אא

שביל ישראל: הרפתקה של פעם בחיים

שביל ישראל, שנבחר בידי נשיונל ג'יאוגרפיק כאחד מ-20 מסלולי ההליכה הטובים ביותר, מדן שבצפון ועד אילת שבדרום והצעידה בו מזמנת היכרות עם מגוון נופים ואוכלוסיות. אור בן יהודה, ששכל את אביו בשביל, יצא לסגור מעגל ולסיים את מה שאביו לא סיים. בתום מסע של 1,100 ק"מ שארך 3 חודשים, הוא חזר גם עם המלצות על המקומות שחובה לראות בדרך

הר ארבל. צילום: אור בן יהודה הר ארבל. צילום: אור בן יהודה
אפתח בגילוי לב. יש לי חיבור אישי מאוד לשביל ישראל. כשהייתי בן 9, אבא שלי יצא להשלים מקטע משביל ישראל ולא חזר. הוא לקה בדום לב וניסיון החילוץ לא צלח. מתוך המקום הזה ומהרצון לסיים את מה שאבא שלי לא זכה להשלים, יצאתי למסע נפשי ופיזי לאורכה של ישראל, ביחד עם אוהד הנווד ואלון ג'ורג'י – שני אנשים שעד לפני 4 חודשים לא הכרתי אישית. אור בן יהודה

חוויה מעשירה וייחודית

שביל ישראל מסומן בצבעים לבן, כחול וכתום וחוצה הרים ועמקים, מדלג בין נחלים שוצפים למדבר ומספק הצצה ייחודית למנעד ההיסטורי והתרבותי של ישראל. מאפשר חשיפה למקומות, לתרבויות ולסיפורים מכל הקשת הרחבה של החברה הישראלית. השביל נחנך כבר בשנת 1995, אך דווקא בתקופת הקורונה קיבל משמעות חדשה כתחליף זמני לכל אותם אנשים שרצו לטוס לטיול הגדול של אחרי צבא ומצאו את עצמם סגורים בין גבולות המדינה. ולא רק חיילים משוחררים. עוד ועוד שכבות גיל בוגרות יותר יוצאות למסע. אחד הדגשים החשובים ביותר עבורי ועבור חבריי למסע היה לא לרוץ את השביל מתוך כוונה להשלים אותו כמה שיותר מהר, אלא לצאת למסע רגשי ונפשי. להרגיש באמת כל נקודה במסלול, להתערות בטבע ולספוג את התרבות המקומית בכל מקטע. חלק בלתי נפרד מהחוויה של שביל ישראל הוא "מלאכי השביל", אנשים שמתגוררים בסמוך לשביל ישראל ופותחים את בתיהם למטיילים. תתפלאו לגלות שלחלקם יש אפילו חדר בבית שכל ייעודו הוא לארח את הצועדים בשביל ולספק להם מקום נעים לנוח ולמלא את הבטן. "מלאכי השביל" היו עבורי חלק מרכזי מהחוויה התרבותית. ההיכרות עם אנשים שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו ולכל אחד יש סיפור חיים, דעות, מחשבות ותפיסות עולם משלו, הייתה עבורי אחד משיאי הטרק כולו והעניקה לו עוד ערך מוסף. עכשיו, בואו נעבור לכמה מתחנות החובה שאסור לפספס בשביל ישראל, מצפון לדרום.

הר ארבל

הר ארבל שוכן בגליל התחתון ומשקיף על טבריה. להר נודעה חשיבות היסטורית רבה עוד מתקופת בית שני, אך רוב המטיילים מטפסים על ההר כדי להגיע אל ראש הצוק וליהנות מנופה המרהיב של הכנרת התכולה והר החרמון ברקע.

חוף בית ינאי

חוף בית ינאי שבאזור השרון נחשב לאחד היפים בישראל. כשתתקרבו אליו, תבחינו מיד במחזה מרשים – מצד אחד הים התיכון במלוא הדרו ומנגד, צוקים גבוהים.

ברכת צפירה

ברכת צפירה היא אחת הנקודות המרהיבות ביותר במדבר יהודה. אחרי ימים של גשם ושיטפונות, היא מתמלאת במים צלולים וצוננים. ביום חם אי אפשר לעמוד בפיתוי ולא לקפוץ למים. מיקומה של הבריכה עוצר נשימה, אבל חשוב לציין: הטיפוס אמנם אינו ארוך אבל כולל טיפוס תלול וסולמות וגם הירידה בחזרה למטה עלולה להיות מאתגרת. צילום: אור בן יהודה

ים המלח

שנה (לא בימי קורונה) ים המלח מושך אליו המוני מטיילים מכל העולם. החלטנו לסטות מעט מהשביל ולבקר באזור ונותרנו חסרי מילים אל מול שקיעה מטורפת. אם תצעדו על שביל ישראל, הקדישו לים המלח ולאתרים שמסביבו את הזמן הראוי.

נאות סמדר

קיבוץ נאות סמדר שוכן בנווה מדבר יפהפה בדרך לאילת ונראה כאילו נלקח היישר מהארמון של יסמין בסרט אלאדין. הקהילה המקומית מנהלת אורח חיים מיוחד ששם דגש על חקלאות אורגנית, בנייה מדברית ומיחזור, אך רוב המטיילים מגיעים לכאן לביקור בבית האמנויות המיוחד, הבנוי מלבני בוץ מבודדות ומעליו מגדל צינון פסיבי שמשמש 'מזגן' טבעי.

הר כרבולת

הר הכרבולת הוא המקטע הקשה ביותר על שביל ישראל. המסלול המאתגר כולל הליכה מתמדת בשיפוע, ומרגע שתתחילו אין לאן לברוח. זה מסלול מעגלי של 19 קילומטרים שכולל אלף מטר של עלייה מפרכת וירידה תלולה, וגם הליכה על סלעים משוננים וחציית מקווי מים. אבל למרות הקושי, הנוף המדברי המופלא שיקדם את פניכם לאורך הדרך הוא גמול הולם, ללא ספק. זה אתגר גופני ומנטלי, כמו שביל ישראל כולו.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מטיילים בארץשביל ישראל

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: