אא

סייברוואן: הסטארט-אפ הישראלי שימנע מכם לסמס תוך כדי נהיגה

הראש היהודי ממציא לנו פטנטים: חברת סייברוואן פיתחה מערכת המספקת פתרון לבעיית היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון נייד - בעיה המעלה פי 10 את הסיכון לתאונת דרכים. איך זה בדיוק עובד?

הנפקת סייברוואן בבורסה לנירות ערך בתל אביב. צילום: אלירן ברקת הנפקת סייברוואן בבורסה לנירות ערך בתל אביב. צילום: אלירן ברקת
עם יד על האייפון, כמה פעמים העליתם סטורי או סמסתם תוך כדי נהיגה? סביר להניח שלא פעם ולא פעמיים. "נהיגה בהיסח דעת" מוגדרת כנהיגה בזמן שתשומת הלב שלנו מוסחת מפעולת הנהיגה להתמקדות בפעולה אחרת. היסח הדעת יכול להיות ויזואלי, פיזי או קוגניטיבי: היסח דעת ויזואלי - משמעו הורדת העיניים מהכביש לשם ביצוע פעולה שאינה פעולת הנהיגה; היסח דעת פיזי - הוא שימוש בידיים לפעולה שאינה פעולת הנהיגה; והיסח דעת קוגניטיבי - הוא הסחת התודעה והמחשבות מפעולת הנהיגה. על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), כתיבת הודעות בזמן נהיגה מסכנת במיוחד, מאחר והיא משלבת את שלוש צורות היסח הדעת גם יחד. "השימוש בטלפון הנייד הפך להרגל הטבוע בהתנהגויות יומיומיות של אנשים, וכך קיים גם בנהיגה", אומרים ברלב"ד. ממחקרים עולה, כי השימוש בסמארטפון בעת נהיגה מעלה את הסיכון לתאונה פי 10. כלומר, ניתן לומר בבירור שכנהגים הסיכון האישי למעורבות בתאונה עולה באופן משמעותי כאשר אנו כותבים וקוראים הודעות בטלפון הנייד. נתון מצמרר נוסף טמון בעלות השנתית של תאונות דרכים בארה"ב העומדת על כ-300 מיליארד דולר, כש-25% מהתאונות קשורות לשימוש במכשיר הנייד בזמן נהיגה. מתוך הצורך למגר את המגיפה הכלל עולמית הזו, נולד לפני כ-5 שנים סייברוואן (SaverOne) - סטארט-אפ ישראלי שפיתח מערכת טכנולוגית מתקדמת הנותנת מענה לבעיית היסח הדעת של נהגים. אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן, מסביר לפספורטניוז כי מדובר בטכנולוגיה המונעת היסח דעת על ידי מניעת גישה של הנהג לתכונות שונות של המכשיר. "ההתמכרות של כולנו לטלפון הנייד - לענות לוואטסאפים, לסמס וכיו"ב - היא גורם מרכזי לתאונות בישראל ובעולם. גורם שכל הגופים הרגולטורים מנסים למצוא לו פתרון. המערכת שלנו בעצם קולטת את הטלפון הנייד בקרבת הנהג בתוך חלל הרכב, מאכנת אותו ומכניסה אותו למצב בטוח של רק לקבל שיחות. למעשה, נחסמת האפשרות לצלצל או לשלוח הודעות/מיילים. במידה ויש נוסעים נוספים באותו רכב, הטלפונים שלהם לא נחסמים".
סייברוואןסייברוואן
"ההתמכרות של כולנו לטלפון הנייד היא גורם מרכזי לתאונות בישראל ובעולם". מנכ"ל סייברוואן, אורי גלבוע (באמצע). צילום: אלירן ברקת בימים אלה סייברוואן מיישמת פיילוטים של הטכנולוגיה שפיתחה כאמור במספר חברות ענק במשק הישראלי בהן חברת חשמל ותנובה. הפיילוט בחברת חשמל הוא על 10 מערכות בצי המשאיות של חטיבות התפעול השונות של החברה. צי הרכב של חברת חשמל מונה למעלה מ-3,000 כלי רכבים תפעוליים: משאיות, טנדרים ורכבים פרטיים. במקביל חתמה סייברוואן גם להתקנת 20 מערכות בצי הרכב של תנובה: 10 מערכות במשאיות של חטיבת התפעול ו-10 מערכות ברכבים של חטיבת המכירות. לתנובה צי של מאות כלי רכב: משאיות ורכבים פרטיים. החתימה על הפיילוטים בחברת החשמל ותנובה מצטרפים ל-7-הסכמים שנחתמו ביוני בהם זכייה במכרז של משרד הביטחון לאספקתן והתקנתן של 30 מערכות ברכבי צה"ל והסכמים עם צ'מפיון מוטורס, אחת מ-3 יבואניות הרכב המובילות בישראל והמייצגת הבלעדית של מותגי קבוצת פולקסווגן: אאודי, פולקסווגן (פרטיות ומסחריות), סקודה וסיאט, והסכם עם פרונרי ישראל. כמו כן עם חברת הגלידה המובילה באירופה בבעלות משותפת של נסטלה העולמית, חברת R&R. בחודש יוני האחרון יצאה סייברוואן להנפקה ראשונית (IPO) בבורסה בתל אביב לפי שווי חברה של 84 מיליון שקל זאת מתוך כוונה לגייס עד 26 מיליון שקל באמצעות הנפקת עד כ-30% ממניותיה. "תוך כדי תקופת הקורונה הפכנו לחברה ציבורית בבורסה לניירות ערך בת"א. גייסנו כסף במסגרת מסלול שמיועד לחברות מו"פ. אנחנו כיום ממשיכים בפיתוח המערכת", אומר גלבוע.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםPassportech&Bizסייברוואןתאונות דרכים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: