אא

צפו: פאפוס בלי בטן גב

מחפשים יעד קרוב, מרתק, מענין ועם מזג אוויר ים-תיכוני ונוח? אז זהו בדיוק הטיימינג הנכון לצאת ולגלות את פאפוס הקפריסאית, מקום הולדתה של אלת היופי אפרודיטה

טירה מימי הביניים בפאפוס. צילום: Shutterstock טירה מימי הביניים בפאפוס. צילום: Shutterstock
לנפוש בפאפוס שבקפריסין דווקא בחורף

1.שכונת מוטלוס (Moutallos)

קשה להאמין, אבל לפני פחות מחצי מאה, בשנת 1974, נאלצו כשליש מאוכלוסיית קפריסין לגלות מבתיהם כתוצאה מהכיבוש הטורקי בצפון המדינה. דוברי היוונית הוגלו דרומה ודוברי הטורקית הוגלו צפונה. בלב שכונת מוטלוס, שהיתה טורקית בעברה וכיום היא שכונת גולים יוונים מצפון האי, עומד מסגד נטוש, נעול ושמור - תזכורת כואבת לחיי המוסלמים שהיו כאן ונעלמו. בקצה השכונה ישנה טיילת קטנה עם תצפית פנורמית מרהיבה לעבר הים וכל האזור התחתי של פאפוס.

2.לוקום

המעדן המקומי, המוכר אצלנו כ"רחת לוקום" ומוכר עוד יותר במתיקותו המוגזמת ובדביקותו לשיניים, מיוצר במפעלים ביתיים רבים בסביבת פאפוס. אחד מהם נמצא במרחק נסיעה של 10 דקות מזרחית ממרכז העיר, ומדובר למעשה בחנות מפעל ביתית בת 4 דורות, בשם Arsinoe - המתמחה בהכנת המעדן. בעלת המקום, קסניה, מדגישה שהלוקום שהיא מייצרת עשוי ממרכיבים טבעיים בלבד: מים, סוכר, שמן פרי וקמח תירס. ניתן לבקש ממנה להדגים בשידור חי כיצד היא מייצרת את הלוקום (התצוגה ללא עלות. בחורף כדאי לתאם מראש) וניתן כמובן לרכוש בחנות קופסאות לוקום במגוון של למעלה מעשרים טעמים שונים במחיר ממוצע של 2.5 יורו לקופסא של 350 גרם.

3."קברי המלכים" (Tombs Of the Kings)

עם קרקע צמודה לים לא פלא שעשירי העיר, ששגשגה כאן במאות שלפני הספירה, בחרו להיקבר כאן, במבני קבורה מרשימים. המבנים הצליחו להשתמר בצורה לא רעה בכלל, בזכות הבנייה התת-קרקעית החצובה בסלע. אז נכון שהם לא היו מלכים באופן רשמי, אבל בחייהם ובמותם חיו כמו קינגים - ומכאן שם המקום. קברי המלכים. צילום: Shutterstock

4.מרחצאות אפרודיטה Baths of Aphrodite

הגעתם לגן עדן, אתם יכולים לעצור כאן: ים כחול מהמם מצפון ופינת יער קסומה עם שבילים מסתוריים, יוליכו אתכם למפל שבו על פי המסורת אפרודיטה נהגה להתרחץ. האמונה אומרת שמי שנכנס כאן למים יזכה באהבת נצח, אבל שימו לב - השלטים מורים שאסור לרחוץ במים וגם מאוד לא מומלץ לנסות, בגלל נחש המים ששוחה להנאתו בבריכה (האגדה מספרת שזו אפרודיטה עצמה). מהמקום ניתן לצאת למסלולי הליכה הרריים רבים.

5.הפסיפסים של פאפוס (Paphos Mosaics)

סיפורי המיתולוגיה על פירמוס ותיסבי (המקור לרומיאו ויוליה), הטרגדיה של דיוניסוס אל היין ועוד - מתוארים היטב בפסיפסים שנשתמרו כמעט בשלמותם באתר הארכיאולוגי שנמצא ליד הנמל של פאפוס. מעבר לסיפורים המרתקים העומדים מאחורי כל פסיפס, מרשים לראות כיצד הקפריסאים מקפידים על שימור האתר במבנים עצומים המגוננים על הממצאים ובמערכת גשרי עץ המאפשרת תצפית מושלמת.

6.כנסיית איה פאראסקווי (Ayia Paraskevi)

ממול חנות הלוקום, ממש מעבר לכביש, ניצבת כנסייה אבן לא גדולה, אבל מאוד מסקרנת, הקיימת מהמאה התשיעית ופעילה גם היום. בכנסייה נשתמרו פרסקאות צבעוניים ואלמנטים רבים הקשורים בעיניים, שכן הקדושה שעל שמה קרוייה הכנסייה, היא הפטרונית של העיניים ומכל רחבי העולם מגיעים לכאן אנשים עם בעיות עיניים ומתפללים להחלמתם. Agia Paraskevi. צילום: Shutterstock

7.סלע אפרודיטה

אין כמו לשבת בתוך הרכב על קצה צוק מעל ים חורפי גועש ולשתות כוס תה חם מהתרמוס. ואם כבר לעשות זאת, אז למה לא להשקיף על הסלע שבו על פי המסורת נולדה אפרודיטה אלת האהבה? 15 דקות נסיעה מזרחית לפאפוס מגיעים לנקודת התצפית האולטימטיבית שהוכשרה כקילומטר לפני אתר הסלע. בנקודת התצפית הוצבו ספסלים ומיצב אמנותי של מסגרות מתכת, למעוניינים "למסגר" את תמונת הסלפי שלהם. סלע אפרודיטה, פאפוס. צילום: Shutterstock

8.יקב ואסיליקון (vasilikon)

קפריסין ידועה כיצרנית יין כבר למעלה מ-5,000 שנה, ואף במקורותינו מוזכר יין קפריסין כאחד המרכיבים לפיטום הקטורת בבית המקדש. צפונית לפאפוס נמצא כפר היין ההררי kathikas. היקב המפורסם ביותר בכפר הוא vasilikon המייצר יינות נושאי פרסים עולמיים. יאנאס קירייקידס, שהובילה לפני כעשור את היקב המשפחתי הרדום לשגשוג תעשייתי ושיווקי, תשמח לקחת אתכם לסיור לימודי במקום, כולל טעימות תמורת 3 יורו לאדם.

9.כפר הדייגים (Latshi)

אם נמל דייגים וריחות השלל שלהם עושה לכם את זה, שבו באחת המסעדות בטיילת של Latshi, הנמצאת במחוז פוליס בפינה המערבית ביותר בקפריסין (45 דקות נסיעה צפונית מפאפוס). מלבד המסעדות, ניתן לשוט מהנמל כאן בסירה לטיול במפרצונים של שמורת הטבע של חצי האי אקאמאס תמורת 10-15 יורו לאדם ל-3 שעות כולל הדרכה ומשקאות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםקפריסיןוידאופאפוס

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: