אא

על אפה ועל חמתה של 2020 המרירה: פותחים שנה עם יינות מתוקים

זהו זה, סופית, היא לא תחזור. אחת השנים המרירות ביותר של המאה ה-21 הגיעה רשמית אל קצה. את 2021 פותחים עם יינות מתוקים.

הרמת כוסית מתוקה לכבוד השנה החדשה, צילום: rf123 הרמת כוסית מתוקה לכבוד השנה החדשה, צילום: rf123
אין זמן ראוי מתחילת השנה האזרחית, כדי לעסוק בעניינים מתוקים כגון אלו המצויים ביינות הנמכרים ביותר לצד השמפניות בתקופה זו. יינות מתוקים נמנים בדעתינו ברשימת הדברים המשתייכים לבני 60+ לצד קדימות בתור לחיסון נגד קורונה. ייתכן שיהיה קשה לנתק את תפיסתינו לגבי היינות המתוקים מהקשר זה אך ללא ספק יהיה בלתי אפשרי אם לא ננסה.

אז מה זה יין מתוק?

יבשים, יבשים למחצה, חצי מתוקים ומתוקים, הם מושגים המתייחסים לרמת הסוכר, הגלוקוז, המצויה ביין בסוף תהליך התסיסה. רמת המתיקות משתנה מחך לחך ועל כן אחוז הסוכר ביין המגדיר את סיווגו, הוא מוחלט ואינו נתון לטעמו של חך כזה או אחר אף על פי שבמדינות שונות בעולם, אחוז זה שונה. 4 הקטגוריות העיקריות לסיווג היין ע״פ רמת הסוכר הן: יינות יבשים - עד 4 גרם סוכר לליטר. יינות חצי - יבשים עד 15 גרם סוכר לליטר. יינות חצי מתוקים - עד 50 גרם סוכר לליטר. יינות מתוקים - מעל 50 גרם סוכר לליטר.

פורט ויין מתוק - מה ההבדל?

פורט הוא יין מתוק ומחוזק שמקורו בעמק הדואורו שבצפון פורטוגל. צרפת באופן מסורתי ובורדו בעיקר, היו ספקי היין העיקריים לממלכה האנגלית שמעבר לתעלת לאמנש עד מלחמות אנגליה-צרפת במאה ה-17. במהלך המלחמה וארחיה, חיפשו האנגלים מקור אחר ליין איכותי ומצאו את אזור פורטו שבצפון פורטוגל, כתחליף נהדר ליינות בורדו. המסע הארוך והמטלטל מעמק הדוארו עלה באיכות הירודה של היין שהגיע אל בתי המלוכה. הפתרון שמצאו יינני פורטוגל וסוחרי פורטו היה חיזוק היין באלכוהול לעצירת תהליך התסיסה. כך התפתח תהליך הייצור המייחד את הפורט משאר היינות המתוקים. לאחר מספר ימי תסיסה מוסיפים למיץ היין הבוסרי, כוהל ענבים וכך מקבלים יין מחוזק לרמות של לפחות 17% אלכוהול. הוספת האלכוהול הורגת את השמרים ועוצרת את תהליך התסיסה ובכך מתקבל יין מתוק. לאחר מכן מופרד היין מקליפות הענבים ומועבר להמשך התבגרות בחביות עץ או במיכלים גדולים, על פי ייעודו ואיכותו. יישון היין נמשך שנים או שבועות וזאת עפ"י יעוד היין לסוגי ואיכויות הפורט השונים. לאחר מספר שנים מבקבקים ומפיצים את בקבוקי הפורט לרחבי העולם. כותבים רבים ממליצים באתרים ומגזינים שונים את היינות המתוקים ונוטים לדרגם, כך אפשר למצוא רשימות של ״עשרת יינות הקינוח הטובים בישראל״, ״ארבעת יינות הפורט והקינוח הטובים ביותר״ וכדומה. לדעתי, כשם שיין הוא דרך חיים, בחירות הן עניין של טעם ולכן, אמליץ לכם פשוט לנסות. שתי המלצותי לניסוי הביתי שלכם, הן שני יינות מתוקים בטווח מחירים רחב ובסגנונות מאוד שונים:
פרנץ' בלנד בציר 2020, צילום: עומרי מירוןפרנץ' בלנד בציר 2020, צילום: עומרי מירון
פרנץ' בלנד בציר 2020, צילום: עומרי מירון

פרנץ' בלנד בציר 2020 - רקאנטי

יין חצי יבש עתיר ארומות וטעמים. בלנד ייחודי מענבי פרנץ' קולומבר בשילוב מעט ענבי סוביניון בלאן ומוסקט. היין נשמר בטמפרטורה נמוכה לאורך כל תהליך הייצור ותסיסתו מופסקת כאשר נשארת כמות קטנה של סוכר טבעי מהענבים. בסוף התהליך מתקבל יין רענן, עסיסי, בעל מתקתקות עדינה ומאוזנת להפליא. היין מצוין כפתיח או כליווי מנות ראשונות קלילות ואוריינטליות. עלות היין כ- 80₪.
Graham's 10 Years Old Tawny PortGraham's 10 Years Old Tawny Port
Graham's 10 Years Old Tawny Port, צילום: יח״צ

Graham's 10 Years Old Tawny Port

היין שמגיע אלינו מעמק הדואורו שבצפון פורטוגל, מיוצר בתהליך המוזכר מעלה- עצירת התסיסה על ידי חיזוק בכוהל ענבים והתיישנות בת 10 שנים בחביות עץ משומשות גדולות. הטאוני קלאסי ומשובח. בעל גוון מהגוני ענברי עמוק וניחוחות עשירים מאוד של אגוזים, תאנים מיובשות ודבש. עשיר מאוד, מלא ועגול עם סיומת ארוכה. עלות היין כ- 175₪. טמפ׳ ההגשה המומלצת ליינות המתוקים היא 6-10 מעלות. לא צריך הרבה כדי להתחיל. אז יאללה, ריכשו, קררו ונסו את זה בבית. לפרטים נוספים והזמנת יינות במחירים מצויינים, ניתן לפנות ל-dizzy wine דרך עמוד האינסטגרם או בטלפון: 054-6619100. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםפספורט Wineיין

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: