אא

עבר בקריאה שניה ושלישית: חברות התעופה יעבירו את פרטי הנוסעים טרם עלייתם לטיסה

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה לקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק הכניסה לישראל: הצעת החוק קובעת כי האחראי על כלי ההסעה העתיד להגיע לישראל או לצאת ממנה יעביר לרשות האוכלוסין וההגירה את הפרטים המופיעים במסמכי הנסיעה של הנוסעים ובכללם העובדים בו

ביקורת דרכונים בנתב"ג. צילום: shutterstock ביקורת דרכונים בנתב"ג. צילום: shutterstock
חברות תעופה יעבירו פרטי נוסע לרשות האוכלוסין וההגירה טרם עליית הנוסע לטיסה, לצורך ייעול תהליכי ביקורת הגבולות.  מנתונים שהוגשו לוועדה עלה כי מתחילת השנה נרשמו 6,167 סירובי כניסה של זרים לישראל, 5,206 כניסות סורבו מהסיבה של מניעת הגירה בלתי חוקית ו-961 כניסות סורבו משיקולי בטחון הציבור או שלום הציבור. ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ וליד טאהא אישרה לקריאה שניה ושלישית את התיקון לחוק הכניסה לישראל. הצעת החוק קובעת כי האחראי על כלי ההסעה העתיד להגיע לישראל או לצאת ממנה יעביר לרשות האוכלוסין וההגירה את הפרטים המופיעים במסמכי הנסיעה של הנוסעים ובכללם העובדים בו. במידה ובבדיקות המקדימות יימצא כי אדם אינו מורשה להיכנס לישראל או לצאת ממנה, קצין ביקורת הגבולות יהיה רשאי להעביר על כך הודעה לאחראי על כלי ההסעה ובהינתן ההודעה יהיה על האחראי להימנע מלהוביל את הנוסע לישראל או ממנה. מטרת הצעת החוק לייעל תהליכי ביקורת הגבולות ולקבל פרטים של הנוסעים עוד לפני הגעת כלי ההסעה. בעקבות הערות חברי הכנסת ונציגי החברה האזרחית להצעת החוק נקבע כי הסמכות של קצין ביקורת הגבולות להורות למוביל שלא להעלות לטיסה נוסע שלדעת ביקורת הגבולות לא רשאי להגיע לישראל, תוגבל לגבי כניסתו לישראל של אזרח ישראלי או של תושב, כמשמעותו בחוק מרשם האוכלוסין או של בעל רישיון לישיבת ביקור המאפשר לו לעבוד בישראל זמנית בשכר, שהוא בעל אשרת חוזר. בנוסף, הוגבל השימוש במידע ונקבע כי המידע ישמר ברשות האוכלוסין לתקופה שלא תעלה על 45 ימים ויימחק לאחר מכן מכל מקום בו נשמר. ההצעה קובעת כי ניתן לשמור מידע רק לגבי אדם מסוים אם המידע משמש לצורך חקירת עבירה, מניעתה או סיכולה ובלבד שהמידע חיוני לצורך ביצוע התפקיד. רשות האוכלוסין התחייבה כי בעת קבלת הודעה על סירוב הכניסה יינתן למסורב המידע בדבר דרכי ההתקשרות עם בית הדין לעררים, לשם הגשת ערר בעניין.

״יותר מ-70 מדינות מחייבות את חברות התעופה להעביר את הנתונים לפני העלייה למטוס״

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "במישור הבין־לאומי התקבלו בשנים האחרונות כמה החלטות במועצת הביטחון של האו"ם ולפיהן על המדינות החברות באו"ם להקים מערכות נתונים API - מערכות המכילות את הנתונים המופיעים בדרכון או במסמך הנסיעה של הנוסע, לרבות שם הנוסע, אזרחות, סוג מסמך הנסיעה, מספרו ותוקפו, וכן נתונים לגבי חברת התעופה ומספר הטיסה שבה הוא מגיע".

״בהחלטות אלה אף נקראו המדינות החברות לדרוש מחברות התעופה הפועלות בשטחן להקדים ולספק נתוני API לרשויות הלאומיות המתאימות. לפי אתר האינטרנט של ארגון חברות התעופה הבין־לאומיות - IATA ,יותר מ־70 מדינות מחייבות את חברות התעופה להעביר אליהן נתוני API ועוד מדינות מתכננות להטיל חובה כזו".

בין ינואר 2017 ל-31 במאי 2022 היחס הגבוה ביותר בין מספר סירובי הכניסות לבין מספר הזרים שנכנסו היו בקרב בעלי אזרחות גיאורגית. באותה התקופה, רוב מוחלט של סירובי הכניסה לישראל היו מהסיבה של מניעת הגירה בלתי חוקית. יוצאי הדופן מהבחינה הזאת היו סירובי כניסות של זרים אזרחי בריטניה וצרפת שרובם היו בשל בטחון הציבור/הסדר הציבורי.  גם בקרב מסורבי הכניסה שהם אזרחי ארצות הברית וגרמניה סיבה זו מהווה מעל שליש מהמקרים. במסמך מצוין כי יש להניח כי בשנים 2020 ו-2021 הסיבה המרכזית לסירובי הכניסה הגבוהים בשל בטחון הציבור/הסדר הציבורי היו בגלל הגבלות הקורונה הנכללות תחת קטגורית סירוב זו. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםנמל התעופה בן גוריוןמשרד הפנים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: