אא

פטריות ים המלח - מהרו לפני שנהרס!

את המקום הבא כנראה שלא הכרתם לפני ואם כבר הכרתם אז רצוי למהר ולבקר שוב אולי בפעם האחרונה לפני שייהרס

פטריות ים המלח. צילום: אור בן יהודה פטריות ים המלח. צילום: אור בן יהודה

את ים המלח או ים המוות כולנו כבר מכירים… מגיעים, צפים, מורחים קצת בוץ ובגדול זהו זה, אבל תנו לי לחדש לכם, בים המלח קיימת תופעה מיוחדת ויפייפיה: פטריות מלח! הפטריות נוצרו ונבנו עם השנים וכיום ניתן לטייל וללכת על הפטריות בתוך ים המלח עצמו!

שימו לב: ממועצה אזורית תמר נמסר, שאיזור הפטריות הממוקם מול מלון ישרוטל סגור עד להודעה חדשה. נכון לימים אלה הוא משמש מתחם עבודה סגור לכניסת אזרחים והכניסה עלולה לגרור קנס של הסגת גבול. כל כניסת מטייל תהיה על אחריותו הבלעדית לביטחונו ולביטחון משפחתו/חבריו.

פטריות ים המלחפטריות ים המלח

אגמי מלח הן תופעה הקיימת בלגונות רבות ברחבי העולם לדוגמא: לאק רוז בסנגל, גאהטאלה באתיופיה או דון חואן באנטרקטיקה (כולם אגב מלוחים יותר מים המלח), התופעה נוצרת כתוצאה מחיבור בין לגונות לימות שונות ,במקרה של ים המלח שלנו הוא היה מחובר בעבר לים התיכון ונקרא ימת הלשון, לגונות באופן קבוע יהיו מלוחות יותר מאשר הים אליהם הן מחוברות (כמו למשל מפרץ אילת שהוא בעל מליחות גבוהה יותר מהים האדום) עם הזמן התנתק החיבור שבין ימת הלשון לים התיכון והמים "נלכדו", ככל שחלף הזמן מי ים המלח התאדו, המלחים והמינרלים נשארו וכך נוצר אגם שהמלחים בו נשארים ואילו כמות המים קטנה יותר ויותר עם הזמן.

פטריות ים המלחפטריות ים המלח

בעשרות השנים האחרונות ים המלח עבר המון שינויים מה שגרם בין היתר להצטברויות מלח בצורות מיוחדת מאוד שלא ניתן למצוא באגמי מלח במקומות אחרים.
עליות וירידות מרובות של מפלס המים גרמו למלח להיערם בצורת עיגולים גדולים שיוצרים שביל פטריות מרהיב ביופיו, ממש דרומית לאזור המלונות של ים המלח. כיום הפטריות כבר כל כך גדולות שהן בולטות כ5 ס"מ מעל המים ויוצרות שביל ארוך של בערך 400 מטרים ממש בקרבת החוף (כ-20 מטר ממנו).

אז למה צריך למהר כל כך לראות אותן? כי במקום יש עבודות בניה, ואנחנו כבר יודעים מה זה אומר וכנראה שממש בקרוב הפטריות כבר לא יהיו שם….

אז איך מגיעים:

בוויז פטריות ים המלח למגיעים עם הווייז: חונים דרומית לאזור המלונות בנקודה שמראה הוויז בצד הכביש בחניה המסומנת, לאחר מכן יורדים בהליכה כ7- דקות דרך אתר הבניה ישירות לים המלח שם כבר לא תוכלו לפספס את הפטריות. למנווטים ללא הוויז: נוסעים על כביש 90 בנסיעה לכיוון מלונות ים המלח. לאחר שעוברים את המלון האחרון פונים בכיכר אל דרך העפר (לפעמים דרך זו סגורה), ממשיכים בנסיעה ישר עד החוף בו נמצאות פטריות ים המלח. במידה ודרך העפר סגורה ולא ניתן לעבור בה, מחנים את הרכב במפרץ החנייה הדרומי של אזור המלונות ומשם ממשיכים בהליכה רגלית למעוניינים ללכת לאורך הפטריות ולא רק לצפות בהם מרחוק חשוב לזכור כי צריך לצעוד בתוך המים כ-3 דקות ומפלס המים מגיע לגובה של כמטר אחד. מומלץ מאוד לא ללכת בתוך המים ועל הפטריות ללא נעליים מחשש לחתכים (שבשילוב עם המלח יכול להיות מאוד לא נעים)

טיפים מנצחים שממש כדאי לדעת:

המקום אינו חוף מוסדר, אין מקום מוצל כך שלא מומלץ להישאר שם לאורך זמן או להגיע עם ילדים

אין פחים במקום - הביאו איתכם שקיות לאיסוף הזבל

במקום אין מקלחות כמו בשאר החופים המוסדרים של ים המלח ממליץ להביא אתכם בקבוק מים אחד לשתייה ובקבוק מים נוסף להישטף בסוף הביקור

View this post on Instagram

A post shared by Orby (@orbenyehuda)

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מטיילים בארץים המלחטיולים בארץ

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: