אא

סולחים לארדואן? איזמיר שבטורקיה רוצה את התייר הישראלי

אז נכון שהמועמד של ארדואן הפסיד בבחירות לעיריית איסטנבול, אבל ארדואן עדיין בשלטון. אם אתם מיודדים עם זה? העיר איזמיר והעיירות הסובבות אותה, עמוסות מלונות, מסעדות, חיי לילה, אנשים מקסימים וקהילה יהודית. חבל ארץ פחות מוכר שמחכה לנו, עכשיו בטיסה ישירה

איזמיר. צילום: shutterstock||הסניורה-בכניסה לבית הכנסת. צילום:אמנון פאר|מלון רדיסון בל בצ'שמה לכל המשפחה. צילום:אמנון פאר|המרינה והמסעדה באלצ'טי. צי? איזמיר. צילום: shutterstock||הסניורה-בכניסה לבית הכנסת. צילום:אמנון פאר|מלון רדיסון בל בצ'שמה לכל המשפחה. צילום:אמנון פאר|המרינה והמסעדה באלצ'טי. צי?

איזמיר היא העיר השלישית בגודלה בטורקיה והנמל השני בגודלו אחרי איסטנבול. באיזמיר רבתי גרים כ-4 מיליון תושבים ובעיר עצמה כ-2.5 מיליון תושבים, רובם מוסלמים, כ-2,000 נוצרים וקהילה קטנה של 920 יהודים. למרות שאיזמיר היא עיר גדולה עם שדה תעופה בינלאומי מודרני, תיירים רבים לא מגיעים אליה ואנשי התיירות שלה עושים הכל כדי שזה כן יקרה. אמנם, לנו הישראלים קשה להתנתק מההקשרים הפוליטיים בגינם התיירות הישראלית לטורקיה צנחה, אך איזמיר היא עיר מערבית לכל דבר שמחזיקה הרבה שנים בזהות חילונית ואופוזיציונית לארדואן. לא ראינו נשים בבורקות וסימנים לתהליכים איסלאמים קיצוניים. עיר חילונית לגמרי. איזמיר בנויה על מדרונות ההרים שמסביב למפרץ, מזג האוויר בעיר מוקפת ההרים נעים כל עונות השנה, בקיץ הרוחות מהים מביאות אוויר קריר ובחורף לא קר מידי. זו עיר סואנת שאפשר למצוא בה הכל, אתרי בילוי, תרבות, תיירות ואפילו היסטוריה יהודית, מסגדים עם קריאות המואזין, כנסיות עתיקות, בתי כנסת, שווקים ובזארים מסעדות, טברנות, בתי קפה ופאבים, מרכזי קניות מודרניים, חנויות מותגים, חיי לילה וכמובן בתי מלון במחירים נוחים וזולים בהשוואה למקומות אחרים. למשל, מלון הילטון איזמיר היוקרתי על 34 הקומות שבמרכז העיר שממרומיו נשקף נוף יפיפה של המפרץ. מלון סוויס הוטל (Swisshotel) האלגנטי שממוקם על שטח של 12000 מ"ר מלון ענק עם גנים וכמה מבנים. מלון שהוא גלריה אחת גדולה של אמנות עם 800 פסלים וציורים שהובאו מכל העולם ונמצאים בלובי, באולמות ובכל המסדרונות בקומות. ומלון מובינפיק (Movinpic) שנמצא מעל כיכר אתאטורק על קו המים, מלון עסקים עם מסעדת גורמה מצוינת "מרגו". בשלושת המלונות מרכזי כנסים גדולים וספא. עיקר הבילויים, חיי הלילה והקניות של איזמיר מרוכזים ברובע אלסנז'ק (Alsancak) על המזח קונאק פייר (Konak Pier). מבנה ארוך שעל המים שתוכנן ונבנה ע"י גוסטב אייפל בשנת 1890 כבית מכס ואח"כ בניין צבאי של הימייה. בשנות ה-60 הפך לאזור מסחרי לדגים וב-2003 למסעדות דגים בתי קפה ומרכז קניות גדול. השקיעה והאוכל הנהדר סיום מקסים של ערב.   קונק פייר. צילום: אמנון פאר  

שיעור בהיסטוריה                                                                                                

איזמיר, שנודעה בשם היווני "סמירנה", נשלטה ע"י היוונים, נכבשה ע"י הרומאים ועד 1424, שאז נכבשה העיר, הפכה לחלק מהאימפריה העות'מאנית. היווניים היו תמיד רוב בעיר והיו ריבים עם הטורקים בגלל הבדלי תרבות ודת. במלחמת יוון טורקיה אחרי מלה"ע ה-1, השתלטו היוונים על אזור איזמיר וב-1922 נכבשה העיר בחזרה ע"י הטורקים ובעקבות הסכם לחילופי אוכלוסייה מוסלמים לטורקיה ונוצרים ליוון, לא נותרו בעיר יוונים כלל.

הנקודה היהודית 

יהודים רבים הגיעו לטורקיה מספרד ופורטוגל במאה ה-15. הקהילה היהודית באיזמיר התפתחה  בתחילת המאה ה-17, והייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות באימפריה העות'מאנית. איזמיר הייתה מרכז רוחני תורני חשוב. במאה ה-17 נולד וחי בעיר משיח השקר, שבתאי צבי, שסחף אחריו יהודים רבים. במאות ה-18 וה-19 היהודים עסקו בייצור ומסחר וחיי הקהילה פרחו. באמצע המאה ה-19 היו באיזמיר כ- 40,000 יהודים ומספרם הלך וירד. רבים עלו לישראל אחרי הקמת המדינה. כיום חיים בעיר כ-920 יהודים בלבד שדואגים לשמר את החלק היהודי בהיסטוריה שלה.   הסניורה-בכניסה לבית הכנסת. צילום:אמנון פאר   ברובע היהודי של איזמיר נמצאים 9 בתי כנסת בתוך שוק והיחסים עם בני דת אחרים במקום מצוינים. החיים הדתיים הם סביב בית הכנסת "בית ישראל" שנבנה במאה ה-20 שאותו ראינו רק מבחוץ ובית הכנסת "שלום" מהמאה ה-17שבו הטיף שבתאי צבי. אנשי הקהילה שומרים על קשר אך לא יותר מ-15 איש מגיעים לבית כנסת כדי להשלים מניין. לבתי הכנסת עיצוב מיוחד. אולם התפילה מלבני או מרובע, מחולק לתשעה חלקים שווים על ידי ארבעה עמודים וקישוטי הפנים, בדרך כלל מעץ. בית כנסת מעניין נוסף הוא  "הסניורה", על שמה של דונה גרציה. בית כנסת משופץ, בלי ספרי תורה ולא פעיל.  

אוכל: כי אי אפשר בלי בקלאוות ורחת                                                                                                                         

בשווקים: הפירות היבשים לסוגיהם, בקלאוות לסוגיהן, רחת לוקום, פירות וירקות נמכרים במחירים שאנחנו לא רגילים. והאוכל של הטורקים במסעדות – נהדר. קבב, שווארמה, בשר כבש בעשבי תיבול, דגים מכל הסוגים, פירות ים, סלטים, מזטים ממולאים בחצילים, פלפלים קלויים, ראשי כרוב ממולאים  ועוד. הכול טעים, נקי והמחירים סבירים ומתאימים לכל כיס.                                                              

מחוץ לאיזמיר: כפרים ועיירות חוף

צ'שמה ( (Cesme)

באיזמיר אין חופי רחצה אלא רצועת ים ארוכה. אם רוצים ליהנות מחופי ים מרהיבים מלאי מפרצים, נוסעים בכביש שלאורך החוף המערבי כ-70 ק"מ לפינה הדרום-מערבית של מפרץ איזמיר לעיירה צ'שמה (Cesme) הנמצאת באזור נופש יפיפה, מזג אוויר נפלא עם חופים חוליים וים כחול-ירוק, מרינה, אתרים היסטוריים, מסעדות, בילויים וחיי לילה שעשירי איזמיר ומטורקיה כולה, נוהגים ליהנות מהם. לרבים מהם יש כאן בתי נופש, אחרים שוכרים וילות ואחרים מעדיפים את המלונות, הקלאבים ואתרי הנופש בצ'שמה ובעיירות שלידה. בקיץ חופשות ובחורף בבתי המלון ובאתרי הנופש, מתקיימים קונגרסים, כנסים ותערוכות.

בבתי המלון הגדולים, רדיסון בלו ושרתון, אירוח יוקרתי  על החוף עם ספא, אבל יש גם מלונות זולים יותר לכל המשפחה ולכל כיס.

  מלון רדיסון בל בצ'שמה לכל המשפחה. צילום:אמנון פאר  

אלצ'טי ( Alcati)

15 ק"מ מצ'שמה אנחנו באלצ'טי ( Alcati). כפר קטן ויפיפה עם בתי אבן ומפרצונים מדהימים שבשל תנאי מזג האוויר והרוחות, מתאימים מאוד לגלישת רוח. כאן נערכה ב-2005  אליפות אירופה בגלישת רוח. זהו אחד המקומות הטובים בעולם ללימודי גלישה. ביקרנו בבית ספר לגלישת רוח שהקים אלוף אולימפי לשעבר שהתחרה בעבר בגולשים הישראלים, שחר צוברי וגל פרידמן, והוא מחכה ליותר תיירים ישראלים שיבואו ליהנות מהתנאים המושלמים לגלישה. באלצ'טי יש בתי מלון ופנסיונים זולים, אבל גם בתי מלון ואתרי נופש יקרים ויקרים מאוד. אחד כזה הוא אתר הנופש ביבילוס (Biblos Resort). מלון פאר יוקרתי שנפתח לאחרונה עם חוף ים פרטי ובריכה. המלון, החדרים, האולמות והספא עם הריהוט והציוד מהיקרים שיש. האוכל והעוגות הם תאווה לעיניים ולחיך. למי שיש אפשרות המקום מדהים. אבל, יש גם מקומות נוחים יותר כלכלית כמו מלון הבוטיק בן 12 החדרים "ליקור הנים" (likur hanin) שבמרכז הכפר.                                                          

הארוחה הטובה ביותר לטעמי הייתה במסעדת הדגים לאגאדה (Lagada) במרינה של אלצ'טי. הסלטים, ראשי הכרוב הממולא, האוקטופוס, פילה סיבס ממולא גבינה, פילה סיבס בתוך קטאיף והרבה ראקי נשפך.

  המרינה והמסעדה באלצ'טי. צילום: אמנון פאר  

יקב אורלה (Urla)

בדרך חזרה לאיזמיר אי אפשר שלא לבקר ביקב. בנסיעה של כ-35 דקות בכבישים צרים בדרך היין של אורלה (Urla) אנחנו מגיעים ליקב אורלה שנמצא בלב 55 דונם של כרמים. אחרי סיור ביקב, מכלי התסיסה ומרתף החביות ולפני טעימת היינות, יצאנו לסיור מיוחד בשתי סוויטות יוקרתיות מושקעות היטב בתוך היקב שמשקיפות על הכרמים. טעמנו 6 יינות, איך לא נשארנו לישון שם?

  מרתף החביות Urla. צילום: אמנון פאר

קושדאסי (Kusadasi)

כ-90 ק"מ וכשעה נסיעה דרומה מאיזמיר באוטוסטרדה נפלאה, אנחנו מגיעים לעיירת הנופש שעל חוף הים האגאי קושדאסי (Kusadasi) עם מלונות הכל כלול וחופים מיוחדים לספורט ימי וכמובן הרבה בטן גב. אגב, האי היווני סאמוס נמצא במרחק של כחצי שעה שעה הפלגה מכאן. בקושאדסי חומות העיר, המסגד וכמובן הבזאר הגדול שאין בו הרבה תיירים.

  ספורט ימי ובטן גב בקושאדסי. צילום:אמנון פאר  

לסיכום, למה כדאי להגיע לאיזמיר?

1. לדברי אירה (יהודייה), מבעלי  חברת התיירות המקומית Italtour שליוותה אותנו בסיור: "אין הרבה תנועה. אנרגיה טובה, מזג אוויר נהדר, לא ממש קר בחורף, מיקום העיר, עיירות הנופש, חופים, מפרצים, מקומות היסטוריים, קניות במחירים טובים וזולים לתיירים, אוכל מצוין, ספורט ימי, מורשת יהודית, אנשים סימפטיים ועכשיו גם טיסות ישירות".

2. חברת התעופה טורקיש איירליינס החלה להפעיל 4 טיסות שבועיות ישירות מנתב"ג לאיזמיר.

3. אני הייתי, ראיתי ושוכנעתי. אבוא שוב.

הכותב היה אורח חברת "תלמה נסיעות ותיירות" וטורקיש איירליינס

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםטורקיהטורקיש איירליינסאיזמיר

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: