אא

פספורט לליסבון: הקסם של עיר הבירה המערבית ביותר אירופה

בירת פורטוגל היא שילוב של יופי אירופי, מטבח ים תיכוני, צבעוניות ברזילאית ומחירים של המזרח הרחוק, הגיע הזמן שתגלו בעצמכם את סוד הקסם של עיר הבירה המערבית ביותר באירופה

צילום: shutterstock צילום: shutterstock

בזמן ששכנותיה ממזרח וממערב הפכו ליעדים גדושי ישראלים, פורטוגל נשמרה עד לא מכבר כסוד הידוע רק למביני דבר. חברת התעופה הלאומית TAP – אייר פורטוגל, מפעילה 6 טיסות ישירות בשבוע מתל אביב לליסבון ואנחנו יצאנו לבחון מקרוב את ליסבון המרתקת באחת מטיסות החברה הלאומית של פורטוגל. אז מה מחכה לכם בבירת פורטוגל?

חופים לבנים, שדרות יוקרתיות, אוכל מצוין, אטרקציות למשפחות, חיי לילה פרועים ושופינג זול, הם רק חלק מהדברים שהופכים אותה ליעד אידיאלי לחופשה אורבנית. מוכנים? בואו נמריא. מאז היווסדה על ידי יוונים קדמונים, ידעה בירת פורטוגל לא מעט תהפוכות. היא נכבשה על ידי דתות ושליטים שונים ובשיאה הייתה לבירת האימפריה הפורטוגזית ולשער הכניסה לאירופה. דפי ההיסטוריה של העיר יכלו להוות בסיס נפלא לתסריט של סדרה בנוסח "משחקי הכס", אך די להלך ברחובותיה כדי לספוג את המגוון האדריכלי והתרבותי שמשפיע על יופייה ואופייה עד היום. ארמונות מפוארים, כנסיות גותיות, גשרים מודרניים, מונומנטים, אנדרטאות, בתים צבעוניים ובניינים מחופים באריחי קרמיקה עתיקים, כל אלה מתקיימים זה לצד זה ברחובות ובסמטאות הציוריות של ליסבון. כדאי לקחת בחשבון שהעיר ממוקמת על גבי שבע גבעות תלולות, לכן מומלץ להצטייד בנעלי הליכה נוחות בעת הביקור בה. ליסבון. צילום: 123RF  

העיר התחתית

בדומה לבירות אירופאיות אחרות, גם ליסבון מתהדרת בעיר עתיקה מרשימה. ליבה של העיר היא שכונת העיר התחתית - "באיישה" (Baixa), הקרויה על שמו של באיישה פומבל, גיבור לאומי ששיקם את העיר לאחר רעידת האדמה שהחריבה אותה בשנת 1755. באזור זה תמצאו שדרות נעימות, בתי קפה, מאפיות, חנויות ושתי כיכרות מרכזיות: הראשונה, כיכר רוסריו המוקפת חנויות יוקרה ובמרכזה ניצבת מזרקה. אל כיכר רוסריו מומלץ להגיע דרך שדרות העצמאות (Avenida de liberdade), ביתם של מותגי יוקרה כמו לואי ויטון ופרדה ושל סניף מקומי של "הארד רוק קפה". כיכר נוספת בחלקה המערבי ביותר של השכונה היא, פלזה דה קומרסיו (כיכר המסחר) הנחשבת לאחת הכיכרות הגדולות באירופה. בלב הכיכר ניצב פסלו של מלך ז'וזה הראשון ותחתיו דיוקן של דה פומבל שהיה ראש ממשלת פורטוגל בתקופת רעידת האדמה. הכיכר צופה אל הים ומוקפת במסעדות איכותיות, ביניהן קפה סנטרל (café central) המציעה דגים ומאכלי ים טריים במבנה מרשים ובאווירה טובה. אטרקציה נוספת שלא תרצו להחמיץ באזור היא, מעלית סנטה ז'וסטה. מדובר במעלית בסגנון גותי שנבנתה מברזל חשוף ומתנוססת לגובה של כ-45 מטרים, מה שמבטיח תצפית מטריפה על העיר. אם תבחינו בדמיון בינה לבין מגדל האייפל הצרפתי, זה משום שהיא נבנתה על ידי אחד מתלמידיו של גוסטב אייפל בתחילת המאה ה-20.
Rossio Square, Baixa, Lisbon- ShutterstockRossio Square, Baixa, Lisbon- Shutterstock

רובע בלם

רובע בלם מייצג יותר מכל את תור הזהב של האימפריה הפורטוגזית, שהגיעה לשיאה במאות ה-15-16 לספירה. באותן שנים יצאו מפורטוגל מגלי ארצות רבים ונועזים שהיו חדורי מטרה לכבוש יעדים חדשים ולהעשיר את הונה ושליטתה של האימפריה מהעבר לים. בין אתרי החובה של האזור תמצאו את "אנדרטת התגליות" – פסל הניצב כחרטום ספינה בסמוך לפני הים, עליו מפוסלים 32 מגלי הארצות הידועים ביותר. בקרבת האנדרטה ניצב "מגדל בלם", שנבנה כדי למנוע מפולשים לחדור אל העיר דרך הים. את שמו קיבל רובע בלם מהשם "בית לחם" (נסו לבטא את שמה במבטא הפורטוגזי ותבינו לבד את מקור הדמיון), דבר המעיד על שליטתה של הנצרות באזור באותם ימים. עוד מומלץ לבקר במנזר ז'רונימוש המפואר, הקרוי על שם המלך מנואל הראשון ששלט בפורטוגל בתקופת התגליות. סגנון האדריכלות המנואלי הניכר במנזר, משלב בתוכו סממנים של הים והכיבוש כמו חבלים, עוגנים ופסלים של פילים המסמלים את העושר שהגיע לאימפריה בעקבות כיבוש הודו. לקינוח, אי אפשר לבקר בבלם מבלי לטעום את המאפה המפורסם "פשטל דה בלם" (Pastéis de Belém) - קרם וניל אפוי העטוף בשכבות בצק דקיקות. השמועה מספרת שבעקבות צווי איסור הדת שיצאו בפורטוגל באמצע המאה-17, נאלצו הנזירות למצוא מקורות פרנסה חדשים וכך נוסדה "מאפיית בלם" שהפכה למוסד עירוני. היום כבר לא תמצאו במקום נזירות, אבל כן תמצאו תור ארוך מאד של תיירים ומקומיים בכניסה. אל חשש, זה עובר בצ'יק ובהחלט שווה את ההמתנה.
Pastéis de Belém. ShutterstockPastéis de Belém. Shutterstock

ליסבון עם ילדים

ליסבון היא עיר ידידותית מאד למשפחות, אך תוואי השטח שלה (אינספור עליות וירידות) עשוי להיות מאתגר עבור ילדים קטנים והורים עם עגלות. לאלו המחפשים אזור שהוא גם מישורי וגם אטרקטיבי מאד, מומלץ הגיע לפארק האומות (Parque das Nações). מדובר במתחם ענקי שהוקם עבור תערוכת Exop 98. המקום מתאפיין בעיצוב מודרני ומציע טיילת ארוכה, מדשאות, חנויות, מסעדות וגולת הכותרת – האושנריום של ליסבון. האושנריום של העיר נחשב לאקווריום הגדול ביותר באירופה ובין הגדולים בעולם, תמצאו בו יצורים מימיים מכל האוקיינוסים הגדולים, החל מכרישים, דרך עופות מים ועד מדוזות ודגים בשלל גדלים וצבעים.
Parque das Nações. ShutterstockParque das Nações. Shutterstock

חיי לילה

אם חשבתם שתל אביב היא עיר שלא ישנה, חכו שתכירו מקרוב את הרגלי הבילוי של ליסבון. אזורים שאולי עשויים להיראות מנומנמים למדי במהלך היום, מקבלים תפנית חדה בשעות הלילה, או שמא נכון יותר להגיד לפנות בוקר. המקומיים בעיר נוהגים להתחיל את הלילה באחד הברים או בשווקי האוכל הססגוניים של העיר כמו השוק המפורסם של "טיים אאוט" או Mercado da Ribeira, ולסיים אותו אחרי הזריחה באחד ממועדוני הלילה השונים. האזורים התוססים ביותר של חיי הילה בליסבון הם: הרחוב הוורוד הממוקם באזור Sodre, רובע באירו אלטו, מחוז Alfama רווי מועדוני מוזיקת פאדו ואזור הנמל המתחדש Docas.
Mercado da Ribeira- ShutterstockMercado da Ribeira- Shutterstock

מחוץ לעיר: סיורי יום במרחק נגיעה מליסבון

גם אם הגעתם רק לחופשה קצרה בעיר, תוכלו בקלות לשלב בביקור שלכם יום או כמה שעות של טיול מחוץ לגבולות העיר. במרחק של פחות משעה נסיעה ממרכז העיר תוכלו להגיע לכמה מהאתרים היפים והמבוקשים ביותר בכל פורטוגל. הנה שלושה מקומות מומלצים שניתן לבקר בהם אפילו ביום אחד.

סינטרה: לטייל באגדה

כ-30 קילומטרים מערבה לליסבון (חצי שעה נסיעה ברכב), ממוקמת העיירה הציורית סינטרה, מוקפת ביערות ומשובצת בארמונות וטירות מפוארות. משחר ההיסטוריה הייתה סינטרה מוקד משיכה למשפחות אצולה ועשירים שחיפשו מפלט מהמולת העיר (והחום של חודשי הקיץ). גם בימינו עשירי תבל רוכשים לעצמם אחוזות פאר בסינטרה כסמל סטטוס. רכילות מקומית מספרת שמדונה נהגה לפקוד את העיירה רבות ואף התעניינה בקניית נכס במקום, אך משסורבה לצלם קליפ בו היא נכנסת לארמון הלאומי רכובה על גבי סוס, היא נפגעה ולא שבה עוד לבקר בסינטרה.
המרכז ההיסטורי של סינטרה דווקא צנוע בהרבה מהמצופה, תמצאו בו בעיקר סמטאות צרות עם חנויות מזכרות, בוטיקים של אמנים מקומיים ובתי קפה עתיקים המציעים קינוחים מקומיים כמו קייז'דה – מאפה גבינה ושקדים ו"הכרית של סינטרה" – מאפה בצק עלים ממולא בקרם שקדים, ביצים וקינמון. מאפייה מומלצת בה תוכלו לטעום מהקינוחים המסורתיים היא פיריקיטה (Piriquita). ברחבי העיירה ישנם מספר ארמונות מרשימים ששווים ביקור. הארמון הלאומי של סינטרה ממוקם בסמוך למרכז העיירה ומומלץ מאד עבור מי שמעוניין להגיע בתחבורה ציבורית מליסבון. אם אתם ניידים אל תוותרו על ארמון הפנה (Palacio da Pena), הצבעוני שהפך לאחד הסמלים המובהקים של פורטוגל. ביקור שם יגרום לכם להרגיש שאתם חלק מאגדה קסומה, ומהמפלס העליון תזכו בתצפית מרהיבה לעבר מצודת המורים העתיקה. אתר השווה ביקור בפני עצמו.
Palacio da Pena- ShutterstockPalacio da Pena- Shutterstock

קאבו דה רוקה: להביט בשקיעה מסוף העולם

קאבו דה רוקה (Cabo da Roca) היא הנקודה המערבית ביותר ביבשת אירופה, מה שהופך אותה לתצפית מרהיבה אל הצוקים של קצה היבשת, עליהם מתנפץ בעוצמה האוקיינוס האטלנטי. כדי להשלים את הפריים המושלם לאינסטגרם, במקום ניצב מגדלור מהמאה ה-16. מומלץ לתפוס מקום טוב לפני שהשמש שוקעת וליהנות ממחזה של פעם בחיים בחסות הטבע.
Cabo da Roca. ShutterstockCabo da Roca. Shutterstock

קשקאיש: לנפוש כמו העשירים

קשקאאיש (Cascais), הפכה מכפר דייגים צנוע ושקט לאחת מעיירות החוף היוקרתיות ביותר באירופה. מיקומה במרחק חצי שעת נסיעה מליסבון (45 דקות ברכבת), משך אליה לאורך השנים מלכים, משפחות אצולה ואריסטוקרטים. כיום היא נחשבת לפנינה תיירותית השופעת מלונות יוקרה, מסעדות, חנויות וכמובן חופים נעימים של חול זהב. נשיא פורטוגל בעצמו מתגורר בעיירה ונוהג להגיע מדי יום בעונה החמה לטבילת בוקר במי האוקיינוס הקרירים. קשקאאיש (Cascais), הפכה מכפר דייגים צנוע ושקט לאחת מעיירות החוף היוקרתיות ביותר באירופה. מיקומה במרחק חצי שעת נסיעה מליסבון (45 דקות ברכבת), משך אליה לאורך השנים מלכים, משפחות אצולה ואריסטוקרטים. כיום היא נחשבת לפנינה תיירותית השופעת מלונות יוקרה, מסעדות, חנויות וכמובן חופים נעימים של חול זהב. נשיא פורטוגל בעצמו מתגורר בעיירה ונוהג להגיע מדי יום בעונה החמה לטבילת בוקר במי האוקיינוס הקרירים.
Cascais- ShutterstockCascais- Shutterstock
 
*הכותבת הייתה אורחת של חברת התעופה TAP- אייר פורטוגל

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםליסבוןטאפ אייר פורטוגל

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: