סוכנות הבטיחות של אירופה: הנחיות הישיבה החדשות במטוסי איירבוס A320neo

חברות תעופה נאלצות לחסום את השורות האחרונות ב-Airbus A320neos בשל שיקולי בטיחות. בריטיש איירווייס: "אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הרגולטורים בכדי להבטיח את בטיחות הצי שלנו"

צילום: 123rf

חברות התעופה שמחזיקות בציי מטוסי איירבוס A320neo חדישים נאלצות לנטרל בטיסות מסויימות את שורות המושבים האחורית. הן עושות זאת לאור הנחיות מחייבות של EASA-European Aviation Safety Agency, סוכנות הבטיחות האווירית של אירופה, בשל הזזה אפשרית של מרכז הכובד של המטוס בתנאים מסויימים, הפרה שעלולה לסכן את המטוס ונוסעיו.

מרכז הכובד של המטוס הוא מיקומו הממוצע של משקל המטוס. אם יונח משקל רב יותר בקדמת המטוס, מרכז הכובד ינוע קדימה. הזזה של המטען לאחור תסחוף עמה לשם את מרכז הכובד. בבדיקות והדמיות שנעשו באמצעות תוכנות מחשב התברר כי ה-Airbus A320neo עשוי להיתקל בבעיות הנוגעות למרכז הכובד בתרחישים מסוימים ובהן תסריט שבו המטוס צריך להתרומם במהירות תוך כדי הליך נחיתה (הרמת אף).

חמישים ותשע חברות תעופה ברחבי תבל מחזיקות במטוסי A320neos. המטוסים החדישים הללו מיועדים להטיס נוסעים לטווחים קצרים עד בינוניים. בריטיש איירווייס ולופטהנזה החלו לעשות כן. התחזית היא שחברות תעופה נוספות ילכו בעקבותיהן. בינתיים בוחנת איירבוס את הסוגיה בניסיון למצוא פתרון הנדסי ראוי יותר.

 

Airbus A320neo צילום 123rf

 

לפי דיווח של אתר האינטרנט סימפלי-פליינג לופטהנזה הפסיקה למכור את שורת המושבים האחרונה באיירבוס A320neos שלה. הטבלואידים הלונדוניים סיפרו לקוראיהם שבריטיש איירווייס החלה לחסום במקרים מסויימים את מכירתן של שורה או שתי שורות של המושבים האחוריים. ההחלטה תלויה במספר נוסעי המחלקות השונות וכמות המטען במטוסים.

חברת הלאו-קוסט EasyJet, שברשותה 31 מטוסי A320neos טענה לפי הפרסום העיתונאי שהיא פתרה את הבעיה על ידי שינוי האופן שבו היא מעמיסה את מטען הנוסעים וכך לא תאלץ לחסום שורות של מושבים.

תגובתה של בריטיש איירווייס הייתה: "כמו כל חברות התעופה ברחבי העולם, אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הרגולטורים בכדי להבטיח את בטיחות הצי שלנו ולעמוד באופן מלא בכל ההמלצות". נגד החברה נטען כי הוסיפה שורות מושבים והציבה אותן בחלקו האחורי של המטוס וכך שינתה את האיזון ואת מיקומו של מרכז הכובד.

מאיירבוס נמסר כי חברות תעופה שונות מצאו פתרונות מגוונים לבעיה בהתאם לתכנון שלהן את תאי הנוסעים במטוסיהן.

 

נושאים שמוזכרים בידיעה