אא

צלילי זלצבורג

אוסטריה ומחוז זלצבורג הינם יעד חורפי ידוע מאוד. אבל רק אחדים גילו את תאריכי הקיץ החמים החושפים את הצבע הירוק, תחת שמיכת השלג הכבדה. ויש עוד הרבה לגלות במדינה הזו בעיר זלצבורג ובמרחב ההרים שמסביב

מחוז פלאכאוץ צילום: עומרי ברנדייס מחוז פלאכאוץ צילום: עומרי ברנדייס
  באוסטריה חוויתי למעשה את החופשה המשפחתית הראשונה שלי. הורי היו לוקחים אותנו לגלוש על השלג בעיירות חמימות בין הרים עצומים שתמיד היו עטופים בשמיכת שלג צחורה. ומאז חזרתי לשם שוב ושוב, אבל תמיד בתקופה החורף הלבנה. מסתבר שחוויתי רק ממחצית ממה שיש למדינה הזו להציע. וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לעלות על טיסה ולהגיע לזצבורג דווקא ביולי. ולראות מחדש את הנופים שכל כך אהבתי צבועים בגוונים של ירוק ושמיים תכולים. ובמקום לרוץ מהאוטו אל חדר המלון כל מה שרוצות הרגליים זה לצעוד עוד בנוף שלא מפסיק להפתיע מעבר לכל גבעה.
גני מריבלגני מריבל
גני מריבל מהסרט "צלילי המוזיקה". צילום: עומרי ברנדייס

העיר זלצבורג

זו העיר הרביעית בגודלה באוסטריה ובירת חבל זלצבורג. העיר נוסדה במאה ה-8 לספירה ותרגום שם העיר הוא "מבצר המלח". כבר לפני 2,500 שנה חצבו הקלטים מלח ממכרות בהרים הסובבים את העיר והשתמשו בנהר (זלצך–נהר המלח) הזורם בעיר לצורך פעולות הכרייה ולשינוע המלח מההרים לערים. מלאכת הכרייה ממשיכה ברציפות עד עצם היום הזה בחלק מן המכרות. העיר אשר במשך כמעט 1000 שנים הייתה רפובליקה עצמאית המוכרת על ידי הוותיקן. נאלצה ב-1805 להצטרף לאימפריה האוסטרית (בהמשך נקראה אוסטרו הונגריה) בגלל המלחמות הנפוליאוניות אשר שינוי באותה תקופה את מאזני הכוחות באירופה.
מרכז העיר זלצבורגמרכז העיר זלצבורג
רח' גטריידה (Getreidegasse). צילום: עומרי ברנדייס

כרטיס זלצבורג

מרכז התיירים של זלצבורג מציע לתיירים לקנות את "כרטיס זלצבורג", כרטיס זה מקנה לכם כניסה חד פעמית לכל המוזאונים והאטרקציות התיירותיות שיש בעיר. בנוסף לכך ניתן להשתמש בחינם בתחבורה הציבורית ברחבי העיר. וכמובן מגוון הנחות בנק עניין שונות בעיר. ואפילו מאפשר לכם במקומות מסוימים לדלג על התור. לדוגמא ניתן לקחת אוטובוס ממרכז העיר (קו 25) אל הרכבל אשר עולה לראש ההר אונטרסברג (1,972 מ') הנמצא ק"מ ספורים מהעיר ומתנשא מעליה. וכל זאת ללא עלות בשימוש כרטיס זלצבורג. את הכרטיס ניתן לרכוש כמעט בכל מקום, משדה התעופה ועד לכל לובי מלון בעיר.  €29 למבוגר ו €14.5 לילד ל-24 שעות | €38 למבוגר ו €19 לילד ל-48 שעות | €44 למבוגר ו €22 לילד ל-72 שעות

טירת זלצבורג (Hohensalzburg)

הטירה צופה על העיר מגובה של כ-500 מ', נבנתה החל משנת 1077 כעמדת הגנה, ובשנת 1495 נבנו חומות האבן והמבצר התפתח למראה המוכר שלו קיום. בכדי להגיע למבצר אין צורך לטפס מדרגות. ניתן לעלות ברכבת אשר תעלה אותנו ישירות לעמדת תצפית מרהיבה על העיר. קו הרכבת הינו הקו הוותיק בעולם ומצאו תיעודים שלו כבר משנת 1515, למרות המסילה והקרונות החדישים. במבנה הפנימי של הטירה ניתן לראות את לשכת הזהב המרהיבה של הארכיבישוף מהמאה ה-16. באחד ממגדלי הטירה ניתן גם למצא את "השור של זלצבורג" עוגב ענק העשוי מכ-200 צינורת אותם ניתן לשמוע 3 פעמים ביום ברחבי העיר. מחיר: 12.9 למבוגר, 7.4 לילד (חינם עם כרטיס זלצבורג).
מבצר Hohensalzburgמבצר Hohensalzburg
מבצר Hohensalzburg. צילום: עומרי ברנדייס

הפנורמה של זלצבורג

אם לא הספקתם לצלם פנורמה ממרומי הטירה. ניתן לצפות באחת מאטרקציות התיירות הראשונות של העיר. ציור פנורמה עצום, היקפו 26 מ' ו 130מ' רבועים של קנבס אשר מציגים את העיר והסביבה כפי שהיו לפני 200 שנה. הצייר סאטלר יחד עם 2 עוזריו עמלו על היצירה הזו במשך 10 שנים. כאשר סאטלר עלה לראש התצפית רק בימי הקיץ באותה השעה בכדי לתפוס את האור בזווית הנכונה. מחיר: 4.5 למבוגר, 1.5 לילד (חינם עם כרטיס זלצבורג).
הפנורמה של זלצבורגהפנורמה של זלצבורג
הפנורמה של סאטלר. צילום: עומרי ברנדייס

קתדרלת זלצבורג

הקתדרלה נבנתה בתחילה המאה ה-8, ונבנתה שוב במאה ה-17 בסגנון הבארוק האופייני לתקופה.  הכנסייה עמוסה בציורי קיר ותבליטים מכל פינה ובזכות סגנון הבארוק הנותן לאור להיכנס לתוך הקתדרלה ונותן חיים לתבליטים המציפים את החלל. חדי העין שבינכם יוכלו לזהות את היונה במרומי הכיפה המרכזית, המסמלת את "רוח הקודש" המוארת גם היא באור ה"אלוהי". אם התמזל מזלכם והגעתם בשעות ה'מיסה' היומית ניתן לשמוע את העוגב הענקי בקתדרלה בזמן שהוא מנגן את פרי יצירתו של וולפגנג מוצארט. אשר הלחין את המנגינה לקתדרלה שהוא בעצמו הוטבל בא. כיום ניתן לראות את 'אגן הטבילה' שבו הוטבל התינוק מוצארט. במרכז הכיכר שבחזית הקתדרלה ניצב פסל של מריה, ואם מתבוננים בפסל בצד הרחוק של הכיכר, ומביטים לכיוון הקתדרלה ניתן להציב את כתר הזהב שעל המבנה על ראשה של מריה.
מריה וכתר הזהבמריה וכתר הזהב
מריה וכתר הזהב על ראשה. צילום: עומרי ברנדייס
קתדרלת זלצבורגקתדרלת זלצבורג
היונה המסמלת את "רוח הקודש". צילום: עומרי ברנדייס
אוגב בקתדרלת זלצבורגאוגב בקתדרלת זלצבורג
צלילי המיסה של מוצרט בקתדרלה. צילום: עומרי ברנדייס

הבית של מוצרט

וולפגנג אמדאוס מוצרט, הוא אחד מהסלבים הגדולים ביותר של העיר זלצבורג. המלחין הנודע נולד ב-1756 וב-35 שנות חייו הלחין 626 יצירות מתוכן 23 אופרות מכל סוגי האופרה כגון: חליל הקסם, נישואי פיגארו, חסדו של טיטוס ועוד הרבה יותר. ביתו של מוצארט ממוקם ברחוב הקניות המרכזי בעיר, רח' גטריידה (Getreidegasse) הרחוב העתיק נושא את שמות החנויות בעיצוב מיוחד הנתלים מחוץ לכל חנות. ביתו של מוצארט היום הוא כמובן מוזיאון המספר על חייו האישיים של מוצארט וניתן לגלות על החיים היומיומיים בתקופתו וגם להכיר את האיש עצמו דרך חפציו ודרך מכתבים אישיים שלו אל משפחתו. מחיר: 11 למבוגר, 3.5 לילד ו 4 לנער (חינם עם כרטיס זלצבורג).
ארמון הקיץ Hellbrunnארמון הקיץ Hellbrunn
ארמון הקיץ של הארכיבישוף. צילום: עומרי ברנדייס

ארמון הקיץ של הארכיבישוף

הארכיבישוף של זלצבורג, מרקוס סיטיקוס שבאותה התקופה היה הנסיך של כל מחוז זלצבורג והיה נודע בחוש ההומור המשונה שלו, ובדרכו הייחודית להזכיר לנתיניו ולנו את שברירות החיים. ארמון הלברון (Hellbrunn) שהיא בעצם אחוזה גדולה אשר אינה נועדה ללינה כלל. אלא רק להעביר באחוזה את ימי הקיץ בציד, במסיבות וחגיגות למיניהם. בחדרי האחוזה עצמה ניתן לראות את פסגת הידע של המאה ה-17 בכל הקשור לחיות נדירות, ולמפות העולם החדש. וגם טכנולוגיה הידראולית "חדישה" שאותה ניתן לחוות בחלק מן החדרים. אבל החלק המעניין ביותר של האחוזה נמצא בחלקה התחתון ובגנים שלה. שם ניתן למצא חדרים שלמים אשר מעוצבים בסגנון ימי ובהם מוחבאים "הפתעות", בצורה של זרנוקי מים אשר משפריצים על האורחים מאין ספור נק' בכל חדר וחדר ובגנים. מספרים שוולט דיסני ביקר בארמון ומחדרים אלו קיבל השראה לחלק מהמתקנים בדיסנילנד. מומלץ לסייר בארמון הלברון יחד עם מדריך בכדי לחוות את הארמון כפי שהתכוון הארכיבישוף. גם הכניסה לארמון וגם הסיור כלולים בכרטיס זלצבורג (סיורים בכל יום 09:00-18:00 בחודשי יולי אוגוסט) מחיר: 12.5 למבוגר, 5.5 לילד. וניתן להגיע עם קו 25 ממרכז העיר.
שולחן מזרקות ב-Hellbrunnשולחן מזרקות ב-Hellbrunn
שולחן מזרקות בחצר הארמון. צילום: עומרי ברנדייס
ארמון Hellbrunnארמון Hellbrunn
אחד מחדרי "ההפתעות" בארמון. צילום: עומרי ברנדייס

צלילי המוסיקה

אי אפשר לדבר על זלצבורג ולא להזכיר את אחד הסרטים האייקונים ביותר שצולמו בעיר. הסרט האמריקאי אשר צולם בעיר ובסביבה חולש על נק' מעניינות בעיר ובארמונות כגון: גני ארמון מירבל (Mirabell palace), הגזיבו הלבן בארמון הלברון, וטירת וורפן (Werfen fortress) הנמצאת חצי שעה דרומית לעיר המופיעה בסרט, בזכות הנוף הסובב את הטירה והמראה הייחודי שלה. קיום ניתן לחזות שם במופע בזאות מרהיב - השימוש בבזים ועופות דורסים לשם ציד. אל הטירה עולים ברכבל וניתן לחזור איתו אבל הרבה יותר מומלץ לטייל ברגל במורד ההר. מחיר: 12.5 למבוגר, 7 לילד (20% הנחה עם כרטיס זלצבורג).
הגזיבו הלבן בארמון הלברוןהגזיבו הלבן בארמון הלברון
הגזיבו הלבן בארמון הלברון. צילום: עומרי ברנדייס
טירת וורפרןטירת וורפרן
טירת וורפרן. צילום: עומרי ברנדייס
בזאית בזאית
בזאית בטירת וורפרן. צילום: עומרי ברנדייס

קניות בזלצבורג

אחרי שהספקתם לשטוף את העיניים בחנויות היוקרה של רח' גטריידה (Getreidegasse) וסביבתו ובא לכם להתפנק קצת עם מבצעים ניתן להגיע לרחוב בראשי היוצא מן העיר רח' אלפנשטראס (Alpenstrasse), כאן תוכלו למצא קניון המציע מוצגים מוכרים יותר ובסמוך לו ניתן למצא אאוטלט ספורט. ובדרך לשדה התעופה תוכלו לעצור גם ב-McArthurGlen  אאוטלט של מותגי יוקרה.
מחוז פלאכאומחוז פלאכאו
מחוז פלאכאו, כשעה וחצי מזלצבורג. צילום: עומרי ברנדייס

מחוז פלאכאו (Flachau)

כשעה וחצי נסיעה דרומה מהעיר נגיע למחוז פלאכאו, המורכב ממספר עיירות קטנות ובמרכזה העיירה פלאכאווינקל (Flachauwinkl). בחורף אזור הררי זה הופך לאתר סקי בעל 270 מעליות ואזור גלישה מחובר של כ-760 ק"מ. בקיץ ובעיקר בחודשי יולי אוגוסט הגוון הלבן והחום הופכים לגוונים שונים של ירוק הפזורים על כל הר וגבעה שמסביב. בעיירה המרכזית ניתן למצא בתי מלון קטנים ובתי הארחה, המתמחים באירוח אוסטרי חמים ומחויך. בערב ניתן ללכת לבר מיוזקשטאדל (Musistadl) בעיירה ולחוות ערב של ריקודי עם בלבוש מסורתי (Schuhplattler).
ריקודי עם מסורתיים באוסטריהריקודי עם מסורתיים באוסטריה
ריקודי עם מסורתיים. צילום: עומרי ברנדייס בעיירות ציוריות אלו ניתן למצא מגוון של אטרקציות לכל המשפחה. ישנם מאות ק"מ של מסלולי הליכה. או לחילופין ניתן לשכור אופניים חשמליות (כן צריך לפדל קצת) עם מדריך או ללא. לבחור אחד מעשרות מסלולי רכיבה ולחלוש על הנופים שלא מפסיקים להפתיע. מומלץ לקחת תיק עם שתיה וקצת אוכל. הבעיה היחידה היא לנסות להחליט היכן יפה יותר בכדי לעצור לפיקניק על הדרך. מחיר: 35€-40€ ליום שלם, 27€-32€ לחצי יום.
מחוז פלאכאומחוז פלאכאו
הנוף לא מפסיק להפתיע. צילום: עומרי ברנדייס מומלץ לעלות בגונדולה גרפנברג (Grafenberg) לפסגת ההר שמעל העיירה וואלגרין (Wagrain) וליהנות מהנוף, מאטרקציות לכל המשפחה וממגרשי משחקים לילדים הפזורים בכל ההר וניתן להגיע אליהן בעזרת מסלולי הליכה מסודרים להפליא. וכמובן לאכול ארוחה אוסטרית באחת מבקתות הסקי שעל ההר. מחיר עליה וירידה בגונדולה: 25.1למבוגר, 15.1 לילד (ניתן כמובן לרדת מההר בהליכה)
מחוז פלאכאומחוז פלאכאו
הספסל הכי בר מזל בפסגה. צילום: עומרי ברנדייס
מסלול סקי בקיץמסלול סקי בקיץ
פרות "גולשות" במסלול ירוק. צילום: עומרי ברנדייס
אחת מהאטרקציות המרגשות בעיירה היא מזחלת הרים אקסטרימית שיורדת מאחד ממסלולי הגלישה באתר במהירות מסחררת ובאורך של 1,100 מ', אם אתם אוהבי אדרנלין מומלץ להמתין בפסגה ולהשאיר מרווח בינך לבין הגולש הקודם. טיול מומלץ נוסף באזור פלאכאו הוא טיול לאגם ייגרסי (Jägersee) אליו ניתן להגיע גם באופניים, וניתן להסתובב סביב האגם בסיור רגלי קצר ולהנות מנוף מהפנט המשתקף באגם ברבורים מקסים. וניתן גם לעשות טיול ארוך יותר אל האגמים אשר נמצאים במעלה ההר, כשעה וחצי הליכה לכל כיוון. מחיר המזחלת: 8.5 למבוגר, 6.5 לילד, 11.5 מבוגר וילד מתחת לגיל 7.

כיצד מגיעים?

חברת סאן דור, מקבוצת אל על, השיקה לפני כחודש טיסות ישירות לעיר זלצבורג היוצאות פעמיים בשבוע מנתב"ג, בימי שני וחמישי בעלות של 349$.
אגם ייגרסי (הציידים) אגם ייגרסי (הציידים)
אגם ייגרסי (הציידים). צילום: עומרי ברנדייס
הכותב היה אורח של חברת סאן דור ומשרד התיירות של זלצבורג

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםאוסטריהזלצבורג

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: