אא

נגיף הקורונה: שאלות ותשובות

משרד הבריאות עונה על שאלות סביב אירוע נגיף הקורונה החדש 2019: מהו נגיף הקורונה? מה הם התסמינים של המחלה? והאם ניתן להתחסן נגדו?. משרד הבריאות עוקב אחרי המצב ויעדכן את התייחסותו והמלצותיו בהתאם

צילום: 123rf צילום: 123rf
  מהו נגיף (וירוס) הקורונה? נגיפי הקורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום גם לתחלואה בבני אדם. את שמם הם קיבלו עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית). חומרת הפגיעה בבני אדם משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה ונעה ממחלה קלה כגון הצטננות, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה הפוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS). מהו נגיף הקורונה החדש 2019 virus corona novel? נגיף הקורונה החדש לא זוהה בעבר כגורם למחלה בבני אדם. מאז אמצע דצמבר 2019 הוא בודד כגורם לצבר תחלואה בדלקת ריאות בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין, ולאחר מכן תוארה התפשטות למחוזות אחרים בסין. מבין כל נגיפי הקורונה אשר גורמים למחלה בבני אדם, נגיף ה-SARS אשר גרם למחלה קשה בשנים 2002/3, הוא הדומה ביותר לנגיף החדש מבחינת הרכבו הגנטי. כיצד בני אדם נדבקים בנגיף הקורונה החדש? אופן העברת נגיף הקורונה החדש עדיין לא התגלה במדויק. הרב המכריע של החולים הראשונים באירוע עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בווהאן. מכאן עלתה ההשערה כי הנגיף עבר מבעלי חיים לאדם, אך לא ידוע בוודאות מאיזה סוג של בעל חיים. מאז, הצטברו עדויות על מחלה בקרב אנשים אשר לא היה להם מגע עם השוק, אך באו במגע עם אנשים חולים. לעת הזו, ברור כי ישנה העברה מאדם לאדם, ככל הנראה באמצעות הפרשות מדרכי הנשימה. טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת הדבקה דומה לזו של נגיף השפעת.  
Asian girl is wearing white protective mask in the crowd of people,health conceptAsian girl is wearing white protective mask in the crowd of people,health concept
צילום: 123rf   מהם התסמינים של המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה החדש? התסמינים של המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה החדש דומים לאילו של שפעת: חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות. אז איך מאבחנים הדבקה בנגיף הקורונה החדש? אבחנת המחלה כוללת חשד לחשיפה אפשרית לנגיף (שהייה במקום בו ניתן להיחשף לנגיף או מגע עם חולה מאובחן במחלה) בשילוב עם סימנים קליניים מתאימים ובדיקות מעבדה. האבחנה המעבדתית מתבצעת לרוב בדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה. איך שולחים בדיקה למעבדה? בדיקת המעבדה הספציפית לנגיף הקורונה החדש מתבצעת בשלב זה אך ורק במעבדה המרכזית לנגיפים של שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. ניתן לשלוח דגימה רק באמצעות רופא מטפל בבית חולים ובאישור רופא המחוז. עד כמה חמורה המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה החדש? בשלב זה, קשה לקבל הערכה מלאה של חומרת המחלה. עדיין לא ברור האם חלק מהנדבקים נשארים ללא תסמינים, מצב שמוכר ממחלות נגיפיות אחרות. ככל הנראה, ברוב המקרים בהם מתפתחים תסמינים מדובר במחלה קלה. לא ידוע איזה חלק מהחולים מפתחים סיבוכים קשים או נפטרים מהמחלה. כמו כן, לא ברור מהם גורמי הסיכון לפיתוח מחלה קשה. על פי מידע ראשוני, נראה כי המחלה קשה יותר בקרב מבוגרים, אנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות. האם קיים טיפול למחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה החדש? אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה החדש. עיקר הטיפול בחולה הינו תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל.  
Young Woman feeling unwellYoung Woman feeling unwell
צילום: 123rf   האם קיים חיסון נגד נגיף הקורונה החדש? לא קיים חיסון נגד הנגיף. האם יש מניעה לנסוע לסין או למדינה אחרת באזור בתקופה הקרובה? יש לשקול נסיעות לא הכרחיות לסין ובכל מקרה לא להגיע למחוז חוביי (לרבות לעיר ווהאן). יחד עם זאת, המצב דינאמי ויש לעקוב אחר המלצות משרד הבריאות. מהן ההמלצות לנוסעים לחו"ל? יש להתעדכן באופן שוטף לגבי הנחיות השלטונות המקומיים. לפני נסיעה לסין, למבוגרים וחולים עם מחלות רקע היכולים להיות בסיכון מוגבר למחלה קשה. בעקבות הידבקות בנגיף מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל. לכל הנוסעים לסין, ההמלצות בעת הנסיעה הן כדלקמן: הימנעות ממגע עם בע"ח חיים או מתים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים. הימנעות מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה. הקפדה על רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו. הימנעות משהיה בלתי-הכרחית במוסדות בריאות. חזרתי מסין או נחשפתי לחולה, מה עלי לעשות? נכון למועד זה, אין הנחיות מיוחדות וניתן להמשיך בפעילות הרגילה. תקופת הדגירה המשוערת של נגיף הקורונה החדש הינה 7-5 יום, עם טווח הנע בין 14-2 יום. לפיכך, בתקופה זו יש לשים לב להופעת סימני מחלה. אם חלפו 14 יום מהחשיפה האחרונה לאדם חולה או מהיציאה המקום בו ניתן להיחשף לנגיף, סביר שהמחלה כבר לא תתפתח מאותה חשיפה. מתי לפנות לקבלת טיפול רפואי? אם מופיעים סימני מחלה של חום ומחלה נשימתית במהלך 14 יום מהגעה מסין או אם מופיע כל סימן מחלה (חום או מחלה נשימתית) במהלך 14 יום מחשיפה לחולה מוכח, יש לפעול כדלקמן: לפנות בהקדם למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הקרוב או למרפאה בקהילה. יש להודיע מראש טלפונית על תסמיני המחלה ועל חשיפה כנ"ל. להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית. עד לבדיקת הרופא, לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר. בכניסה למוסד רפואי, לדווח מיידית לפקיד הקבלה או לאחות על תסמיני המחלה ועל חשיפה כנ"ל ב-14 יום טרם הופעת סמני המחלה.   ווהאן, סין. צילום: 123rf   מה לגבי מזון, משלוחים ומוצרים המגיעים מסין, האם יש בהם סיכון? לא. ככל שידוע, נגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים או מזון, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו. כיצד מתמודד משרד הבריאות עם נגיף חדש זה? משרד הבריאות עוקב אחר האירוע מתחילתו ומוציא ומעדכן הנחיות למערכת הבריאות ולציבור הרחב להתמודדות עם הגעה אפשרית של הנגיף לישראל. מערכת הבריאות ערוכה לזהות מקרים חשודים, לבודד אותם, לאבחן אותם ולטפל בהם. משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות. היכן ניתן למצוא מידע נוסף אודות מחלת הקורונה החדשה? מעבר לפרסומים של משרד הבריאות בעברית, נמצא למצוא מידע מהימן באנגלית באתרים הבאים:

ארגון הבריאות העולמי. המרכז לבקרת מחלות האירופאית. המרכז לבקרת מחלות האמריקאית.

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםמשרד הבריאותהנגיף מסין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: