אא

מסכמים את השנה שחלפה: בין ירוק זוהר לאדום בוהק

בתחילת הקיץ ישראל הייתה המדינה הירוקה והמחוסנת ביותר בעולם, אך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ובניגוד למגמת ההתאוששות המשמעותית של התעופה והתיירות הבינלאומית, ממשלת ישראל החליטה להגביל דווקא את הנסיעות לחו"ל באמצעות תקנות דרקוניות. אולם, כדי לעודד את החיסון השלישי, הבוסטר, עפ"י התקנה הממשלתית החדשה, מחוסנים בשלישית יהיו פטורים מבידוד בשובם ממדינות כתומות. סיכום השנה שהייתה

צילום: 123rf צילום: 123rf
זוכרים איך חגגנו את ראש השנה של שנת תשפ"א, המתקרבת בימים אלה אל סופה? תזכורת למי ששכח: ישבנו בבית, יום לאחר שהוכרז על הסגר השני. באביב ובתחילת הקיץ שלפני כן, חגגנו את 'סוף הקורונה'. האמנו שהצלחנו למגר אותה. הורדנו מסכות. התקהלנו בחוף הים ובשלל אירועים. טיילנו בארץ. נפשנו גם בבתי מלון שנפתחו, ובעיקר בצימרים שהציעו לנו ריחוק והתבודדות. נתב"ג אומנם נפתח באופן מצומצם וחברות תעופה חזרו לארץ בתקווה ש"הישראלי הנוסע" לא יוותר על גיחה אל מעבר לים, אך התנועה הייתה מוגבלת והקורונה עדיין השתוללה ברחבי העולם.

תיירות הפנים – התאוששות קלה בין הסגרים

בערב חג השבועות בשנה שעברה, בסוף חודש מאי, מלונות אחדים חזרו לפעילות ובחודש יולי כבר נפתחו מחדש בארץ כ-260 מלונות, שפעלו בתפוסה ממוצעת של כ-55% עפ"י כללי "התו הסגול" ואירחו נופשים ישראלים וזאת, עד ערב ראש השנה ב-18 בספטמבר, בו הוכרז הסגר השני ואז גם תיירות הפנים נפסקה. הפתיחות המוחלטת נתנה עד מהרה את אותותיה ונוכח עלייה מחודשת בנדבקים כבר במהלך הקיץ, הודקו מגבלות שונות. בחודש אוגוסט מספר הנדבקים היומי הממוצע עלה ל-2,000 ובתחילת ספטמבר, בניצוחו של ממונה הקורונה, רוני גמזו, נכנס לתוקף מתווה "הרמזור". ואכן, זה היה ציון דרך ומאז הקיץ הקודם ותחילת שנת תשפ"א, חיינו מתנהלים בין ירוק זוהר לאדום בוהק, הן בהגדרות היישוביות בתוך הארץ והן אל מול העולם הגדול. "הרמזור" לא הוביל לירידת התחלואה והממשלה אישרה החל מ-18 בספטמבר, ערב ראש השנה, סגר של 21 יום. ההתקהלות צומצמה במקומות העבודה, בתחבורה הציבורית ובבתי הכנסת ונאסרה התרחקות ממקום המגורים. לאחר ראש השנה הוחלט אף על הידוק הסגר והממשלה הורתה על סגירת כלל מקומות העבודה (פרט לחריגים), אירועי ספורט ואף תפילות בבתי הכנסת. המלונות נשארו סגורים כמעט לחלוטין עד אמצע חודש נובמבר, עד להחלת חוק "איי תיירות ירוקים" באילת ובמלונות ים המלח. הכניסה למלונות התאפשרה עם הצגת בדיקת קורונה שלילית והמלונות פעלו במתכונת הרגילה תחת המגבלות של "התו הסגול". בשאר הארץ, המלונות לא הורשו לפעול אך חלקם הסבו את פעילותם למתכונת של השכרת חדרים ללא שירותים נוספים, כמו חדרי אוכל ובריכות. זאת, כמובן, עד הפרוספריטי של ענף המלונאות בקיץ הנוכחי.

סגר שלישי וה-Game Changer

 
תל אביב פסח 2020תל אביב פסח 2020
ת״א בימי סגר. צילום: פספורטניוז ב-17 באוקטובר הסתיים הסגר השני באופן רשמי, מלבד מגבלות שנותרו בכמה ערים אדומות. התוכנית הייתה לפתוח את המשק ואת מערכת החינוך בהדרגה במהלך נובמבר ודצמבר וגם נקבע מתווה לפתיחת מלונות ב"איים ירוקים" לנבדקים שליליים ולמחלימים, אלא שעד מהרה כמעט כל המשק נפתח, כולל הקניונים, השווקים, אירועי התרבות והספורט ואילו השמירה על המסכות וכללי הריחוק התפוגגה ומספר הנדבקים טיפס ועלה. בתום המתנה ארוכה, כשמספרי הנדבקים הולכים ועולים ובמקביל גם מקדם ההדבקה ואחרי מגוון מגבלות, אותם כינתה "ריסון הדוק", הממשלה החליטה על סגר נוסף החל ב-27 בדצמבר 2020 ובהמשך בסוף חודש ינואר הורתה גם על סגירת נתב״ג. מראש היה ברור שהסגר השלישי לא יהיה ממש סגר, שהציבור לא יציית לכללים ולא ישמור על המגבלות ואף הממשלה החליטה להתגמש ולהתיר למערכת החינוך להמשיך לפעול כסדרה ולעבודה בכלל המשק לפעול במתכונת של 50%. ואכן, כל המשק נפרץ כמעט לחלוטין והמגבלות לא נשמרו וכעבור שבועיים הוחלט על הידוק הסגר תוך סגירת מערכת החינוך, הגבלות על התקהלות ויציאה מהבית רק למטרות חיוניות. והנה ממש במקביל, ועוד לפני ההחלטה הסופית על הסגר השלישי, נכנס לתמונה ה-Game Changer, הלא הוא החיסון נגד קורונה, כשביוזמתו של ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, הפכנו לראשוני המחוסנים בעולם באמצעות ההסכם הייחודי עם חברת פייזר ורכישת מיליוני חיסונים גם מחברת מודרנה. החיסונים, שניתנו בתחילה למבוגרים ולקבוצות סיכון, הורחבו בהדרגה לכלל האוכלוסייה ואף לבני הנוער ואפשרו הקלות על מגבלות הסגר. במהלך חודש פברואר הונהגה שיטת "התו הירוק" בכל אתרי תרבות הפנאי והנופש והוקלו מגבלות ההתקהלות ואילו בסוף חודש מארס לא היו עוד בארץ ערים אדומות, לראשונה מאז השקת תוכנית "הרמזור". לאחר יום העצמאות, ב-18 באפריל, בוטלה חובת עטיית מסכות בשטחים פתוחים ומספר הנדבקים היה זעום ולא היו עוד חולים קשים ומתים במגפת הקורונה. בתחילת חודש יוני בוטלו כל מגבלות "התו הירוק" ו"התו הסגול". בוטלה גם ההגבלה על התקהלויות ובהמשך בוטלה לחלוטין חובת עטיית המסכות.

התיירות הבינלאומית – התקוות שהתבדו

ואז הגיע הקיץ שכולנו ציפינו לו. החיסונים מוצלחים. אין כמעט נדבקים וחולים בקורונה. המשק פתוח לחלוטין. מטיילים ברחבי הארץ ונופשים בבתי המלון. כמעט כל חברות התעופה חזרו לפעול. היינו בטוחים שהנה העולם נפתח בפנינו מחדש, אלא שלקורונה חוקים משלה והיא סירבה לשתף פעולה. באמצע יוני, לאחר שהממשלה החדשה עלתה לשלטון, חל שינוי מגמה ועלייה בהדבקה בעקבות ישראלים שייבאו לארץ את זן הדלתא, שהחל להתפשט בעוצמה ברחבי המדינה. הממשלה החליטה על מדיניות של הכלה ואי פגיעה בהתנהלות הסדירה של המשק ורק חזרה לחייב מסכות במבנים סגורים. עם עלייה משמעותית במספר הנדבקים תוקנו תקנות חדשות של "התו הירוק" והגבלת היקף העובדים במשרדי המגזר הציבורי, ותו לא, ואילו המגבלות המשמעותיות הוטלו על ענף התעופה והתיירות היוצאת, למרות שהיה ברור לחלוטין שהההדבקה העיקרית בארץ מתרחשת בקהילה ולא באמצעות החוזרים מחו"ל. עם פרוץ מגפת הקורונה ועד הקיץ של אשתקד, נתב"ג היה סגור כמעט לחלוטין, מלבד יציאה וכניסה של מקרים חריגים וחיוניים, טיסות מטען וטיסות חילוץ של ישראלים מרחבי העולם. בחודש אוגוסט 2020 התאפשרה כבר יציאה מוגבלת לחו"ל, כשתיירים ישראלים נסעו ל"מדינות ירוקות", שהחוזרים מהן לא חויבו בבידוד, בעוד חוזרים ממדינות "לא ירוקות" נדרשו להיכנס לבידוד, אך נוכח הפרות בידוד מרובות הוחלט שהחוזרים יבחרו בין בידוד במלונית לבין בדיקת חובה ובידוד ביתי. מאז, "זכינו" בחובת הבדיקה בחזרה לארץ ובחובת בידוד בעקבותיה. בחודש דצמבר התגלה הווריאנט הבריטי וכל השבים מבריטניה חויבו בבידוד במלוניות ועקב התפשטות הווריאנט הזה בארץ בתחילת 2021, נתב"ג נסגר ברובו וצומצמה בהדרגה הכניסה לישראל. בחודש אפריל החלו להיכנס לתוקף המגבלות המקיפות על התיירות היוצאת, המלווות אותנו עד היום ופוגעות משמעותית בתנועת התיירות היוצאת וביניהן: בדיקות לפני היציאה מהארץ, לפני הטיסה חזרה לארץ ועם הנחיתה בארץ.
דה ז'ה וו: מהלילה לא תותר כניסת מלווים לטרמינלים בנתב"גדה ז'ה וו: מהלילה לא תותר כניסת מלווים לטרמינלים בנתב"ג
נתב"ג שומם. צילום: ספיר פרץ זילברמן לראשונה, פורסמו אזהרות מסע למדינות בסיכון והחוזרים מהן חויבו בבידוד, גם אם הם מחוסנים. בחודש יוני הוחלט להקשיח את הפיקוח בנתב״ג ובהמשך אף נקבע שכל הישראלים החוזרים מחו"ל, כולל מחוסנים ומחלימים, יחויבו בבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תוצאות בדיקת קורונה שלילית. החל מהחודש שעבר גם אושר המעקב לאכיפת הבידוד והוגדרה רשימה מצומצמת ביותר של מדינות, שהחזרה מהן אינה מחייבת בידוד, בעוד החוזרים מרוב מדינות העולם, גם המחוסנים, נדרשים להיכנס לבידוד. במילים אחרות, חובת הבדיקות ובעיקר חובת הבידוד החלה כמעט על כל הישראלים החוזרים מחו"ל, כולל המחוסנים, מצמצמת משמעותית את היקף הטיסות לחופשת קיץ ובניגוד לכל העולם החווה פתיחת גבולות והסרת מגבלות, המובילות להתאוששות בענף התעופה והתיירות הבינלאומית, נתב"ג באופן יוצא דופן חווה ירידה משמעותית בהיקף הפעילות. בימים אלה, לקראת חגי תשרי, וכדי לעודד את כל אזרחי המדינה לקבל את מנת החיסון השלישית, הבוסטר, תיקנה הממשלה תקנה, שתיכנס לתוקף כבר ב-3 בספטמבר, ותפטור את החוזרים מחו"ל ממדינות כתומות מחובת בידוד של 7 ימים, ולכל היותר יתבודדו 24 שעות או עד קבלת תוצאת בדיקה שלילית, המבוצעת בנתב"ג עם החזרה. מאידך, יש גם מי שמרוויח מהאבסורד הגובל ב"סגירת השמיים". עקב המגבלות המוטלות על הנוסעים לחו"ל, תיירות הפנים משגשגת ופורחת הקיץ. בתי המלון, שרובם ככולם חזרו לפעילות מלאה, נהנים מעונה עמוסה ומוצלחת במיוחד, כמוהם גם הצימרים, בתי הארחה וכל אתרי הפנאי והנופש. זאת, גם אחרי שנדרשו לפעול עפ"י תקנות "התו הירוק". כמובן, עדיין לא ציינו כי מאז חודש מארס בשנה שעברה נאסרה כניסת תיירים זרים לישראל, למעט מקרים חריגים, פיילוט דליל של קבוצות מחוסנות בקיץ הנוכחי ופתיחה מוגבלת של השמיים לביקורי קרובים מדרגה ראשונה. נכון לכתיבת שורות אלה, לאחר שהיינו עד לא מכבר מדינה מחוסנת וירוקה, שכל מדינות העולם ששו לארח את אזרחיה, הנה בסוף חודש אוגוסט 2021 הפכנו למדינה אדומה בוהקת, עם אלפי נדבקים חדשים מדי יום. וכעת, כשרוב מדינות העולם נפתחו לתיירות בינלאומית, האיחוד האירופי צירף את ישראל לרשימה של המדינות בסיכון גבוה והמשמעות היא איסור על כניסת ישראלים לא מחוסנים למדינות אירופה, אלא אם כן הנסיעה למטרות חיוניות ואז הם יצטרכו לעבור בדיקות ולהיכנס לבידוד. לישראלים המחוסנים באופן עקרוני לא תהיה בעיה בכניסה למדינות האיחוד האירופי, אך עליהם לבחון מראש את הכללים והמגבלות הנהוגים במדינת היעד, שכן כל מדינה רשאית לקבוע כללי כניסה משלה. צילום: 123rf

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: