הכל על הכישלון הידוע מראש

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin
קונצרן תומס קוק, אשר בשיאו גלגל מחזור של 9 מיליארד ליש"ט, ספג נגיסה בעסקיו בעקבות כניסת חברות הלואו קוסט לשוק. ובעקבות המיזוג עם חברת אייטורס ב-2007 נוצר גוף מסורבל, אשר דירדר את המתמזגים לתחתית

המותג ‘תומאס קוק’ היה הוותיק ביותר ואחד ממפעילי התיירות הגדולים והאהובים בבריטניה. אך קרה לו מה שקורה לגופים שאינם מסתגלים לשינויי העיתים התכופים. קונצרן תומאס קוק איבד את דרכו זה לא מכבר.

רכישות ומיזוגים כושלים הם אבן נגף מוכרת ובמקרים רבים מהלכים כאלה מוליכים חברות לתחנתן האחרונה. אצל תומאס קוק אפשר לציין כאבן דרך ברשימה כזאת את המיזוג ב-2007 עם חברת איירטורס, שהחזיקה במותג מיי-טרוול. המיזוג בין שתיים מחברות הנסיעות הגדולות בבריטניה אמור היה ליצור מעצמת תיירות אך עם הזמן התברר שנוצר שם גוף מסורבל שדירדר את המתמזגים לתחתית. בחודש מאי השנה הודיעה קבוצת תומאס קוק על הפסדים שנגרמו בעונת החורף בשיעור מדהים של 1.5 מיליארד ליש”ט, כאשר 1.1 מיליארד ליש”ט מהם מקורם בירידת ערך הקשורה למיזוג.

תומאס קוק שהיה מפעיל התיירות השני בגודלו בבריטניה החליט בראשית העשור הנוכחי להגדיל כוחו כספק קמעונאי ב”רחוב הראשי” (הייסטריט). החברה התמזגה ב-2011 עם “קואופרטיב גרופ” וכך נוצרה רשת קמעונאית עם 1,200 משרדים, כאשר בערים מסוימות היו לה שניים או יותר באותו רחוב. וכל זה התרחש בעידן שבו יותר ויותר הזמנות נעשות במישרין ברשת, תוך דילוג על משרדי הנסיעות הפזורים בערי בריטניה.

הצרות הכספיות של הקונצרן התבררו כבר בשנת 2009, כאשר תומאס קוק פירסמה את הראשונה מתוך סדרת אזהרות הרווח שלה, הראשונה משלוש באותה שנה. מנהלת חדשה מונתה לקבוצה והמהלך הראשון שנקטה היה צמצום מספר החנויות, פיטורים והסתלקות ממותגים מיותרים וכפולים. המהלך הצליח והרווחים עלו וכך גם שער המניה, אך החובות לטווח רחוק לא נעלמו. גם לא הקשיים.

 

תומס קוק
צילום: shutterstock

 

הבעיה הקרדינלית של תומאס קוק – בשיאה היא גלגלה מחזור של 9 מיליארד ליש”ט ושרתה 19 מיליון לקוחות בשנה – לא התאדתה אלא להיפך: ההזמנות הישירות של חופשות ברשת וחברות תעופה לאו-קוסט כריינאיר ואיזיג’ט נגסו בעסקיה ללא רחם. דוגמה לכך היא אחת מחברות הבת קלאב 18-30: בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת היתה זאת הצלחה אדירה בזכות חבילות החופשה “הפרועות” והזולות יחסית שהציעה לבריטים הצעירים. ב-2019 לא נמצא לחברה הזאת קונה והיא חדלה לפעול בשל היעדר ביקוש. הזמנים משתנים כבר אמרנו.

לקראת 2019 התעבו עננים נוספים באופק של הקונצרן – העדר הוודאות של הברקזיט וקיץ חם פגעו בהיקף ההזמנות לחופשת הקיץ. כאמור, בחודש מאי השנה היה קונצרן תומאס קוק קרוב להתמוטט בהציגו הפסד של 1.5 מיליארד ליש”ט. הנושים איבדו את סבלנותם וללא הזרמה של מזומנים שיסייעו לקונצרן לעבור את עונת החורף החלשה הם הגיעו למסקנה שזהו הסוף של חברה, שנוסדה לפני 178 שנים והעסיקה 22,000 אלף איש ברחבי תבל, 9,000 מהם בבריטניה.

 

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

השאירו תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אשר מפר את תנאי השימוש לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

רוצים לדעת כל מה שחם בעולם התיירות והתעופה?

הצטרפו לשירות הניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים 24/7

התיירות חוזרת!

הרשמו למבזקי פספורטניוז וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם.