סירקיס: "תהליך המכירה של ישראייר לא מונע מהחברה להתפתח"

על רקע הדו"ח הטוב בתולדותיה , מנכ"ל ישראייר בראיון מיוחד לפספורטניוז על רבעון השיא של החברה, המיזוג שלא אושר עם סאן דור, וגם על הצפוי ב-2019 -"רכבת ההרים עדיין לא חלפה", על עפר חודורוב, ההשקעות החדשות, הברקזיט והקשר עם סוכני הנסיעות

אורי סירקיס: המו"מ למיזוג עם סאנדור הגיע לישורת האחרונה והסופיתאורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: יח"צ

חברת ישראייר ממשיכה לרשום את השיאים תחת ניהולו  של אורי סירקיס. השבוע החברה דווחה על הרבעון השלישי הטוב ביותר בתולדותיה בו הרוויחה כ-15 מיליון דולר לעומת כ-11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

למרות התחרות הגוברת, ולמרות שהחברה נמצאת על המדף לא מכבר, סירקיס הצליח ביעילות וניהול חכם להעמיד לחברה מאזן שעשוי לקדם את המכירה שלה.

בראיון מיוחד ל'פספורטניוז', סירקיס מדבר בגילוי על הכול. על הרבעון המעולה, על מכירת דיזנהאוז תיירות נכנסת לעפר חודורוב, על התכניות, על כך שהממונה על ההגבלים לא אישר את המיזוג עם סאן דור, הקשר עם סוכני הנסיעות. סירקיס מדבר בפתיחות אף על ההחלטה של בעלי הבית למכור את החברה.

אורי, הייתה לכם חצי שנה ראשונה לא טובה שבה ההפסד הנקי גדל ב-6 מיליון דולר. כעת,  הצגתם רבעון שיא עם רווח של 15 מיליון דולר, כיצד תסתיים להערכתך 2018?

"רכבת ההרים הזאת איננה מקרית. היא אחד המאפיינים של מופע העונתיות החזק שילווה אותנו בשנים הבאות. מקורו בהחרפת התחרות בשוק האירופי. עודפי קיבולת שנועדו לתת מענה לביקושים הולכים וגוברים בעונת הקיץ ומקשים מאד לייצר תרומה גולמית במשך 6 חודשי שפל בשנה.

אצלנו אוקטובר היה רווחי, אבל החודשים נובמבר ודצמבר שוב מאתגרים, ולכן אנחנו מניחים שנסיים את השנה ברווח מפעילות שוטפת הנמוך בכ-30 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה."

למה להערכתך יש את הפער הזה, בין הרווח הנקי לרווח מפעילות שוטפת?

"אנחנו במו"מ מאד מתקדם למכירת 50 אחוזים מדיזנהאוז תיירות נכנסת לעפר חודורוב. אם העסקה תושלם נרשום רווח חד פעמי נוסף שיתווסף לרווח אותו ייצרה החברה מפעילות שוטפת".

אם כבר הזכרת את עפר חודורוב, מה הטעם במכירת 50 אחוזים מחברה מצליחה ויציבה התורמת לכם בחודשי השפל בפעילות של ישראיר ומסייעת לכם למצב את מופע העונתיות?

"אנחנו עושים עסקים עם עופר חודורוב כבר כמה שנים ורואים בו שותף לחשיבה ולדרך. חשוב היה לנו לצרף אותו כשותף בכדי לבצע שתי פעולות מרכזיות:

הראשונה להרחיב את פעילות החברה הנכנסת בשווקים בהן bcd  החברה האם של דיזנהאוז btc חזקה. על בסיס נקודת החוזק הזאת הנחנו שבתוך זמן קצר נצליח להגדיל את פעילות החברה באופן ניכר.

הנקודה השנייה היא הרצון והצורך שלנו לבצע יחד אתו השקעות בטכנולוגיה ורכישות אנכיות של פעילויות שהסיכון בהן גדול יחסית, ולא רצינו לבצען לבד. לישראייר יש מספר חברות בנות החזקות בתחומן ומתמחות בסגמנטים שונים. בכל אחת מהן אנחנו פועלים עם שותף וכך נכון יהיה לנו לנהוג בפעילות הנכנסת".

"שותף לחשיבה ולדרך". עפר חודרוב

אז בקרוב נשמע על עוד רכישות שלכם?

"בדיוק. בסגמנט של התיירות הנכנסת יש מספר חברות וותיקות, חזקות, רווחיות ויציבות שאין בהן דור המשך. אנחנו חזקים בניהול ונשמח לקחת על עצמינו האתגר הזה יחד עם עפר חודורוב".

ומה בכוונתכם לעשות עם התמורה אותה אתם מצפים לקבל מהעסקה?

"רמת החוב הבנקאי נטו שלנו ירדה בסוף הרבעון השלישי לכ-15 מיליון דולר בלבד. סכום זה שווה לעשירית מרמת החוב שפגשתי עת הגעתי לישראיר בסוף שנת 2011.

הניהול השמרני שלנו, הפעולות של יוני צברי סמנכ"ל הכספים של הקבוצה  יחד עם הסכמת הבעלים שלא למשוך דיבידנדים באופן שוטף הביאו את רמת החוב למקום שממנו אנחנו צריכים לעלות במטרה לחדש את הציוד התעופתי ולרכוש פעילויות נוספות שנועדו להגדיל הebitda שלנו בסגמנטים המרוחקים משיא התחרות בשווקים באירופה".

אז אתם מוכרים חצי מדיזנהאוז נכנסת בכדי לרכוש עוד חברות? מה ההיגיון מבחינתכם?

"יש לנו צוות מנהלים, יציב ומנוסה. אנחנו יחד כבר 7 שנים. בתחושתי ניתן לאתגר אותו מעט יותר. הרציונאל  שלנו פשוט. מוכרים 50 אחוז מחברה בוגרת ויציבה ובתמורה רוכשים פעילויות נוספות בחברות עם פוטנציאל עסקי שלא מומש עדיין להערכתנו".

אורי זה ידוע וגלוי כי בעלי המניות שלכם – קבוצת אי די בי, מבקשים למכור את החברה. בדוח הכספי האחרון הם אפילו ציינו כי הם מצפים להשלים את המכירה ולקבל את התמורה עד ספטמבר 2019. אז אתם מוכרים את ישראייר ורוכשים עוד פעילויות במקביל ?

"אמת. התנאי שהוסכם על הנהלת ישראייר ובעלי המניות הינו שתהליך המכירה לא מונע מהחברה להתפתח. שתהליך המכירה לא מכניס את החברה לקיפאון ברמה העסקית. ישראייר הייתה בתהליך מכירה מתמשך לסאן דור, שלא אושר על ידי הרשות להגבלים עסקיים, ובכל תקופת ההמתנה הממושכת הזאת נמנענו מלבצע רכישות ופעולות מהותיות. כעת אנחנו בעיצומו של תהליך פיתוח עסקי שנועד להשלים את החסר".

אתה עוד מצר על המיזוג שלא אושר עם סאן דור ואל על?

"אני כבר לא מצר, אבל עם תחושה חזקה של החמצה. הובלנו תהליך אסטרטגי שנועד לחזק את התעופה והתיירות הישראלית מול ענקיות בינלאומיות הפוקדות את ישראל, ואיך שהוא לאורך התהליך הדיון נסוב סביב סוגיית אילת והנתיב הפנים ארצי.

נתחי השוק של החברות הישראליות הולכים ופוחתים ואני לא מצליח להבין מדוע מנעו מאתנו מיזוג הכרחי שכזה בתעשייה עתירת הון שמחירו מאמיר עם עליית הריבית והיתרון לגודל הוא כה הכרחי בו".

עסקת ישראייר סאן דור

"תחושה חזקה של החמצה" סירקיס על המיזוג שלא אושר עם סאן דור

 

הזכרת את נתחי השוק ב 2018. נחזור לתוצאות הרבעון. במשפט אחד מה הביא לתוצאות השיא?

"הראיה והתכנון קדימה. כבר בשנת 2016 סימנו את השנים 2018 ו-2019 כשנים מאתגרות במיוחד לתעשייה הישראלית. הנחנו שעוצמת התחרות תביא לשחיקה ניכרת ברווחיות ועלינו לפעול בנחישות וכך עשינו. את מחיר ההשקעה שילמנו בחלקו בחצי השנה הראשונה ואת הפירות קצרנו ברבעון השלישי".

על איזו השקעה אתה מדבר ?

"החלפנו את המושבים והגדלנו את תרומה בכ- 3.5 אחוזים נטו למטוס.

העזנו והשקענו יעדים חדשים שהיו במעגל השלישי במודעות הישראלית כמו טיראנה, בקו וסוצי.

הקטנו את כמות כוח האדם בכ-3 אחוזים והשקנו מערכות טכנולוגיות.

קלטנו עוד 2 מטוסים.הפעולות הללו עלו לנו מיליונים רבים ואנחנו מקווים שנחזיר אותם על פני השנים 2018 ו 2019".

אתה מקפיד להזכיר בנשימה אחת את 2018 ו-2019. אתה צופה ש-2019 תהיה גם היא מאתגרת?

"רכבת ההרים  עוד לא הגיע ליעד הסופי. אנחנו עתידים להתגעגע ב-2019 לעוצמת התחרות שחווינו ב-2018. יש שלושה מהלכים קריטיים שגורמים לכך:

הראשון התייקרות הכסף, עליית הריבית וההשפעה של עלייה זאת על תעשייה עתירת הון כשלנו.

השני הוא הברקזיט באנגליה והשפעתו על השוק שלנו. חברה כמו ריינאייר לא תוכל להפעיל בסיסי פעילות באנגליה כפי שנהגה לעשות כל עוד אנגליה הייתה חלק מהאיחוד האירופי. מחר היא תאלץ לפנות עשרות מטוסים מאדמת הממלכה הבריטית וחלק מהם יוצבו בעובדה ובבן גוריון.

התהליך השלישי הוא טשטוש הגבולות שבין הסיטונאות המסורתית לחברות התעופה לצד התפתחות הטכנולוגיה של החבילות הדינמיות בתיירות. כל אלו יביאו לשחיקה מהותית ברווחיות הענף ועל כן צריך להמשיך ולפעול בנחישות".

ואיך נערכתם ל-2019?

"ראשית ביצענו התאמה במצבת כח האדם של החברה. התאמה רוחבית בשכבות הניהול, הטייסים, הדיילים ויתר העובדים. שנית הרחבנו את מעגל ההטבות לעובדים הקיימים בכדי לשדר שיש תמורה בעד עבודה קשה ומסורה של הצוות המדהים שלנו. הכנו קולקציית מוצרים חדשה ונערכנו למכירת שירותים נלווים. מפסח 2019 נתחיל לגבות על הטסת מזוודות במודל דומה לחברות לואו קוסט עם התאמה לקו המוצרים הייחודי שלנו".

לפעול בנחישות זה מבחינתכם הורדת עמלות לסוכני הנסיעות? יש לך  מסר לסוכני הנסיעות?

"לפעול בנחישות זה לבצע תהליך ניהולי מתמיד של התאמה. התאמת הארגון שלך לשוק בו הוא פועל. אנחנו לא מורידים עמלות. אנחנו מתאימים את רמת העמלות לשיעורי הרווח הגולמי שאנחנו מסוגלים לייצר בתחרות הגוברת. אין הצדקה לשלם עמלה מצטברת והטבות מכירה בשיעורים של למעלה מ10 אחוזים כאשר התרומה הגולמית שלנו ברבעון שיא של כל הזמנים נעה סביב 12 אחוזים. אני משוכנע שהסוכנים השותפים לנו לתהליך מבינים זאת. אגב, אנחנו מבצעים תהליך התאמה גם בשכבות הניהול וכוח האדם בישראייר למרות שהיה רבעון מצוין. הרבעון שייך לעבר ההתאמה מבטיחה את העתיד והמחויבות שלנו כמנהלים היא להבטיח את העתיד.העתיד הוא של כולנו. של התעשייה של הסוכנים של העובדים ושל בעלי המניות. אנחנו פועלים כל הזמן ליצירת עתיד טוב יותר".

אם אסכם, 2019 תהיה מאתגרת יותר עסקית ובמהלכה אתם מתכננים לרכוש פעילויות נוספות ולמכור את ישראיר. קצת מורכב לא?

"יש לנו צוות מנהלים שצועד איתנו בנתיב האסטרטגי שלנו כבר הרבה שנים. זה צוות חזק מאד שמביא תוצאות חזקות. יש לנו צוות עובדים מקצועי ומסור. במבט מהצד נראה שהם יעמדו במשימות המאתגרות הללו בכבוד".

יש כל הזמן שמועות ורחשים שאתה מסיים את תפקידך ספר לי משהוא שלא ידעתי.

"אבא שלי אומר שגם שעון עומד מראה פעמיים ביום את השעה הנכונה. ברור שאחרי 7 שנים בישראייר קיים סיכוי ממשי שאעבור לתפקיד אחר והסיכוי הזה משמש מרבץ קלאסי להתפתחות שמועות שכאלו. אני לא זז ואין בכוונתי לזוז לשום מקום. אני חונכתי לא לנטוש את שדה הקרב והקרב לא עתיד להסתיים לפני סוף 2019".

 

נושאים שמוזכרים בידיעה