אא

ישראל חתמה על הסכמי ארטמיס: התכנית להחזרת טיסות מאוישות לירח ולמאדים

במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי נחתם היום, הסכם לשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל האמריקאית בתכנית ארטמיס להחזרת טיסות מאוישות לירח ולמאדים

צילום: ציפי וילמובסקי, לע"מ צילום: ציפי וילמובסקי, לע"מ
במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי נחתם היום, יום רביעי, הסכם לשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל האמריקאית בתכנית ארטמיס להחזרת טיסות מאוישות לירח ולמאדים. ההסכם קובע עקרונות לשיתוף פעולה בחקר החלל ובשימוש אזרחי של הירח, מאדים, שביטים ואסטרואידים למטרות שלום. על ההסכמים חתמו ראש נאס"א ויליאם (ביל) נלסון ומנהל סוכנות החלל הישראלית תא"ל (מיל') אורי אורון. הטקס נערך במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס ושגריר ישראל בארצות הברית מיכאל הרצוג. את ההסכמי ארטמיס מובילה נאס"א וחברות בה כיום, לצד ארה"ב, 12 מדינות. ישראל היא המדינה הארבע עשרה שמצטרפת להסכמים. החתימה צפויה לאפשר לישראל להשתלב בתכנית ארטמיס השאפתנית במגוון שיתופי פעולה במחקר ובמדע לצד חיזוק שיתופי פעולה מסחריים וכלכליים בתחום החלל בין תעשיות החלל של כל המדינות החתומות. ההסכם הוא צעד חשוב מבחינה מדינית לישראל ומסמל את הצטרפותה לקבוצת מדינות שחרטו על דיגלן עקרונות לשיתוף פעולה ולחקר החלל למטרות שלום. התכנית להחזרת טיסות מאוישות לירח ולמאדים. צילום ציפי וילמובסקי, לע"מ

״ישראל יכולה וצריכה לשמש תפקיד מרכזי בחלום״

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן: ״אני מברכת את ראש סוכנות החלל על חתימה על הסכם ארטמיס והצטרפות ישראל לתכנית החלל השאפתנית, המורכבת והיקרה ביותר בעולם. חתימה על הסכם זה כעת, היא אבן בניין נוספת במערכת היחסים שלנו עם ארה״ב, הידידה הגדולה שלנו בעולם. המהות של תוכנית ארטמיס: לעשות משהו נועז, ומעורר השראה. להנחית אנשים - נשים וגברים - על הירח פעם נוספת, לאחר 5 עשורים. ישראל יכולה וצריכה לשמש תפקיד מרכזי בחלום הזה. ישראל יכולה לתרום בכל תחום הקשור בחלל - כולל שימוש בחליפות חלל ישראליות בטיסה הראשונה כבר במרץ הקרוב. מדובר בהוכחה נוספת שלטכנולוגיה ולחדשנות יש תפקיד דיפלומטי חשוב. למוח הישראלי יש שם שחוצה גבולות ויבשות, אפילו השמיים הם לא הגבול״.

התוכנית המורכבת והיקרה בתכניותיה של נאס״א

מטרתה העיקרית של תוכנית "ארטמיס", שהיא המורכבת והיקרה בתכניותיה של נאס"א, היא להנחית בני אדם על הירח כבר ב-2025 ובהמשך אף לבסס תחנת מחקר מאוישת קבועה. למרות שנאס"א היא זו שמובילה את התוכנית, המדינות החתומות על הסכמי ארטמיס מגייסות אף הן אמצעים להשגת יעדיה. החללית שתישא את האסטרונאוטים מכדור הארץ לירח תהיה ככל הנראה חללית אוריון, שנאס"א מפתחת הן לטיסות לתחנת החלל והן למשימות לעומק החלל, בראשן טיסות לירח ובעתיד אולי גם טיסות מאוישות למאדים. טרם ההסכם שנחתם היום, ישראל למעשה כבר לוקחת חלק בארטמיס 1 שצפויה להיות במרץ 2022. הניסויים בחליפת המגן אסטרוראד של חברת סטמארד הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית, החלו כבר בינואר אשתקד בתחנת החלל הבינלאומית. החליפה צפויה לשמש תפקיד מרכזי בתוכנית ארטמיס, שכן האסטרונאוטים שיפעלו בחלל העמוק יהיו זקוקים להגנה מפני קרינת השמש המסוכנת.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: