אא

מחקר מקיף: כך נערכות מדינות בעולם לפתיחת השמיים

בקרואטיה שוקלים לאפשר לבעלי נכנסים מסלובניה השכנה להיכנס למדינה ללא תקופת בידוד. בסין שוקלים לייצר "מסלול מהיר" ללא בידוד לאנשים חיוניים לכלכלה. כיצד נערכות מדינות נוספות לפתיחת השמיים שלהן בצורה הבטוחה ביותר בעידן הקורונה? כל הפרטים במחקר השוואתי חדש של המרכז המדיני במשרד החוץ

צילום: 123rf צילום: 123rf
המרכז למחקר מדיני (ממ"ד) - גוף מחקר והערכה של משרד החוץ המתמקד במדינות ובנושאים העומדים במרכז הפעילות המדינית-דיפלומטית של ישראל, ערך סקירה השוואתית בעולם תחת הכותרת "פתיחת השמים: תכנון היציאה מהסגר". במחקר, קוטלגו מדינות לפי רמות סיכון בנסיעה אליהן ובקבלת נוסעים מהן לפי מידת הצלחתן בהתמודדות עם מגפת הקורונה. בין הנושאים במחקר:

אזהרות מסע אפידמיולוגיות

יפן יפן גיבשה קריטריונים לפיהם היא קובעת את רמת הסיכון בכל מדינה. זו אמנם אזהרת מסע לנסיעת יפנים לחו"ל, אך היא משמשת גם לקביעת הנהלים שיופעלו כלפי אזרחי אותן מדינות בכניסה ליפן. הקריטריון המרכזי הנו מספר הנדבקים במדינה ביחס לאוכלוסייה, בנוסף להערכות בדבר חומרת ההתפרצות באופן כללי. אזהרת המסע נקבעת במשרד החוץ ומבוססת על מידע מהנציגויות, פרסומי המדינות עצמן ומידע מארגון הבריאות העולמי. אזהרת המסע האפידמיולוגית הגבוהה ביותר המופעלת כיום הינה ברמה 3 (בסקלה בין 1 ל-4) לאזרחי המדינה ברמה האסורה הכניסה ליפן. 87 מדינות נמצאות תחת אזהרת רמה 3 ביפן בהן ישראל, ארה"ב ומדינות אירופה.

רומניה

הרשויות ברומניה גיבשו רשימה של מדינות בהן אחוזי ההדבקה גדולים, מדינות "אדומות" (למשל איטליה, ספרד, בריטניה), לעומת השאר, שהן מדינות "צהובות". בהתאם, תנאים לנכנסים ממדינות "אדומות" מחמירים ביותר (למשל חובת בידוד במתקן ייעודי ולא בבית) בעתיד ההקלות במגבלות הנסיעה יחולו קודם על המדינות "הצהובות".
לטוס על בטוחלטוס על בטוח
לטוס על בטוח. צילום: 123rf

מדינות בועה: מעבר חופשי בין קבוצות מדינות שיוגדרו "בטוחות"

אחד הפתרונות המוצעים לאפשר חזרה לתנועת נוסעים ותיירים בין המדינות הוא יצירת אזורים בטוחים לתנועה בין מדינות ללא צורך בתקופת בידוד. פתרון זה יתבסס על הסכמים בילטרלים בין המדינות, שקיפות והעברת מידע מלאים בין המדינות בנוגע לבריאות וכן תיאום מלא במתן אישורי כניסה ומעבר.

אסטוניה, לטביה וליטא

שלוש המדינות הבלטיות הללו יהיו הראשונות ליישם מודל זה וכבר תאמו ביניהן על הקמת "בועה" בין המדינות, לאחר סיום מגבלות הנסיעה בשנגן ב-16.5. הגם שמעבר שיתאפשר בין המדינות, הדגש הוא על פעילות עסקית ולימודים ולא על תיירות.

צ'כיה, אוסטריה, סלובקיה וגרמניה

צפויות ליישם מהלך דומה.

אוסטרליה וניו זילנד

צפויות ליישם מהלך דומה.

ישראל, יוון וקפריסין

מקיימת מגעים ברוח זו. כחלק מהתנאים להשבת תנועת המטוסים שנדונה בנציבות האיחוד האירופי קידמו יוון וקפריסין את האפשרות לפרוטוקול אירופי משותף לבדיקת המצאות הנגיף טרם העלייה למטוס. פרוטוקול שכזה, יחד עם צעדים מתואמים בטרמינל, נועדו לאפשר את כניסתם של תיירים זרים למדינות, למנוע את הצורך בהתאמות תצורת המושבים בטיסות ולפטור את הצורך בבידוד. בהתאם, לקראת אפשרות פתיחתו מחדש של ענף התיירות ביוון, הממשלה שוקלת חיוב נוסעים המגיעים למדינה להציג אסמכתא לתוצאה שלילית בבדיקת נוכחות הנגיף לכל המוקדם 72 שעות לפני הטיסה.

דובאי

בשדה התעופה בדובאי מתבצעות בדיקת דם מהירות להמצאות הנגיף לטיסות היוצאות למדינות בהן יש דרישה, התוצאות מתקבלות תוך 10 דקות. במקביל לחיוב בבדיקה כחלק מתהליך אישור הכניסה למדינה, כיום גם על הזכאים בכניסה (כמו אזרחים ותושבים) עדיין חלה חובת בידוד.

אוסטריה

כיום רשאים להיכנס כלל אזרחי האיחוד האירופי. כל נוסע נכנס יכול לבצע בדיקה להמצאות הנגיף. ניתן לערוך בדיקה זו במתחם ייעודי בשדה התעופה בווינה, בקביעת תור מראש, בעלות של 190 אירו. תוצאת הבדיקה תתקבל עד 3 שעות מביצועה. לחילופין יוכל להציג תוצאת בדיקה בתוקף מ-72 השעות האחרונות.

סרביה

שוקלת להנהיג צעד דומה לאוסטריה החל מה-18 במאי.

צ'כיה

כניסה לאזרחים ותושבים, עדיין מחויבים בבידוד, אולם ניתן לבצע בדיקת הימצאות הנגיף שתאפשר תנועה מוגבלת לפעילות הכרחית סמוך לאזור המגורים.  

קיטלוג נוסעים חיוניים לכלכלה

יצירה של מסלול מהיר לאישים מסוימים, הפוטר אותם מבידוד או מבדיקות ומאפשר תנועה תדירה יותר. המטרה לייצר קבוצה מצומצמת של אנשים המביאים "תועלת" כלכלית או אחרת למדינה, לה יותר חופש תנועה דוגמת: סטודנטים, מורים, רופאים, אנשי מקצועות מבוקשים, פועלים בחקלאות או בתעשייה (ממדינות שכנות), אנשי עסקים, בעלי נדל"ן.
עובדים בחו"לעובדים בחו"ל
קיטלוג עובדים חיוניים לכלכלה. צילום: 123rf

סין

נשקלת אפשרות ל"מסלול מהיר" ליחידים בתנאים מסוימים ללא בידוד, לאחר בדיקת הימצאות הנגיף לפני הטיסה ומיד לאחר הנחיתה.

הונג קונג

בהונג קונג כבר התקבלה החלטה לאפשר זאת בטיסות מסין, לאנשים "שפעילותם העסקית מועילה להונג קונג". הכוונה היא בעיקרון לסטודנטים, מורים ואנשי עסקים, אך ההגדרה עמומה ויכולה להתאים לאנשים רבים) וקיבלו אישור לכך מראש. הם יהיו רשאים להיכנס להונג קונג ללא צורך בידוד.

פולין

עובדים וסטודנטים שעובדים/לומדים בפולין אך גרים בצמוד לגבולה במדינות איחוד האירופי שכנות (דהיינו גרמניה, צ'כיה, ליטא וסלובקיה), יהיו פטורים מבידוד עם כניסתם לפולין, בהצגת האשרות המתאימות.

קרואטיה

בעלי נכסים מסלובניה השכנה לא יידרשו להיכנס לתוקפת בידוד עם כניסתם לקרואטיה בהצגת אישורים המתאימים בגבול (עדיין יידרשו לשבוע בידוד עם חזרתם).

ביטול פטור מויזות כניסה

עקב סכנת ההדבקה, מדינות עדיין מחמירות את הבידוק במעברי הגבול ומקשות על מעבר חופשי. האיחוד האירופי כאמור סגר את הגבולות לזרים ואף מדינה חברה לא מנפיקה ויזות חדשות. קפריסין שאינה חברה (בברית שנגן, מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי), מחייבת אישור מראש לכל כניסה למדינה גם לאזרחיה שמחו"ל. מדינות נוספות השעו גם הן את הסכמי הפטור מאשרת כניסה הקיימים לדוגמה אוסטרליה. חלקן גם ביטלו אשרות שכבר הונפקו. לדוגמה, יפן וסין. דרום קוריאה בחרה לבטל את הפטור מאשרת כניסה לכ-90 מדינות אשר אסרו כניסת אזרחיה לשטחיהן בתחילת המשבר.
ויזהויזה
לא יונפקו ויזות חדשות. צילום: 123rf  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםמשרד החוץקורונההמרכז למחקר מדיני

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: