אא

מנכ"ל ישראייר: "אנחנו באפלה, באי וודאות, במאבק. מעריך שלא נטוס לפני מחצית אוגוסט"

בראיון לפספורטניוז אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס: "ישראייר היא השורד התפעולי האחרון במשבר הזה ומר אלשטיין הבעלים לא ירצה להיות חתום על קרקוע החברה". מה הוא אומר על האיום להפסיק את הטיסות לאילת ועל רה"מ?

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר בהפגנת ענף התיירות. צילום: מערכת פספורט אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר בהפגנת ענף התיירות. צילום: מערכת פספורט
בזמן שחברת ארקיע מושבתת לגמרי זה מספר חודשים ואל על מדממת - ישראייר עדיין פועלת. למעשה, ישראייר היא חברת התעופה הישראלית היחידה שממשיכה לפעול בשיא משבר הקורונה ולהמציא את עצמה מחדש: טיסות חילוץ, טיסות מטען, שמירה על קו הטיסות לאילת וטיסות ליעדים שמעולם לא חשבה שתוכל לטוס אליהם. מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, מדבר בראיון לפספורטניוז על הקשיים, האיום להפסיק לטוס לאילת, הדד-ליין שהציב לבעלים, אדוארדו אלשטיין להשיב 5 מיליון דולר שהוא חב לישראייר, על ההתמודדות עם המצב וגם כמה מילים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מתי יתחדשו הטיסות לחו"ל? אמרת שבמחצית יוני נעבור מאלכוג'ל לאוזו "הייתי חבר בצוות התעופה של משלט הקורונה הלאומי. הצוות גיבש מתווה לפיו השמיים יפתחו באמצעות ניסוי מול קפריסין. הכול היה סגור. היינו אמורים להתחיל לטוס במחצית יוני ואז באה הוראה מראש הממשלה. הניסוי בוטל והצוות פורק. מאז אנחנו באפלה, באי וודאות, במאבק. אני מעריך שבנסיבות הקיימות לא נטוס לפני מחצית אוגוסט".
אורי סירקיסאורי סירקיס
"אני מעריך שבנסיבות הקיימות לא נטוס לפני מחצית אוגוסט". סירקיס עם שר התיירות של יוון. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של סירקיס איך עדיין מועסקים בישראייר 200 עובדים? לא מדממים תזרימית? "250 עובדים, שהיוו כ-60% מעובדי החברה, נמצאים בחל"ת. מאז פרוץ המשבר, ירדה מצבת העובדים ב-50 עובדים, המהווים כ-10% ממצבת כוח האדם, כך שבפועל כעת 50% מהעובדים בחל"ת. אנו מסווגים את ההוצאות שלנו לשתי קבוצות: בקבוצה הראשונה, סווגו כל הוצאות השכר והוצאות התפעול הישירות כגון דלק, מסי מעבר ואגרות. בקבוצה השנייה, סווגו כל יתר התשלומים לבנקים, החזרי לקוחות, תשלומים לספקים וכו'. המטרה שהצבנו לעצמנו, בראשיתו של המשבר, היא לכסות ואף לייצר עודף תזרימי, בקבוצת ההוצאות הראשונה. בחודשים מרץ אפריל ומאי, ייצרנו עודף משמעותי שסייע לכסות את קבוצת ההוצאות הראשונה והשנייה. בחודשים יוני ויולי נכסה עם עודף קטן את קבוצת ההוצאות הראשונה. בסה"כ מראשית המשבר ייצרנו הכנסות בהיקף כולל של כ-22 מיליון דולר,  באמצעות הירתמות ויצירתיות של כל עובדי החברה, בכל המגזרים. רמת ההכנסות הזאת כמעט זהה להלוואה בערבות מדינה שאושרה לנו בשיעור של כ-27 מיליון דולר. לפיכך לא בער לנו לקחת את ההלוואה". השפנים הללו היו טובים ל-100 הימים שחלפו. מה עם הימים שעוד יבואו? "החל מחודש יוני אנו חווים ירידה משמעותית בתזרים ההכנסות, אך עדיין הוצאות התפעול של העובדים שלא בחל"ת מכוסות על ידי תזרים ההכנסות. אלו חדשות טובות ש-200 עובדים שומרים על כשירות. ליבת החברה נכונה להאיץ בכל רגע ונמצאת ביתרון תחרותי גדול. כשחברה מורדמת ומונשמת, קשה לה לשוב לחיים בעת הצורך". ואיך מתמודדים עם יתר ההוצאות? "בעבור יתר ההוצאות, אנו נדרשים לשלם כמיליון דולר בשבוע. המקורות לכך הן הלוואות האוצר בערבות המדינה. כל שבוע, שאנו דוחים את קבלת ההלוואות, משמעותו, חסכון של מיליון דולר בהלוואות אלו. מנקודת מבט אחרת, אנו מחליפים - חובות ללקוחת, לבנקים, לספקים, בחובות למערכת הבנקאית בערבות מדינה. אם נצליח במשימה שהצבנו, לפיה הוצאות התפעול מכוסות בזרם ההכנסות, כי אז ההלוואה שהעמיד עבורנו האוצר תאפשר לנו לשרוד לאורך 25 שבועות של השבתת השמים .ישראייר מכוסה גם בתרחיש בלהות לפיו השמים יוותרו סגורים עד סוף דצמבר". הלוואות צריך להחזיר. איך תעשו זאת? "יש לנו שנה גרייס, נתחיל לשלם את הלוואת האוצר באוגוסט 2021. במקביל, עד סוף אוגוסט ניישם תכנית שאפתנית שנועדה להקטין את הוצאות התפעול שלנו בכ-5 מיליון דולר בשנה, סכום זהה לגובה ההחזר השנתי של הלוואת האוצר". בדיווח של אי. די. בי. דווח כי ביקשתם להגדיל את גובה ההלוואה "נכון. היינו הראשונים לקבל הלוואה, בשלהי מאי. הנחת העבודה הייתה שנטוס ביוני ליעדי תיירות. זה לא מומש, לא באשמתנו. דחייה של חודשיים מצריכה עוד 8 מיליון דולר, בכדי לכסות, מיליון דולר בשבוע". אם מדברים על 5 מיליון דולר, יש לאי. די. בי. חוב שבסכום זה אליכם "הכסף יושב לחברה. ישראייר היא השורד התפעולי האחרון במשבר הזה ומר אלשטיין לא ירצה להיות חתום על קרקוע החברה. מעבר לכך, כל מהלך של מכירת החברה, או הסדר חוב, יצריך הסכמת ההנהלה, ולא תהיה הסכמה ללא תשלום החוב".
ישראיירישראייר
"מר אלשטיין לא ירצה להיות חתום על קרקוע החברה". אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פיתוח. צילום: תמר מצפי מה באמת מתקדם עם מכירת החברה? "בעלי החברה דורש מחיר מינימום של 35 מיליון דולר עבורה. הוא סבור, שהמחיר מוצדק, לאור ההון העצמי של החברה, לאור התנהלותה במשבר הנוכחי ולאור הערכת שווי שיש לה". דיברת קודם על סגירת השמיים עד דצמבר ובו בזמן אתה מדבר על מכירה. איך זה בכלל מתיישב יחד? "אנחנו כהנהלה, עובדים בשתי דיסציפלינות, ברמה הפיננסית אנו פסימיים וערוכים ליום הדין. ברמה המסחרית אנו אופטימיים וממתינים להסרת הבידוד לשבים מחו"ל". יש סיכוי שיסירו את הבידוד עם שיעורי תחלואה כאלה? "בימיה הראשונים של הקורונה, חלק גדול משרשראות ההדבקה הגיע מחו"ל, בדגש על ארה"ב. התרופה לכך הייתה בידוד. בגל השני עלינו לעבור ממודל בידוד למודל בידול. מבידוד גורף לבידול בין מדינות. ראש הממשלה נתניהו לא רוצה כעת להנהיג בידול, משיקולים פוליטיים. הוא לא רוצה לייצר בידול בין השבים מארה"ב לאלו השבים מיוון או גרמניה, אבל הלחץ של הענף יביא לשינוי המיוחל. אם הייתי צריך להמליץ להורי על אתר לחופשה, חוף ים בארץ עם 2,500 נדבקים חדשים בשבוע או חופשה באי רודוס, שהוא חלק מהאזור האגאי, שבו נספרו מראשית המשבר אפס מתים ו-21 מקרי הדבקה, באזור הכולל את רודוס, קוס, סנטוריני, מיקונוס ועוד, במה הייתי בוחר? מי סביר שייכנס לבידוד בשובו מהחופשה? האבסורד הזה ישתנה ככל שנפעיל יותר לחץ".
בנימין נתניהובנימין נתניהו
"נתניהו לא רוצה כעת להנהיג בידול משיקולים פוליטיים". רה"מ בנימין נתניהו. צילום: 123rf אבל אתמול אותרו 1,200 חולים חדשים. מי ייתן לכם לטוס לרודוס? "כעת, בשל העלייה התלולה בתחלואה, קיים קושי ציבורי לפתוח את השמיים באמצעות הבידול בבידוד. הלחץ הכלכלי על התעשייה יעשה את שלו, ואני תקווה שזה יקרה עוד כחודש וחצי. בדיוק כפי שקרה באילת וברכבת". הזכרת את אילת. הודעתם על הפסקת הטיסות לאילת, זה לא רציני נכון? "ישראייר נמצאת היכן שהיא נמצאת בגלל שיש לה הנהלה רצינית. פרנסי העיר אילת, בתי החולים הרלוונטיים, משרד התחבורה והאוצר יודעים כי אם לא תונהג שוב רשת בטחון כפי שנעשה בימי הקורונה הראשונים, נאלץ להפסיק לטוס לאילת. מדובר בכסף קטן במונחים אלטרנטיביים. אם יופסקו הטיסות לאילת, 300 עובדים בשדות התעופה ובישראייר יוצאו לחל"ת, המדינה תשלם עבורם כ-3 מיליון שקל. רשת בטחון לישראייר בטיסות לאילת זולה משמעותית ביחס ל-3 מיליון".
ישראיירישראייר
"אם לא תונהג שוב רשת בטחון נאלץ להפסיק לטוס לאילת". מטוס ישראייר בשדה התעופה רמון. צילום: ספיר פרץ זילברמן אתה נמצא בחיכוך עם בעל השליטה על ה-5 מיליון דולר ומאיים להפסיק את הטיסות לאילת. אתה לא על הקצה? "בכדי להוביל במשבר מהסוג הזה, צריך להקפיד על שני עקרונות. הראשון, אין מקום לפשרות כשמדובר בתזרים והשני, אין פתרון נקודתי. נדרש פתרון רב מערכתי המטפל בו זמנית בכל המרכיבים של פונקציית הייצור של החברה. עוצמתה של הפונקציה, כמו שרשרת, נגזרת מעמידותה של החוליה החלשה. בכדי לשרוד משבר כזה אף חוליה בישראייר לא יכולה להיות חלשה, לא של הבעלים, לא של אילת, לא של הבנקים, לא של תכנית ההתייעלות. הכול חייב להתבצע בו זמנית".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: