אא

בדרך אל ומנתב"ג? "השמיים צריכים להיפתח כבר מחר בבוקר, יש 40 מדינות שכבר פתחו"

ביקורות חריפות נגד הממשלה בדיון הבוקר של ועדת הקורונה. ח"כ שקד: "עוד אחד מכישלונות המדינה שלא עשתה הכנות לפתיחת השמיים". המשנה לראש המל"ל: "הכוונה שישראלים יצאו למדינות ירוקות". משרד הבריאות: "שרי הבריאות והתיירות ישבו, נתחיל לאפשר לקבוצות סגורות של תיירים ממדינות ירוקות להיכנס"

צילום: shutterstock צילום: shutterstock
הוועדה המיוחדת לענייני הקורונה, בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון, מקיימת הבוקר (שלישי), דיון בהיערכות לפתיחת השמיים לנכנסים וליוצאים מישראל ביוזמת ח"כ מיקי לוי. במהלך הדיון הרוחות סערו כשחברי הוועדה יצאו בביקורת חריפה על התנהלות הממשלה ועל היעדר מתווה ותכנית כיצד לפתוח את השמיים. ח"כ מיקי לוי, אמר בדיון: "אני גורס שנכון לרגע זה חוץ מאשר הצהרות, אין למדינת ישראל תכנית סדורה איך לפתוח את השמיים. גם בכניסה של תיירים והערכות של בתי מלון. 200 אלף איש מתפרנסים מהענף הזה. הם חצי שנה כמעט ללא תעסוקה. אין אופק. הם תולים תקוות לאור העבודה של הוועדה הזו בלא מעט דברים. השמיים צריכים להיפתח כבר מחר בבוקר, יש 40 מדינות בעולם שפתחו את השמיים עם מגבלות כאלה ואחרות". ח"כ שאשא-ביטון: "עצם העובדה שמאשרים כניסה של 16 אלף איש לישראל ויציאה של 30 אלף אחרים לאומן - דין אחד צריך להיות לכולם. לתת אותו פתרון לכולם". עוד אמרה ח"כ שאשא-ביטון, "השרה רגב הצהירה שיש כוונה לפתוח את השמיים באוגוסט, הגיע הזמן לעשות את זה ולא לדבר". ח"כ איילת שקד: "עוד אחד מהכישלונות המפוארים של המדינה לא עשתה את ההכנות הנדרשות לפתיחת השמיים. ישבתי עם שגרירת גרמניה בישראל היא סיפרה לי איך בגרמניה פתחו את השמיים. הממשלה הייתה צריכה כבר להתארגן עם מתווה, מה עם מעבדה בנתב"ג?. איך עד עכשיו אין מעבדה בנתב"ג?. העולם מתרגל כעת לעשות עסקים בלי ישראל. אני אומרת לממשלה העצלה הזו תפתחו את השמיים עם מתווה". ח"כ יואל רוזבוזוב: "קיבלו החלטה ש-16 אלף תלמידי ישיבות יכנסו לפה, מנגד לא נותנים פה לאנשים בעלי משפחות להיכנס לפה. לא נותנים ליהודים בלי אזרחות חולי סרטן להיכנס לישראל אך בגלל שיקולים פוליטיים צרים מכניסים לפה תלמידי ישיבות". איתן בן דוד, המשנה לראש המל"ל, אמר בוועדה: "אנחנו נמצאים במצב תחלואה גבוהה בישראל, אחד הגבוהים בעולם, לכן אנחנו מוגדרים כמדינה אדומה. רוב מדינות בעולם לא מקבלות ישראלים או דורשות בידוד או בדיקות מיוחדות. עד לפני מספר חודשים היינו מדינה ירוקה וכבר עבדנו על מתווה עם כל הגורמים לטובת נתב"ג. לצערנו בגלל מצב התחלואה זה לא התקדם. בתקופה הקרובה אמור להגיע לקבינט הקורונה מתווה לפתיחת השמים. זה פוגע בכלכלת ישראל כולה, קשובים ומנסים למצוא כל פתרון להביא את התעופה. לאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות. יש כ-10 מדינות ירוקות שאנחנו שמנסים לדבר איתם. המדינות האלה ברובם אוסרות כניסת ישראלים. הכוונה שישראלים יצאו למדינות האלה ויחזרו ללא חובת בידוד".

ד"ר אשר שלמון, המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות: "מדינת ישראל עומדת נכון לבוקר זה פי 10 ממדינה ירוקה. יש עוד דרך ארוכה כדי לרדת. ישראלים כיום לא יכולים להיכנס לרוב מדינות האיחוד האירופי. נאפשר כניסה לאזרחים ישראלים שבאים ממדינות ירוקות ללא צורך בבידוד ובדיקות.  המודל הזה מוכן להצגה בפני הממשלה והחלטה. זה היה אמור לעלות אתמול. מבחינת הצוות המקצועי של משרד הבריאות זה מוכן. לגבי כניסה לישראל ממדינות אדומות לטעמנו המקצועי יש צורך לכניסה לבידוד של 14 יום. איטליה יאפשרו לסטודנטים ישראלים להיכנס תחת מתווה".

באשר לארה"ב, השיב שלמון לשאלת ח"כ איילת שקד, "לתחושתנו ממדינות אדומות הבדיקות לא מחליפים חובת בידוד. מאז תחילת המשבר אנשי מקצוע זרים שהיו צרכים להיכנס לישראל עשו זאת תחת קפסולות סגורות. הבעיה שלנו מאנשי מכירות שהם מגיעים ליום יומיים ונמצאים במגע עם הרבה אנשים. יש פתרון ביניים שברור לנו שלא נוח לעשות פגישות בנתב"ג. לגבי מעבדות, ההבנה שמעבדה פרטית שתשב בנתב"ג יש התלבטות מקצועית האם להשתמש במאגר הלאומי ולערוך בדיקות בנתב"ג או להפעיל חברה פרטית". עוד לדברי ד"ר שלמון, "שר הבריאות ישב עם שר התיירות, נתחיל לאפשר לקבוצות סגורות של תיירים ממדינות ירוקות להיכנס לכאן".

ח'כ מיקי לויח'כ מיקי לוי
"השמיים צריכים להיפתח כבר מחר בבוקר". מיקי לוי. צילום: כנסת ישראל

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר אמר בדיון כי "ישראייר היא החברה הפעילה היחידה בנתב"ג. אתמול הבאנו לישראל 100 עולים חדשים ומתחילת המשבר 1,000 עולים חדשים. אחד או שניים מהם אובחנו כחולי קורונה. מדינת ישראל מאפשרת ובצדק להגיע. התעקשנו להחזיק את הקו לאילת בו הטסנו בסוף השבוע האחרון 3,500 אנשים. יש באילת חולי קורונה, אבל זה ניהול סיכונים. אם לא היינו ממשיכים לטוס אז היו יותר מתים, כי חולים לא היו יכולים להמשיך לטוס".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל שהשתתף אף הוא בדיון אמר, "לצערנו העמדה המקצועית של משרד בריאות אינה מוכחת ואינה נתמכת בנתונים. ישראל, המונעת כניסת זרים לחלוטין, דומה לצפון קוריאה להבדיל מאפשרויות התנועה שכבר קיימות באירופה, ארה"ב ועוד אזורים ברחבי העולם". עוד לדבריו, "בניגוד גמור לעמדה שהושמעה ע"י נציג משרד הבריאות על פיו הקבוצה הקוריאנית הביאה את הקורונה, העובדות לאשורם שהקבוצה לא הדביקה ולו ישראלי אחד .הלשכה הייתה חלוצת החקירות האפידמיולוגיות עם תחילת המשבר. מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן הקודם ופרופ' סדצקי היו מתקשרים אלינו מספר פעמים ביום אנחנו, כי היינו מקיימים את החקירה ומספקים למשרד הבריאות את מסלול התנועה ובידודם לקטיעת השרשרת ואכן תיירים ככלל לא הדביקו ישראלים". פתאל הוסיף בדיון: "הצענו מתווה מפורט, מפוקח ומנוטר לפיו תיירים ינועו בקבוצות סגורות אשר יחויבו לבצע בדיקות מספר ימים לפני ההגעה ובדיקה נוספת בהגעה ועוד אחת נוספת מספר ימים לאחר ההגעה. למעשה שהות עם קבוצות תיירים תהיה בטוחה יותר מכל נסיעה בתחבורה ציבורית או ביקור בקניונים ואירועים". פתאל סיים את דבריו ואמר: "אני מדבר גם בשם ראשי העיר טבריה, נצרת, עכו, צפת וירושלים שהכלכלות שלהן מתפוררות ללא קבוצות התיירים .מצבם הכלכלי האנוש בצל המגבלות הנוכחיות של משרד הבריאות מהווה סיכון בריאותי לחיי אדם". פתאל ביקש מיו"ר ועדת הקורונה להורות לאנשי המקצוע להציג עמדות "איך כן" ניתן לנהל תנועת תיירים לישראל ותוך התייחסות רצינית למתווה המפורט שהציגה הלשכה לוועדת הקורונה ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים. מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי , אמר בדיון: "ענף התיירות נפגע בצורה קשה יותר מענפים אחרים. עד למשבר היינו בשיא כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל והיום אנחנו עומדים על 0 תיירים. תיירות הפנים נמצאת במגמת עליה, אבל זה לא מהווה תחליף לתיירות הנכנסת, ולכן יש למצוא פתרונות שיאפשרו את החזרת הענף כולו לפעילות. אם הענף לא יחזור לפעילות בצורה מיידית הוא יקרוס אחרי החגים. ישראל היא ״סטארט-אפ ניישן״ וככזאת היא צריכה להוביל גם בתחום זה ולהביא פתרונות ויוזמות שיאפשרו חזרה לפעילות של הענף. משרד התיירות הגיש הצעה לפתיחת הענף למשרד הבריאות על מנת לייצר מתווה מסודר עם הכנסת תיירים בצורה מבוקרת, ולא להסתמך על טכנולוגיה בלבד. תעשיית התיירות ומארגני התיירות מאגדים בתוכם עשרות חברות שמכניסות מדי שנה מיליארדי שקלים למדינת ישראל ואנחנו רוצים להחזיר אותן בהקדם ולתרום גם להנעת הכלכלה הישראלית".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםכנסת

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: