"מגה סטייל": "אני מגיע כל יום לעבודה עם חיוך"

אבי סמנון, הבעלים של מגה תיירות החוגגת 25, בראיון מיוחד על תחילת הדרך, על ההצלחה, על הקשר עם הסוכנים, על היחסים עם חברות התעופה, על התוכניות ועל שילוב הבנים

אבי סמנון: מאד ריכוזי ובקיא בפרטים

בשקט וברוגע, המאפיינים את אבי סמנון, בעל הבית, מגה תיירות, אחת החברות המובילות והמקצועיות בשוק טיולי המשפחות, חוגגת 25 שנות פעילות.

גם לאחר כל השנים, כאשר סמנון מדבר על הטיולים של החברה, אי אפשר להתעלם מהניצוץ בעיניו ומתשוקתו לענף. סמנון הוא מסוג המנהלים שיורדים לכל פרט. אין מסלול טיולים, שהחברה שלו מציעה, שהוא לא מכיר. אי אפשר להפתיע אותו. מקצוען אמיתי, כבר אמרנו?

לא בכדי הגיעה מגה למעמד בכיר בשוק הטיולים, ועם כל הטלטלות בשוק התיירות והנסיעות במשך השנים היא שומרת על יציבות.

במהלך השנים הייתה לסמנון הרפתקה אחת, כאשר מכר חלק מהחברה לנתור, אך מהר מאוד הוא הבין שטעה וחזר לבעלות של 100% על החברה.

בדרך כלל אינו אוהב לדבר, הוא בעיקר איש עשייה ועבודה, אך כעת לרגל 25 שנות פעילות של החברה, שהקים וניהל לאורך השנים, סמנון הסכים לריאיון חגיגי ונדיר למדי ל'פספורט', והוא מדבר בפתיחות על מגוון נושאים.

כבר 25 שנה! איך אתה מסכם את חתונת הכסף?

"בסך הכול, הנאה צרופה. הרבה רגעים קשים, בעיקר בהתחלה. אבל הרבה סיפוק, הרבה הנאה, ואם אני מגיע בכל יום לעבודה עם חיוך, זה סימן טוב".

מה גרם במשך כל כך הרבה שנים להצלחה?

"קודם כל, הצלחנו לבנות צוות מקצועי שמלווה אותי. חלק מהאנשים פה נמצאים כמעט מתחילת הדרך, צוות מצוין ומקצועי, מוניטין מצוין של חברה, עשרות אלפי משפחות, שחוזרות מרוצות וממליצות עלינו. אנחנו כמעט ולא משקיעים בפרסום. הפרסום מפה לפה הוא זה שעובד ומביא לנו עוד ועוד מטיילים. אנחנו יודעים מדי פעם לחדש בשוק הזה, שנראה כאילו אי אפשר להמציא בו כלום, ואני חושב שזה עוזר לנו".

מה מייחד אתכם?

"ההתמקצעות בתחום המשפחות, העובדה שאנחנו עובדים על נישה, שמצד אחד היא מאוד ספציפית, ומצד שני, מבחינת פוטנציאל המכירות הוא אין סופי. אני חושב, שהשילוב של חברת נישה, שיש לה פוטנציאל מכירה כל כך גדול, הייתה אחת הבחירות הטובות יותר שלנו לאורך השנים, די בהתחלה".

איך הגעת דווקא לתחום המשפחות?

"כשמגה קמה, יצאנו בסופרמרקט של מוצרים. היו לנו טיסות בזמנו לרודוס ולסנטוריני, עשינו נופשונים, חבילות, F.I.T, טיולים מאורגנים לקהל הרחב ולמשפחות. בשנה השנייה שמנו לב שרוב המטיילים שלנו בטיולים רגילים הם משפחות, ואז עלה הרעיון לבנות על נישה, שהיא בלתי מוגבלת בפוטנציאל שלה. זו הייתה בחירה טובה מאוד ואני מאוד מרוצה ממנה".

במהלך השנים, הציעו לך לקנות אתכם?

"כן, כל שנה בערך. מכרנו פעם אחת לנתור ב-50%. אחרי שנתיים וחצי קניתי את ה-50% בחזרה".

הייתה מחשבה שטיולים מאורגנים ייעלמו מהעולם, אבל בכל שנה אתם רק צומחים וצומחים. איך אתה מסביר זאת?

"אני לא חושב שזה רק אצלי. הטיולים המאורגנים שינו את פניהם. אם פעם היו טיולים מאורגנים של שמונה ארצות בעשרה ימים, היום יש טיולים של חמישה ימים וקומבינציות של שילוב טיול מאורגן עם חבילות נופש. ככל שתוחלת החיים גדלה, הרבה אנשים בגילאים מבוגרים לא רוצים לנהוג, וגם אם הם מסוגלים מבחינה מנטלית להסתובב לבד, הם לא רוצים לעשות את זה. יש הרבה מאוד נוחיות ונוחות בטיולים מאורגנים, בטח בטיולי משפחות. לא צריך לשעשע את הילדים מבוקר ועד ערב, הם מוצאים חברים. יש הרבה מאוד יעדים חדשים, שהישראלים לא כל כך ממהרים לנסוע אליהם לבד, אלא מעדיפים לנסוע בטיולים מאורגנים. השוק של הטיולים המאורגנים לא מפסיק לצמוח".

עד כמה אתה חושב שהוא עשוי לצמוח?

"אני חושב, שככל שייפתחו יותר יעדים. עכשיו נפתחו יעדים לאפריקה. רוב האנשים לא ייסעו לבד לאפריקה, אלא ייסעו בטיולים מאורגנים. יש יעדים שמאוד קל לנסוע אליהם, אלה היעדים הקלאסיים. לרוסיה ולמזרח הרחוק הרבה מאוד אנשים נוסעים בטיולים מאורגנים".

איפה היית רוצה לראות את מגה בעוד חמש שנים?

"בעוד חמש שנים הייתי רוצה לראות את מגה כגוף תיירותי שכל משפחה, לא משנה לאן היא רוצה לנסוע ובאיזה אופן, תבדוק את המוצרים של מגה. היום אנחנו מתמקדים בטיולים מאורגנים, ועושים הרבה מאוד F.I.T באמצעות חברת הבת נויה הולידייס. אני מעריך מאוד שנרחיב את מעגל המוצרים שלנו, כך שכל משפחה שתרצה לנסוע, לא משנה באיזה אופן, המוצר יהיה בתוך המסגרת שלנו".

כאחד הוותיקים בענף, איך אתה רואה את שוק הנסיעות בכללותו?

"הוא הולך ונהיה הרבה יותר קשה. יש הרבה מאוד חסמי כניסה, יותר ממה שהיו כשאני פתחתי את החברה, ולא בטוח שהיום הייתי עושה את אותו מהלך שעשיתי לפני 25 שנה. היום כמות ההתחייבויות הכספיות שצריך כדי להפעיל מערכת מהסוג של מגה היא שונה לגמרי ממערכת ההתחייבויות הכספיות, שהייתה מול חברות תעופה ומול בתי מלון בחו"ל. כדי להפעיל מערכת כזו, אתה באמת צריך שתהיה לך יכולת כספית להתחייב על מיליוני דולרים בשנה".

איך הקשר שלכם עם הסוכנים, ואיך אתה רואה את העתיד?

"הקשר שלנו עם הסוכנים תמיד היה טוב וימשיך להיות טוב. אנחנו רואים בהם שותפים לדרך. לא הורדנו את העמלות לסוכנים. למרות שהפסקנו לקבל מה-01.06 עמלות באל-על, אנחנו ממשיכים לתת את ה-5% עמלה על כרטיסי הטיסה של אל על, ונמשיך לעשות זאת גם בהמשך. כוח הקניה שלנו מאפשר לנו לקבל מחירי נטו מצוינים מחברות התעופה ולהעמיס עליהן את ה-5%. ואם אתה שואל אותי, זו גם עמלה מעליבה לסוכני הנסיעות. לא רק מאיתנו כסיטונאים, אלא בכלל מחברות התעופה".
כשלצידו יושב עפר כהן, מנהל השיווק והמכירות המסור של החברה, סמנון מוסיף: "הסוכנים יודעים שיש להם במגה צוות מקצוען, מיומן, שמכיר את המוצר מבפנים. כאשר הם שואלים, מקבלים תשובה הכי מהימנה. הם זוכים ליחס טוב, ויודעים לפרגן מצד שני. הסוכנים הם הפרטנר שלנו. אין פה בכלל סימן שאלה".

אתה חושב שחברות התעופה צריכות לשלם עמלות לסוכנים?

"אני חושב שאם אתה עושה עבודה בשביל מישהו, צריך לשלם לך בעבור העבודה שאתה עושה. חד וחלק. הם כופים היום על סוכני הנסיעות לעבוד בחינם או תמורת דמי טיפול זניחים, שלא מאפשרים להם קיום. הרבה מאוד משרדי נסיעות מכרטסים דרך משרדי הנסיעות הגדולים, דרך הרשתות הגדולות, שלהן יש הסכמים גדולים וטובים יותר עם חברות התעופה".

כמה אחוזים אתם מוכרים דרך הסוכנים וכמה בשיווק ישיר?

"בערך 50% – 50%".

מה הזיכרון מכל הטיולים והאירועים, שהכי נצרב בך ב-25 השנים האלו?

"בגילי הזיכרון הוא כבר לא כזה ארוך, אבל אני חושב ש-2014 הייתה שנה מאתגרת. בצוק איתן, כשחלק מחברות התעופה הפסיקו לטוס לארץ, נתקעו לנו הרבה קבוצות בחו"ל, שהיינו צריכים לטפל בהן. זה היה שבוע באמת מאתגר – למצוא להם בתי מלון ותעסוקה בימים בהם לא היו טיסות לארץ. זה עלה לנו הרבה כסף, כי לא גבינו כסף מהנוסעים שלנו בניגוד לחלק מחברות התעופה האחרות, עבור הלינה הנוספת, שירותי האוטובוס וכו'. אבל עמדנו במשימה יפה".

איזה טיול אתה הכי אוהב?

"זה דווקא טיול שלא נמכר כל כך, אבל אותו אני הכי אוהב. זה טיול שמתחיל משווייץ ועולה דרך היער השחור לכיוון עמק הריין ומגיע עד אמסטרדם. אני מעריך שהוא לא נמכר בגלל שהוא טיול של עשרה ימים ויחסית יקר".

איזה מנהל אתה? איך היית מגדיר את עצמך?

"מאוד ריכוזי ובקיא בפרטים. בסופו של דבר, צמחתי מלמטה. לא צמחתי בתור מנהל, אלא התחלתי בתור מדריך, ואחרי זה אופרציה ופרסום".

תן בריף קצר על ההיסטוריה שלך.

"התחלתי את הדרך בחברת 'קמפינג טורס', ניהלתי את המחלקה ואחר-כך את החברה בתוך המסגרת של 'דיזנהאוז', אחרי זה ניהלתי את הסיטונאות של 'דיזנהאוז'. נהניתי שם 17 שנים עד שעזבתי ופתחתי את מגה. מגיל 24 בערך אני מנכ"ל, גיל צעיר".

למה דווקא הגעת ל'קמפינג'?

"השתחררתי והגעתי ישר ל'קמפינג'. מקרי לחלוטין. הכרתי מישהו שהכיר מישהו ואמר לי שצריך מדריכים ב'קמפינג'. אז קורס מדריכים היה שבועיים. עשיתי אותו והדרכתי".

הדרכת ונהיית מנכ"ל שם, ואיך אתה מחליט לפתוח את 'מגה'?

"הרבה מאוד התלבטויות, אבל באיזשהו שלב הבנתי, שאני רוצה לעשות משהו בעצמי. ניסיתי לעשות את זה בתוך המסגרת של 'דיזנהאוז', ולא צלח. הודעתי שנה מראש שאני עוזב, והקמתי את מגה".

ערכת שינויים בחברה. הבן שלך כיום מנכ"ל ב'נויה' במקום דב קלמן, והבן השני גם נכנס לעניינים?

"היום אלון משמש כמנכ"ל של נויה הולידייס במקום דב, שנשאר שותף חשוב ומוערך. אלון נכנס לעניינים ומנהל את 'נויה' באופן שוטף, וגם דניאל מתחיל להשתלב".

עם השילוב של הבנים, אפשר לומר שמגה חברה משפחתית?

"זאת בהחלט חברה משפחתית, לא רק בגלל המשפחה. גם בגלל אנשי הצוות. יש פה עובדים ועובדות, שהייתי נוכח בברית ובלידה של הילדים שלהם. הם עדיין פה והילדים כבר השתחררו מהצבא".

איך השילוב של 'נויה' עם מגה? היא מתחרה?

"כרגע הם עברו למשרדים שלנו. יושבים פה בקומה. זאת חברה עצמאית לחלוטין. אני מעריך שלקראת 2020 תהיינה לה הרבה מאוד הפתעות טובות בכל מה שקשור בתחום ה- F.I.T ומשפחה. נויה היא חברת בת שלי. לא מתחרה שלי. הדברים נעשים בתיאום ובהבנה, מתוך רצון לפתח אותה כמה שאפשר".

מה מעצבן אותך בשוק?

"לא מעצבן אותי כלום. יותר מטריד אותי. מטרידה אותי מערכת היחסים בין הסוכנים לסיטונאים לבין חברות התעופה. רוב חברות התעופה הזרות, לפחות בכל מה שקשור לקבוצות, אבל לא רק , הופכות להיות נציגויות חסרות כוח. מצמצמות כוח אדם ועלויות, ומפנות אותנו כסיטונאים וכסוכנים למרכזי שירות בחו"ל".

אתה חרד למצב שהסוכנים אולי ייעלמו לגמרי?

"לא. אנחנו בתהליך של למידה, איך להתמודד עם עמלות אפס. להיפך. אני מאמין שסוכנים יתייעלו, יצטרכו וימצאו את הערך המוסף שלהם מול האינטרנט וההזמנות הישירות בחברות התעופה. לא תהיה להם ברירה, ואני מאמין שהם מסוגלים ויכולים לעשות את זה".

איך היית מגדיר היום את המטייל הישראלי?

"מטייל עם הרבה מאוד ידע, מטייל שיודע מה הוא רוצה ויודע לבדוק עלות, ומטייל שאתה צריך לעבוד מאוד קשה כדי לרצות אותו. בסופו של דבר, אני חושב שלפחות המטיילים, שאנחנו נתקלים בהם, אנחנו מצליחים לרצות אותם. הם חוזרים מאוד מרוצים וגם יודעים לפרגן כשצריך".

אמרת שאתה מאוכזב מהתנהלות אל על כלפי הסוכנים

"אני לא מאוכזב. אני חושב שאל על מנסים לעשות את הכי טוב בשביל אל על, שזה נכון מבחינה עסקית. באותה מידה אנחנו כסיטונאים וכסוכנים צריכים לעשות את מה שהכי נכון והכי טוב לנו. אל על מאבדת נתח שוק בגלל הלואו קוסט, ולא בגלל העמלה. העמלה אמורה להחזיר לה חלק מההפסדים, להקטין את ההוצאות. הרבה יותר קל להקטין את ההוצאות בהפסקת מתן עמלה מאשר להוריד את המשכורות של הטייסים. זו הדרך הקלה, הפשוטה. מדובר בעשרות מיליוני דולרים. מאחר והיא מתאימה עצמה לשוק, כי כל השוק כמעט עומד על עמלות אפס, אני לא חושב שזה יפגע בה כל כך".

משפחת מגה פמילי. צילום: יח"צ

נושאים שמוזכרים בידיעה