8 שנים באיחור: הפיאסקו של שדה"ת החדש בברלין בדרך לסיום

שדה"ת בברלין בו הושקעו כבר כ-5 מיליארד אירו, צפוי להיפתח בחודש אוקטובר 2020 לאחר 13 שנים של תכנונים ולמרות ההמלצות של מומחים אחדים שלא לפתוח את השדה כלל. מאיר בלייך על שדה"ת "עם חצי מיליון הטעויות"

שדה התעופה החדש בברלין Willy Brandt. צילום: 123rf

 

שדה התעופה 'ברלין-ברדנבורג', (BER) שיישא את שמו של וילי ברנדט, אמור להתחיל לתפקד מבצעית בשנה הבאה, שמונה שנים לאחר הפתיחה המתוכננת. המנהל הנוכחי של שדה התעופה, אנגלברט דארדרופ, הצהיר על כך בחודש אפריל השנה בעוד העבודות ברחבי השדה נמשכות.

למרות ההמלצות של מומחים אחדים, שלא לפתוח את השדה כלל, נראה שהגרמנים עברו את נקודת האל-חזור. בשדה הושקעו כבר כחמישה מיליארד אירו והצפי הוא, שכדי לסיים את כל הנדרש למען יהיה אפשר להפעילו, יידרשו עוד מיליארד עד שני מיליארד אירו. ההערכה הראשונית לפני 13 שנים דיברה על הוצאה של 2.8 מיליארד אירו וההערכות צמחו מדי שנה בשנה.

כתב ה-BBC, שביקר באתר לאחרונה, סיפר לצופיו ולקוראיו כי מסועי המזוודות מופעלים אחת ליום כדי לשמר את תקינותם, כך גם שלטי ההמראות והנחיתות. בבית המלון מנגבים את הרהיטים מאבק ובתחנת הרכבת התת-קרקעית עוברת פעם ביום רכבת רפאים. מאז שהחלו לתכנן את השדה ב-2006 ולבנותו ב-2008 לא עבר דרך דלפקיו ושעריו ולו נוסע אחד. "השדה עם חצי מיליון הטעויות" היא כותרת הכתבה שהוא פרסם לאחרונה.

למעשה, מדובר ב-550 אלף טעויות שנעשו בידי הברלינאים, שביקשו להקים בעירם שדה כראוי למעמדה של העיר, שאוחדה לאחר הפלת החומה ב-1989. הנסיבות הכלכליות והפוליטיות גרמו לפיאסקו, שאינו מאפיין את הדימוי של הפרפקציוניזם הגרמני.

לראשי העירייה בברלין וגם לעמיתיהם במדינת ברנדנבורג, המקיפה את הבירה הגרמנית, היה ברור שנמלי התעופה טגל (TXL) ושונפלד (SXF) אינם יכולים להפוך לשדה הבינלאומי המייצג את בירת גרמניה. ההחלטה היתה לבנות שדה חדש, שיעשה שימוש באחד ממסלולי שדה שונפלד (שיוארך) שבמזרחה של העיר. לשם כך הוקמה חברה משותפת ע"י שתי הרשויות (37% כ"א) וממשלת גרמניה (26%).

היקף שטחו של השדה החדש אמור להיות 2,000 מגרשי כדורגל עם יכולת קליטה של 28 מיליון נוסעים. עם הרחבתו תתאפשר בשנת 2035 קליטתם של 58 מיליון נוסעים. הטרמינל ממוצב בין שני מסלולים מקבילים וכל אחד מהם מתפקד בנפרד בשל המרחק ביניהם.

זמן לא רב לאחר שהפרויקט יצא לדרך, פרץ המשבר הכלכלי של 2007-8, והניסיונות להפריט את החברה כשלו. המהלך שנקטו הפוליטיקאים היה לפזר את העבודות בין 30 ל-40 קבלנים כדי להוזיל את העלויות ולחסוך כספי ציבור, אלא שעל פרויקט בסדר גודל כזה צריך פיקוח הדוק ומקצועי, וכזה לא היה בנמצא.

במקביל היו גם טעויות תכנוניות, שמקור חלקן היה בהחלטות, שהתקבלו תוך כדי תהליך ההקמה. כך, למשל, התברר שהארכיטקט הראשי בחר שלא להותיר מספיק שטחים לחנויות בשל היעדר סימפטיה אישית לאופי המתמסחר של שדות התעופה. הוא בחר להתעלם מן העובדה, שמחצית מהתקבולים של נמלי התעופה נובעים מהזיכיונות של שטחי המסחר. כאשר הממונים הבחינו בכך, היה צריך לשנות את תמהיל שטחיו של הטרמינל.

כך גם הוקדשו שטחים נכבדים לכבודם של מטוסי אירבוס 380-A על שתי קומותיהם, בשעה שהמטוס הענקי, שהוגדר ככישלון מסחרי, יורד מקו היצור. במקביל, חברות הלאו קוסט, העושות שימוש במטוסי בואינג 737 או איירבוס 320A, מגדילות את היקף השימוש בשדות התעופה בעשרות אחוזים מדי שנה בשנה, אולם לריינאייר, לאיזי ג'ט ולדומותיהן יש דרישות שונות משדה התעופה. הן לא נזקקות לגשרים האוויריים המחברים בין הטרמינל למטוס והן מסתפקות במדרגות ובאוטובוס. גם המגמות הללו מחייבות מהפך בתוכנית ההבניה של השדה.

התוצאה הייתה שינויים תכופים ודחיקת שטחי שירות חיוניים למינימום עד לרמה של מערכות כיבוי האש. לפי תיאורו של הכתב הבריטי, איש לא ידע מה מותקן והיכן. "אובדן שליטה", הייתה ההגדרה, שבה השתמשו גורמים שראו את הנעשה. תופעות כאלה לא מנעו את ההכנות לטקס הפתיחה ב-2012, אולם כאשר הממונה על אישורי הבטיחות לא נתן את ההיתר המתאים, לא הייתה ברירה אלא לעצור את המרוץ.

אז החלו לצוף על פני המים כל הבעיות, אחת אחרי האחרת, עד שמספרן הגיע ל-550,000, מספר בלתי יאמן. למנהליו של הפרויקט התברר שצריך בין השאר להחליף מאות קילומטרים של כבלים, 4,000 דלתות לא תואמות ומדרגות נעות, שהיו קצרות מדי ולא הגיעו ליעדן.

עתה מקווים שטקס הפתיחה יתקיים באוקטובר 2020. בינתיים, הטסים באל על או איזי ג'ט לשדה התעופה שונפלד, יכולים לראות את מבנה הענק הדומם מן הטרמינל הצנוע של השדה הוותיק. המקומיים ותיירים יכולים להצטרף לטיולים מאורגנים באתר, שנהפך לאטרקציה תיירותית וגם חומר לימוד בפקולטות למנהל ולארכיטקטורה.

ברלין. שדה תעופה שלישי החל מ-10/20?. צילום פספורטניוז

 

נושאים שמוזכרים בידיעה