אא

לגלות את סיביו

העיר סיביו, בירת מחוז טרנסילבניה, היא מהיפות והפחות מוכרות בערי רומניה. רכסי הרי הקרפטים הדרומיים, כפרים אותנטיים, אוכל נהדר, אנשים סימפטים, ואף מילה על דרקולה

אגם בלאה אגם בלאה
פתיחת הקו החדש של חברת wizz air לסיביו הביאה אותנו בטיסה ישירה (פחות מ-3 שעות) לסיביו שבטרנסילבניה, אחד האזורים העתיקים ברומניה. ערים מקסימות מימי הביניים, כנסיות מבוצרות, טירות ומקומות שיש בהם הרבה מה להציע. קצת היסטוריה: במאה ה-12 הגיעו לטרנסילבניה הסקסונים (גרמנים) שקראו להתיישבות החדשה שלהם Siebenburgen. התיישבות שכללה 7 ערים מוקפות חומה. העיר המבוצרת, הגדולה והעשירה שבהן הייתה סיביו (Hermannstadt בגרמנית). העיר עם החומות, הכנסיות והגגות האדומים והשחורים - נראית כאילו נשארה בימי הביניים, עם זאת, העיר מציעה חיי תרבות עכשוויים, אולם קונצרטים מודרני, מופעי מוזיקה, תאטרון, פסטיבלי אמנות, מסעדות, פאבים וברים. מאות שנים של דו-קיום רומני-גרמני-הונגרי. סיביו, שנמצאת כ-280 ק"מ צפונית מערבית לבוקרשט, היא אחד ממרכזי התרבות ברומניה, וב-2007 הייתה לעיר הראשונה במזרח שהוכתרה כבירת התרבות האירופאית. בעיר חיים כ-160 אלף תושבים דוברי 3 שפות: רומנית, גרמנית והונגרית. סיביו הוכרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת ושימור והושקע בה הרבה בשנים האחרונות בשחזור וטיפוח העיר. קל להתמצא בעיר הנמצאת על גבעה המורכבת משני מפלסים: העיר העליונה והעיר התחתית שמחוברים בגשרים, מנהרות ומדרגות. היא גם שוכנת על הגדה הימנית של הנהר צ'יבין (Cibin). בעיר העליונה - המרכז העתיק, רוב האתרים ההיסטוריים, החלק העשיר והאזור המסחרי, מסעדות, ברים וחנויות. ובעיר התחתונה - בתים יפים וצבעוניים, השוק והחומה מול הנהר.

סיביו של מעלה ומטה

אנחנו מתחילים את טיולנו בעיר העליונה, בכיכר הגדולה Piata Mare - מרכז השלטון, התרבות והדת, עם הבניינים המרשימים, בנייני העשירים, בניין עירית סיביו הישן שהיום הוא מוזיאון להיסטוריה, כנסיית השילוש הקדוש הקתולית והמוזיאון הלאומי ברוקנטל. בצד הכיכר, מדרחוב בלצ'סקו Balcescu עם מסעדות קטנות, בתי קפה וחנויות. בצד השני, הכיכר הקטנה Piata Mica - כיכר מוארכת עם בניינים צבעוניים מהמאות ה-14-16 ובה מסעדות וברים. בקצה הכיכר, גשר השקרנים. זהו גשר הברזל, הראשון ברומניה והשני באירופה, שנבנה ב-1859 עם הרבה אגדות סביבו, שקרים רומנטיים והבטחות שונות. מספרים שאם יעבור עליו מישהו שלא שיקר יותר מפעם אחת בחייו, הגשר יתמוטט. עברנו. בכיכר השלישית נמצאת Huet Piata הכנסייה המרכזית של העיר, הכנסייה האוונגליסטית שהייתה בעבר כנסייה קתולית. בעיר יש גם כנסייה קתולית, אורתודוכסית, לותרנית וגם בית כנסת לא פעיל. יורדים למטה בדרך יפיפייה עם קשתות שמחברות בין הבתים הצבעוניים לכוון שוק הפירות והירקות, הגבינות והבשר. הכל מגיע מהכפרים שבאזור במחירים זולים מאוד. בחזרה לעיר העילית, אנחנו מטפסים במדרגות למגדל המועצה של סיביו, שנבנה במאה ה-13 ונבנה מחדש כמה פעמים. הכניסה למגדל מהכיכר הקטנה והוא מחובר לכיכר הגדולה. משם נוף מדהים של 3 הכיכרות, הרחובות, המעברים הצרים וגגות הרעפים והשקיעה.

הכיכר הגדולה של סיביו, רומניה. צילום: אמנון פאר

הכנסייה והעיר סיביו שברומניה ממרומי מגדל המועצה. צילום: אמנון פאר

סיביו - נקודת מוצא אידיאלית לטיולים בטרנסילבניה

ביער Dumbrava, כ-3.5 ק"מ מחוץ לסיביו, נמצא מוזיאון ASTRA. מוזיאון פתוח על שטח של כ-10 קמ"ר עם אגם מלאכותי גדול, בתי כפר שהובאו בשלמותם מהכפרים באזורים השונים בטרנסילבניה - בתי עץ עם גינות ושדות עם חיות משק, מבנים מתקופות שונות ובסגנונות בניה שונים, כנסיות עץ, טחנות רוח ומים, מכבש ענק ליין ולשמן, כלי עבודה ואוספי פריטים אותנטיים שונים. במוזיאון סדנאות ופעילויות לכל הגילאים ומתקיימים ירידי אמנות, פסטיבלי צוענים ופולקלור מקומי. הרבה הליכה, אבל נעים ומקסים במיוחד שמזג האוויר אידיאלי. בצמוד לASTRA - נמצא גן החיות.

האגם הבתים ותחנות הרוח במוזיאון הפתוח ASTRA. צילום: אמנון פאר

במרחק כחצי שעה מסיביו, על המדרונות של אחד הרכסים של הרי הקרפטים צ'ינדרל Cindrel, באזור הפסטורלי Mărginimea Sibiului, נמצאים כפרים אותנטיים. אנחנו עושים דרכנו בטראם (חשמלית) לכפר רצי'נארי Rasinari. ומשם ממשיכים בדרכנו לכוון פלטיניש Platinis - אזור נופש וסקי. בדרך מרחבים ענקיים של שדות מרעה ונופים מרהיבים של הרי הצ'ינדרל. אנחנו עוצרים בין הרים ויערות ב ARKA PARK PKATINIS פארק הרפתקאות אתגרי לפעילויות גובה, מגלשות ואומגות, הליכות וזחילות על חבלים וסולמות לכל הגילאים ורמות קושי שונות. לחברה המפעילה את האתר יש גם מתקן סגור לחורף בסיביו עם פעילויות דומות ARKA PARK נמצא כ-24 ק"מ מסיביו. לפלטיניש הוא אתר הסקי הוותיק ביותר ברומניה מ-1894 שבגובה 1442 מ'. הדרך מפותלת והכביש מגיע כמעט עד למעלה. במקום מלון ורכבל שפועל גם בקיץ, מסלולי סקי בחורף ומסלולי הליכה בקיץ. אנחנו בדרכנו לכפרים הפסטורליים שבהרים שנמצאים כ-20 ק"מ מסיביו. בתים צמודים אחד לשני עם שערים גדולים וחצרות גדולות, התושבים עוסקים בגידול כבשים, בחקלאות (בעיקר מטעים) ולחלקם גם חדרי אירוח וארוחות מסורתיות. את ארוחת ערב אכלנו בחדרי האירוח של Bumica Eugina יוג'ינה, שאביה מייצר יין, סיידר, שרי, צ'ויקה ועוד. אמה הטבחית. כדאי ומומלץ מאד לטייל בין הכפרים וליהנות מהאווירה המיוחדת במקום. דרומית מזרחית לסיביו שוכן הר פגאראש FAGARAS, אחד מיעדי הטיולים הפופולריים ביותר ברומניה. רכס הרים באורך 70 ק"מ ממזרח למערב, עליו נמצאים כמה מהפסגות הגבוהות ביותר ברומניה ואגמים שנוצרו ע"י קרחונים. אנחנו בדרכינו למפל בלאה Balea ולאגם בלאה. בכביש מספר 1 מסיביו דרך כפרים מגיעים למלון קאסקאדה, במקום רכבל Balea Cascada לאגם בלאה. את חלק מהמפלים רואים גם מהכביש המתפתל. למפל בלאה שגובהו 60 מ' יש שבילים מסומנים במסלול תלול וחלקלק עם הרבה סלעים ושפועים, על גבול האקסטרים. עשיתי את זה... לקח לי כשעה עליה ושעה ירידה, אבל שווה ומומלץ למי שיכול, מאתגר ומדהים. לאגם בלאה Balea Lac, אגם קרחוני שבגובה 2050 מ', נוסעים דרך אחד הכבישים היפים באירופה שחוצה את החלק הדרומי של הרי הקרפטים הטראנספגרשן Transfagarasean (חוצה פגארש). הכביש המפותל שאורכו כ-90 ק"מ נבנה ב-1970 ע"י צ'אושסקו כדי לאפשר מעבר מהיר של כוחות צבא דרך ההרים. הכביש נפתח ב-1974 והעבודות המשיכו עד 1980. אנחנו נסענו כ-30 ק"מ בחלק היפה ביותר שעולה בתלילות עם סיבובים רבים, גשרים ומנהרות בנוף פראי מרהיב ומדהים עד לאגם. קרוב לאגם בצדי הכביש על הסלעים נטיפי קרח. הכביש נסגר בסוף אוקטובר ועד יוני בגלל שלגים. אנחנו מגיעים לאגם הקטן והיפה בלאה - אגם קסום עם צבע שמשתנה, וההרים המקיפים אותו עם הקרח ומסלולי ההליכה. אפשר לטייל סביבו ולעלות גם גבוה יותר. יש שם אגם נוסף. בחורף האגם קפוא ועליו נבנה מלון מקרח. במקום בתי מלון, מסעדות דוכני אוכל ומזכרות. עוזבים את האגם בנסיעה דרך המנהרה הארוכה שאורכה 880 מ' בדרך אחרת לכוון צפון, לחוות הפורלים ALBOTA - קומפלקס תיירותי שלמרגלות ההרים: בריכות גדולות לגידול ודייג של פורלים, מלון, מגרשי ספורט, רכיבה, ספא וכמובן מסעדה נהדרת שבה אכלנו את ארוחת הצהרים המאוחרת שלנו. אוכל מצוין ומקום מדהים, שנמצא פחות משעה נסיעה מסיביו.

הטראנספגרשן (Transfagarasean) הכביש היפה באירופה. צילום: אמנון פאר

הנקודה היהודית

אנחנו נוסעים צפונה לעיר השנייה בגודלה במחוז סיביו מדיאש Medias כ 55 ק"מ מסיביו, דרך כפרים סקסונים יפים שבמהלך המאה ה-20 חלקם ננטשו ע"י התושבים הגרמנים שהוגלו לסיביר ע"י הרוסים בגלל הנאמנות שלהם לגרמניה ואליהם פלשו במשך השנים תושבים רומנים ומשפחות גדולות של צוענים. במדיאש כ-60 אלף תושבים רומנים, הונגרים, גרמנים וצוענים. השילוט ב-3 שפות וגם הלימודים הם בשפות האלה. ימי הביניים הייתה העיר מבוצרת מאוד. הכנסייה המבוצרת Margaret Evangelical מרגרט הקדושה שנבנתה במאה ה-15 על גבעה ושלטה על העיר. מוקפת בשתי חומות ומגדלים בכנסיה ציורים ועוגב צבעוני מהמאה ה-15. כנסיה פעילה ואתר תיירותי. דרך המרכז ההיסטורי של העיר, הסמטאות הצרות, הכיכר הגדולה והמגדל בגובה 70 מ' מהמאה ה-13 אנחנו מגיעים לבית הכנסת במדיאש שנמצא ברוב תפארתו בקרן רחוב, בולט מאוד ומרשים. במדיאש אין יהודים, בית הכנסת הוקם ב-1896 ואז היו במקום כ-200 איש, שבמשך השנים עזבו או נכחדו בשואה. בית הכנסת התגלה כבית כנסת שנים מאוחר יותר, כי לא היה במקום יהודי שיבין שזה בית כנסת. לפני כמה שנים מצאו במקרה בקומה השנייה בעזרת הנשים, ספרים, תמונות ומסמכים שונים. חוקרת מטישוארה יחד עם תושבת מקומית (לא יהודיות) הבינו והחלו למיין ולבנות ארכיון שנמצא בבית הצמוד. בבית הכנסת ציורים על הקירות שצריכים שיפוץ, הדוכן, ארון הקודש והספסלים כמעט בשלמותם ועל חלק מהמושבים שמות של מתפללים. תודה ענקית לנשים שמתחזקות את המקום אבל חייבים לשפץ ולטפל בו.

בית כנסת בעיר סיביו, רומניה. צילום: אמנון פאר

חמוצים וסלמי

לאוכל הרומני בטרנסילבניה השפעות של המטבח הגרמני, ההונגרי הטורקי וגם הבלקני. הכל יחד מתערבב ויוצר את האוכל הרומני - מלא טעמים וריחות. הרומנים מומחים בחמוצים ובירקות כבושים. סלטי ירקות, במיוחד ה"זקוסטה" סלט החצילים עם הגמבה והפלפל, האיקרה, הבשרים השונים על הגריל, הנקניקיות והנקניקים לסוגיהם ובמיוחד הסלמי שעל מרכיביו הרבה חילוקי דעות, אבל טעים. וגם, המיטיטי, הקבב הרומני, הגבינות, ובמיוחד גבינות כבשים מכל הסוגים. עוגות וכמובן הקינוח המסורתי, הפאפאנש - הסופגנייה מטוגנת או אפויה עם פירות יער ושמנת חמוצה. המטוגנת טעימה יותר. לצערי, לא טעמתי מספיק יין רומני מקומי, אבל לא ויתרתי על ה"צ'ויקה", ליקר השזיפים. מזל שלא הייתי צריך לנהוג. ברחוב, יש הרבה חנויות ודוכני מזון, בשרים, גלידות, תירס ומוצרי מאפה שונים במחירים זולים. גם האוכל והשתייה במסעדות זול בהשוואה לישראל.
אז מה היה לנו, ערים ציוריות, הרים, יערות, נוף משגע, כפרים סקסוניים עם כנסיות מבוצרות אוכל מצוין וזול, אנשים נחמדים והכל במרחק טיסה של פחות מ-3 שעות. לא מיציתי. סיבה טובה לבוא שוב. הכותב היה אורח חברת התעופה Wizz Air המפעילה שתי טיסות שבועיות לסיביו (ג' ושבת) ולשכת התיירות של מחוז סיביו.

Wizz Air שתי טיסות שבועיות לסיביו, רומניה. צילום: אמנון פאר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםכללירומניהסיביו

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: