"הנחיה להכנסת תיירים ל'בידוד עצמי' במלונות: דיבור בעלמא הגובל בהונאה מילולית"
עוד כותב יוסי פתאל, לראש המל"ל ולמנכ"לי משרדי הבריאות והתיירות, נגד אזלת ידה של המדינה בנוגע לטיפול בתיירים על רקע הקורונה: "מחזות שוברי לב של קבוצות תיירים כלואות באוטובוסים משוטטות ברחבי הארץ בחיפוש אחר מקום לינה שיסכים לקבלם - חוזרת על עצמן"
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל. צילום: יחצ
"נכבדי, עניינה של פנייה דחופה זו אליכם, הנה הכשל המתמשך בטיפול בתיירים לאחר שהוגדרו כנדרשים לבידוד ו/או פינוי מישראל. בקליפת אגוז ניתן לקבוע, כי מדינת ישראל אינה מצליחה בטיפול בתיירים שהגיעו לביקור בישראל והוגדרו על ידה כחייבים בידוד. יותר מכך, תיירים אלו מבוזים, מושפלים ובאחת הופכים מאורחים רצויים וחשובים לפליטים נדחים בארצנו", כך כותב יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת לישראל במכתב ששיגר למאיר בן שבת, ראש המועצה לביטחון לאומי, משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות ואמיר הלוי, מנכ״ל משרד התיירות עם עותק ללשכת התאום של ארגוני התיירות בישראל. עוד מלין פתאל במכתבו, "המשבר הבינלאומי שהתגלגל גם אל פתחי מדינת ישראל, מטופל במדינת ישראל בכל הנוגע לתיירות הנכנסת בנהלים וכלים שבורים, לא מתאימים וחסרי יכולת יישום. לאחר כשבועיים מאז פרוץ המשבר, בכל הקשור לטיפול בתיירים, במקום להתייעל ולהשתפר המצב מתדרדר עד כדי מחדל". לטענת פתאל, "מהרגע שיוצאת הנחייה על ידי משרד הבריאות, שיש להכניס תיירים לבידוד ו/או לפנותם מהארץ, אין בנמצא ולו גורם אחד שיש לו סמכות וכלים להוציא מן הכוח אל הפועל את כל הפעולות הנדרשות לישום ההנחיה. יותר מכך, בפועל מופקרים מארגני התיירות והתיירים לנפשם. הנחייה להכנסת תיירים ל'בידוד עצמי' בבתי המלון הינה דיבור בעלמא הגובל בהונאה מילולית אשר אחריתו, מעבר באחת מטיול תיירים למסע בלהות. ההוראה במתכונתה הנוכחית ללא הכלים ליישומה מנותקת מהמציאות והשכל הישר". עוד תוהה פתאל, "מי לתומו חושב כי חדרי בידוד וחדרי בתי מלון יכולים לשמש לאותה התכלית ובאותו מבנה?! עובדי בתי המלון חוששים ובצדק, מנהלי בתי במלון אינם מוכשרים לנהל מבנה דו תכליתי לבידוד חולים פוטנציאלים ותיירים. אורחי המלון מצידם מאיימים מיד לנוס מבית המלון. כהדיוטות אנו תוהים במה מועילה ההנחיה לבידוד בבית המלון לאחר שהוכח ביפן כי בידוד תיירים בבית מלון (הספינה היא מלון צף) גם בתנאים מחמירים של שמירה צמודה והפרדה מוקפדת, אינה יעילה בלשון המעטה. תוצאת ההנחיה בפועל היא בוקה ומבולקה. תיירים נכלאים באוטובוסים, בתי המלון מהססים ומסרבים בעל כורחם, לקבל את התיירים הנדרשים לבידוד. מחזות שוברי לב של קבוצות תיירים כלואות באוטובוסים משוטטות ברחבי הארץ בחיפוש אחרי מקום לינה שיסכים לקבלם, הינם אירוע קבוע מיד לאחר כל פרסום מצד משרד הבריאות הנוגע גם לתיירים".
"תיירים מטייוואן כלואים באוטובוס וממררים בבכי"
פתאל מלין במכתבו על הטיפול הקלוקל ש"זוכים" לו תיירים מטייוואן. וכך הוא כותב: "מצאנו את עצמנו שוב, עם כניסת השבת שחלפה, אובדי עצות וכמעט חסרי אונים לאחר שאיתרנו את קבוצת התיירים מטייוואן שהגיעה בטיסת בוקר ביום שישי, יחד עם הישראלי שנשא בגופו את נגיף הקורונה. הקבוצה טיילה בשוק בעכו. ביקשנו ממארגן התיירות לאסוף את הקבוצה חזרה לאוטובוס ולהעבירם לבית המלון שהוזמן עבורם עפ"י התכנית והנחיות משרד הבריאות. בתחילה הודיע בית המלון כי יקבל את הקבוצה. לאור התגובות הצפויות מצד העובדים והאורחים האחרים, מסר בית המלון כי למרות הבנתו ורצונו לא יוכל לקבל את הקבוצה. פנינו לגורמי הבריאות בבקשה לקבל הנחיות ופתרונות לתיירים ששהו במטוס יחד עם הישראלי נשא נגיף הקורונה, נדהמנו לקבל תשובות כי עפ"י נוהל מעודכן, האחריות לניהול וטיפול בתיירים היא בידי המל"ל ומשרד התיירות. פנינו למשרד התיירות, אשר מצדו עשה כל שלאל ידו בהשתדלות וכוונה אמיתית, אך בהיעדר כלים וסמכויות לא יכל לקבל החלטות, לפעול ולטפל במציאת פתרון. בצר לנו התחלנו להתקשר לשורה ארוכה של בתי מלון, בתי הארחה וצימרים בבקשה שיסכימו לארח את הקבוצה. מפאת הבושה והכעס על ההפקרה וחדלות המעש של המדינה, התחייבנו אנחנו לשלם עבור האירוח כל סכום שיתבקש. למשימת האיתור נרתמו חברי לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל אשר נאלצו ביום שישי בערב להקדיש מזמנם ומרצם לנסות לאתר את החדרים לאירוח עבור הקבוצה הטייוואנית". לטענת פתאל, כל ניסיונותיהם של חברי הלשכה לא צלחו ו"התיירים נותרו כלואים באוטובוס כאשר המדריך והנהג מבולבלים, אובדי עצות ומחפשים תשובות גם לדברים פעוטים לכאורה, לדוגמה האם ניתן לשחררם בקניון סמוך ללכת לשירותים, ההלם והלחץ בצירוף היעדר הנחיות בסיסיות, גרמו לכך שהתיירים נאלצו להתפנות במקום ואופן שגרם להם למרר בבכי. אחת התיירות שנתקפה בעתה, ברחה מהקבוצה ונאלצנו לפנות לסיוע המשטרה שאיתרה אותה והשיבה אותה לאוטובוס". עוד כותב פתאל, "ידוע לכל כי אחת התופעות של מגפות בריאותיות מהסוג וסדר הגודל של הקורונה, היא זעזוע תודעתי בכל שדרות החברה, המוסדות והארגונים הכלכליים. כללי ההיגיון הישר, אינם יכולים לפחד וחוסר הוודאות, שתוקפים את בני האדם עוד טרם מגיע הנגיף אל סביבתם. כיצד ייתכן שקבלת ההחלטות אינה מתחשבת במה שברור לכל בר בי רב. ההנחיה ודרך יישומה הנוכחי נועדו לכישלון. הנזק ההיקפי חמור לא פחות . היום הודיעו קבוצות מארה״ב לחברי הלשכה כי אינם מוכנים ללון בבתי מלון שאירחו תיירים שהונחו לבידוד. במידה ולא ישונה המלון יבטלו את בואם. המלון מצידו אינו מוכן לקבל את הביטול ללא תשלום דמי ביטול מלאים. הופתענו מאוד שאף גורם ממשרד הבריאות לא יצר קשר עם הקבוצה והמדריך למתן הנחיות ודברי הסבר במיוחד לאור העובדה שהקבוצה שהתה עם נוסע שנשא את הנגיף בחלל סגור במטוס".תיירים בקבוצה
כלואים באוטובוס. צילום: shutterstock