פטנט בריטי: שוקלים את הנוסעים – חוסכים בדלק

חברות תעופה בריטיות בוחנות סטרט-אפ חדשני, שיאפשר להן לחסוך בהוצאות הדלק ובזיהום האוויר באמצעות מידע מדויק של משקל כלל הנוסעים ומטענם האישי בטיסה

מושב 'ביג'. צילום: shutterstock

כידוע, אי אילו חברות תעופה, כמו סמואה אייר, הווייאן איירליינס, ואחרות, נוקטות בשיטות שונות לשקול נוסעים, בעיקר לצורך חיוב עבור מושב מיוחד ('ביג') לבעלי משקל כבד, שבשום פנים ואופן מושב רגיל במחלקת תיירים אינו יכול להכיל אותם. מובן שהנושא שנוי במחלוקת וכרוך באי נעימות רבה, ומרבית חברות התעופה נמנעות מלעסוק בכך.

רוחב המושבים ונוחות הישיבה מהווים פקטור חשוב אך משני בפעילות המטוס, אולם המשקל הכולל של הנוסעים והמטען האישי שלהם בהחלט מהווה פקטור מרכזי בתצרוכת הדלק של המטוס ובשל כך גם בזיהום האוויר שהוא יוצר.

חברת טכנולוגיה בריטית, Fuel Matrix, המציאה פטנט, שיאפשר לחברות התעופה לשקול את כל הנוסעים באופן דיסקרטי, וכך לספק להן מידע מדויק על כמות הדלק הדרושה לכל טיסה, שיאפשר להן חיסכון בעלויות והפחתה משמעותית של זיהום האוויר.

מתקני השקילה יוצבו לפני דוכני הצ'ק-אין ובעמדות השירות העצמי למסירת המזוודות, ויספקו לצוות הטיסה מידע עדכני על המשקל הכולל של הנוסעים והמטען האישי שלהם. ההנחה הרווחת בענף היא שחברות התעופה יבטלו בהדרגה את עמדות הצ'ק-אין המאוישות בנציגי שירות ויעברו לשימוש מלא בעמדות שירות עצמי למסירת המטען האישי ולשקילתו, ובאותה הזדמנות גם ישקלו את הנוסע.

כיום חברות התעופה מבססות את כמות הדלק הנחוצה לטיסה עפ"י תחשיב של משקל ממוצע של הנוסעים: 88 ק"ג לגברים, 70 ק"ג לנשים ו-35 ק"ג לילדים, ומטען אישי במשקל של 15-18 ק"ג בממוצע לכל נוסע.

חברת Fuel Matrix טוענת, שתחשיב זה אינו מעודכן וגורם למטוסים לשרוף יותר דלק מהנחוץ, ואם יאמצו את השיטה החדשה ויפעלו עפ"י המשקל המדויק של הנוסעים והמטען, חברות התעופה ברחבי העולם עשויות לחסוך כ-750 מיליון ליש"ט מדי שנה.