אא

בודפשט מאחורייך: תכירו את מזרח הונגריה

עם כל הכבוד לבודפשט, ויש הרבה כבוד, יש עוד ערים לראות בהונגריה רבתי. אחת מהן היא דברצן, העיר השנייה בגולדה בהונגריה. למה שווה להגיע אליה? אתרי מורשת, פארקי מים, מרחצאות, מלונות, אוכל טוב ומחירים אטרקטיבים

האוניברסיטה של דברצן. צילום: מאיר בלייך|הכנסיה הרפורמית בדברצן והפסל של קאטוש צילום: מאיר בלייך|המרחצאות הטרמיים דברצן צילום: מאיר בלייך|התנ האוניברסיטה של דברצן. צילום: מאיר בלייך|הכנסיה הרפורמית בדברצן והפסל של קאטוש צילום: מאיר בלייך|המרחצאות הטרמיים דברצן צילום: מאיר בלייך|התנ
פרנסי התיירות של העיר דברצן, שבמזרח הונגריה, המרוחקת כ-250 ק"מ מבודפשט, עמלים ביתר שאת לקדם את עירם, ואל היעד האטרקטיבי יצאנו בשבוע שעבר כדי להתרשם מקרוב ולראות מה יש לעיר ולשאר הערים הסובבות אותה להציע לתיירים. דברצן היא העיר השנייה בגודלה בהונגריה ובאוניברסיטה שלה לומדים כ-30,000 סטודנטים ובהם כ-200 ישראלים. מאז שלהי המאה הקודמת הלימודים שם מתקיימים גם באנגלית והישראלים מאכלסים בעיקר את הפקולטות לרפואה, וטרינריה, רפואת שיניים ורוקחות. לדברצן יש יתרון יחסי - WIZZ מפעילה שתי טיסות שבועיות בין העיר ונתב"ג. אבל אנחנו באנו לטייל והשאלה שבמוקד היא מה יש בדברצן כדי למשוך תיירים? – התשובה הראשונה והמתבקשת היא המחירים האטרקטיביים. יש לעיר בת 200,000 התושבים מרכז עירוני נעים, אתרי מורשת אחדים, פארקים וגן חיות, אקווה פארק (פארק מים) ומרחצאות. את הללו ניתן למצוא ביעדים נוספים אך השילוב של כל ההיצע הזה לצד המחירים הנוחים הופכים את דברצן (כשלוש שעות טיסה בלבד) ליעד אידיאלי לבילוי של משפחות.

דברצן מציעה למבקרים, בין השאר, מרכז עירוני נעים, אתרי מורשת אחדים, פארקים וגן חיות, אקווה פארק (פארק מים) ומרחצאות. צילום: shutterstock

התארחנו ב-Hotel Aquaticum Debrecen המציע לאורחיו מגוון של חדרים וסוויטות משפחתיות. החבילה, שמציע המלון, כוללת את כל המגוון שעוטף וצמוד אליו: פארק מים רחב ידיים עם מגלשות המכוסה בגג (ב-2020 יהיה בנוסף פארק מים פתוח הנבנה עתה), ספא עם למעלה מעשרים בריכות של מים מינרליים בעלי תכונות מרפא, סאונה למבוגרים, ג'ימבורי לילדים ומתחם טיפולים רפואיים ועיסויים. בית המלון ממוקם בתוך פארק רחב ידיים, Nagyerdei Park, שבמרכזו אגם, ובצמוד לאחת האטרקציות של העיר – מגדל המים, שמארח בר משקאות. ליד בית המלון יש תחנת רכבת קלה הנוסעת למרכז העיר ולקניון – פורום שמו. מצאתי חיסרון אחד בבית המלון: החבילה המוצעת לתייר כוללת שתי ארוחות וייאמר בעדינות שארוחת הערב לא היתה מלהיבה. לעומת זאת מומלץ בחום לסעוד לפחות פעם אחת במסעדת IKON שבכיכר המרכזית של העיר (מחיריה גבוהים יחסית לאחרות). בדברצן יש כמובן בתי מלון נוספים, חלקם בקרבת המרחצאות ופארק המים בעוד אחרים מצויים במרכזה. לדברצן יש היסטוריה בת מאות שנים: היא שימשה כבירת המדינה לפרקי זמן קצרים אך חשובים היסטורית. הכיכר המרכזית רחבת הידיים נקראת על שמו של לאיוש קאשוט (Kossuth), אחד מגיבוריה הלאומיים של הונגריה ופיסלו ניצב במרכזה. גם מזרקת מים בסגנון ארט-נובו מושכת תשומת לב. דברצן נחשבת לעיר הפרוטסטנטית החשובה בארצה ואין זה מפתיע שבניין הכנסיה הרפורמית על שני מגדליה הוא הבולט בכיכר. אל הגשר שבין המגדלים אפשר להעפיל במעלית כדי לצפות על בתי העיר ועל הנוף המיוער של מישורי הערבה ההונגרית הגדולה, העשירים במעיינות טרמיים. כאמור, הזרם הדתי המוביל בדברצן הוא פרוטסטנטי בעוד שמרבית תושבי המדינה הם קתולים. לכן זכתה העיר לכינוי "רומא הקלוויניסטית". הקולג' הרפורמי נוסד ב-1538 ויש לו גם חלק ביסודה של האוניברסיטה של דברצן ב-1912. החלק המרשים של הקולג', שצמוד לכנסיה, הוא הספריה שאוצרת 600,000 ספרים מימי תחילת הדפוס במאה ה-15 ואילך וכן 1,500 כתבי יד נדירים שנכתבו עוד לפני הופעתו של יוהן גוטנברג על מפת ההיסטוריה. בכנסיה עצמה מוצג ספר התנ"ך הראשון שתורגם להונגרית.

הכנסיה הרפורמית בדברצן והפסל של קאטוש צילום: מאיר בלייך

תצפית על דברצן מראש הכנסייה הרפורמית. צילום: Shutterstock

בדברצן יש כיום שני בתי כנסת שהם שריד וזכר לקהילה היהודית המקומית, שנספתה ברובה בשואה. בית הכנסת האחד הוא אורתודוקסי. המבנה נהרס בימי מלחמת העולם השנייה ושוקם בסיוע האיחוד האירופי. על כותל חיצוני הוצבה אנדרטה לזכר הנספים ועליה חקוקים שמותיהם של כ-6,000  מיהודי העיר. במקום בית כנסת פעיל, מקווה שאינו פעיל וקצביה שהיתה למוזיאון בזעיר אנפין. בית הכנסת האחר סגור בימים אלה.

התנך הראשון שתורגם להונגרית הכנסיה הרפורמית דברצן צילום מאיר בלייך

Nyíregyháza היא עיירה המרוחקת חמישים ק"מ מדברצן והיא מבטיחה יום של כיף למשפחות. קו רכבת מחבר את שתי הערים. האטרקציה המובילה של העיר הזאת היא Sóstó Zoo שהוא גן החיות הגדול ביותר בהונגריה. הוא נטוע בתוך יער ומחולק לפי יבשות. גן החיות, שבתחומו יש בית מלון, הוא חלק מאזור הנופש סוסטו שבו גם מרחצאות, פארק מים וכן חוף רחצה לגדות אגם. אטרקציה נוספת במקום היא פארק חבלים. הפארק הלאומי Hortobágyi המרוחק כארבעים ק"מ מדברצן הוא הגדול בהונגריה וגם הוא מאפשר בילוי של יום בטבע. הפארק הוא ביתם של כשלוש מאות מיני חיות ועופות, הפזורים על פני שמונה מאות קילומטרים רבועים של ביצות ויערות. חוות הסוסים מטה (Mata) היא חלק מפרויקט של חקלאות מסורתית שהפארק משמר. לקהל המבקרים מציגים מופע של רכיבה על סוסים ומרכבות. המופע כולל גם קטע של בוקרים המשכיבים את סוסיהם על הקרקע ודהרות לצלילי שוטים המשמיעים צליל דמוי ירי כדי להרגיל את הבהמות לקולות של קרב.. מופע דומה ראינו לא הרחק מבודפשט, כחמישים ק"מ ממנה, בחווה ושמה Lázár Equestrian Park ב-Domonyvölgy. הקהל המקומי נהנה מן המופע.

ואי אפשר בלי לקנח בבודפשט

למרות שחוויית הבילוי במזרחה של הונגריה ובדרבצן יכולה לספק הנאה מספקת אין כל סיבה שלא לקנח את הביקור בשהות של יממה או שתיים בבודפשט. אוטוסטרדה מודרנית (בתשלום) מחברת את שתי הערים ויש גם רכבות תכופות ביניהן. בנוסף, אפשרויות הטיסה מבודפשט ואליה מגוונות יותר. בודפשט עשירה באטרקציות תיירותיות ובימים האחרונים של חודש יוני היא היתה משופעת בתיירים שבילו על גדות הדנובה, במרחצאות ועל גבעות הסיטאדלה וגלרט. מעבר לנהר, ברחובות של בירת הונגריה בחלק השטוח שלה, בפשט, נעשות עבודות שיפוצים נרחבות שאינן גורעות מן ההנאה.

צילום: shutterstock

מארחינו בחרו לפתוח את ביקורנו במתחם בניין הפרלמנט שעל הגדה המערבית של הנהר, לא הרחק מאנדרטת הנעליים הראויה לביקור של כבוד. בניין הפרלמנט, שנבנה בראשית המאה ה-20 בסגנון ניאו-גותי, הוא מבנה מרשים וגם מסדרונותיו מעוררים השתאות בעוד אולם האסיפה צנוע בגודלו. בעורפו של הפרלמנט פרושה כיכר Kossuth Lajos ושם ממוקם Szamos Café שמציע למבקריו סיור במוזיאון לשוקולד וגם מבחר משובח של עוגות שכמותן נאפו עוד בימי האימפריה האוסטרו-הונגרית. כדאי לחשוב פעמיים לפני שמשקיעים זמן בביקור בתוככי הפרלמנט. שייט בספינה על הנהר לקראת שקיעה יהיה מעניין יותר ואף יצטלם נפלא כאשר יידלקו אורותיו של הפרלמנט וממול יזהרו אורותיו של הארמון המלכותי שבבודה. בפעם זאת הפלגנו על סיפונה של Pannonia Gastroboat וכשמה כן היא: לנוסעים מוגשת ארוחת גורמה בעלת חמש מנות איכותיות המלווה בחמישה סוגי יינות. המחיר לא זול: כחמש מאות שקלים. מלון הילטון גרדן-אין שבו התגוררנו נפתח אך בשלהי חודש יוני ובחדר האוכל כבר נשמעו אורחים אחדים המשוחחים בעברית. המלון המודרני, שממוקם במרכזה של העיר, מציע חדרים וסוויטות וחדרי הקומה הראשונה מנעולי הדלתות הם מנעולי מפתח לטובת שומרי השבת. חידוש מקומי הוא טיול על גבי טוק-טוק המתאים לזוגות. הנהגים הצעירים של הכלים הקופצניים הללו הם דוברי אנגלית ומתמרנים בקלות בתנועה הסואנת והפקוקה. אנו העפלנו עמם לגבעת בודה למבצר הדייגים ולכנסיית סנט-מתיאש. המחיר לסיור הפשוט מכולם הנמשך שעתיים הוא 104 אירו לזוג. שמה של מסעדת מזל-טוב, הממוקמת ברובע היהודי לשעבר, לצד מסעדות ומועדונים פופולריים נוספים, רומז על אוכל מזרח אירופי אך לשמחתי האוכל המוגש שם הוא מזרח תיכוני לעילא ולעילא. אווירה צעירה, תפאורה עדכנית והמנות עשירות וטעימות. על בטן מלאה נסענו למרחצאות סצ'ניי (Szechenyi) העממיים, שממוקמים בפארק העירוני המרכזי. כאן מצאנו שפע של בריכות טרמיות תחת גג וסתם בריכות רחצה וג'קוזי בשטח הפתוח. אכן היה זה מקום מתאים לבלות בחצי היום כאשר מד הטמפרטורה ציין 35 מעלות. יום כזה הבהיר לנו שכדאי להקפיד ולבדוק את שאלת מיזוג האוויר כאשר מזמינים בית מלון.

צילום: shutterstock

בודפשט: שיא במספר הנוסעים בנמל התעופה. צילום" יח"צבודפשט: שיא במספר הנוסעים בנמל התעופה. צילום" יח"צ

צילום: יח"צ

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםהונגריהכלליבודפשטדברצן

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: