אא

מלך הבוז׳ולה

ללא מסיבות וללא אירועים גדולים, היום, דקה לאחר חצות, נפתח בקבוקים! כמדי שנה, גם ב-2020, ייחגג ברחבי העולם סיום הבציר האחרון עם פתיחת בקבוקי יינות הביכורים, הם יינות הבוז'ולה.

בוז'ולה בדרך היין, צילום: אבישג שאר ישוב בוז'ולה בדרך היין, צילום: אבישג שאר ישוב
״תזהרי לא לפתוח את הבקבוק לפני חצות, הוא עלול להגיע עד אלייך ולהעניש אותך״, כך הזהיר אותי עומר, מהיח״צ של חברת המשקאות ״האחים שקד״, מפני ג׳ורג׳ דובף - מייסדו של תאגיד היין Georges Dubeouf. ג׳ורג׳, הידוע בכינויו "מלך הבוזו'לה", בן למשפחת דובף אשר חיה באזור החל מהמאה ה-15 ועוסקת בתחום היין למעלה מ-300 שנים, הקים בשנת 1964 את Georges Dubeouf, הדומיין החשוב ביותר באזור בוז'ולה. השנה, לכבוד חגיגות הבוז׳ולה, חברת שקד מפיצה בישראל את היינות של "מלך הבוז'ולה" ושל לואי ז'אדו.

אז איך הכל התחיל?

במהלך מבריק של יחסי ציבור ושיווק, הפך ג׳ורג׳ את הבוז'ולה נובו - היין האדום שייצר, לכה מפורסם. בשנת 1951 התירו שלטונות צרפת ליינני בוז'ולה, למכור את היין הצעיר שלהם לפני ה- 15 בדצמבר - התאריך הרשמי שבו הופצו לשוק היינות הצרפתיים. החגיגה הייתה גדולה, ותאריך מתן ההחלטה - השלושה עשר בנובמבר, הפך לסיבה למסיבה. בשנת 1985 שונה התאריך ונקבע ליום חמישי, השלישי של נובמבר, בכל שנה, על מנת לאפשר חגיגות ארוכות ככל האפשר. אין לפתוח אפילו בקבוק אחד לפני אותו יום חמישי וליין עצמו אסור לצאת מגבולות צרפת לפני השמונה בנובמבר. גם בישראל נערכות כבר מספר שנים חגיגות ה-״בוז׳ולה״ המלוות את השקת היינות בחנויות היין ובמסעדות נבחרות. למרות שבקרב חוגי הסילון של היין, נוטים לזלזל ביין הבוז'ולה נובו, חובבי יין וחובבי החיים, לעולם לא יסרבו לחגיגה היסטורית ולהרמת כוסית.

"הבוזו'לה נובו הגיע"

הסלוגן המפורסם של קמפיין השקת יינות הבוז׳ולה הראשונים בפריז היה: "הבוזו'לה נובו הגיע" היות והגעתו לא היתה כלל עניין של מה בכך. בתחילת הדרך נשלחו היינות מאזור בוז׳ולה לפריז, במרוץ חגיגי שהפך בשנות ה- 70 לאירוע לאומי צרפתי. יינות הבוז'ולה נובו של דובף, מזוהים עם התווית הצבעוניות והקמפיינים הססגוניים המלווים את השקתם. אלו יינות פירותיים, עשירים ומהנים העשויים מענבי גמה-נואר, בעלי ניחוחות של תות ובננה, מיוצרים בתהליך בוז׳ולה נובו קלאסי - תסיסה קרבונית של אשכולות שלמים ובקבוק מהיר ללא התיישנות. עלות היין בארץ - 70₪.
ג'ורג' דובף בוז'ולה, צילום: יח״צג'ורג' דובף בוז'ולה, צילום: יח״צ
ג'ורג' דובף בוז'ולה, צילום: יח״צ

יקב לואי ז'אדו הצטרף לחגיגה

מהיקבים החשובים והידועים בבורגון, יקב לואי ז׳אדו, נוסד בשנת 1859 על ידי לואי הנרי דניס ז'אדו בעיר בון שבלב אזור בורגון. מרגע הקמת היקב, הבין ז׳אדו את חשיבות הענבים והכרמים ועד מהרה צבר מוניטין כיצרן יין מן השורה הראשונה. ז׳אדו רכש כרמים רבים ברחבי הקוט דה נואי והקוט דה בון ולימים המשיכו משפחתו את מגמת ההתעצמות וכיום זהו אחד היקבים הגדולים והטובים באזור בורגון הכולל למעלה מ- 150 חלקות בניהן חלקות רבות בכרמים הנחשבים ביותר בבורגון. בנוסף ליינות הפינו-נואר והשרדונה המצוינים והיקרים מהקוט ד'אור, מייצרים ביקב לואי ז'אדו גם יינות איכותיים מאזור הבוז'ולה במגוון דרגות, בניהם: לואי ז'אדו בוז'ולה וילאז' פרמייר - בוז׳ולה צעיר ואיכותי המייצג את האופי של שנת הבציר הנוכחית, עשוי מענבי גמה-נואר ומיוצר גם כן בתהליך הקלאסי של בוז'ולה-נובו. היין מקסים ואיכותי בעל ניחוחות פרי צעיר ורענן ופריחה. עלות היין בארץ - 80₪.
לואי ז'אדו בוז'ולהלואי ז'אדו בוז'ולה
לואי ז'אדו בוז'ולה, צילום: יח״צ

3 עובדות מעניינות:

  1. בוז'ולה הוא אזור יין שנחשב לחלק מאזור בורגון רבתי. כשליש מענבי האזור מיועדים לייצור יינות הנובו הצעירים.
  2. את יינות הבוז'ולה נובו מומלץ להגיש קרירים (14-16 מעלות) - שעה במקרר לפני ההגשה. את הנדלן במרתף היינות תשמרו ליינות אדומים אחרים. את הבוז'ולה נובו שותים בצעירותו והוא אינו מיועד להתיישנות ארוכה.
  3. באזור בוז'ולה מתקיימים מדי שנה כ- 120 פסטיבלים מקומיים לציון השקת היין החדש. השנה כמובן לא יתקיימו הפסטיבלים, אבל את יום הבוז׳ולה, אנחנו נציין.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםפספורט Wineיין

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: