אא

אומבריה מצפה לכם

לא פחות יפה, לא פחות מרתקת, לא פחות ססגונית – אומבריה, שכנתה של טוסקנה. על הערים הציוריות הארמונות והקתדרלות של חבל הארץ הרנסנסי, בכתבה

אסיזי אסיזי
אם כבר ביקרתם בחבל טוסקנה, וגם אם לא, חבל אומבריה הסמוך הוא פנינת חן איטלקית אמיתית. כנסיות, ארמונות, גבעות מבוצרות, ארכיטקטורה ואמנות, קולינריה משובחת, יפים ויפות ונופים משגעים. איטליה במיטבה, וגם את פרנצ'סקו ופרוג'ינה תפגשו כאן. כעבור כ-100ק"מ ושעה וחצי של נסיעה מנמל התעופה פיומיצ'ינו של רומא דרך 'אוטוסטרדה דל סול', כולל קפה וכריך במזנון-קניון דרכים, הגענו לאורבייטו Orvieto, העיר האטרוסקית, היושבת על לוע של הר געש כבוי. סביב ה-Duomo, הקתדרלה הגותית הענקית ע"ש סנטה מריה, עטורת צריחים, פסיפסים וציפויים מוזהבים, שלל מבנים מרשימים, וביניהם: מוזיאון הדואומו, ארמון Papi וארמון Popolo, אך זה מכבר הפסקנו להתרגש מהעובדה, שכל מבנה חשוב באיטליה נקרא ארמון, וטיילנו בגן שמעל חומת המצודה, ה-Rocca, אותה תמצאו כמעט בכל עיר מבוצרת.

טודי Todi

לפני הכניסה לעיר טודי Todi, 'עיר גבעה' מבוצרת, ניצבת כנסיית Santa Maria della Consolazione המרשימה, הראויה לביקור ולתצפית על הנוף. בין כל הכיכרות בעיר בולטת פיאצה דל פופולו, ובה כנסיית סאן Fortunato ומגדל הפעמונים המתנשא מעל כל מבני העיר, וכן שלושה ארמונות: Capitano, Popolo, ו-Priori האותנטי, ששימש לצילום סצינות רבות של קרבות אבירים בסרטי ימי הביניים. בשולי הכיכר אנדרטה לזכרו של ג'וזפה גריבאלדי, מנהיג תנועת השחרור והאיחוד הלאומי של איטליה במאה ה-19, אחת מני אנדרטאות רבות מאד בכל רחבי המדינה.   מונטפלקו , אומבריה. צילום: 123rf  

מונטפלקו Montefalco

הכניסה לעיירה מונטפלקו Montefalco שגרתית למדי, אך כשמטפסים ומטפסים ברחובות הצרים ומגיעים לבסוף אל הכיכר בפסגת העיירה, ממנה נפתחים 'חלונות' אל השמיים ואל העמקים מסביב, מבינים מדוע מכונה מונטפלקו 'המרפסת של אומבריה'. כיף לשבת בנחת ולאכול אט אט במסעדה Coccorone (הנקראת בשמה הקדום של מונטפלקו) מול חלון הנשקף אל הנוף, ותוך כדי להחטיף גם מבט אל הצעירות האיטלקיות המטופחות בשולחן ליד, העסוקות מן הסתם בנושא מעניין יותר. כדאי לדעת: אל מרבית 'ערי הגבעה' בחבל אסורה הכניסה ברכב. בחנו היטב את התמרורים בכניסה אל לב העיר העתיקה ונהגו בהתאם. בעיירות רבות המשטרה המקומית 'מתפרנסת' מתיירים המפרים את מגבלות הנסיעה והחנייה, והתשלום במקום ובמזומן!  

ספולטו Spoleto

בדרך אל ספולטו Spoleto, עיר המשכן ליריד התרבות והאומנות הבינלאומי, 'פסטיבל שני העולמות', ממרחק של קילומטרים, אי אפשר שלא להתרשם מטירת ימי הביניים Rocca Albornoz, החולשת על הדרך, ומן הגשר Ponte delle Torri (גשר המגדלים) הצמוד אליה. המראה המרהיב ביותר בספולטו הוא הקתדרלה של סנטה מריה אסונטה, הכיכר המרוצפת שלה, מגדל הפעמונים, והמוזאיקה המוזהבת וציורי הקיר.  

טרבי Trevi

גם Trevi ראויה לביקור ואת פוליניו Foligno אסור להחמיץ. במרכז העיר מדרחוב שוקק, Via Cavour, המוביל אל הכיכר המרכזית בלב העיר העתיקה, המוקפת ארמונות, בית עירייה וקתדראלה. בפוליניו, המכונה 'השושן של אומבריה', מתקיים מדי שנה מרוץ סוסים, Giostra della Quintana, המשחזר את מסורת הטורנירים של האבירים מן המאה ה-17.

ספלו, אומבריה. צילום: 123rf  

ספלו Spello

ספלו Spello, עיר-גבעה נוספת, עירו של הצייר פינטוריקיו, נשתמרה להפליא, מוקפת חומות, שערים ומגדלי שמירה, המיוחסים לתקופתו של הקיסר אוגוסטוס (63 לפנה"ס – 14 לספירה). בכנסיית סנטה מריה מג'ורה ניתן לצפות בציורי קיר מרהיבים של פינטוריקיו, בנה הנערץ של העיירה.

גוביו Gubbio

שרירי הרגליים, מן הסתם, יתחזקו בגוביו Gubbio היפיפייה, וניתן להתנחם בעובדה, כי אחרי כל עלייה יש ירידה. מהכיכר המרכזית של העיר, Piazza Quaranta Martiri, כיכר ארבעים הקדושים-המעונים, לזכר 40 תושבים, שנרצחו ע"י הנאצים במלחמת העולם השנייה, מטפסים במעלה הסמטאות התלולות אל פיאצה גרנדה. בצד אחד של הכיכר מתנשא ארמון Consoli עם מגדל הצריח וחרכי הירי, וממולו Pretorio, המשמש כבית העירייה. בהמשך מגיעים לדואומו, הקתדראלה המסתתרת בין מבנים, ומעליה ארמון Ducale, ומהגן המטופח שלו נשקפת כל העיר כמונחת על כף יד. דרך ארמון Bargello מומלץ לרדת ולהתעכב ב'מזרקת המשוגעים', Fontana dei Pazzi, שעפ"י האמונה אמורה להעביר על דעתו את מי שמקיף אותה שלוש פעמים.   גוביו אומבריה. צילום: 123rf   פרוג'ה PERUGIA ב'סופרסטרדה' (הכביש המהיר) מגיעים לפרוג'ה PERUGIA, עיר הבירה והעיר הגדולה של חבל אומבריה. למרות שהיא מתהדרת בשרידים היסטוריים מרשימים, פרוג'ה היא עיר מודרנית וקוסמופוליטית, ואוניברסיטה ייחודית לסטודנטים זרים ממוקמת בה. אל הרובע העתיק של העיר עלינו במדרגות הנעות (המצאה מבריקה של קברניטי העיר לנוחות המטיילים, כדי שלא יתישו את רגליהם בעלייה תלולה וכדי שלא יבקשו להתקרב במכונית אל מרכז העיר), ובמרכזו כיכר איטליה, נקודת המוצא לכל סיור, ומצודת Rocca Paolina, המצודה הגדולה באיטליה, החולשת על העיר העתיקה. המדרחוב המרכזי Corso Vannucci, שוקק מטיילים לכל אורכו, חנויות ובתי קפה, ומוליך אל כיכר הרפובליקה, ובהמשך אל ארמון Priori ואל הכיכר המרכזית, כיכר ה-4 בנובמבר, מזרקת Fontana Maggiore וקתדראלת סאן לורנצו. ומה עוד? מגדל Sciri, היכל Oratorio סאן ברנרדינו, האקוודוקט מהמאה ה-13, הקשת האטרוסקית, ולבסוף, כמובן, לנסוע לביקור במפעל השוקולד המפורסם, פרוג'ינה, השייך היום לענקית המזון, נסטלה. הסיור מרתק וכולל שלל טעימות, ולא תוכלו לצאת מחנות המפעל בלי לקנות שלל פרלינים ושוקולדים של 'באצ'י'.  

דרוטה Deruta

דרוטה Deruta, מרכז ייצור ומכירה של מוצרי הקרמיקה האיטלקית Majolica, מרוחקת רק כמה דקות, ולמי שמעוניין, כדאי לעלות לפסגת העיר העתיקה, שם הנוף יפה יותר ומוצרי הקרמיקה אף זולים יותר. בדרך לאסיזי אי אפשר להחמיץ את Santa Maria degli Angeli, הכנסייה המונומנטלית האדירה.   אסיזי, אומבריה. צילום: 123rf

אסיזי ASSISI

אסיזי ASSISI היא עירו של הקדוש פרנצ'סקו (פרנציסקוס, פרנסיס) וכל הרובע המרכזי שלה, כולל הכנסיות, כמובן, נושא את שמו וזכרו. העיר היא אחד ממרכזי הקדושה הקתולית החשובים באיטליה ומיליוני מאמינים פוקדים אותה בכל עונות השנה. למתעניינים באמנות הרנסנס, וגם לסתם חובבי יופי ואסתטיקה, מומלץ ביותר להיכנס לתוך הבזיליקות, המעוטרות בציורי קיר פרי יצירתם של מיטב אומני התקופה, וביניהם ג'וטו. וכשאנחנו אפופי תפילות ותחינות Mamma Mia של נשים בשחור, עמוסי שוקולדים ורוויי ארמונות, כנסיות ונופים מרהיבים, לא נותר לנו אלא להיאנח בסיפוק: Bella Italia, Arrivederci!  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםאיטליהכלליאומבריה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: