אא

עמי כהן: ״הייתי תמים. חשבתי שתגיע מדיניות הגיונית אבל אחרי שנה וחצי שהתלו בנו, נמאס והחלטנו לפנות לבג"ץ"

בעלי קבוצת החברות קווי חופשה, הדקה ה-90, בליק וחברת התעופה בלו בירד, מאס במצב ועתר לבג"ץ. "הבריאות חשובה יותר מתיירות, אבל לא יכול להיות שמשרד הבריאות הישראלי חכם יותר ממשרדי הבריאות האירופאים כולם יחד. אצלנו יש כ-10 אלף מאומתים ביום ובאירופה קמצוץ מזה, אז כנראה שאנחנו לא יותר חכמים מהם"

עמי כהן. צילום: יח"צ עמי כהן. צילום: יח"צ
עמי כהן, מבעלי קבוצת התיירות קווי חופשה, הדקה ה-90, חברת התעופה בלו בירד ובליק תיירות, מצטער על שלא עתר כבר מזמן לבית הדין הגבוה לצדק כנגד מדיניות משרד הבריאות להקשיח עוד ועוד את התנאים החלים על נוסעים ישראלים השבים מחו"ל ולדרוש כניסה לבידוד בחזור ממרבית מדינות העולם בשיא עונת התיירות של אוגוסט, בואכה חגי תשרי. "אני באופן אישי מאוד מצטער שלא עשיתי את זה קודם. הייתי תמים. חשבתי שתגיע מדיניות הגיונית אז אחרי שנה וחצי שבעצם מהתלים בנו, פותחים וסוגרים את השמיים ומשנים מדיניות כל שני וחמישי, נמאס לנו והחלטנו לפנות לבג"ץ", זועם כהן בראיון לפספורט רגע אחרי הגשת העתירה לבג"ץ. עוד לדבריו, "הבריאות חשובה יותר מתיירות, אבל לא יכול להיות שמשרד הבריאות הישראלי חכם יותר ממשרדי הבריאות האירופאים כולם יחד. אצלנו יש כמעט 10 אלף מאומתים ביום ובאירופה קמצוץ מזה, אז כנראה שאנחנו לא יותר חכמים מהם".

האם לדעתך מדיניות משרד הבריאות בכל הנוגע לנתב"ג פופוליסטית?

"אנחנו נמצאים בתקופה שהיא מאוד מאתגרת. כולנו היינו בטוחים שהמגפה הזאת בשלב הזה כבר תהיה מאחורינו. זה מתסכל. ההתנהלות של הממשלה, גם הקודמת וגם הנוכחית, לא תורמת בלשון המעטה להפחתת התסכול. ברור לכולם שהבריאות קודמת לתיירות, אבל כל מדינות העולם, לפחות בחצי הכדור המערבי, קבעו כללים המאפשרים קיום תיירות בצד המגפה מבלי לסכן את הציבור. אצלנו, לעומת זאת, ההתנהגות פופוליסטית. מדברים בתקשורת כל היום על ״פרצה״ בנתב"ג שלא קיימת. נקבעו כללים לכניסה לארץ לפיהם כל נוסע חוזר לישראל נדרש לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני הטיסה חזרה, בדיקת קורונה בנחיתה וכניסה לבידוד עד קבלת תוצאות הבדיקה. לצערי, לא נתנו צ'אנס למודל הזה לעבוד כי מיד שינו את הכללים והפכו את מרבית מדינות העולם לכתומות המחייבות כניסה לבידוד מלא. כל המדינות בעולם חוץ מישראל עושות הפרדה בין מחוסנים ללא מחוסנים. המדינה דורשת מכולם, ממחוסנים ולא מחוסנים, את אותו בידוד. המשמעות בפועל היא סגירת השמיים ולאף אחד בממשלה לא אכפת מעשרות אלפי עובדים ומהחברות המעסיקות אותם. אצלנו, התחלואה הכי גבוהה, למשל, פי 10 מגרמניה. לא יכול להיות שמדינת ישראל תגיד שמסוכן יותר לטוס לגרמניה מאשר לנסוע לעפולה. האבסורד הוא שלמרות שאנחנו המדינה עם כמות חולי הקורונה הגבוה ביותר בעולם, כל מדינות אירופה מקבלים ישראלים מחוסנים כי הם רוצים תיירים ולמדו לחיות לצד המגפה ופה, ממשלת ישראל לא רק ששנה וחצי לא נותנת לאף תייר להיכנס לישראל, שזה חסר היגיון ומנוגד ליחסים בילטראליים של ישראל עם אירופה, עכשיו החליטו בפועל לסגור את השמיים לגמרי. זה לא הגיוני ולא מידתי".

מה אתה בעיקר מצפה להשיג מהעתירה לבג"ץ?

"בעתירה שלנו ביקשנו את פתיחת השמיים בלבד. לא ביקשנו פיצויים. פיצויים זה חשוב והכרחי אבל זה לא מה שייתן לעובדים תעסוקה ולישראלים את האפשרויות לנפוש בחו"ל. אנחנו בעיקר רוצים לעבוד. אני מסתובב הרבה בעולם ורואה למשל בכרתים את כמות התיירים, שהגיעה לכמעט 90% ממה שהייתה לפני הקורונה. אי אפשר להשיג שם חדר עכשיו. זה אומר שתיירים אירופאים מגיעים כי המדינות שלהם נותנים להם לטוס בחופשיות ובלי הגבלות".

מצד שני אפשר להבין את החשש של משרד הבריאות מכניסה של וריאנטים אלימים יותר, דוגמת וריאנט הדלתא

"שום מדינה בעולם, חוץ מניו זילנד, לא הצליחה למנוע כניסה של וריאנט כזה או אחר. כולם בסופו של דבר מגיעים. מה שצריך לעשות, זה לאפשר למודל הזה של בדיקת קורונה 72 שעות לפני הטיסה, בדיקת קורונה עם הנחיתה בחזרה וכניסה לבידוד עד לקבלת תוצאות הבדיקה – להתקיים. זה הסידור הכי נכון והכי הגיוני, שמאזן בין הרצון לחיות עם המגפה לבין הרצון של כל אזרח לטוס לחו"ל. הסידור הזה חל נכון לעכשיו רק על 4 מדינות. כל שאר המדינות מצריכות בידוד של 7 ימים בחזרה מהן".

עתרתם ראשונים לבג"ץ. אחריכם עתרה בנפרד התאחדות משרדי הנסיעות ואחריה הודיעו החברות "עולם אחר" ו"שביל הדרקון" שהן מתכוונות לעתור אף הן בנפרד. איך אתה מסביר שגורמים אחרים בענף התיירות והתעופה לא הצטרפו לעתירה שלכם?

"פניתי לכמה גורמים מובילים בענף התיירות. אני לא יודע מה השיקולים שלהם לא להצטרף. חלק אמרו לי שהם מיואשים, שהרימו ידיים וחלק את התשובות שלהם אני שומר לעצמי. ליבי בעיקר עם אלה שמיואשים משנה וחצי מאוד מאתגרות. אם אנחנו אלה שצריכים להילחם בשביל כל הענף, אז זה רק לכבוד לנו. לגבי האחרים שעתרו בנפרד, יש יתרונות שכל אחד עותר עם הטיעונים שלו כי בסוף אף אחד לא יודע איזה טיעון ישכנע את השופט. יש יתרון בפיצול הזה".

איך אתם מתמודדים עם משבר הקורונה המתמשך?

"צמצמנו וחתכנו בהוצאות איפה שרק אפשר. איחדנו מחלקות ועשינו כל מה שאפשר כדי לפגוע כמה שפחות בעובדים. אנחנו בקבוצת החברות שלנו, משתדלים ללמוד לחיות לצד המגפה. הפעלנו ונמשיך להפעיל טיסות לכל המדינות שאליהן אפשר לטוס ללא חובת בידוד בחזור".

אתם מרוויחים או מפסידים כסף בתקופה הזאת?

"אף אחד לא מרוויח עכשיו. בין להרוויח לבין לסגור את העסק ולחכות שהמגפה תגמר, אנחנו בחרנו להמשיך להפעיל את העסקים שלנו. קווי חופשה, הדקה ה-90, בליק וחברת התעופה היוונית בלו בירד - כולן עובדות במתכונת שבת. כלומר, במתכונת שעשתה התאמה בין מבנה ההוצאות לכמות ההכנסות, שירדו בשנה האחרונה באחוזים רבים, כמו בכל הענף. בחודשים מאי-יוני היינו מאוד אופטימיים וזה התחיל להסתדר אבל אז פרץ גל תחלואה נוסף וההגבלות בעקבותיו. אנחנו משתדלים להפסיד כמה שפחות. המצב של החברות שלנו איתן. אנחנו יציבים כלכלית".

האם הוצאתם עובדים לחל"ת/פיטורים?

"בתחילת המגפה כולם היו בחל"ת. מהרגע שחזרו לטוס, התחלנו להחזיר את העובדים לאט לאט. אנחנו מחויבים, גם ארנון אנגלנדר, השותף שלי בקבוצת החברות ואנוכי, לעובדים ולמנהלים המסורים שלנו. לפני הקורונה העסקנו כ-200 עובדים והיום יש משמעותית פחות. לעומת זאת, הגרעין שמלווה אותנו במשך הרבה מאוד שנים, נשאר איתנו במהלך הקורונה. אלה עובדים שהחליטו להישאר בענף התיירות למרות שהעתיד לא ברור. אנחנו מחויבים מהצד שלנו, לנסות להפעיל את החברות. העובדים בחרו להילחם איתנו ביחד. לצערי זאת מלחמה ארוכה ומתמשכת, אבל אני בטוח שביחד אנחנו ננצח בה". עמי כהן. צילום: יח"צ

כחברה עם מחזור מכירות של מעל 400 מיליון שקל בשנה אינכם זכאים לפי שעה לסיוע מהמדינה. ההתאחדות פועלת לשינוי המצב. היכן זה עומד כרגע?

"קווי חופשה היא אחת מ-8 חברות בישראל שבגלל שמחזור המכירות השנתי שלה הוא מעל 400 מיליון שקל, לא קיבלנו שום מענק למעט חל"ת לעובדים. ההתאחדות פועלת בשמנו ומקווים שבקרוב זה ישתנה כי זה אבסורדי".

3 חודשים לפני פרוץ הקורונה רכשתם את חברת הדקה ה-90. היום בדיעבד, אתה מצטער על כך?

"הדקה ה-90 הוא מותג חזק מאוד בתחום התיירות וגם באופן כללי. אנחנו נהנים ממנו גם היום ובטוחים שאחרי הקורונה נהנה ממנו עוד יותר".

יש לכם כוונה לרכוש חברות נוספות?

"הכל אפשרי".

מה עומד על הפרק?

"פתוחים לכל האפשרויות. אני מאמין ואופטימי לגבי העתיד".

כמה זמן עבדתם על פתיחת קו חדש לפני הקורונה וכמה היום? אני מניחה שלאור השינויים התכופים, זמן התגובה התקצר לכמעט אפס

"אנחנו לא אוהבים את מה שקורה עכשיו. מצד שני, המבנה של החברות שלנו - כזה המורכב מחברת תעופה (בלו בירד), סיטונאי (קווי חופשה) ו-2 חברות תיירות (הדקה ה-90 ו בליק) - מאפשר לנו את כל אורך השרשרת, בייצור ובמכירה. זה מאפשר לנו גמישות לפתוח ולסגור יעדים בהתראות של שעות. רק צריך להיות ברור שכל פתיחה וסגירה כזאת גורמת להפסדים ולנזקים רבים. פתיחת יעד חדש לפני הקורונה לקח לנו כ-3 שבועות-חודש והיום בין 12-24 שעות. כך למשל, ביום שלישי בלילה כשהפכו את אוסטריה מירוקה לכתומה ופתחו את פולין, ב-09:00 בבוקר כבר היו לנו טיסות פתוחות לוורשה וקרקוב. זה אומר שהכל נעשה משוגע. עבדנו בלילה. אנחנו במלחמה ובמלחמה כמו במלחמה צריך לעבוד שונה מהרגיל".

מהי דעתך האישית על קריאתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, לישראלים שלא לטוס אם אין צורך בכך?

"אלה התבטאויות חסרות אחריות שלא לוקחות בחשבון, לא את העובדים בענף ולא את העוסקים בענף. אני מאוכזב מבנט ברמה האישית (לא בחרתי בו) כי הוא זה שחרט על דגלו לפני הבחירות את האנשים הקטנים והעסקים. אני מאוכזב ממה שהממשלה ובמשרד הבריאות עושים כי זה עומד בסתירה ענקית למה שקורה בעולם. החיים והבריאות ברור לכולם יותר חשובים מתיירות ומתעופה, רק שכל המדינות המערביות למדו לשלב את זה. שדות תעופה פתוחים. טסים בחופשיות תחת מגבלות קורונה ורק מדינת ישראל החליטה כמדיניות בפועל לסגור את השמיים".

מסר שלך לסיום

"מסר ראשון, להודות לעובדים ולמנהלים בכל קבוצת החברות מקרב לב על ההקרבה ועל זה שבחרו להישאר בענף התיירות ומאמינים בחברה בה הם עובדים. אני רוצה לאחל להם ולכל העוסקים בענף שנה טובה. אני מקווה מאוד שבערב ראש השנה הבא, ענף התיירות יהיה במקום אחר וכשתראיינו אותי נדבר על דברים אחרים לגמרי. מסר שני, אומרים שמי שמתעסק בתיירות חייב להיות אופטימי, אז אנחנו בחברות שלנו כולנו תמיד אופטימיים. אנחנו בטוחים שהמגפה הזאת תיגמר ותהיה פה פריחה אדירה בתיירות ואני בטוח שנגיע ליהנות ממנה".

וברמה האישית שלך?

"הקורונה שינתה את החיים לכולם ובטח לעוסקים בענף התיירות. מצד אחד, זה אירוע שבלשון המעטה, לא חוויתי. מצד שני, זה כנראה נתן לי לגלות על עצמי כל מיני כוחות שלא חשבתי שיש לי". ˆ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותמבזקיםאחד על אחדקווי חופשה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: