אא

מנכ"ל משרד התחבורה: "מתכוונים לעמוד במתווה פתיחת השמיים ב-16.8". חי מוועדת הכלכלה

בדיון של הוועדה בכנסת על הארכת מועד השבת כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה אמר מנכ"ל משרד התחבורה: "כולם עובדים במרץ לפתיחת השמיים. ביקשנו ממשרד הבריאות לקצר את הבידוד". נציג אל על: "מועד החזרה תלוי בפתיחת השמיים". ח"כ טיבי: "מביע מורת רוח מהקלות לבוא לוועדה לבקש הארכה ולעזאזל האזרח"

עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה (מימין). צילום מסך מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה (מימין). צילום מסך מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי, דנה בשעה זו בהארכת מועד השבת הכסף לנוסעים בגין טיסות שבוטלו ל-1 באוקטובר. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר בפתיחת הדיון, "אף אחד לא נתן לנו תשובה שחברות תעופה יוכלו להחזיר כסף בלי שיתרוממו מהקרקע".

שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר אמר בדיון, "ודאות זה דבר מורכב. אנחנו עושים עבודה מורכבת כדי להבטיח את התעופה הישראלית". עוד אמר מרידור כי "החלופה שאם אל על לא תלך להסדר, אף אחד לא רוצה להגיע אליה. אנחנו רוצים לוודא, בהתאם להנחיית ראש הממשלה, כי אל על ממשיכה לפעול ומצליחה לעמוד במחויבות שלה בין השאר לנוסעים. שאל על תוכל לבצע הנפקה ולקחת את ההלוואה הכספית בערבות מדינה. אומר לא באיום, זה המצב בו אנחנו נמצאים. אין לחברות יכולת להחזיר את הכסף בתאריך הקבוע כיום בחוק. המטרה שלנו שזה יקרה בזמן ושלא נצטרך לחזור שוב לוועדה לבצע הארכה. אנחנו עובדים יום ולילה כדי לוודא שזה יקרה". עוד אמר בהקשר להלוואה שאל על מבקשת לקבל בסך של 250 מיליון דולר, "יש הרבה שיטות לגייס כסף, הרבה מממנים. משוכנעים שהמתווה של אל על ישים ויקרה".

עוד אמר מרידור, "אנחנו משרתי ציבור אמורים גם לשקול את טובתו. הדרך לקבל את הכסף היא קשה אך עושה שינוי גדול בחברת אל על. אם החוק לא יתוקן אל על תהיה במצב שלא תוכל לשלם את הכסף וזה מצב שיסכן את החברה. אם החוק לא יתוקן זה יסכן את אל על".

ראש אגף התקציבים באוצרראש אגף התקציבים באוצר
שאול מרידור, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. צילום מסך מהוועדה

עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה אמר בדיון, "הרעיון בהארכת המועד בחוק, שחברות התעופה יהיו מסוגלות לשלם לציבור שרכש את הכרטיסים. החוק מאריך לחברות שיצהירו שירדו ב-70% בפעילות. זה נועד למנוע מחברות זרות שזכו למענקים שיחזירו את הכסף. אנו פועלים בערוץ פתיחת השמיים עם משרד החוץ ומשרד הבריאות. אנחנו מתכוונים לקבוע במועד המתווה של פתיחת השמיים. כדי לאפשר לחברות ולציבור להתחיל לטוס, לחברות לקבל כספים גם מפעילות של טיסות,  גם לשמור על כשירות חברות התעופה".

עוד לדברי מלכה, "כולם עומדים במרץ לפתיחת השמיים. קבענו תאריך של 16 לחודש זה. ביקשנו ממשרד הבריאות האם אפשר לקצר את תקופת הבידוד למי שחוזר. אנחנו פועלים למתווה מיוחד של אנשי עסקים שיוכלו לטוס ביתר קלות, וגם בקפסולות לקבוצות תיירים שיוכלו להגיע". מלכה ציין כי אל על נדרשת ב-14 באוגוסט להחזיר 61 מיליון דולר למחזיקי כרטיסים.

עוד אמר מלכה, "לא מדובר רק בהחזרת הכסף לנוסעים אלא שמירה על אלפי עובדים. המתווה שמציעים גם מחזיר את הכסף שומר עת הכסף של אלפי משפחות. אל על חברה פרטית, המתווה איך לעזור שהתעופה הישראלית תהיה עצמאית ובדרך זו להחזיר כסף לנוסעים. שרת התחבורה נפגשה עם שר התיירות לראות איך מקיימים מתווה להביא לפה תיירים בקפסולות. אם לא ניתן הארכה להשבת הכסף, החברה תתרסק והכסף לא יוחזר. מדברים עם משרד הבריאות גם שישראלים יוכלו לטוס למדינות אדומות וגם לחזור בלי בידוד".

דן פוגלמן, יועץ משפטי ונציג אל על בדיון אמר, "אנחנו צריכים להחזיר עד ה-1 באוקטובר סך של 80 מיליון דולר ללקוחות ישראלים. סך החוב שלנו למחזיקי כרטיסים מסתכם כיום ב-270 מיליון דולר. הסכום של 400 מיליון דולר גדול מלקוחות שמחזיקים כרטיסים. אנחנו חברת תעופה שהמטרה שלה להיות באוויר ולא על הקרקע. מועד החזרה תלוי בפתיחת השמיים ביעדים רבים יותר ממה ששומעים כיום שחלק מהם יעדי שכר".

ועדת הכלכלהועדת הכלכלה
דן פוגלמן, נציג אל על בדיון של ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום מסך מדיוני הוועדה

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות ונציג המשרד בדיון אמר, "אנחנו מוכנים להתקדם למתווה המדינות הירוקות. מתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת ללא צורך בבידוד ובדיקות. מתווה בעייתי כי זה כל יום משתנה. יש כיום 11 מדינות, אם המתווה היה מתחיל היום. אין לנו רצון לעכב את פרויקט המדינות הירוקות. מתווה מוגבל שרוב מדינות העולם לא מאפשרות לישראלים להיכנס לתחומן. התחייבנו, שעד שהמעבדה תוקם בנתב"ג, לאפשר לאזרחים שחייבים לטוס לעשות בדיקה עם תוצאה שתתקבל תוך 24 שעות".

בהתייחסו למדינות אדומות אמר ד"ר שלמון, "מבחינת מדינות אדומות זה נושא קשה ומורכב. כרגע הבידוד המחייב הוא 14 יום ומתקיים דיון האם אפשר לרדת ל-10 ימים. לגבי אנשי עסקים ממדינות ירוקות אין בעיה. הצענו למי שבא ממדינות אדומות להיפגש בנתב"ג. המצב מאוד דינמי, כל תחזית שצפינו התבדתה".

פתיחת השמייםפתיחת השמיים
ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות. צילום: צילום מסך מדיון ועדת הקורונה בכנסת

ח"כ תמר זנדברג אמרה בדיון, "המדינה התנהגה כשחקן כלכלי מול החברות ולא מול משקי הבית לגבי החזרת הכספים. המדינה הייתה צריכה לתת רשת ביטחון לאזרחים".

ח"כ אוסנת מארק אמרה בדיון, "יש מדינות בעולם שמאפשרות לקבל תשובה בשדה תוך חצי שעה".

ח"כ אסנת מארקח"כ אסנת מארק
ח"כ אסנת מארק. צילום מסך מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת

ח"כ אחמד טיבי שהשתתף אף הוא בדיון אמר דרך הזום, "לא יודע אם לא יבקשו עוד אורכה בגלל הקורונה. אני מביע מורת רוח מהשיטה, מהקלות לבוא לוועדת הכלכלה לבקש הארכה ולעזאזל האזרח. אני מאוד מתקומם על החוק הזה שהוא אנטי אזרחי, אנטי צרכני ברמות".

אחמד טיביאחמד טיבי
ח"כ אחמד טיבי השתתף בדיון דרך הזום. צילום מסך מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהועדת הכלכלה של הכנסת

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: