אין אור בקצה המסלול: על קריסת חברות התעופה האירופיות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin
התחרות בשוק התעופה האירופי 'קטלנית', ובשיא עונת הקיץ חברות תעופה אירופיות קרסו בזו אחר זו: Aigle Azur ו-XL Airways הצרפתיות, אדריה איירווייס הסלובנית וענקית התעופה והתיירות הבריטית, תומס קוק. בעתיד הלא רחוק נראה קריסות נוספות, וגם באסיה התחרות מקשה על חברות התעופה

 

בשנתיים האחרונות כמה חברות תעופה אירופיות, חלקן גדולות ובעלות מסורת ארוכת שנים, קרסו בזו אחר זו: אייר ברלין וגרמניה איירליינס הגרמניות, מונארך ו-FlyBe הבריטיות, WOW AIR האיסלנדית, פרימרה אייר הסקנדינבית וקובלט אייר הקפריסאית.

והנה חלפה רק חצי שנה מאז הקריסות האחרונות של גרמניה איירליינס ו-WOW AIR, ושוב אנחנו עדים לסדרת קריסות נוספת בענף התעופה באירופה.

אדריה איירווייס הסלובנית, שהודיעה בשבוע שעבר על הפסקת פעילות זמנית עקב קשיי נזילות, הודיעה היום כי היא מפסיקה באופן סופי את פעילותה ונכנסת להליך פשיטת רגל.

XL Airways הצרפתית, שהכריזה לפני שבועיים על חדלות פירעון, הפסיקה למכור כרטיסים וביטלה חלק מטיסותיה, הודיעה היום כי היא מפסיקה לחלוטין את פעילותה בימים הקרובים, לאחר שהתברר שלקבוצת אייר פראנס – ק.ל.מ אין כוונה להירתם להצלתה.

Aigle Azur (הנשר התכול), חברת התעופה השנייה בגודלה בצרפת, הפסיקה באופן מיידי את פעילותה ונכנסה להליך פשיטת רגל בתחילת החודש.

הקריסה המשמעותית ובעלת ההשלכות הדרמטיות על ענף התעופה והתיירות באירופה הייתה של תאגיד התיירות הבריטי, תומס קוק. התאגיד, שהפעיל בעונת הקיץ יותר מ-100 מטוסים, בעיקר ליעדי נופש באירופה, ובבעלותו היו רק שלושה מטוסים מיושנים, לא יכול היה לעמוד בהיקף ההוצאות והחובות, שגדלו ותפחו בהתמדה, והותיר מאות אלפי נופשים ‘תקועים’ ללא טיסות חזרה הביתה.

עפ”י מומחי תעופה אירופיים, כל הקריסות ופשיטות הרגל היו בלתי נמנעות, כיוון שהתחרות בשוק האירופי היא ‘קטלנית’, ומי שאין לו תשתית ראויה ואיתנה וגב כלכלי מבוסס, אינו יכול לשרוד לאורך ימים את התנאים הקשים של התחרות.

סביר להניח כי בעתיד הלא רחוק תקרוסנה חברות תעופה נוספות, ולא רק באירופה. לאחרונה הפסיקה לפעול ג’ט איירווייס ההודית, וגם חברות נוספות, כמו אסיאנה איירליינס הדרום קוריאנית, מצויות בקשיים כלכליים משמעותיים, נוכח התחרות הגואה בשוק התעופה האסיאתי המתפתח במהירות.

חברות הלואו-קוסט האירופיות, ובראשן שלוש המובילות – ריינאייר, איזי ג’ט וגם וויזאייר – הולכות ומתעצמות ומרחיבות את פעילותן ברחבי אירופה. גם אם הן סובלות מקשיים כאלה ואחרים, כמו השביתות וביטולי הטיסות בריינאייר, בזכות מודל הוצאות התפעול הנמוכות יחסית ותפוסה כמעט מלאה בכל הקווים שלהן, הן מותירות את כל המתחרות מאחור.

ברור לחלוטין, כי חברות קטנות ולא מבוססות, המנסות להתחרות באמצעות הורדת מחירים בצורה לא שקולה, אינן יכולות להחזיק מעמד כמו ענקיות הלואו-קוסט.

הקריסות הנמשכות של חברות התעופה האירופיות מדאיגות גם את קבוצות התעופה הגדולות והמסורתיות, המשנות מעת לעת את מדיניותן ואת דרכי פעילותן בהתאם למציאות הדינמית המשתנה בענף. קבוצות אייר פראנס -ק.ל.מ, לופטהנזה ו-IAG, מטפחות בהתמדה את חברות הלואו-קוסט שלהן, מבצעות שינויים תכופים והחלפות בין הקווים של חברות התעופה, ובעיקר, מנסות להתייעל ולחסוך בהוצאות נוכח התחרות הקשה בענף.

Wow לא היה: על נפילתה של Wow Air

עוד על קריסת חברות התעופה בשנים האחרונות: אנטומיה של קריסה ידועה מראש

גרמניה איירליינס הכריזה על פשיטת רגל: כל טיסות החברה בוטלו

“חברות תעופה קרסו וכמיליון נוסעים עומדים בפני שוקת שבורה”

הקריסה נמשכת: דוד אדלר על נפילת חברות התעופה באירופה

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

השאירו תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אשר מפר את תנאי השימוש לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

רוצים לדעת כל מה שחם בעולם התיירות והתעופה?

הצטרפו לשירות הניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים 24/7

התיירות חוזרת!

הרשמו למבזקי פספורטניוז וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם.