אא

חופשה ביוון בתקופת הקורונה

השמיים נפתחו, והקורונה ברגיעה, החלטתם שאתם מתכננים חופשה ליוון? מה חשוב שתדעו וכיצד מומלץ להתארגן לקראת החופשה באחד מהיעדים האטרקטיביים ביותר לישראלים // תוכן פרסומי

יוון. צילום: FREEPIK יוון. צילום: FREEPIK
נדמה שכבר אין ישראלי שעבר את גיל 40 ואין לו את "האי שלו" ביוון. מתוך כ-1,500 איים מיושבים מתוך 6,000 איי יוון, הגיוני שכל אחד מאיתנו ימצא את האחד שמתאים לו בדיוק. השוקק חיים, ריזורטים, אטרקציות, שופינג ובילויים מחד, השקט-המרוחק ללא שדה תעופה ומעבורת פעם בשבועיים ביום שלישי ושאף אחד לא מכיר מאידך. בדרך כלל "אף אחד" כולל כמה אלפי ישראלים. יוון היא מדינת נופש מושלמת לישראלים ויש בה כל מה שצריך לחופשת קיץ, ואפשר גם לצאת ממנה מבלי להיכנס לבור גדול מדי בחשבון הבנק. אפשר לבחור בין כמה ימים מהנים ולילות סוערים על אי אחד בטיסה ישירה כמו רודוס או סנטוריני, אפשר לקפוץ בין כל איי קבוצת הציקלאדים בשבוע ואפשר לשכור רכב ולטייל בין פנים היבשת לחופים לחרוש את חלדיקיקי או פלפונס. ואפשר תמיד ליהנות מכוס אוזו וברבוניות מטוגנות לנשנוש, לשטוף את העיניים בים האדיר, הכפרים הציוריים והבתים בלבן וכחול. היוונים הם מאירי עיניים, חייכניים ובד"כ מקבלים ילדים ותינוקות בברכה גם כשהם זוחלים לפתע למטבח המסעדה. הטברנות הן שמחת חיים בריכוז גבוה, האוכל מוכר לנו מהבית בסה"כ, אבל ביותר טעים והשפה היוונית המתגלגלת היא תענוג לאוזניים. התיירות ביוון היא עסק מסודר מאוד, מה שאולי מחסל את יכולת המיקוח, אבל גם מעניק הרבה שקט וביטחון כשסוגרים לינה בכל סוג וגודל של מלון כמו גם בהשכרת רכב. תוכלו לראות שבכל חדר תלויים המחירים הקבועים לפי עונות השנה, השילוט בבתי האירוח ובילוי תמיד בשתי שפות, אנגלית אחת מהן. בדיקות תברואה, מיסוי וגם ביטחון נעשות מפעם לפעם בעסקים התיירותיים ובעלי המקומות נדרשים לעמוד בדרישות מחמירות. כל זה עובד בסופו של דבר לטובת התייר, לתחושת הביטחון במקום ובמטבח שלו כמו גם מרסק את האופציה האיומה הנקראת "לצאת פראייר". המחירים קבועים, השירות ברור, אין עם מה לשחק. שימו לב שבעיקר בערים, אך גם בכמה מהאיים המתויירים, פחות נעים להסתובב בעיקר בשעות הלילה. שכונות שלמות באתונה אינן מומלצות לביקור מחשש למפגש עם גנבים אלימים. במרכזי התיירות כמו אזור האולימפיוס מסתובבים לא מעט כייסים מומחים, שימו לב לדברים שלכם והשתדלו לא לשים דברים יקרי ערך בתאים חיצוניים בתיק.

מתי לנסוע ליוון?

זה כמובן תלוי לאן נוסעים, שכן אזור הצפון קריר יותר מאזור דרום יוון והאקלים באיים מושפע כמובן גם מהים – האיגאי (סנטוריני, למשל) או הים היוני (קורפו). העונה היוונית מתחילה רשמית בתחילת מאי ומסתיימת באמצע ספטמבר. בחלק מהאיים הימים האחרונים של ספטמבר כבר עלולים להיות שופעי רוח קרירה והטמפרטורות יורדות. גם בשיא הקיץ, טמפרטורת המים ברוב האיים נמוכה מהמוכר לנו מחופי הים התיכון שלנו. איים תיירותיים מתרוקנים כמעט לחלוטין בחורף, עובדי התיירות חוזרים הביתה לכפר או לעיר שבפנים המדינה וישובו לאי לעבודת הקיץ. בין החודשים נובמבר למרץ מזג אוויר קר שורר ברוב אזורי יוון, גשם בצפון ובהרים ושלג לפרקים. זה לא אומר שהחורף סגור לתיירים ואף להיפך. רבים אוהבים לבקר באתונה דווקא בחודשי החורף, כשמספרם של המקומיים בטברנה עולה על מספר התיירים והאווירה בערים באופן כללי אותנטית יותר ותיירותית פחות.

איך בוחרים אי יווני?

איי יוון נחלקים לכמה קבוצות הציקלדיים או קיקלדיים תלוי את מי שואלים, האיים היוניים במערב, האיגאיים בים האיגאי הדודקאנסיים שבדרום מזרח הסרוניים שבמפרץ הסרוני ועוד כמה וכמה איים שעומדים בזכות עצמם כמו כרתים הענק והידוע וקורפו האי הגדול שבצפון מערב. איך אפשר לבחור אי אחד מבין עשרות או מאות פוטנציאליים? תראו מה יותר חשוב לכם – לגור צעדים ספורים מהחוף או שיהיה שדה תעופה באי, מקום שאפשר לשלב בו גם טרקים וטיולים רגליים או אי שמתאפיין בחיי לילה סוערים. קורפו, למשל, הידוע מספריו של ג'ראלד דארל, הוא אי ענק עם חופים נפלאים מחד וטיולים קסומים מאידך, פארוס (הקיקלאדיים) הוא אי בו אפשר למצוא בית עם מרפסת שממש נושקת למים, במיקונוס וסנטוריני – מאותה קבוצת איים – מתאפיינים בנוף הררי ומלונות במעלה ההר, משקיפים אל הים אך לא נוגעים בו ממש. חצאי האי חלדיקיקי בצפון ופלפונס בדרום מערב מתאפיינים בחופים נפלאים ובנסיעות קסומות בין כפרים ציוריים ואם אתם מחפשים את החוף ההוא שראיתם באינספור תמונות, המפרץ הקטן עם מים בצבע טורקיז ומצוק ענק שיושב מעליו, החוף הזה נמצא באי זקינתוס שבצפון יוון. אלפי ישראלים כבר מצאו לעצמם את "האי שלהם" ובשנים האחרונות מתגלים לתייר הישראלי עוד ועוד איים מופלאים ונהדרים גם במרחק של 20 דקות שייט במעבורת מאתונה. וכדאי להשאיר לעצמכם כמה שעות פנויות לטיול באתונה עצמה ואפילו לילה כולל ביקור בטברנה "אסלית" אמיתית, לשבור קצת צלחות בכיף לפני שחוזרים הביתה. כמעט לכל אי יש את מנת הדגל שלו ואת הטוויסט הקטן שלו למוסקה, לסלט היווני או לאופן שבו מגישים את האוזו. יוון משופעת יקבים קטנים מקומיים ובאיים רבים תוכלו להזמין במסעדות את יין הבית שמיוצר ממש באי. בד"כ מדובר ביין סביר לגמרי שכיף לשתות. בחלק מהאיים תוכלו למצוא מנות בשר ייחודיות כמו תבשיל ארנבת שמבלה לילה שלם בתנור. הגירוס והסופלקי דומים כמעט בכל מקום, ההבדלים הם בד"כ בכמות השום שבציזיקי. עניין של טעם. גם רמת התחבורה הציבורית משתנה מאי לאי או הצורך ברכב שכור. ברבים מהאיים פועלים קווי אוטובוס נוחים לתיירים באוטובוסים חדשים וממוזגים בעלות כמעט אפסית. באיים הקטנים תמצאו לא פעם מערכת קווי אוטובוסים יחסית מעולה ומספר מוניות שלא עולה על ארבע בכל האי. חובבי הספורט הימי יצטרכו לבדוק איים ספציפיים שמתאימים לתחביב. מעטים האיים שמארחים גלישת רוח, אין ממש גלישת גלים ביוון. לעומת זאת יש לא מעט סקי מים על סוגיו, שכירת אופנועי ים וכדומה. בכמה איים תמצאו אתרי צלילה ושנורקלינג ודייג, באיים אחרים תוכלו ליהנות ממסלולי ראפטינג וקייאקים, מטיולי טרקטורונים בהרים, רכיבה על סוסים או על אופניים ועוד ועוד. האיים במאות, האטרקציות מגוונות והבעיה הכי גדולה שלכם, היא רק איך לבחור. מצב אידיאלי לפני חופשה.

יוון בתקופת הקורונה

עד לתאריך 15 במאי 2021 עוד חיו היוונים תחת הגבלות קורונה אי אלו ואחרות. הטיסות וההפלגות הוגבלו כמו גם מספר המבקרים הרשאים להיכנס לאיים שונים או לאזורים שונים. טברנות רבות היו סגורות או פתוחות למחצה, שעות הפעילות באתרי תיירות, נופש ובילוי רבים היו מצומצמות יותר, בתי הקפה והמסעדות נסגרו מוקדם והערים וכפרי הנופש עמדו כמעט ללא היצע בילוי בשעות הלילה. כל ההגבלות הללו הוסרו באופן רשמי באמצע מאי בדיוק. כל המחוזות פתוחים ללא הגבלת כניסת תיירים, המסעדות ובתי הקפה מארחים לישיבה בחוץ עד 23:00, טיסות הפנים חזרו לפעילות סגירה וגם קווי המעבורות וההפלגות. שגרת החיים ביוון חזרה לעצמה בדיוק לקראת חופשת הקיץ שלכם, 2021. כ-100 אלף אזרחי יוון התחסנו ומתחסנים ביום במהלך האביב והקיץ, זאת בנוסף לכל עובדי ענף התיירות שמתחסנים בהליך מהיר. ובחודשים אפריל-מאי נרשמה ירידה רצופה במספר החולים ובמספר המקרים הקשים. נכון ליוני 2021 יוון עוד לא הוגדרה כמדינה ירוקה, אך הצפי שתוכרז ככזאת בהקדם כולל ביטול דרישת הבידוד לילדים לשבים מיוון – החל מה-1 ביולי. עד להודעה חדשה (שכאמור, תתקבל כנראה ב-1 ביולי) ילדים החוזרים מיוון נדרשים לבידוד של 10 ימים עם שתי בדיקות בתחילתו ובסופו. יוון מכניסה אליה ישראלים ללא צורך בבידוד. מתחסנים אינם נדרשים לבצע בדיקת קורונה בכניסה ליוון, אך נדרשים כמובן להציג את תעודת המתחסן עם שם באנגלית ומספר דרכון (ניתן להנפיק אחת כזאת באתר משרד הבריאות). מי שאינם מחוסנים נדרשים להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה – תוצאותיה צריכות להיות מוצגות באנגלית. בשדה התעופה מתבצעות בדיקות רנדומליות, כך שיכול להיות שתדרשו לבצע בדיקת קורונה גם עם הנחיתה. ויכול להיות שלא. כל תייר שנכנס ליוון נדרש למלא טופס שנקרא PLF, ללא טופס זה לא תורשו להיכנס ליוון. יש למלא את הטופס עד 24 שעות לפני שעת ההמראה ולוודא שמתקבל קוד QR אליכם למייל בלילה שלפני הטיסה. הצגת הקוד בשדה התעופה היא תנאי הכרחי לעליה לטיסה. אם לא מילאתם את הטופס כראוי או שביצעתם את הפעולה פחות מיממה לפני הטיסה, לא תוכלו לעלות על הטיסה ותשובצו לטיסה הפנויה הבאה. מלבד טופס PLF היווני, בכדי לעלות על הטיסה החוצה מישראל יש להגיע לשדה התעופה עם תוצאות בדיקת קורונה שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני העליה לטיסה וכן למלא הצהרה רפואית קצרה באתר משרד החוץ ולקבל אישור עליה לטיסה, או סירוב במידה ויש לכם תסמינים כמו חום או שיעול. ללא אישור הבדיקה השלילית ואישור העלייה לטיסה לא תוכלו לעלות לטיסה, זאת כאמור מלבד הטופס המבוקש ע"י שלטונות יוון. מתחסנים, מחלימים, ילדים ומבוגרים לא מחוסנים נדרשים לבצע בדיקת קורונה עד 72 שעות לפני החזרה לארץ ואחת נוספת עם הנחיתה בנתב"ג.

ביטוח נסיעות ליוון בתקופת הקורונה

אמנם יוון נפתחת ונראה שעולם התיירות ביוון חוזר למסלולו, אך כפי שראינו במקומות אחרים בעולם כמו איי סיישל למשל, הקורונה עוד לא נעלמה לחלוטין מחיינו והדברים עוד עלולים להשתבש במהירות. טסים ליוון בפרט או לחו"ל בכלל? בדקו את האופציות העומדות לרשותכם ברכישת פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל בתקופת הקורונה. ראשית, כדאי לדעת שביטוח רפואי לנסיעה לחו"ל כבר לא עניין של רשות, אלא חובה - מדינות רבות מתנות כניסה אליהן בהצגת פוליסה בתוקף. הביטוח הרפואי מכסה הוצאות של טיפול רפואי בחו"ל והוא כולל גם טיפול בעת הידבקות בקורונה כולל אשפוז ומכסה גם בעבור בדיקת קורונה שנעשית בחו"ל, אם נחיצותה נקבעה ע"י רופא. להזכירכם, כרטיס קופת החולים שלכם וגם ביטוח הבריאות הפרטי אינם תקפים ברגע שיצאתם את גבולות ישראל, כך שכל ביקור אצל רופא ובוודאי אשפוז עלול להגיע לסכומי כסף גבוהים מאוד. בשל מגפת הקורונה, הסיכוי שתייר יחלה ויגיע לבית החולים עלה לאין שיעור ומדינות העולם מבקשות למנוע מצב בו תייר מקבל טיפול יקר בבית החולים, שאין באפשרותו לשלם. ולכן הן דורשות היום ביטוח רפואי לנסיעות לחו"ל כתנאי כניסה לשטחן. שנית, כדאי לשמוע ולהתעניין בכיסויי הביטוח הייעודיים לתקופת הקורונה שמגנים עליכם מפני מקרים של ביטול או דחייה של הנסיעה או הארכה של השהות במדינת היעד – יוון לדוגמא, בשל הידבקות או חשש להידבקות במחלה. אלה כיסויים שאינם כלולים בביטוח הרפואי, אלא מהווים רשת ביטחון לעלויות כרטיסי טיסות, נסיעות והזמנת מלונות או השכרת רכב. ביטוח נסיעות לחו"ל מורחב קורונה מספק כיסוי למקרים של הידבקות בקורונה בשבוע שלפני הטיסה, הידרשות לבידוד לפני הטיסה או במצב של סירוב עליה לטיסה עקב הופעת תסמינים בשדה – לאחר בדיקת הקורונה ומילוי הצהרת הבריאות כנדרש. במקרים אלו קיים כיסוי לעלויות כרטיס הטיסה ונסיעות אחרות כמו כרטיסים למעבורת או לרכבת וכדומה. הכיסוי המורחב לקורונה מכסה גם מקרים של הארכת השהות ביוון, עקב הידבקות במחלה, הידרשות לבידוד או הופעת תסמינים בשדה שמונעים מהמבוטח או המבוטחת לעלות על הטיסה בחזרה לישראל. ומקרה נוסף הוא כשמדינת היעד מכריזה על סגר מתקרב ויש לשנות את כרטיס הטיסה ולצאת מהמדינה באופן בהול.

איך מפעילים את הביטוח הרפואי ביוון?

חברות הביטוח מספקות היום למבוטחים ולמבוטחות הנוסעים לחו"ל אפליקציה שמלווה את ביטוח הנסיעות. אחת החברות החלוצות בתחום הייתה הפניקס, אליה הצטרפו חברות הביטוח הגדולות הנוספות. אפליקציית אייר-דוקטור של הפניקס ודומותיה מאפשרות לכם לאתר רופאים ומרפאות לפי התמחות כולל מרפאות המבצעות בדיקות קורונה, בעזרתה מאתרים בתי חולים ובתי מרקחת, אפשר לקבוע תור לרופא ואף לדבר בשיחת וידאו עם רופא דובר עברית, שיכול לספק מרשמים ישירות למייל ולרכישה ביוון. בעזרת האפליקציה ניתן גם להגיש תביעות ולנהל אותן, כולל תביעות במקרה של אובדן או גניבה של כבודה או מסמכים. במקרה כזה יש להגיש טופס תלונה במשטרה המקומית שיוצמד לתביעה ביחד עם קבלות או חשבוניות שיכולות לסייע בקבלת הפיצוי ההולם וע"פ תנאי הפוליסה. האפליקציה מאפשרת לכם להתמודד באופן יעיל ורגוע עם מצבים רפואיים כולל הזדקקות לחילוץ ופינוי, הסעה או הטסה רפואית וכדומה. היא שירות שמחולל מהפכה של ממש בעולם ביטוח הנסיעות לחו"ל ומספקת שירות לרגעי האמת, בזמן אמת.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יווןתוכן פרסומי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: