אא

מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות: "חצי שנה אכלתי ושתיתי רק מאבק"

טלי לאופר אפשטיין, נכנסה לתפקיד בטיימינג לא טיימינג: כשבועיים בלבד לפני שמגפת הקורונה פרצה בישראל והשביתה כליל את ענף התיירות שעד אז שבר שיאים במספר הישראלים הטסים לחו"ל. "קיבלנו החלטה שאנחנו נלחמים ומנצחים". ראיון

טלי לאופר: צילום: תמר מצפי טלי לאופר: צילום: תמר מצפי
אומרים שטיימינג זה הכל בחיים, אבל מה קורה כשהטיימינג יוצא מכלל שליטה? לטלי לאופר היה טיימינג טוב. היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות בטיימינג הכי טוב של התיירות היוצאת. תור הזהב. שיא במספר הישראלים שטסו לחו"ל כאילו אין מחר. אבל המחר האפוקליפטי הגיע רגע אחרי שמונתה לתפקיד. נגיף מסתורי שהבליח בסין הרחוקה ודגר בהמשך ב"אניית הקורונה" הידועה לשמצה - הדיימונד פרינסס שעגנה ביפן ועל סיפונה גם ישראלים, הגיע למחוזותינו באמצע פברואר, והשאר היסטוריה.

איך ממלאים תפקיד חדש, ברמה המקצועית והאישית, בכל הטרפת הזו?

"זה מאוד מאתגר וכרוך בזה מחיר אישי גדול. בחצי השנה הראשונה לא ראיתי בעיניים שום דבר חוץ מהתאחדות. לא את הבית ולא את 3 ילדיי: בת שזה עתה השתחררה מצה"ל, בן שרק התגייס והצעיר שבבית. אכלתי ושתיתי רק את המאבק שלנו".

תארי את תחילת המאבק שניהלתם במשבר

"עמדו בפנינו שתי אופציות: או לחטוף פיק ברכיים ולהתקפל, (והיו גופים שזה מה שקרה להם); או לעשות מעשה ולהילחם בעשר אצבעות. קיבלנו החלטה טבעית ומתבקשת שזה מה שאנחנו עושים, נלחמים ומנצחים. התחלנו לטפל בנושאים שונים בווליום נמוך שבהמשך הפך לווליום עוצמתי. בהתחלה הקמנו למשל, מוקד סיוע משפטי שילווה סוכני נסיעות להתמודד עם גל הביטולים ודרישת לקוחות לקבל את כספם חזרה. בהקשר זה, נאבקנו חזק ביאט"א על הזכות לקבל מחברות תעופה כספים בגין טיסות שבוטלו. להתחשבן עם המסלקה של יאט"א".

נלחמתם על דמי אבטלה לעובדי הענף שמרביתם הוצאו לחל"ת

"ענף התיירות היה הראשון להוציא את עובדיו לחל"ת כשרוב המשק עוד לא ידע מה זה בכלל. בזכות המאבק שלנו, עובדי ענף התיירות קיבלו דמי אבטלה מהמדינה שהתפשט אחר כך לכל המשק".

נלחמתם גם על מענקים לעסקים שנפגעו

"המשבר, שכידוע התחיל בגל קטן והתפתח לגל צונאמי אדיר, הכניס את ענף התיירות לכאוס עוד לפני שכל המשק נכנס לכאוס. אחרי שהשמיים נסגרו לגמרי, הבנו שאי אפשר ולא צריך להתמודד עם המשבר הזה בראיה צרה של משרדי נסיעות, ושמכאן צריך לנהל מאבק רוחבי ולא רק בנושאים נקודתיים כמו בהתחלה. אחרי מאבק עיקש, אושרו מענקים לעסקי תיירות שנפגעו מהמשבר. בהתחלה לעסקים עד מחזור של 20 מיליון שקל, אחר כך זה עלה לעד 100 מיליון שקל ואחר כך עד מחזור של 400 מיליון. כל זה תוצאה חד משמעית של הלחץ שלנו. אנחנו לא לוקחים קרדיט על כל התוכנית הכלכלית של הממשלה, אבל היא בהחלט תוצאה של הלחץ והתרומה שלנו".

מצד שני, 7 הסוכנים הגדולים בענף עם מחזור מכירות של מעל 400 מיליון שקל לא מקבלים פיצוי מהמדינה. מי אשם בזה?

"לא הצלחנו לגייס בממשלה מישהו שיהיה מספיק בעד פיצוי לעסקים עם מחזור מכירות של מעל 400 מיליון שקל. זה לא משרד או אדם ספציפי. זו הממשלה. היא שלא השכילה להבין את החשיבות בפיצוי לעסקים גדולים. מה שהממשלה עושה לעסקים הגדולים זו אפליה. זה כמו לתת מענק למשפחה עם 3 ילדים וכלום למשפחה עם 4 ילדים. זו אפליה על רקע של עיוות חשבונאי שגם פוגעת בתחרות בתוך הענף, כי חברה אחת בענף מקבלת מענקים וחברה שנייה לא מקבלת. מענקים זה החזר הוצאות כלשהו ולחברות הגדולות יש את ההוצאות הכי גדולות. אין לנו כוונה להפסיק להיאבק בנושא הזה".

שילמתם לעופר עיני, לשעבר יו"ר הסתדרות העובדים, 120 אלף דולר כדי שיקדם מענקים לסוכנויות הנסיעות הגדולות, דבר שכאמור לא קרה. האם לא הגזמתם בסכום ששילמתם לו? האם לא נכון היה לשלם לו סכום בסיס ובונוס לפי הצלחה?

"התייעצנו ואנחנו מתייעצים עם כל מיני גורמים, כולל עם עופר עיני. במהלך התקופה הזו נעזרו ועדיין נעזרים באנשי מקצוע דוגמת יועצי רגולציה וחקיקה, יועצים משפטיים ויועצים אסטרטגיים".

כמה מילים על "שבוע המחאה" שארגנתם וכלל הפגנות מול משרד האוצר והכנסת בירושלים

"הייתה תחושה שאף אחד בממשלה לא רואה ולא סופר את החשיבות של ענף התיירות ולא מבין את ההשלכות על כלכלת ישראל. שמדובר כאן בתעסוקה של עשרות אלפי אנשים ושחייבים לתת מענה. הבנו שאין מנוס. לקחנו על עצמנו לרכז, לנהל ולהוביל את המאבק של ענף התיירות. חברנו לגופים נוספים - כמאמר הקלישאה, כוחנו באחדותנו - ויצאנו להפגין. כל גופי התיירות שמו בצד את כל האגו, המחלוקות וניגודי העניינים בימים כתיקונים והתאחדו. הייתה אחדות מאוד גדולה ומפגן עוצמה מאוד גדול. השיא היה בהפגנה הגדולה שבה השתתפו כ-7 אלף איש. אין ספור ח"כים באו ושמעו אותנו במאהל המחאה. גם שר התיירות הגיע. העברנו דרכם מסרים ותוך כדי המאבק קרו דברים. למשל, התקבלה החלטה על הארכת תקופת החל"ת והוגדלו המענקים לחברות עם מחזור מכירות של עד 100 מיליון שקל".

מה דעתך על המתווה לפתיחת השמיים?

"טוב שהדברים מתחילים לזוז אבל היינו אמורים להיות היום במקום הרבה יותר מתקדם עם מערך בדיקות מתפקד בנתב"ג ועם יותר הסכמים בילטרליים עם מדינות ירוקות. אני חס וחלילה לא מתעלמת מהנושא הבריאותי, אבל איפה שאנחנו נמצאים בעניין הזה היום הוא שיקוף של מה שהמדינה חושבת על ענף התיירות. המדינה מתחילה להבין את החשיבות, אבל עדיין מתייחסים לתיירות כאל 'נייס טו האב' ולא כאל תעסוקה, כאל קשרי חוץ של מדינת ישראל ואין ספור דברים נוספים שמתעלמים מהם. עם זאת, יש תזוזה. בכל זאת הצלחנו להגיע לכל שר ולכל חבר כנסת ולקדם את פתיחת השמיים". טלי וקובי בשבוע המחאה. צילום: דניאל אברגיל

מיהם הח"כים & שרים שהביעו בתקופה זו אכפתיות כלפי סוכני נסיעות? דרגי

"יש את אבירי הענף מאז ומתמיד שלא אכזבו גם במשבר הזה ובראשם ח"כ מיקי לוי. גם ח"כ יפעת שאשא-ביטון שרואה ומבינה. מדהימה. ח"כ עודד פורר גם. ח"כ קרן ברק היושבת יחד עם פורר בשדולת התיירות. ח"כ בועז טופורבסקי, ח"כ איילת שקד וח"כ עופר שלח שרואים את הענף. לגבי שרים, הרגשתי ששר האוצר, ישראל כץ, מבין, מוקיר ורוצה מאוד בתזוזת הענף. הוא גם נתן לנו הבטחה שלא יזנח את ענף התיירות. הוא גם אמר שהרבה הושג בזכות המאבק של ההתאחדות".

ואיפה ראש הממשלה, בנימין נתניהו?

"נפגשתי איתו פעם אחת בכל המאבק. הוא היה קשוב ומה שהעליתי בפניו טופל. מנכ"ל משרדו אף הוא קשוב וזמין לנו. בתקופה הזו גם התמנה שר תיירות חדש. בתחילת הדרך היו קצת גמגום וצליעה בקשר בינינו, אבל היום יש הרבה יותר שיתוף פעולה. תעבור כברת דרך עד שנגיע למערכת יחסים נכונה ועד שיכירו בנו בצורה מושלמת, אך ללא ספק חלה תזוזה חיובית בהבנה של החשיבות של הענף הזה".

מהו רגע השיא שחווית בכל המאבק?

"ללא ספק, שירת התקווה על במת 'שבוע המאבק' מול משרד האוצר והכנסת. זה ריגש אותי מאוד לראות את כל נציגי התיירות הנפלאים עומדים על הבמה, זה לצד זה, ושרים את התקווה. תחושת הסולידריות והאחדות נטעה בי תקווה שאפשר לחולל שינוי שענף התיירות כל כך זקוק לו".

בין יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת לבין קודמתך בתפקיד, חני סובול, זרם הרבה דם רע. איך היחסים ביניכם?

"נכון לכרגע, בסדר גמור. מהיום שנכנסתי להתאחדות, שנינו רצינו לפתוח דף נקי. דף חלק. באותם מקרים שהיה חשוב שנתקשר בתקופה הקורונה, תקשרנו. אנחנו בקשר מקצועי בסדר גמור. בכל המגעים מול משרדי הממשלה ובעיקר מול האוצר, ייצגנו את כלל האינטרסים הן של התיירות היוצאת והן של התיירות הנכנסת לרבות כל הגופים הרלוונטיים. אני שבה ואומרת שבזמן הזה יש חשיבות עליונה לאיחוד כוחות של כל הגורמים בענף. נכון לכרגע, מרבית המטרות שלנו משותפות".

כמה משרדים חברים כיום בהתאחדות?

"נסגרו כ-50 סניפים של חברות בהתאחדות. זו גם פגיעה בדמי החבר המשולמים להתאחדות".

איך לדעתך יראה ענף הנסיעות אחרי המשבר הגדול?

"בהנחה ויש מדינות לטוס אליהן ויש נוסעים שטסים, מעמדו של סוכן הנסיעות יקבל חיזוק. הסוכן הולך להיות דמות מפתח בכל נסיעה לחו"ל. אנשים ירצו להזמין חופשה בטוחה מגורם אנושי ומקצועי. לנוסעים יש ויהיו הרבה שאלות וירצו לקבל שירות אישי לכל תרחיש בלתי צפוי. שיהיה אפשר להרים טלפון למישהו. תקופת הקורונה הציפה את החשיבות בגורם מקצועי והסוכן הוא הגורם המקצועי שנוסעים מחפשים ויחפשו גם בהמשך".

איך נערכים ליום שאחרי? מהן התכניות העתידית של ההתאחדות?

"אנחנו עובדים על תכנית אסטרטגית. לכשתהיה גמורה, אשתף".

את מסתובבת בלי סוף. היית בהפגנות, בפגישות. את לא חוששת להידבק בקורונה?

"לא מפחדת בכלל להידבק בקורונה. אני בחורה לא חרדתית, יחד עם זאת אני מקפידה לעטות מסכה ולשמור על ריחוק חברתי ככל שניתן".

לכתבות נוספות ממגזין ראש השנה של פספורט

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותמבזקיםאחד על אחדהתאחדות סוכני הנסיעותטלי לאופר אפשטיין

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: