אא

ב-חבל תסלי (Thessaly) ביקרתם כבר?

חופים ומטעמים, אגמים וטברנות, "שוויץ הקטנה", צוקי מטאורה ומשקה הציפרו - חבל תסלי שביוון קורא לכם. עכשיו גם פעמיים בשבוע בטיסות ישירות מנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני

חצי האי פליון - חופים בצל מצוקים. צילום: אבשלום ששוני חצי האי פליון - חופים בצל מצוקים. צילום: אבשלום ששוני
פרנסי חבל Thessaly ביוון, נציגות לשכת התיירות של יוון בישראל וחברת הנסיעות איזיטרוול מבקשים לקדם את התיירות מישראל לאתרי התיירות בחבל, שצוקי מטאורה וחצי האי פליון הם הבולטים שבהם. לשם כך גוייסה חברת התעופה TUS, המפעילה מטוסי פוקר 70 ו-90. בשבוע שעבר התקיימה טיסת השכר הראשונה, אחת מבין שתיים בשבוע, לשדה התעופה בקרבת העיר וולוס הממוקמת במחצית הדרך בין אתונה לסלוניקי. בחבל תסלי ארבע נפות ובכל יום מארבע ימי השהות שלנו שם סיירנו באחת מהן.

פליון

העיר וולוס (Volos) ממוקמת בקצה מפרץ והיא היתה בעבר נמל חשוב. וולוס היא השער לחצי האי פליון על חופיו וכפריו ההרריים. כיום מציעה העיר טיילת עם מסעדות ובתי קפה על החוף וגם מעבר לו. בוולוס 600 בתי אוכל ומשקה המכונים tsipourádiko – כינוי השואב את שמו מהציפורו, שהוא אחיו התסלי-מקדוני, המעודן והטעים של האוזו. חצי האי פליון נקרא על שמו של ההר המתנשא לכ-1,500 מטרים וניצב בבסיס חצי האי שאורכו כחמישים ק"מ. האזור עשיר במים ומיוער והגוון הירוק שולט בו. בין הגבעות והנחלים הזורמים אל הים מצויים כפרים עם בתי אבן ומטעי פרי ולאורך החופים שוכנים מפרצים בצל מצוקים. שבילים אטרקטיביים סומנו ושופצו ועתה אפשר לטייל ברחבי חצי האי ברגל, אך גם נסיעה בכבישים העקלקלים אינה פוגמת בהנאה.
העיירה קלאבקה בצל צוקי ענק העיירה קלאבקה בצל צוקי ענק 
העיירה קלאבקה בצל צוקי ענק הכפר פורטריה, שם חנינו בלילה הראשון, מגלם כפר טיפוסי באזור. בתי מלון משפחתיים, חנויות מזכרות עם תוצרת מקומית, טברנות סביב כיכר השוק הנהנית מצל של עצים עתירי צמרת וברזיות אבן המזרימות מי שתיה ללא הפסק, הם מרכיביו התיירותיים. ארוחת ערב משופעת מנות ראשונות (meze) מלווה בציפורו במסעדת Krista, היתה סעודה ראשונה בשורה של ארוחות המהוות חלק חשוב ומענג בטיול באזור זה, הידוע בעושר צמחי התבלין שלו. מקריניסטה הוא כפר שכן (2 ק"מ) ואין להחמיץ ביקור בו. הוא מכונה "המרפסת של פליון" בזכות נוף המפרץ והעיר וולוס הנשקפים ממנו. הכניסה למכוניות אסורה כבכל כפר תיירותי. את מקריניסטה אפשר להגדיר ככזה במובן הטוב של ההגדרה. הדרך מפרטוריה לכיוון דרומו של חצי האי היא כביש נוף מובהק ואבשלום הצלם אומר שכבישי פליון הם נפלאים לטיול אופנועים. הכפר זאגורה המוקף מטעי תפוחים הוא כפר גדול ולמרות זאת הצלחנו להגיע למסעדה ביתית To Meintani, התואמת את ההגדרה "אותנטית" – הגדרה המשקפת את האזור כולו. הטברנה ממוקמת על צלע הר ומביטה מטה לכיוון החוף הנושק לים האיגאי. חופי הרחצה המאוכלסים ביותר הם שלושת חופי אגיוס יואניס. בעינינו מצא חן חוף מילופוטאמוס, אליו יורדים במדרגות.
חבל תסלי - כפרים ששימרו את האותנטיות שלהםחבל תסלי - כפרים ששימרו את האותנטיות שלהם
חבל תסלי - כפרים ששימרו את האותנטיות שלהם

מטאורה

אגם פלאסטיראס - משתלב בטבע למרות שנוצר בידי אדםאגם פלאסטיראס - משתלב בטבע למרות שנוצר בידי אדם
אגם פלאסטיראס - משתלב בטבע למרות שנוצר בידי אדם 140 ק"מ הוא המרחק בין וולוס לעיירה קלאבקה, הממוקמת למרגלות "יער" צוקי הענק של מטאורה. צוקים אלו שימשו מאז המאה ה-11 מקום מסתור והתבודדות לנזירים והללו בנו ברבות השנים מנזרים על ראשי הצוקים (דומים להם יש גם בהר אתוס בצפון מזרח יוון). במאה ה-16 היו שם 24 מנזרים, חלקם בסדר גודל משמעותי. אחדים מהם נפגעו ואף נהרסו במלחמת העולם השניה בידי הכובש הגרמני, שביקש לפגוע בחברי המחתרת שמצאו מסתור במנזרים. כיום יש רק ששה מנזרים פעילים המאוכלסים בידי 15 נזירים ו-55 נזירות. סיבה משמעותית להתדלדלות מספרם הוא היותו של האזור לאחד מאתרי התיירות הפופולריים ביוון. קלאבקה והכפר השכן קסטראקי הם הבסיס התיירותי לסיור במטאורה. העיר מציעה בתי מלון סבירים לתיירים בעוד קסטראקי מתאים יותר למטיילים הרפתקניים. בעיירה נבנה מוזיאון דיגיטלי המציג שלושה סרטים בשלושה מימדים במשך 40 דקות. האחד מתאר את היווצרותו של הרכס שהר אולימפוס הוא חלק ממנו ושוכן בחלקו הצפוני של חבל תסלי, השני את צוקי מטאורה המתנשאים לגובה של 400 מטרים והשלישי מספר את סיפורם של המנזרים (הכניסה חינם, מומלץ). עד 1920 היה אפשר להגיע לתוככי המנזרים רק באמצעות סולמות ולהעלות אליהם מצרכים באמצעות מנופים. כיום, כבישים סלולים מוליכים אל נקודות התצפית ואל המנזרים, שמקבלים בסבר פנים יפות את המבקרים. רבים עולים אל הצוקים ברכבם, אחרים מצטרפים לסיורים מודרכים לחצי יום עם אחת מסוכנויות התיירות המקומיות (25 אירו לאדם).

אגם פלאסטירס

50 ק"מ מבדילים בין קלאבקה לקאריטצה (Karitsa), בירת נפה נוספת של תסלי (המרחק לקאריטצה מוולוס הוא 110 ק"מ). העיר היא נקודת מוצא לבילוי ונופש לגדות אגם פלאסטירס (Plastiras) שממוקם בטבורו של אזור שזכה לכינוי "שוויץ הקטנה". זהו אגם מלאכותי גדול מימדים הנושא שמו של גנרל שהגה את בנייתו של סכר האוצר מימיהם של שני נהרות. עובדת היותו אגם מעשה ידי אדם נשכחת במהרה בזכות השתלבותו בנוף האלפיני הסובב אותו. צבע מימיו נע בין כחול לטורקיז והכביש המקיף אותו עובר בתוככי כפרים אחדים, חלקם בגובה המעניק תצפית פנורמית מפעימה. האגם הוא מרכז נופש במשך כל השנה. בחורף מכוסות הפסגות סביבו שלג ובקרבת מקום יש אתר סקי. בקיץ מוצעות שם פעילויות מגוונות כמו שחיה, שייט עצמי בסירות, רכיבה על סוסים, שבילי הליכה ומסלולי אופניים. מסעדת O Evritos הזכירה לנו את "דג על הדן" והיא ממוקמת לשפת נחל לא במרחק 5 ק"מ מן הסכר.
האניה המשוחזרת ארגו בעיר וולוסהאניה המשוחזרת ארגו בעיר וולוס
האניה המשוחזרת ארגו בעיר וולוס
אנו התארחנו בבית המלון ,Kazarma שחדריו פרושים על צלע ההר הפונה אל האגם. בדרך כלל איני כותב על בתי המלון אך קזארמה הוא ייחודי ולכן יוקדשו לו שורות אחדות. מדובר בבית מלון של 5 כוכבים עם שטחים ציבוריים נרחבים, שתי בריכות (האחת תחת גג), ג'ים, סאונה וספא. הופתענו לגלות שבבית המלון הזה רק 50 חדרים ובעונת הקיץ התפוסה שלו חלשה. חדר לזוג עם ארוחת בוקר עשירה תעלה רק 75 אירו. תעריפי המסעדה זהים לאלו שבטברנות הכפריות ומחיר רוב המנות אינו עובר את עשרת האירו.

לאריסה

התיאטרון העתיק בעיר לאריסההתיאטרון העתיק בעיר לאריסה
התיאטרון העתיק בעיר לאריסה העיר לאריסה, המרוחקת 60 ק"מ מוולוס, היא בירת אזור תסלי והרביעית בגודלה ביוון. בבואנו לשם לא היו לנו ציפיות רבות: בתוכנית צויינו תיאטרון עתיק ומוזיאון ארכיאולוגי. זה האחרון ממוקם בשולי העיר והביקור בו השאיר טעם של עוד בזכות ההסברים המלמדים הכתובים גם באנגלית. ההיסטוריה של תסלי אינה זהה לזאת של אתונה והיא כוללת גם פרק יהודי. במרכזה של העיר, ליד בית הכנסת, יש אנדרטה לזכר נספי השואה בכיכר המכונה "כיכר היהודים". במרכז העיר ממוקם גם התיאטרון העתיק, שנחשף אך לפני שנים אחדות. בקרבתו מצאנו בשעת צהריים עשרות טברנות ממתינות ללקוחות - הללו יבואו לשם בערב - ובמרחק צעדים אחדים משם, סביב "הכיכר המרכזית", נדהמנו לראות עשרות בתי קפה מלאים תושבים. היתה זאת הפתעה לעומת הכבישים הריקים ומתחמי הקניות הסגורים לצידם שראינו בסיור זה. כאמור, התוודענו בתסלי למשקה הציפורו וכדי להביאו לארץ הקודש רכשנו בקבוק (12.5 אירו) בחנות הפטורה ממכס בשדה התעופה הנעים והקומפקטי של וולוס. למרות מיעוט הטיסות הנוחתות בשדה זה, החנות מציעה מבחר משובח. הכותב היה אורח של חברת איזי טרוול, לשכת התיירות של יוון ומחוז Thessaly

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםיוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: