תובענה ייצוגית כנגד חברות תעופה וסוכנויות נסיעות

בשבוע שעבר המועצה הישראלית לצרכנות, הגישה תובענה ייצוגית כנגד מספר חברות תעופה זרות ו-2 משרדי נסיעות בגין גביית אגרת נוסע שלא כחוק

Aviation Lawsצילום: שאטרסטוק

לטענת המועצה הישראלית לצרכנות חברות התעופה: טורקיש איירליינס, אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטנהזה, איבריה. וכן סוכנויות הנסיעות: איסתא ואופיר טורס. ביצעו גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה בגילאים 12-15. התביעה הוגשה ביום חמישי (4.7) לבית המשפט המחוזי בירושלים.

המועצה הישראלית טוענת כי מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה, והם נקובים, ככלל, כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים. מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD – שהיא מס הנמל הגבוה בעולם מסוגו והיא עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג, השווים לכ-100 דולר אמריקני, עבור נוסע היוצא מגבולות בריטניה לישראל.

המועצה טוענת בתביעתה שהחברות ידעו היטב כי ממשלת בריטניה הרחיבה את הפטור גם לנוסעים המצויים בגילאים 12 עד 16, אולם הן לא עשו דבר על מנת למנוע מאותם נוסעים לשלם להן את האגרה. המועצה דורשת בתביעתה כי החברות ישיבו לכל הנוסעים ששילמו את האגרה על אף שלא היו צריכים לשלמה, את הסכומים ששולמו על ידם, בתוספת ריבית והצמדה, וכן היא דורשת כי אתרי האינטרנט של החברות הללו יתוקנו כך שתמנע הגבייה האסורה בעתיד.

עופר מרום מנכ"ל המועצה מסר כי: "חברות תעופה פועלות על פי היתר ומחויבות לפעול בהתאם לכל הכללים ובוודאי שלא לגבות מיסים שהציבור לא חייב לשלם – ויותר מכך פטור מהם. לעמדת המועצה לצרכנות, אין להעביר את הנטל לצרכן לבדוק אם הוא פטור ולבקש החזר כספי על מה שנגבה ממנו שלא כחוק. המועצה תדאג כי החברות שפעלו שלא כדין ישיבו את מלוא הכסף לציבור כפי שהסכימו לעשות חברות אחרות עוד בטרם הגשת התביעה ואם קבלת מכתב התראה מטעם המועצה בעניין זה"

בטרם הגשת התביעה, פנתה המועצה לגורמים מרכזיים בשוק התעופה הישראלי, וזאת בדרישה להשיב את הכספים והביא לתיקון מערכות ההזמנות של החברות. חברת תעופה זרה אחת, שאת פרטיה התחייבה המועצה שלא לפרסם, הסכימה להשיב את כלל הכספים שגבתה מנוסעים ישראלים שטסו מבריטניה לישראל וזאת בתוספת ריבית והצמדה. כמו כן הסכימה החברה לתקן את אתר ההזמנות שלה, כך שתמנע גביית האגרה בעתיד. עוד התחייבה החברה כי עד למועד התיקון האמור, היא תפעיל נוהל שיאתר אחת לחודש את הנוסעים הפטורים, ותבצע להם השבה אוטומטית של סכום אגרת ה- APD  ששילמו. הסדר דומה הושג מול סוכנות נסיעות מרכזית בישראל.

נושאים שמוזכרים בידיעה