אא

חוף השנהב: לא רק שוקולד

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

אם אזהרת מסע ברמת "איום קונקרטי גבוה" לא מרתיעה אתכם, חוף השנהב שבמערב אפריקה היא לוקיישן מרתק המציע מורשת קולוניאלית צרפתית, את הכנסייה הגדולה בעולם והרבה מאוד קקאו שממנו יופק בקרוב גם חשמל

"קוט דיוואר, קוט דיוואר", התעקש להדגיש הגבר האפריקאי, כששאלתי למוצאו בהפגנה נגד הגירוש הצפוי של מבקשי המקלט בארץ לפני שנים אחדות. ואכן, חוף השנהב, כפי שאנו קוראים למדינה, אינו אלא התרגום העברי לשמה הרשמי של רפובליקת Cote d'Ivoire שבמערב אפריקה. למרות השגשוג היחסי של המדינה ביבשת המסוכסכת והלא יציבה, השטף של אלפי הפליטים, שביקשו למצוא פרנסה בישראל, העיד כי לצד העשירים ובעלי ההון חיים גם עניים מרודים, שבסופו של דבר, גורשו ברובם חזרה למולדתם. למרות ש-40% מתושביה של חוף השנהב הם מוסלמים, מזה שנים היא מקיימת יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר ענפים עם ישראל, ולא מעט ישראלים מבקרים בה לצרכי עסקים וכתיירים המבקשים לגלות את המדינה המסקרנת, יצרנית הקקאו הגדולה בעולם. אירופה באפריקה אביג'אן היא העיר הגדולה והבירה האדמיניסטרטיבית של חוף השנהב ומאכלסת קרוב ל-4 מיליון תושבים. גורדי השחקים, הקניונים הנוצצים, הכבישים המפותחים, חיי הלילה התוססים, הנמל השוקק והלגונה הגדולה, המופרדת מהאוקיינוס האטלנטי ועליה יושבת העיר, משווים לה תדמית של עיר אירופית מערבית. העיר התפתחה בעיקר הודות לנמל הגדול, המסחר הימי המפותח ושינוע הסחורות אל המדינות השכנות, וכן האזורים החקלאיים הסמוכים, בהם מגדלים בעיקר קקאו וקפה, כשהפוש הגדול החל עם קבלת העצמאות מצרפת ב-1960. אחרי 60 שנות שלטון צרפתי, עברה הקולוניאלי והקשר לצרפת ניכרים בסגנון הבנייה ובאווירה הפריסאית בעיר, בשפה הצרפתית הרשמית ובתושבים הצרפתים הרבים החיים באביג'אן. מאז עברה העיר התפתחות כלכלית ומודרניזציה מואצת, ובתנופת הפיתוח השתתפו מומחים זרים רבים, רובם צרפתים, אך גם ישראלים לא מעטים. ואם תרצו לנפוש מהמולת העיר, סעו אל עיירת הנופש אסיני (Assinie), השוכנת על החוף החולי של האוקיינוס, מעוטרת בעצי דקלים וקוקוס, גדושה בתי מלון מפנקים, מסעדות, בתי קפה, מועדונים ואווירה של חופש, מרגוע ונהנתנות. הכנסייה הגדולה בעולם בירתה של חוף השנהב היא ימוסוקרו ((Yamoussoukro. זה היה כפר הולדתו של בואני, הנשיא הראשון של חוף השנהב, שהחליט ב-1983 להפוך את ימוסוקרו לעיר הבירה אך ממשיכיו זנחו את בירתה הרשמית של המדינה. גולת הכותרת של ימוסוקרו היא מיזם מגלומני אדיר של הנשיא בואני: הכנסייה הגדולה בעולם, בזיליקת גבירתנו של השלום Basilique de Notre Dame de la Paix . הכנסייה נבנתה בשנים 1985-1989 בעלות 300 מיליון דולר בהשפעת בזיליקת סנט פטר ברומא ונחנכה ב-1990 ע"י האפיפיור יוחנן פאולוס השני. שטח הכנסייה, הבנויה משיש איטלקי ומעוטרת בויטראז'ים צרפתיים, משתרע על 30,000 מ"ר, גובה כיפתה 158 מ' והיא יכולה להכיל כ-18,000 מתפללים. ביוזמתו של האפיפיור נבנה גם בית חולים צמוד לבזיליקה. בחוף השנהב גם מגוון אתרי טבע, שזכו להכרת אונסק"ו כאתרי מורשת תרבות, וביניהם: הפארק הלאומי טאי, יער הגשם הטרופי הגדול ביותר במערב אפריקה, אחד האחרונים ששרדו באזור, הפארק הלאומי קומואה, הגדול ביותר במדינה, המכיל מגוון חיות בר, והר נימבה שעל גבול חוף שנהב וגינאה, העשיר בעפרות ברזל, שהוכרז ע"י הממשלה כשמורת טבע סגורה למטיילים.

5 מי יודע?


  1.  1. למה חוף השנהב? הפיל נחשב לחיה הלאומית של חוף השנהב, ובעבר הפילים הרבים במדינה היוו מקור לציד ולסחר בשנהב. במרכז סמלה של המדינה מופיע ראש של פיל בצבעים לבן וזהב.
  2.  2. כבוד הנשיא: שמה של חוף השנהב נקשר אינטגרלית בנשיא המדינה הראשון, פליקס הוּפוּאֶה-בּוּאָנִי ששלט בה משך 33 שנה, מאז קבלת העצמאות מצרפת ב-1960. למרות השלטון הדיקטטורי המוחלט, בתקופתו זכתה המדינה לפריחה וכונתה 'הפנינה של מערב אפריקה'. מאז מותו ב-1993 מתקיים במדינה משטר רב מפלגתי ובחירות דמוקרטיות.
  3.  3. קקאו וחשמל: חוף השנהב מספקת למדינות השכנות חשמל, ובקרוב תהיה הראשונה בעולם שתייצר חשמל מתרמילי צמח הקקאו, ענף הייצור והיצוא מספר 1 שלה.
  4.  4. קדחת צהובה: בכניסה לחוף השנהב צריך להציג ויזה ותעודת חיסונים כולל אישור לחיסון נגד קדחת צהובה, תנאי בל יעבור לכניסה למדינה. כמו כן, מומלץ עם הכניסה למדינה להירשם בשגרירות ישראל באביג'אן, על כל צרה.
  5.  5. אזהרת מסע: חלה על חוף השנהב. עפ"י המטה ללוחמה בטרור מדובר באיום קונקרטי גבוה בגלל ארגון 'אלקעדה במגרב', המרבה לבצע פיגועי חטיפה, פועל לאחרונה לחטיפת אזרחים ממדינות מערביות, לרבות ישראלים.
לקריאת כתבות נוספות ממגזין "סובב עולם 2019" של פספורט - הקליק/י כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםמדריך יעדים 2019מדריך היעדים 2019חוף השנהב

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: