"אני מקווה שנושא שדה דב ייחקר לעומק"

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות, שמילא חלק פעיל במטה המאבק, לא נרגע אחרי סגירת השדה: "בשורה התחתונה אנחנו זועמים ומאוכזבים", ומודה: "המאבק היה צריך להתחיל לפני שנים רבות". ראיון

אמיר חייק. צילום: מור אלוני

בשבועות האחרונים אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות, כמעט לא עצם עין. הוא היה אחד מראשי מטה המאבק, שפעל למניעת סגירת שדה דב. חייק עבד סביב השעון, כולל שיחות ועידה בין כל הגורמים באמצע הלילה. עד הרגע האחרון הוא היה אופטימי, והיה בטוח שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יתערב וידחה את סגירת השדה.

כעת, בראיון מיוחד ל'פספורטניוז', הוא נשמע עדיין כעוס ויש לו ביקורת קשה על התנהלות הממשלות, אך גם מודה: "המאבק היה צריך להתחיל לפני שנים רבות", ואף קורא לחקור ולבדוק לעומק את כל נושא שדה דב.

חייק יוצא נגד ההאשמה, שהמלונאים מרוויחים, ואומר, בין השאר: "עייפנו מלשמוע שהמלונאים מרוויחים. כן, אנחנו מנסים להרוויח, אבל יש לבחון אותנו במונחים של תשואה על ההון, ולצערי, התשואות על ההון לא מתקרבות לנעשה בעולם".

איך אתה מסכם את מאבק שדה דב?

"בשורה התחתונה לא הצלחנו למנוע או לדחות את סגירת השדה, ולכן סיכום המאבק הוא אכזבה גדולה. זה היה מאבק, בו הקמנו מטה מתואם ונטול אגו, אשר ראה לנגד עיניו את העיר אילת, תושביה ועסקיה. בשורה התחתונה אנחנו זועמים ומאוכזבים".

 

 

הייתם מאוד אופטימיים. איפה טעיתם?

"היינו מאוד אופטימיים, מכיוון שחשבנו שהשכל הישר ינצח. הרי אין כל סיבה לסגור שדה תעופה ללא חלופה הולמת ולהפוך אותו לשדה קוצים. כל זאת לפחות 5-7 שנים לפני שבאמת יש לפנות את השדה. כאן גם טעינו. הספין ניצח. אינטרסים זרים ניצחו והשכל הישר לא פעל".

האם המאבק לא היה צריך להתחיל קודם?

"המאבק היה צריך להתחיל לפני שנים רבות. אני מקווה בשביל המדינה, שנושא שדה דב ייחקר לעומק. יש לבדוק מה קרה שם. יש לבחון אילו אינטרסים פעלו, ובעיקר, יש לבחון איך ייתכן שהכנסת, שהיא הריבון, שותקה ונוטרלה. שומרי הסף כשלו כאן לאורך כל הדרך".

מה אתה חושב על התנהלות הממשלה?

"התנהלות ההמשלה הייתה מזעזעת. הייתי מגדיר זאת אחרת: התנהלות הממשלות ולא הממשלה. הממשלות לא נהגו באחריות והכל התנקז ליום ההחלטה העצובה של ראש הממשלה. אין לי ספק שאם היו באמת רוצים לפתור את בעיית שדה דב, יכלו למצוא דרך. יש לבחון למה לא רצו לפתור את הבעיה ואיך הביאו את הכול לרגע האחרון".

אתה חושב שתושבי אילת יבואו חשבון בבחירות לכנסת או שישכחו עד אז?

"אני איש עסקים וכלכלן וממש לא פרשן פוליטי. אני יודע איך אני הייתי נוהג. אני ממש לא יודע איך ינהגו תושבי אילת".

איך אתה רואה את מה שיקרה במלונות אילת?

"נצטרך ללמוד בזמן אמיתי מה יקרה באילת מבחינת המלונות. זו תהיה טעות לבחון זאת ביולי – אוגוסט. יהיה נכון לבחון זאת לאורך זמן. אני יכול רק לומר שהמלונאים ימשיכו להילחם על התיירות בעיר אילת. זו עיר התיירות מספר אחת ויש לנו מה להציע ובגדול".

"נצטרך ללמוד בזמן אמיתי מה יקרה באילת. צילום: 123rf

האם אין להם חלק בירידה עם המחירים הגבוהים לעומת עקבה, יוון, טורקיה?

"לגבי שאלת המחירים, הם נגזרים מרמת ההוצאות. ועל מרבית ההוצאות אחראית הממשלה: ארנונה, מים, חשמל, עלות העבודה, רגולציה, עוד ועוד. המלונאים אינם מנהלי עמותות. הם מנהלים עסקים ורוצים להשיא ערך לבעלי המניות, ולכן לא נסכים להפסיד. אנחנו מתמחים באירוח ואנחנו לא אלכימאים. לא יכולים ליצור יש מאין. עייפנו מלשמוע שהמלונאים מרוויחים. כן אנחנו מנסים להרוויח. אבל יש לבחון אותנו במונחים של תשואה על ההון, ולצערי, התשואות על ההון לא מתקרבות לנעשה בעולם. זה נכון  שאת התיירנים זה אולי פחות מעניין, אבל אנחנו מציעים חוויות אירוח שונות לחלוטין ממקומות אחרים. כמו שאמרתי, נמשיך לעשות הכול כדי להילחם ולהביא לעלייה במכירות שלנו, שיביאו לחדרים מלאים. אין מלונאי אחד שאוהב לראות חדר ריק".

מה המאבק הבא שלכם?

"המאבקים שלנו הם יום יומיים, ודווקא בזמן, בו הממשלה מקוששת כל שקל כדי לסגור את הגירעון, נמשיך ונזכיר לה, שיש לה כסף גדול מתחת לפנס בדמות מלונות Airbnb , כלומר, חדרי האירוח לטווח הקצר, שהיא משום מה נמנעת מלמסות על פי דין. זו שערורייה גדולה שבעתיים, מכיוון שבה בעת שהממשלה מדברת על טיפול במחירי הדירות, היא תורמת לעליית התשואה על דירות להשקעה ע"י התעלמות ממיסוי שוק השכרת הדירות לטווח הקצר".

 

נושאים שמוזכרים בידיעה