד 19:30. מחיר כרטיס למבוגר - 20 דירהאם (כ-7 ש"ח).

הארמונות של מרקש

כשמחפשים אטרקציות במרוקו ארמונות הם תמיד אופציה שכדאי לבחון. במרקש ישנם 3 ארמונות ומומלץ לבקר בלפחות אחד מהם. הארמון הראשון הוא אל באדי רחב המימדים שנמצא בין הקסבה של מרקש לבין אל-מלאח. מחיר כרטיס כניסה: 10 דירהאם (כ-4 שקלים) ושעות הפתיחה הן 08:30-11:45 וגם 14:45-17:45. ארמון השני הוא אל באהיה, שגם הוא נמצא לא הרחק משכונת אל-מלאח, וגם בו שעות הפתיחה מפוצלות (08:30-12:00, 14:30-18:00). רק חלק ממנו פתוח לציבור, והכניסה אליו היא בעלות של 10 דירהאם. הארמון המעניין ביותר הוא מנבי, שבתוכו שוכן גם מוזיאון מרקש. הארמון נמצא במרחק הליכה מג'אמע אל פנא, והוא פתוח מדי יום עד 18:00 (בין אפריל לספטמבר עד 19:00). מחיר כניסה: 30 דירהאם (11 שקל).

מסגד קוטוביה

מסגד מהמאה ה-12 שכולל מינארט בגובה 70 מטר. מוסלמים יכולים להיכנס אל המסגד עצמו, ובני ובנות שאר הדתות יכולים ליהנות מהגנים המטופחים שסביבו ומהתאורה המושקעת בשעות הערב.

הרי האטלס

אחת הסיבות העיקריות לעלייה על טיסה למרוקו היא הרי האטלס - רכס באורך 2,400 ק"מ שעובר גם בתוניסיה ובאלג'יריה. שיא הגובה, 4167 מ', נמצא במרוקו - ג'בל טובקאל, והיציאה לשם היא ממרקש. הרי האטלס מציעים גם נופים מעוררי השתאות וגם מפגש מרתק עם השבטים הבֶּרְבֶּרִים שחיים באזור. הנופים כוללים פסגות מושלגות, מפלי מים עוצמתיים, יערות עצומים, עמקים שמתפתלים בין ההרים ובאופן כללי הרבה מים והמון ירוק. במיוחד כדאי להגיע לעמק נהר הדאדס ולעמק נהר הדרע. עוד מקום שאסור לפספס הוא קניון טודרה התלול שמפורסם בקירות האדמדמים שלו. מטיילים עצמאיים יכולים לקנות טיול של יום אחד ממרקש (במחירים של החל מ-200-300 ש"ח) וגם טרקים של מספר ימים. ישנם גם טיולי אטרקציות במרוקו שכוללים ריחוף בכדור פורח מעל המראות שייכנסו לכם ללב ויישארו שם גם הרבה אחרי החזרה לארץ. ניתן למצוא טיולים שכוללים גם כדור פורח וגם אטרקציות נוספות במחירים של כ-200-250 דולר.  

אטרקציות במרוקו לחובבי הג'יפים - טיולים בסהרה

חופשה במרוקו היא בעיקר שילוב - של חדש עם ישן, מזרח ומערב, בין דתות שונות וגם בין שפע המים והירוק של הרי האטלס לצהוב העמוק ולדיונות החול האינסופיות של מדבר סהרה הסמוך. כשמחפשים אטרקציות במרוקו ניתן למצוא שלל טיולי ג'יפים בסהרה - הדרך הטובה ביותר לחוות את המדבר הגדול ביותר בעולם שמשתרע על לא פחות מ-10 מדינות. החוויה כוללת את חציית המדבר ברכבי השטח, טיפוס על הדיונות הגדולות (ובמיוחד הדיונה של מרזוגה וזו של שגגה), זריחות ושקיעות מדבריות מרגשות שיוצרות מעין ציורים בזהוב ואדום, וגם לינת לילה במאהל תחת כיפת השמיים ובתנאים נוחים - הזדמנות מצוינת לגלות את הכנסת האורחים מאירת הפנים והחמה של השבטים שחיים בסהרה. טיולים של יומיים-שלושה בסהרה ניתן למצוא במחירים של החל מ-200 ש"ח.

פאס ומקנס - לחיבור ליהדות ולרוחניות

טיסה למרוקו עשויה לנחות גם בפאס, העיר השנייה בגודלה במדינה. בעבר פאס הייתה בירת מרוקו, וכיום היא נחשבת למרכז הדתי-רוחני שלה. זוהי עיר חשובה מאוד למוסלמים וגם ליהודים - כשבין השאר חי בה הרמב"ם. במסגרת חופשה במרוקו לשומרי מסורת כדאי לתזמן הגעה לפאס בסוף השבוע וכך לבלות בה את השבת, כולל ביקור בבית הכנסת בעיר וארוחה עם הקהילה היהודית שעדיין חיה בה.

תצפיות על העיר

בורג' נור ובורג' סוד מציעות תצפית פנורמית על העיר ונוף יפה באופן כללי, וכדאי להגיע אליהן בעיקר בשעת בוקר מוקדמת, עם הזריחה.

הרובע היהודי

הרובע היהודי - המלאח - הוא חלק מפאס אל ג'דיד (פאס החדשה). ברובע זה נמצא בית הקברות היהודי שמושך אליו תיירים בני כל הדתות ושגם ממנו יש תצפית יפה - על הרובע כולו, וכן מספר בתי כנסת פעילים (איבן דנן, סעדון, חברים ועוד).

העיר פס מרוקוהעיר פס מרוקו
העיר פאס, מרוקו. צילום: 123rf

פאס אל באלי

העיר העתיקה של פאס היא עיר באמת עתיקה, עם ה"מדינה" - מבוך שכולל אלפי סמטאות ושלל פינות שופעות קסם, שווקים נסתרים, חומה ובה שערים עם ארכיטקטורה מעניינת ובעיקר חיבור אמיתי לחיים של פעם. המדרסות של פאס ומסגד קארווין מדרסה היא בית ספר ללימודי דת, והביקור בהן מומלץ בעיקר כדי לראות את הפאר שמשקף את הכבוד שלו זוכים מבנים אלה. המדרסה המפוארת ביותר היא בו אינאניה שהיא גם החדשה ביותר, ועוד 3 מדרסות מעניינות הן ספארין, צ'ראטין ואטארין - המדרסה הזו נמצאת בסמוך למסגד קארווין שהוא השני בגודלו במרוקו ובתוכו יש גם אוניברסיטה שהוקמה לפני כמעט 1,200 שנים.

מולאי יעקב

עוד אטרקציות במרוקו שאפשר למצוא בפאס (וגם בערים אחרות) הן החמאמים - מקום נהדר לראות את העיצוב האסלאמי המושקע וגם ליהנות מפינוק לגוף ולנפש. ישנם חמאמים מוצלחים גם בעיר החדשה (וויל נובל), גם בעיר העתיקה (פאס אל באלי) וגם מחוץ לפאס, כשאחד ממתחמי הספא המומלצים ביותר הוא מולאי יעקב (שנמצא במרחק של כחצי שעת נסיעה מהעיר).

מקנס

במרחק של כשעה נסיעה מפאס שוכנת מקנס. החלק ההיסטורי של מקנס הוא אתר מורשת עולמית, והוא כולל בין השאר גם את המלאח (הרובע היהודי), גם את העיר הקיסרית וגם את הארמון המלכותי שנבנה בהשראת ארמון ורסאי. מקום שאותו לא כדאי לפספס אם מגיעים למקנס הוא באב אל-מנסור - שער ענק שמוביל אל העיר העתיקה. גם כיכר אל הדים שסמוכה לשער מהווה את אחת האטרקציות המוכרות של מרוקו.

הרי הריף - האטרקציה שמעט מאוד תיירים מכירים

הרי הריף נמצאים בחלק הצפוני של המדינה וגם אותם כדאי לכלול בכל חופשה במרוקו. ההרים הם חלק מחבל טנג'יר שנמצא בנקודת המפגש בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי ובין השאר ניתן לתצפת ממנו גם על גיברלטר. הרי הריף עצמם הם אזור פחות מוכר ומתויר, אבל בהחלט כזה ששווה להקדיש לו יום. אגב, אחד הגידולים הנפוצים ביותר באזור זה הוא חשיש, כך שאל תתפלאו אם תראו לפתע שדות מריחואנה...

19402022 - mountain landscape in the north of africa, morocco19402022 - mountain landscape in the north of africa, morocco
הרי הריף - האטרקציה שמעט מאוד תיירים מכירים. צילום: 123rf

מערות הרקולס וכף ספרטל

אתר ייחודי שבו על-פי האגדה הרקולס הצליח ללכוד עדר בקר פראי. גם הנוף במקום, ובאזור כולו, פראי וכולל שלל מפרצונים קטנים (של האוקיינוס האטלנטי), עצים מחטניים וחופים ארוכים. כף ספרטל היא נקודת המפגש בין האוקיינוס האטלנטי לים התיכון וניתן להשקיף ממנה על מיצר גיברלטר.

שפשוואן

עיירה בלב הרי הריף שמוכרת גם בכינוי "העיר הכחולה", בגלל שהבתים והסמטאות בה צבועים בגוונים שונים של כחול ותכלת (וגם לבן) - כך שהיא נראית כמו לוקיישן אגדתי במיוחד. בשפשוואן תוכלו למצוא בתי קפה חביבים, מסעדות מוצלחות וגם שווקים שבהם כדאי להתעכב בדוכנים שמציעים עבודות יד מקוריות.

קבר הרב עמרם בן דיוואן

באזור הרי הריף נמצא גם אתר שמושך אליו יהודים רבים - קברו של רבי עמרם בן דיוואן, שנולד בירושלים ונשלח למרוקו שם חי בעיקר במקנס. הקבר נמצא בכפר בשם אסז'ן ליד העיירה וזאן. אחת לשנה מתקיימת במקום הילולה, וגם בשאר ימות השנה מגיעים אליו חסידי הרב.

View of the The Caves of Hercules in Cape Spartel, Morocco. Is an archaeological cave complex near Atlantic Ocean, situated 14 kilometres west of Tangier, the popular tourist attraction.View of the The Caves of Hercules in Cape Spartel, Morocco. Is an archaeological cave complex near Atlantic Ocean, situated 14 kilometres west of Tangier, the popular tourist attraction.
מערת הרקולס, מרוקו. צילום: 123rf

ווארזאזאת - ההוליווד של מרוקו

טיסה למרוקו היא הזדמנות לגלות לוקיישנים מוכרים מאוד - מסרטים הוליוודיים ומסדרות שונות. המקום שבו צולמו למשל סרטים כמו גלדיאטור וסצנות מתוך משחקי הכס הוא העיר וורזאזאת, וגם קסבת איית בן חדו הסמוכה לה. הקסבה הפוטוגנית כוללת בתי אדמה צפופים ומוקפת בחומה מרשימה. ווארזאזאת נמצאת באזור מרקש ונחשבת גם לשער אל הרי האטלס. היא עצמה שוכנת בגובה של כ-1,200 מ', ומזרחית לה ישנו אגם גדול שנוצר כתוצאה מבניית סכר על מפגש הנהרות דראע, דאדס ו-ווארזאזאת.

אסווירה - עיר חוף שלווה

חופשה במרוקו יכולה להתאים מאוד גם לחובבי גלישת רוח, שמגיעים אל אסווירה שלחופי האוקיינוס האטלנטי, בין קזבלנקה לאגדיר. בשנות ה-60 בילו בה בין השאר ג'ימי הנדריקס ובוב מארלי, וגם במאה ה-21 היא מציעה אווירה של חופש אמיתי ושלווה עמוקה. העיר העתיקה של אסווירה והנמל שלה הם עוד מקומות שמומלץ לטייל בהם ולספוג את הרוח המרוקאית האמיתית. בפרט מומלצות החנויות הקטנות של האמנים המקומיים. דרומית לאסווירה נמצאת אגאדיר. לפני כ-50 שנים אגאדיר ההיסטורית נהרסה עקב רעידת אדמה, אבל מיד לאחר מכן נבנתה מחדש כעיר נופש מודרנית, וגם בה יש חופי ים מוצלחים מאוד.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםמדריך יעדיםמרוקומרקש

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: