"הפכנו את ישראייר מחברה חבולה לקבוצת תיירות איתנה"

סמנכ"ל הכספים של קבוצת ישראייר עוזב השבוע את החברה ובראיון מיוחד מדבר על סירקיס : "יש לו יכולת חיזוי וקריאה שניתנו ליחידי סגולה.. אני חושש שהמשך התארכות התהליך המכירה ללא פתרון מהיר תגרום לו לעזוב" ,הרגע הקשה :"היחס של הבנקים בתחילת הדרך", רגע השיא: "קליטת האיירבס השלישי"

יוני צברייוני צברי. צילום: יח"צ

 

לאחר ארבע שנים עם לא מעט אירועים, סוערות מבחינתו, יוני צברי, סמנכ"ל הכספים של קבוצת ישראייר נפרד השבוע מן החברה.

צברי מתחיל בתחילת אוגוסט  לשמש כסמנכ"ל הכספים של אלקטרה מוצרי צריכה, כאשר במסגרת תפקידו, הוא יהיה אחראי על כלל הפעילות הכספית של הקבוצה, שכוללת בין השאר את מחסני חשמל, תחום המיזוג, שקם אלקטריק וגולן טלקום.

לקראת הפרידה מישראייר, צברי בראיון סיכום מיוחד ל'פספורטניוז' מדבר על התקופה שלו בארבע השנים החולפות, על הרגעים הקשים, רגעי השיא, העבודה מול המנכ"ל אורי סירקיס, וההתמודדות עם העובדה שהחברה נמצאת על המדף תקופה ארוכה. צברי, סיפר בין השאר כי :"ישראייר עברה ב-3 השנים האחרונות יותר מ-10 דיו דיליגנסים". כמו כן אמר צברי בכנות כי:" מצב שבו חברה נמצאת, על המדף, קרוב ל-3 שנים הוא מצב בעייתי מאוד ולומר את האמת היה אחת הסיבות שבחנתי ברצינות הצעות שקיבלתי ושלאחת מהן הסכמתי בסופו של דבר".

מספר 1 בכל העולם שלמה Sixt

צברי התייחס במהלך הראיון גם על האפשרות שהמנכ"ל סירקיס ייפרד בסופו של דבר מן החברה :"ישראייר כיום בהנהגתו של אורי סירקיס נמצאת במרכזו של משולש ברמודה בעייתי לאור התארכותו של התהליך. אני חושש שהמשך התארכות התהליך ללא פתרון מהיר תגרום לאורי לוותר ולעזוב".  

 יוני, כיצד אתה מסכם את התקופה שלך בישראייר ?

"מאוד קשה לי לסכם תקופה בישראייר כי זה בלתי נתפס מבחינתי שעברתי 4 שנים סוערות ומסעירות. אני זוכר שנפגשתי עם אורי סירקיס לסכם את תנאי העסקתי, זה היה עם תחילת התהליך של המיזוג עם אלעל,  אורי חזר בפניי בשקיפות שייתכן שהמשרה שלי תהיה בסכנה מיד לאחר המיזוג. ואני שלא פוחד מאתגרים וסכנות הוקסמתי מאורי ואישיותו ומהאתגרים של קבוצת התיירות של אידיבי. ובכל זאת אם אנסה לסכם תקופה,  אז קודם כל הכרתי אנשים מדהימים שרתומים להצלחתה של קבוצת תיירות ובעזרתם של אנשים אלו, מנהלים ועובדים, הצלחנו להפוך את ישראייר מחברה קטנה, חבולה והפסדית לקבוצת תיירות גדולה ואיתנה". 

הייתם חברה מפסידה שעברה להיות חברה מרוויחה, מה הפעולות שננקטו שגרמו לחברה להפוך להיות רווחית?

"כאן אני חייב לתת את הקרדיט לסירקיס. יש לבן אדם הזה יכולת חיזוי וקריאת של השטח שניתנו ליחידי סגולה. הוא זיהה עוד בשנת 2012 שהחלו הדיבורים על השמיים הפתוחים שכל שוק התעופה הולך לעבור מהפך וזעזוע עמוק וכי ישראייר לא תשרוד איתו אלא אם היא תבצע שינוי אסטרטגי אמיץ יחד עם פעולות התייעלות עמוקה. עיקרו של השינוי האסטרטגי היה לרכז את כל הפעילויות התיירותית הרלוונטית תחת ישראייר ולהפוך אותה מחברת תעופה הקטנה בישראל למארגן התיירות הגדול בארץ. ובכך עם הצטרפותי פעלנו למימוש פעילויות לא סינרגטיות שעיקרן היו מכירת דיזנהאוז יוצאת לעפר חודורוב, ומכירת חלקנו באופן סקיי לאפרים פורטיס, הקטנה של מצבת החובות והעמקה וחיזוק של הרגל התיירותית של הקבוצה". 

מה רגע השיא מבחינתך בישראייר?

"רגע השיא שלי היה היום בו עשינו טקס מרגש במפעל איירבס בטולוז לקליטת מטוס האיירבס השלישי. היום ההוא היווה למעשה את השיא של השינוי האסטרטגי. להזכירך בשנת 2010 הזמינה ישראייר 3 מטוסי איירבס וקלטה באותו מועד רק 2 מטוסים בגינם לקחה החברה מבנק הלוואה בסך של כ- 60 מליון דולר. להבטחת הסלוט של מטוס האיירבס השלישי שהיה אמור להיקלט כבר כשנתיים לאחר מכן שילמה החברה מקדמה לאיירבס בסך של כ- 13 מליון דולר. ישראייר לא הצליחה לעמוד בתשלומי ההלוואה כבר מההתחלה דבר אשר גרם להידרדרות במצבה הפיננסי. קליטת המטוס השלישי שביצענו בשנת 2016 התבצעה בעסקת SLB שאיפשרה "חילוץ" של המקדמה ויחד עם הכספים שהתקבלו ממימוש הפעילויות הפחות רלוונטיות  הקטנו את החוב לבנק, שיפרנו את עלויות המימון ומיחזרנו את יתרת החוב בפריסה יעילה יותר".

 

יוני צברי: ""קבוצת ישראייר, על אף המצב שדיברנו עליו, נמצאת בשיא מצבה הפיננסי עם ארבע שנים ברציפות של רווחיות טובה"

 

מהו הרגע הקשה שעברת  בחברה?

"היחס של הבנקים בתחילת התפקיד שלי. היחס של הבנקים באותה שנה כלפי ישראייר בפרט וכלפי קבוצת אי.די.בי בכלל היה כמוקצה מחמת מיאוס. אני זוכר את אחת הפגישות שלי באחד הבנקים שבאתי להציג את עצמי ואת התוכנית האסטרטגית של ישראייר. הכנתי מצגת מפורטת ומנומקת ואני חושב שהצלחתי להרשים את נציגי הבנק בתוכנית ובתוצאות שהוצגו עד לאותו מועד. בתום הפגישה פניתי לנציגי בהבנק בבקשה ראשונה להקל על החברה ולשפר את העמלות ואת הריביות המטורפות ששילמה ישראייר באותה תקופה על מסגרות האשראי שהוקצו לה. אני לא אשכח את תשובתו של הציג הבכיר. הוא אמר לי שהמחירים הגבוהים משקפים את רצון הבנק שישראייר תפרע את מלוא חובה לבנק ושלא תעבוד איתו יותר. היום הבנק הזה הוא הבנק המוביל של החברה, ואני יכול לומר בגאווה שהריביות והעמלות שאנחנו משלמים נמוכים בעשרות רבות של אחוזים פחות".

הייתם תקופה ארוכה ללא גב של בעלים, איך התמודדותם עם כל הקשיים מול הבנקים וכו׳?

"קודם כל אני לא מסכים עם האמירה שתקופה ארוכה היינו ללא גב הבעלים. הבעלים מינו את  גיורא ענבר להיות יו"ר הקבוצה וגיורא לאורך כל השנים היווה לנו מגדלור. גיורא על אף שלא נהנה משכר של יו"ר היה שותף פעיל מאוד בניהול החברה לרבות דיוני תקציב, פגישות עם ספקי מפתח, פגישות עם גורמים ממשלתיים ופגישות עם העובדים ובראשם הטייסים. יחד עם זאת אני חייב להודות שקיבלנו כהנהלה הרבה יותר חופש ממה שמקבלת הנהלות אחרות לפעול ולהצעיד את הקבוצה. דווקא החופש הזה לדעתי ריכך את עמדת הבנקים כלפי החברה משתי סיבות עיקריות: 1. הבנקים נחשפו להנהלה בהנהגת אורי סירקיס, הנהלה חזקה ומלוכדת שמבטיחה ומקיימת ו-2, היא איפשרה לבנקים לבודד את קבוצת התיירות משאר קבוצת אי.די.בי ולבחון אותה כיחידה נפרדת ובכך להבין את פוטנציאל הצמיחה האדיר שלה".

עשיתם פעולות במהלך השנים של הקטנת חוב, מחזורו וכו' שהורידו את הלחץ,בוא שתף אותנו על מאחורי הקלעים בבקשה?

"כפי שכבר ציינתי מייד עם כניסתי לתפקיד הדבר המשמעותי שעסקנו בו, במקביל להמשך תוכנית ההתייעלות, הוא איך אנחנו מקטינים את חוב הקבוצה- אז כ- 400 מליון ש"ח. עוד לא חודש בתפקיד התמודדתי עם מכירת דיזנהאוז לחודורוב ואני לא אשכח שכל אחד מהבנקים והנושים רצה לוודא שהוא מקבל חלק מהתמורה על מנת להקטין את חובו. כך מצאנו את עצמנו אורי ואני מסתובבים, כמה שעות לפני "הקלוזינג", במוניות בין הבנקים ומנסים לשכנע אותם לחתום על מכתבי הסכמה. כמובן שהבנקים וקרן סקיי לא יכלו לכוח השכנוע של סירקיס ולבסוף התרצו וחתמו וזאת למעשה הייתה נקודת המפנה הפיננסית של הקבוצה. נכון להיום חוב החברה לבנקים עומד על פחות מ- 100 מיליון שקל".

כמי שאחראי על הכספים וחברת תעופה תלויה במחירי הדלק והמטבעות באיזה פעולות אתה נוקט בעולם המטורף הזה?

"עולם התיירות ועולם התעופה הוא עולם רבוי חשיפות. בתעופה בעיקר חשיפה למחירי הדלקים ובתיירות חשיפה בעיקר לשערי המטבעות. מה שיפה באסטרטגיה שבחרנו לקבוצת ישראייר בהפיכתה למארגן התיירות היחיד עם צי מטוסים משל עצמו היא העובדה שבכך הקטנו משמעותית את רמת החשיפות הללו.

כך לדוגמא חשיפת הדלק ירדה מאיזור 30% מעלות המכר של הקבוצה לאיזור הקרוב יותר ל- 10%, ובעזרת עסקאות הגנה לא מהותיות אנחנו כמעט מכסים את יתרת החשיפה ויצרנו הגנה פנימית כמעט מלאה בין ההוצאות השיקליות של החברה לבין הכנסותיה השיקליות מהפעילות הפנים ארצית. 

זה לא שאין לקבוצה חשיפה מטבעית, בעיקר ליורו בשל הגדלת רכש שירותי קרקע באירופה, אבל ההתמודדות היא בסיסית וניתנת לשליטה בעיקר דרך תמחיר נכון של דוקטים ומעבר למכירה ביורו כפי שעשינו בחברת סקי דיל".

במהלך השנתיים האחרונות היו לא מעט מגעים למכירת החברה, כאשר בין לבין היה את סיפור המכירה לאל על שהממונה על ההגבלים לא אישר, אבל עברת לא מעט בדיקות נאותות, כיצד מכינים חברה ועבור את כל זה?

ישראייר עברה ב-3 שנים האחרונות יותר מ-10 דיו דיליגנסים. מצד אחד זה גרם לחיזוקה של החברה מבחינה דיווחית בכך שכיום ישראייר יש איכות דיווח ברמה של חברה ציבורית עם מחלקות דיווח ובקרה מעולות, אך מצד שני הדבר גורם לשחיקה מתמשכת של החברה ולא רק במחלקת כספים. הדיו דיליגנסים הללו מעסיקים את כל האורגנים בחברה ומסיטים אותם מלעסוק בצמיחתה". 

החברה עדיין על המדף, מנגד יש גם אפשרות להנפקה, כמה זה מקשה על התנהלות של מי שאחראי על הצד הכספי? 

"כפי שכבר ציינתי מצב שבו חברה נמצאת ,על המדף, בין אם בתהליך מיזוג, בין אם בתהליך מכירה ובין אם בתהליך הנפקה קרוב ל- 3 שנים הוא מצב בעייתי מאוד ולומר על האמת היה אחת הסיבות שבחנתי ברצינות הצעות שקיבלתי ושלאחת מהן הסכמתי בסופו של דבר. להיות באחד מהתהליכים הללו משמעותו להיות בסוג של הקפאה, גם אם מאוד משתדלים שלא, כי הדירקטוריון לא רוצה לאשר מהלכים משמעותיים עבור הבעלים הבאים. ולכן תהליך כזה צריך להיות ממוקד ומובל על ידי אדם אחד שיוצא לדרך לאחר שבחן את כל מפת האינטרסים של בעלי העניין ובכללם: בעלי מניות, הנהלה, טייסים, והעובדים, ומגבש תוכנית פעולה שתארך מספר חודשים – ועדיף שלא בשיא עונת התיירות.

בפועל התהליך לצערי לא נוהל בסדר הנכון דבר אשר גרם להתארכותו. התארכות של תהליך גורמת לספקות מצד ספקים עיקריים בקשר לרכש מטוסים, חדרי מלון וכו' ולספקות מצד גורמים ממנים. וספקות כאלה אף פעם לא טובים מבחינה פיננסית. ישראייר כיום בהנהגתו של אורי סירקיס נמצאת במרכזו של משולש ברמודה בעייתי לאור התארכותו של התהליך. קודקוד אחד עם בעלים באירוע לא פשוט עם בעלי החוב,  קודקוד שני מול וועד טייסים ויתר וועדי העובדים וקוקוד שלישי מול תחרות שהולכת וגוברת. אני חושש שהמשך התארכות התהליך ללא פיתרון מהיר תגרום לאורי לוותר ולעזוב וזה יהיה באמת אבדן לקבוצה".

איזה ישראייר אתה עוזב כיום מבחינה פיננסית?

"קבוצת ישראייר, על אף המצב שדיברנו עליו, נמצאת בשיא מצבה הפיננסי עם ארבע שנים ברציפות של רווחיות טובה ועם חוב פיננסי מאוד נמוך. יתרה מכך לישראייר רזרבות פיננסיות ששמרנו על מנת לאפשר לחברה את המשך צמיחתה דבר שמאפשר לה להיות במתקפה של רכש פעילויות במקום שרוב מתחרותיה נמצאות במלחמת הישרדות. קשה לי עם המילה עוזב כי יש לי אהבת אמת למשפחה הזאת שנקראית ישראייר, לחבריי להנהלה ולעובדי החברה המסורים ועל כן אני נפרד בלב כבד."

רגע לפני תום הראיון, ביקש צברי להוסיף ואמר: "אני רוצה בהזמנות זאת להודות לאיש יקר, בוס מסור וחבר אמת, אורי סירקיס, על כל השעות המאתגרות, על החוויות המטורפות והאתגרים והסערות שצלחנו יחד. אני חב לו את ההצלחה שלי ואני מקווה ומצפה לכך שדרכנו עוד תצטלבנה שוב.  אני מאוד מקווה שבתוך זמן קצר דרכה של הקבוצה תתבהר והיא תצא לדרך חדשה ואני מאחל לה המשך צמיחה והצלחה רבה. כי למשפחת ישראייר באמת באמת השמיים הם הגבול".

אורי סירקיס וגיורא ענבר

נושאים שמוזכרים בידיעה