אא

אתונה: מה הסיפור מאחורי כתובות הגרפיטי של העיר

בירת יוון מכוסה גרפיטי. החל מכיתובים כעורים ועד ציורים פרובוקטיביים וסיסמאות מחאה פוליטית וחברתית. בעיר יש רחובות שהגרפיטי לא נחסך מאף בית, חנות, תחנות אוטובוס, עמודים ומדרכות. קירות מדברים

אתונה. צילום: ליאור מרום אתונה. צילום: ליאור מרום
כשנוסעים במונית משדה התעופה לאתונה ונכנסים לפאתי העיר מקבלים רושם לא נעים של בלאגן, לכלוך וונדליזם. חלק מהכבישים עם סדקים ובורות, צמחיה שצומחת ללא סדר אבל מה שבעיקר גורם להרגשה הכבדה הזו הם כיתובי הגרפיטי הנמצאים כמעט בכל מקום אליו מפנים מבט. כיתובים בשפות שונות, ציורים מעוותים וצביעה סתמית של אבני רחוב. בואו נאמר את האמת, לא ממש קבלת הפנים שציפית מעיר הבירה של יוון.
אתונה, יווןאתונה, יוון
להטביע חותם על קיר. הגרפיטי של אתונה בירת, יוון. צילומים: ליאור מרון  
אתונה, יווןאתונה, יוון
 
אתונהאתונה
אך הדבר המפתיע והמדהים הוא שהתמונה משתנה לחלוטין ככל שנכנסים לרחובותיה הפנימיים של אתונה. שילוב מדהים ויפיפה של אתרים היסטוריים עצומים עם בתים מודרניים או כפריים, מסעדות, בתי קפה, חנויות תיירים והרבה מאוד גרפיטי. אבל גרפיטי יפה, שמוסיף לחוויה היוונית של הטיול. שלא תקבלו רושם מוטעה, הגרפיטי המכוער עדיין קיים, אך הוא פחות מורגש ואינו בולט כמו בפאתי אתונה. משנת 2008, עם תחילתו של המשבר הכלכלי, החל הגרפיטי באתונה לקבל תפנית חדה. הוא הופך להיות כלי מחאה פוליטית וחברתית. התקוממות וביקורת קשה כלפי השלטון בעיקר נוכח המצוקה הכלכלית וכניסתם של העובדים הזרים. מציורים יפיפים ויצירות אומנות, הופך הגרפיטי לכלי משחית. כיתובים מכוערים, ציורים פרובוקטיביים, סיסמאות מחאה וישנם רחובות בהם הגרפיטי לא נחסך מאף בית, חנות, תחנות אוטובוס, עמודים, מדרכות וכדומה. אך מצד שני, ישנם רחובות שזה פשוט תענוג צרוף לשוטט בהם. שכונות כמו גאזי, פלאקה, חלאנדרי ופסירי מעוטרות בציורי גרפיטי ואומנות רחוב מדהימים שרק מגוונים את האווירה. באתונה יש שמועה שהשלטון המקומי, מלבד הניסיון שלו לעודד את התושבים ואמני הגרפיטי לצבוע מחדש ולנקות את הכיתובים המכוערים, הוא גם מעודד את אמני הגרפיטי המובילים ליצור ציורי גרפיטי אמנותיים, וכך להפוך את המקום ליעד אטרקטיבי ונעים לסביבה. אגב, מקורה של המילה גרפיטי הוא יווני ופירושה לכתוב.
אתונה, יווןאתונה, יוון

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםיווןאתונהגרפיטי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: