החוקר הראשי: "יש מקום לבחון את ההחלטה להמשיך בטיסה לנתב״ג"

לאחר הדרמה בשבוע שעבר בנתב״ג כאשר מטוס בואינג של חברת "אלקטרה אייר" נחת בנחיתת חירום 3 בשדה"ת, החוקר הראשי של משרד התחבורה בדו"ח מיוחד: "דחיית הבדיקה להיקף הנזק של המטוס לסוף הדלק, אינה מאפשרת זמן לשיקול באשר לאופן ההיערכות מותירה למעשה את הבחירה בציפייה לתרחיש החמור ביותר"

מצב החירום בנתב"ג . צילום רש"תמצב החירום בנתב"ג . צילום רש"ת

שבוע לאחר נחיתת החירום (מצב 3 ) של המטוס הבולגרי של חברת אלקטרה אייר בנתב״ג שהקפיץ את כל המדינה, החוקר הראשי של משרד התחבורה עו״ד רז יצחק (רזצ׳ק) פרסם ניתוח על האירועים הדרמטים. החוקר הראשי מותח ביקורת על ההחלטה לתת למטוס להמשיך בטיסתו עד ישראל.
כזכור לאחר המראת המטוס מקלן גרמניה , מצאו שבעת ההמראה התפרק צמיג מספר 1 בלי שהטייס זיהה. לאחר ההמראה , נמצאו על המסלול שאריות צמיג וחלקי מבנה שדווחו כשאריות של שני צמיגים ראשיים, מידע זה דווח לטייסים, שהחליטו, בהעדר חיוויים מחשידים, להמשיך בטיסה לכיוון היעד-נתב״ג.. על המטוס היו 146 נוסעים ו-7 אנשי צוות.
החוקר רז מציין כי: "יש מקום לבחון את ההחלטה להמשיך בטיסה לנתב״ג מאחר שבטיחותית וכלכלית נכון יותר, גם אם לא היו חיוויים ספציפיים במטוס, להישאר במהירות נמוכה עם גלגלים מטה או להוריד גלגלים ולהיבדק בראיה, כדי לקבל החלטה באשר להיקף הנזק ואופן ההיערכות לקליטת מטוס תקול כזה. דחיית הבדיקה, בפועל , לסוף הדלק, אינה מאפשרת זמן לשיקול באשר לאופן ההיערכות ומותירה למעשה את הבחירה בציפייה לתרחיש החמור ביותר".
המטוס נשוא התקרית , בואינג 737-400 הוכנס לשירות החברה בפברואר 2019, חמישה חודשים לפני התקרית , יוצר בשנת 1997. שימש בתחילה את חברת בריטיש מידלנד.
קברניט המטוס אמר לחוקר הראשי כי במהלך ריצת ההמראה נשמעו רעשים והורגשו רעידות מעט לפני המהירות V1, כולל לפני הניתוק, אך מאחר שבניתוק ובקיפול הגלגלים הכול חזר לנורמה, הוא המשיך בטיפוס. ״ בסיום הקטע הראשון של הטיפוס, הוא דווח ע״י הבקרה על הממצאים במסלול , אך מאחר שהניח, כי מדובר בנזק מזערי ולאחר התייעצות בצוות, הוא קיבל החלטה להמשיך לכיוון היעד-נתב״ג״.

החוקר עוד מציין בבדיקה כי: "המנגנון שגרם לכשל של שישה מתוך 16 הברגים המהדקים את שני חלקי האוגן הוא ייחודי ונדיר ולכן חשוב וחיוני שזה ייבדק. מאחר שהאירוע ארע בגרמניה ומאחר והנתונים הטכניים של הייצור, הטיפול והתחזוקה של אוגן הגלגל שכשל ושל ארבעת הצמיגים, לא הועברו לחוקר הראשי, ראוי שבדיקת הנושא תבוצע ע״י הרשות החוקרת הגרמנית , הגם שאפשר שזו תטיל את המשימה על החברה".

 

נושאים שמוזכרים בידיעה