השלכות ה'ברקזיט': חברות התעופה הבריטיות דואגות לבעלות אירופית

ב-29 במרץ 2019 תפרוש בריטניה באופן רשמי מהאיחוד האירופי, שלא יאפשר לחברות בריטיות לפעול באופן חופשי במדינות האיחוד. כדי שפעילותן לא תיפגע, חברות התעופה הבריטיות פועלות להתאים את עצמן לתקנות הבעלות האירופיות

צילום: Shutterstock

עדיין לא ברורים כל סעיפי ההסכמים בין בריטניה לבין האיחוד האירופי, אך עפ"י המוסכם, ב-29 במרץ הקרוב בריטניה תפרוש באופן רשמי מהאיחוד ויחולו עליה מגבלות שונות בקשרים עם מדינות האיחוד. אחת המגבלות המרכזיות תבוא לידי ביטוי, ככל הנראה, בתחום התעופה, כשהחברות הבריטיות לא תוכלנה לפעול באופן חופשי, כפי שהיה עד עתה, במדינות האיחוד האירופי.

כדי להקדים תרופה למכה וכדי לא להיקלע לסיטואציה אפשרית של הגבלת פעילות ברחבי אירופה, שתי חברות התעופה הגדולות בבריטניה, בריטיש איירווייס ואיזי ג'ט, פועלות להתאים את עצמן לתקנות הבעלות האירופיות, שתאפשרנה להן להמשיך לפעול בלא מגבלות במדינות האיחוד.

עפ"י תקנות האיחוד האירופי, חברת תעופה המעוניינת ליהנות משמיים פתוחים באירופה חייבת להיות בבעלות ובפיקוח של גופים או אזרחים אירופיים, כשבאופן מעשי רוב מניות החברה מוחזקות ע"י גופים או אזרחים אירופיים.

קבוצת IAG, חברת האם של בריטיש איירווייס (כמו גם של: איבריה, אייר לינגוס, וואלינג ו-לוול), מנהלת מזה שבועות שיחות עם הרשויות בספרד כדי להבטיח שסטטוס הבעלות הספרדית של הקבוצה, הרשומה כולה בספרד, יהיה בתוקף גם אחרי ה'ברקזיט'. לקבוצת התעופה מחזיקי מניות מכל רחבי העולם, ובראשם קטאר איירווייס, לה 20.1% ממניות הקבוצה, ועם פרישת בריטניה מהאיחוד, המשקיעים הבריטיים לא ייחשבו עוד לאזרחים אירופיים.

איזי ג'ט, שזה מכבר הקימה מגוון בסיסי פעילות ברחבי אירופה, כשמטה חברת 'איזי ג'ט אירופה' ממוקם באוסטריה, כמו גם בשווייץ, מציינת כי היא "קרובה להשגת בעלות אירופית מירבית", ועוד לפני כניסת ה'ברקזיט' לתוקף, יותר מ-50% ממניותיה יוחזקו ע"י גופים אירופיים.

במקביל פרסמה איזי ג'ט את תוצאותיה העסקיות לשנה המסתיימת בספטמבר, שהייתה שנה מוצלחת במיוחד.

הרווח הכולל של החברה לפני מס הסתכם ב-445 מיליון ליש"ט לעומת 385 מיליון ליש"ט אשתקד, ובשנה החולפת הטיסה החברה 88.5 מיליון נוסעים בתפוסה ממוצעת של 92.9%.

יותר מ-50% ממניותיה יוחזקו ע"י גופים אירופיים, איזי ג'ט. צילום: יח"צ

נושאים שמוזכרים בידיעה