אא

דו"ח רשות התעופה האזרחית: כך מסייעות ממשלות לחברות התעופה המקומיות - המספרים והסכומים

רשות התעופה האזרחית (רת"א) ערכה בדיקה השוואתית של היקף הסיוע הממשלתי שהעניקו מדינות שונות לחברות תעופה מקומיות שנקלעו לקשיים עקב משבר הקורונה. איזה חברות תעופה זרות זכו לסיוע ובאיזה היקף?

סיוע לחברות תעופה. צילום: 123rf סיוע לחברות תעופה. צילום: 123rf
התפרצות מגפת הקורונה שהובילה להגבלות חמורות על כניסת נוסעים בדרך האוויר כמעט בכל מדינות העולם ולמשבר כלכלי גלובלי, גרמה לקריסה בביקוש ובהיקף תנועת הנוסעים הגלובלית בדרך האוויר. נתוני ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א מצביעים על ירידה במספר הנוסעים הגלובלי בשיעור של כ-65% במהלך החודשים ינואר-אוקטובר 2020 לעומת ינואר-אוקטובר 2019 ועל פי התחזית המעודכנת של יאט"א הצפי לירידה במספר הנוסעים הגלובלי במהלך שנת 2020 הוא בשיעור של כ-66% לעומת שנת 2019. על פי תחזית יאט"א ותחזיות של מספר גופים נוספים, גם במהלך כל אחת מהשנים 2021 ,2022 ו-2023 מספר הנוסעים הגלובלי יהיה נמוך משמעותית ממספרם במהלך שנת 2019. נוכח המשבר החמור, חברות תעופה נאלצות להתמודד עם גיוס הלוואות מבנקים, גיוס סיוע מבעלי החברה, גיוס הון באמצעות הנפקת אגרות חוב ומניות לציבור, דחיית החזרי הלוואות לבנקים, יישום הסדרי מכירה והחכרת מטוסים מול חברות להחכרת מטוסים, דחיית תשלומים לספקים, הוצאות עובדים לחופשה, צמצום שעות העבודה, פיטורי עובדים, הורדת שכר, שימוש/הסבה של מטוסי נוסעים להפעלת טיסות מטען והימנעות מהחזר כספי לנוסעים שטיסתם בוטלה. לאור כל זאת, מדינות רבות התחייבו לסייע לחברות התעופה המקומיות. סיוע הכולל, בין היתר, ערבות ממשלתית להלוואות בנקאיות, תמיכה ממשלתית בהון העצמי של החברות באמצעות רכישת מניות ומענקים. מנגד, ישנן לא מעט מדינות שעד כה לא העניקו סיוע לחברות תעופה מקומיות דוגמת: קנדה, בריטניה, יפן, צ'ילה, מקסיקו ותאילנד. רת"א (רשות התעופה האזרחית) ערכה בדיקה השוואתית בכל הנוגע לאופן ולהיקף הסיוע של המדינות שכן סייעו לחברות תעופה מקומיות. בדיקת רת"א איננה מתייחסת לסיוע של מדינת ישראל לחברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע. הנה כמה דוגמאות למדינות שסייעו: ארה"ב - סיוע בהיקף של 58 מיליארד דולר ניתן סיוע בהיקף של 29 מיליארד דולר בהלוואה ממשלתית לכ-200 חברות תעופה. במסגרת מסלול נוסף של העברת הלוואות ומענקים לחברות לצורך תשלומי שכר לעובדים, ניתן סכום נוסף של 29 מיליארד דולר בתנאים של הטלת שעבוד ממשלתי על מניות וניירות ערך אחרים של החברות הנסחרות בבורסה של ארה"ב. קבלת התחייבות מהחברות להימנע מתשלום דיווידנדים, תשלום בונוסים לבכירים ורכישת מניות של החברה לתקופה קצובה. גרמניה - סיוע בהיקף של 10 מיליארד דולר גרמניה אישרה מענק סיוע בהיקף כולל של 10 מיליארד דולר, שכלל העברת 6 מיליארד דולר לחברת התעופה לופטהנזה להגדלת ההון העצמי של החברה ובמקביל, העברה של 20% ממניות החברה לרשות המדינה. חבילת הסיוע כללה ערבות להלוואה ממשלתית בהיקף של 3 מיליארד אירו. שאר הסכום ניתן כעזרה לחברת קונדור איירליינס.
לופטהנזהלופטהנזה
קיבלה 6 מיליארד דולר סיוע. לופטהנזה. צילום: יח"צ חברה
אייר פראנס תפעיל מטוסים רחבי גוף בקו לת"א החל מ-28 במארסאייר פראנס תפעיל מטוסים רחבי גוף בקו לת"א החל מ-28 במארס
אייר פראנס . צילום: יח"צ צרפת - סיוע בהיקף 7.6 מיליארד דולר חברת התעופה אייר פראנס קיבלה סיוע בהיקף של 7.6 מיליארד דולר, בין היתר ערבות להלוואה בנקאית, הלוואת הבעלים בהיקף של 4 מיליארד אירו, כאשר הערבות הממשלתית של 90% מסכום ההלוואה הבנקאית בהיקף של 3 מיליארד אירו. הונג קונג - סיוע בהיקף 3.5 מיליארד אירו חברת התעופה קתאי פסיפיק קיבל סיוע בהיקף של 3.5 מיליארד אירו הכולל הגדלת ההון העצמי של החברה באמצעות הנפקת מניות בסכום של כ-2.5 מיליארד דולר. מרכיב נוסף כלל הנפקת מניות למחזיקי המניות של החברה בסכום של כ-1.5 מיליארד דולר, כך התאפשר לחברה להגדיל את נזילותה בהיקף כולל של כ-5 מיליארד דולר. הולנד - 3.4 מיליארד דולר תכנית סיוע בהיקף של 3.4 מיליארד דולר הוענק לחברת ק.ל.מ במסגרת הלוואת בעלים ממשלתית לחברה וערבות להלוואה בנקאית. הלוואת הבעלים בהיקף של כמיליארד דולר, כאשר הערבות הממשלתית היא של 9% מסכום ההלוואה בנקאית ובהיקף של כ-2 מיליארד אירו. דובאי - 2 מיליארד דולר סייע לחברת התעופה הלאומית של אמירות דובאי, אמירייטס, בהקיף של 2 מיליארד דולר על ידי הגדלת ההון העצמי.
אמירייטסאמירייטס
סיוע של 2 מיליארד דולר להגדלת ההון העצמי. אמירייטס. צילום: 123rf קטאר - 2 מיליארד דולר בדומה לדובאי גם קטאר העניקה סיוע של 2 מיליארד דולר לחברת התעופה קטאר איירווייז. שווייץ - 1.3 מיליארד דולר אישרה סיוע לחברת התעופה SWISS בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר בערבות של 85% להלוואה. פורטוגל - 1.3 מיליארד דולר  חברת התעופה טאפ אייר קיבלה סיוע של 1.3 מיליארד דולר. שבדיה - 1.1 מיליארד דולר סייעה לחברת התעופה ס.א.ס ול-4 חברות תעופה נוספות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. פינלנד - 1 מיליארד דולר העניקה לחברת התעופה פינאייר סיוע בהיקף סיוע של כמיליארד דולר - הגדלת ההון העצמי וערבות להלוואה.
פינאיירפינאייר
מיליארד דולר להגדלת ההון העצמי וערבות להלוואה לפינאייר. צילום: Shutterstock נורבגיה - 500 מיליון דולר 5 חברות תעופה, בהן חברת נורוויג'ן, קיבלו סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר במסגרת ערבות מדינה בשיעור 90% להלוואות בנקאיות. ניו זילנד - 500 מיליון דולר חברת התעופה אייר ניו זילנד קיבלה סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר, הלוואת בעלים ממשלתית. אוסטריה - 300 מיליון דולר חברת אוסטריאן קיבלה סיוע בהיקף של 300 מיליון דולר, ערבות של 90% להלוואה. בלגיה - 300 מיליון דולר נתנה הלוואה ממשלתית בסף של 300 מיליון דולר לחברת התעופה בריסל איירליינס. לטביה - 300 מיליון דולר אישרה הגדלת ההון העצמי ב-300 מיליון דולר לחברת התעופה אייר בלטיק.
אייר בלטיקאייר בלטיק
300 מיליון דולר לאייר בלטיק. צילום: shutterstock בדו"ח רת"א נכתב לסיכום כי "התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם, אשר הובילה להגבלות חמורות על כניסת נוסעים בדרך האוויר כמעט בכל מדינות העולם ולמשבר כלכלי גלובלי, גרמה לקריסת הביקוש לטיסות נוסעים בכל רחבי העולם. על רקע התמשכות ההגבלות החמורות על תנועת הנוסעים בדרך האוויר ועוצמת הירידה בביקוש לטיסות נוסעים, הפעילויות של חלק מחברות התעופה לשיפור נזילותן אינו מספיק למנוע את קריסתן במהלך התקופה הקרובה ללא קבלת סיוע ממשלתי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםרשות התעופה האזרחיתמשבר קורונה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: