אא

ארץ ההרים השחורים

לא סתם יצאו לה מוניטין של ה"שווייץ של הבלקן". מונטנגרו, שפירוש שמה הוא ההר השחור, מציעה יותר כחול-ירוק משחור: שמורות טבע, אגמים, מפרצונים, איים קטנים ועיירות לחופי הים האדריאטי. מה לראות ולעשות במדינה הבלקנית היפה? 7 המלצות

האי סווטי סטאפן האי סווטי סטאפן
לא סתם יצאו לה מוניטין של ה"שווייץ של הבלקן". מונטנגרו היא שילוב מנצח של הררי וירוק - יערות, קניונים, אגמים, נהרות, מפלים ושמורות טבע, ורצועת חוף זהובה וחולית (בחלקה) - מפרצונים, איים קטנים, ערי חוף וערים עתיקות לחופי הים האדריאטי. ובמילים אחרות, חופשה במונטנגרו משלבת בטן גב וטיולים בטבע. מה לראות ולעשות במדינה הבלקנית היפה?

1. האי סווטי סטפאן

אחד מסימני ההיכר של מונטנגרו. תמונותיו מופיעות בכל מקום. למה? כי זה אי קטנטן ששימש דייגים החל מהמאה ה-15, וכיום אתר נופש יוקרתי לאצולת הממון וסלבס עם דרישות מוגזמות. מדונה נופשת שם. מונטנגרו. צילום: ספיר פרץ זילברמן

2. אגם סקאדר

האגם, המנקז אליו 7 נהרות, נמצא ברובו בתחום מונטנגרו, ובחלקו בתחום השיפוט של השכנה אלבניה. מומלץ לקחת שייט היוצא מהעיירה ווירפאזאר הממוקמת על הדלתא של שמורת האגם, ולשוט בין הצמחים הרבים ושושנות המים הפורחות באגם, לשמוע ולראות את עשרות בעלי הכנף וליהנות מאווירה פסטורלית. הסירה מגיעה למסעדה קטנה חבויה בין העצים המקיפים את האגם, הרחק מכל סממן של ציביליזציה. שם ניתן לעשות הפסקה, לטעום מאכלים מקומיים וללגום יין וראקיה בייצור ביתי.

3. עיירת הסקי קולאשין

הדרך לקולאשין היא דרך נופית, בין ההרים הירוקים, לאורך נהר המורצ'ה, אשר זורם בערוצי קניונים, כאשר בצידי הדרך מתגלים מפלי מים ופלגי מים הנשפכים מההרים אל הנהר. הנוף מרהיב והטבע במיטבו. העיירה קולאשין, משמשת בחורף כעיירת סקי ובקיץ כנקודת מוצא לטיולים במסלולי הליכה, טרקים, טיולי ג'יפים או רכיבה על סוסים. מלון הספא ביאנקה, המעוצב בצורה מרשימה מעץ ואבן, הוא מקום לינה מצוין בקולאשין, ונקודת מוצא לטיול בהרים שמסביב. טיול שטח בג'יפים מגיע לפסגת ההר, שם ניתן לראות את בקתות הרועים, אשר עוברים להתגורר בקיץ עם עדריהם במרומי ההרים.

4. שמורת הטבע ביוגרדסקה גורה

אתר חובה בחלק הצפוני וההררי במונטנגרו, לא הרחק מקולאשין. זוהי אחת השמורות הוותיקות בעולם, לאחר שתושבי האזור העניקו בשנת 1872 את היער הבראשיתי והאגם שבמרכזו למלכם ניקולאי, והוא בתמורה הכריז על המקום כאזור לשימור. השמורה עתירה במעיינות ופלגי מים אשר נשפכים אל האגם, אשר מוקף ביער אדיר ובו עצי אשוח, עצי אורן ושרכים רבים.

5. בודווה

נחשבת לבירת התיירות של מונטנגרו. 17 חופי ים ואתרי נופש פזורים בה, כשהיפים שבהם הם חוף רפאלוביץ', חוף בצ'יצ'י, וחוף ג'אז (שחלקו הוא חוף נודיסטים). בודווה נבחרה לעיר הנופש היפה ביותר השוכנת לחופי הים האדריאטי בזכות חופיה החוליים הנמתחים לאורך 38 ק"מ, ובהם מפרצונים מרהיבים ואיים קטנים השוכנים מול החוף.  לאורך רצועת החוף בתי מלון, מסעדות, קזינו, ברים ובתי קפה, בהם ניתן לאכול ולשתות במחירים נמוכים, השווים לכל כיס. כוס בירה, למשל, נמכרת ב-1 יורו. מבין בתי המלון ניתן לציין לטובה את מלון ספלנדיד, הנמצא בחוף בצ'יצ'י, מלון איכותי ברמה גבוהה ביותר. סמטאותיה של העיר העתיקה בבודווה שוקקות חיים ביום ובלילה, ומלאות בבוטיקים, פאבים ומועדוני לילה הפתוחים עד השעות הקטנות של הלילה.

6. מפרץ והעיר קוטור

ללא ספק המקום היפה ביותר במונטנגרו. מפרץ יפיפה זה הינו לשון ים ארוכה, בצורת פטריה, ששולח הים האדריאטי, ואשר חודרת 30 קילומטרים אל תוך ההרים התלולים המקיפים אותה. המפרץ המרהיב, שנראה כמו פיורד, מושך אליו תיירים רבים, הגודשים בהמוניהם את סמטאות האבן של העיר העתיקה קוטור. העיר מוקפת חומה שבנייתה החלה במאה התשיעית, ומטפסת דרך 1,390 מדרגות על צלע הר עד לכנסייה מימי הביניים שבפסגה. בעיר העתיקה חנויות, בתי קפה ומסעדות, וכן מצויים בה כנסיה, מוזיאון ימי ומוזיאון חתולים. קוטור הוכרזה כאתר מורשת לשימור עולמי ע"י אונסקו, ונבחרה ע"י "לונלי פלנט" במקום הראשון ברשימת הערים שמומלץ לבקר בהן בשנת 2016. במפרץ קוטור נמצאת גם עיירה שקטה וציורית,פראסט, ומולה שני איים קטנים אליהם ניתן לשוט בסירות. באי הקרוי "גבירתנו שעל הסלעים", אי מלאכותי, כנסיה יפה שנבנתה בשנת 1630, ובה מוזיאון קטן. הדרך המומלצת ביותר להגיע לקוטור היא באמצעות שיט ממפרץ טיבאט הסמוך. סירות גדולות יוצאות באופן תדיר מעיירת הנופש הצעירה טיבאט, שבה טיילת ומרינה במתחם הקרוי "פורטו מונטנגרו", מתחם יוקרתי ומטופח שנבנה ע"י יזם קנדי, ונרכש לאחרונה ע"י נסיך מהאמירויות. הפלגה של כחצי שעה ממפרץ טיבאט למפרץ קוטור, דרך המיצר הצר שמפריד בין שני המפרצים, היא חוויה של ממש, ועם המעבר באותו מיצר מתגלה מפרץ קוטור במלואו הדרו ותפארתו.

7. הר לובצ'אן

מתנשא לגובה של 1,657 מטר ומשקיף על מפרץ טיבאט ועל מפרץ קוטור. דרך מפותלת הטובלת בירוק בין העצים, עם 23 עיקולים חדים, מטפסת במעלה ההר, עד לנקודת תצפית ממנה נשקף נוף מדהים של המפרצים. בהר לובצ'אן, אחד מארבע שמורות הטבע של מונטנגרו, נמצא גם כפר נייגושי, ששמו הולך לפניו בכל הנוגע לייצור גבינות ועישון נקניקים, וכדאי לעצור במקום ולקבל הסברים וכמובן לטעום ולקנות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: