אא

לראשונה בקפריסין: "מאוחדים בגאווה, מעבר להפרדה"

קפריסין אירחה בסוף השבוע שני מצעדי גאווה. האחד בניקוסיה בצד היווני והשני בחלקו התורכי של האי השכן לישראל. צפו בסרטון ובתמונות מהאירוע הססגוני, אליו נהרו אלפים רבים מרחבי העולם

"מאוחדים בגאווה, מעבר להפרדה". צילום: אימרי קלמן "מאוחדים בגאווה, מעבר להפרדה". צילום: אימרי קלמן
לראשונה בהיסטוריה של קפריסין, שני מצעדי גאווה התקיימו במקביל בשני צידי העיר ניקוסיה ונפגשו במרחב המפורז הנשלט על ידי האו"ם. ככל הנראה, מדובר במצעד הגאווה הראשון בעולם שמתקיים על שטח ניטרלי בשליטת האו"ם. שיא האירוע התקיים במתחם המכונה "הבית לשיתופי פעולה", שם תפרו מובילי המצעדים שני חלקים של דגל גאווה ענק. מאות משתתפים שרו במקביל לטקס: "מאוחדים בגאווה, מעבר להפרדה". מאוחר יותר נאמו מספר מנהיגי ארגונים מקומיים באנגלית, יוונית ותורכית ומספר מסיבות גאווה התקיימו ברחבי העיר. באי קפריסין רשומים מספר ארגונים גאים המתמקדים באזורי פעילות שונים. החדש שביניהם, הקולקטיב הקווירי של קפריסין, הוקם במאי האחרון והוא שיזם את האירוע לאחר מספר שנים בהן לא התקיימו אירועים גאים במסגרת חודש הגאווה. בשנת 2014 התקיים מצעד ראשון באי, בחלקה הדרומי של ניקוסיה, דוברת היוונית. משתתפים שנכחו במקום בזמנו סיפרו כי הם היו מופתעים מאלפי המשתתפים כמו גם מעשרות המפגינים שאף השליכו פצצת עשן לעברם. השנה לא נראו מפגינים כנגד המצעד ומלבד עיכוב קל של המשתתפים בשל בדיקת הדרכונים במעבר לשטח המפורז, לא נרשמו התנגדויות.
מצעד הגאווה בקפריסיןמצעד הגאווה בקפריסין
הצעידה התקיימה בצירים מרכזיים של העיר. צילום: אימרי קלמן קל היה לזהות כי מרבית הצועדים היו מתחת לגיל 25, מה שיצר מצעד גאווה צעיר באופן יוצא דופן. בניגוד למצעדים אחרים בעולם בהם נוכחות גברית ברורה, מבחינה מגדרית האוכלוסייה במצעד הקפריסאי הייתה מגוונת מאד עם נטייה לרוב נשי. אחד המשתתפים הבודדים בעלי שיער מאפיר סיפר: "כשגדלנו, אם הבן שלך היה הומו, השכנים היו ממליצים לאב לירות בו בחצר האחורית. עדיין יש הומופוביה בקפריסין אבל הדברים השתנו באופן משמעותי. כל כך הרבה צעירים כאן, זה נותן לי תקווה". לא רק צועדים מקומיים השתתפו במצעד אלא גם משלחת של דיפלומטים אמריקאיים ואוסטרליים. בהפקת המצעד השתתפו גם נציגים של ארגוני להט"ב מאפריקה ומהפיליפינים. צועדת צעירה יותר המתגוררת בניקוסיה סיפרה כי מלבד מבטים של זרים, קפריסין היא מקום בטוח ללהט"בים: "אם תלך יד ביד, תתחבק או תתנשק עם בן הזוג בציבור, ככל הנראה תזכה למבטים, אבל זה הכל. אם מישהו יגיד משהו, זה שלו, אין סיבה להתייחס". אנגליקה אאורי, ממארגנות המצעד סיפרה: "אנחנו גרים באי קטנטן שאיכשהו מפוצל לשברים. אנחנו מקווים שהאירוע הזה ימשוך תיירים קווירים בעתיד אבל חשוב לנו לזכור ולהזכיר שמצעד הגאווה הוא אירוע מחאתי, זו הפגנה למען זכויות אדם". בהמשך סיפרה על יוזמה של מתנדבים העונדים סרט ורוד על הזרוע ותפקידם לסייע לצועדות או צועדים שמרגישים חוסר בטחון מסיבה כלשהי. כאלף צועדות וצועדים, אשר היוו את מרבית המשתתפים באירוע המפוצל, צעדו בחלקה הדרומי של העיר. הצעידה התקיימה בצירים מרכזיים של העיר ואף חלפה מול חזית בית המשפט העליון, בעוד המשתתפים שורקים, מוחאים כפיים וצועקים ססמאות. מספר מצומצם של שוטרות ושוטרים במדים צנועים ליוו את המצעד ולא נראו נרגשים במיוחד. הצירים נחסמו על ידי הצועדים ללא כל התערבות של הרשויות והנהגים המתינו בסבלנות לאחרון הצועדים שיפנו את הצמתים. משתתפים שלקחו חלק במצעד בחלקה הצפוני  סיפרו כי האווירה שם היתה מתוחה יותר. תייר מבריטניה צעד עם בן זוגו וסיפר: "לאורך כל הצעידה עוברים ושבים בהו בנו. אמנם ציפיתי להתנגדות גדולה יותר אבל אני שמח שהשוטרים ליוו אותנו לאורך כל הדרך." צועד אחר שאחז דגל המשלב את דגל קנדה ודגל הגאווה סיפר כי הגיע לבקר בקפריסין לפני למעלה מעשור ומאז לא עזב, "אני גר פה מכיוון שעל אף שהם לא מודים בזה כל תושבי האי הזה, למעט אולי ארבעה אנשים, הם ביסקסואלים או הומואים".
מצעד הגאווה בקפריסיןמצעד הגאווה בקפריסין
המצעד הקפריסאי ערבב באופן ברור בין מסרי הגאווה למסרים פוליטיים. צילום: אימרי קלמן בניגוד למצעד השכן בתל אביב, המצעד הקפריסאי ערבב באופן ברור בין מסרי הגאווה למסרים פוליטיים. שלטים רבים שהונפו על ידי משתתפים עסקו בסכסוך היווני-תורכי ודרשו שלום ואיחוד. "כתף לכתף נגד הפאשיזם", "קווירים מאוחדים לעולם לא ינוצחו" היו חלק מהססמאות שחזרו שוב ושוב. שלטים נוספים עסקו בסוגיות אקלים וסביבה ודרשו ממקבלי ההחלטות בפרלמנט להגן על יער אקמאס הקפריסאי שנמצא בסכנת פגיעה בשל יוזמות מסחריות. צלמת מקומית שתיעדה את האירוע והבינה כי מדובר בסיקור ישראלי אמרה: "אני רוצה לדמיין שני מצעדים, ישראלי ופלסטיני שנפגשים במרכז ירושלים". משתתף אחר שהעיד כי הוא אזרח פלסטין התנגד להשיב על שאלות מכיוון ש"ישראל לא קיימת", לדבריו. מאוחר יותר התנצל והסביר כי בני משפחתו נפגעו מכוחות צה"ל, הוא ביקש להבהיר: "על אף הקושי לשוחח עם מי שמגיע ממדינה שכובשת את בני עמי, עמדתי היא שאנחנו כקווירים מאוחדים בגאווה." השילוב המיוחד שבין קריאה לשוויון וקריאה לשלום העניקו למצעד הזה אוירה ייחודית ואף ניחוח של אירוע חשוב בהיסטוריה הקווירית והקפריסאית.
מצעד הגאווה בקפריסיןמצעד הגאווה בקפריסין
מצעד הגאווה בקפריסין. צילום: אימרי קלמן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםקפריסין

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: