אא

בג"ץ הורה למשרד הבריאות לפרט את מרכיבי התשלום בגין בדיקות הקורונה לנוסעים הנכנסים

הנחיית בג״צ מגיעה בהמשך לעתירת ישראייר כי התשלום הנגבה מנוסעים השבים לארץ מחו״ל אינו חוקי. כמו כן הורו השופטים למשרד הבריאות להתייחס למרכיבי התשלום

אולם בדיקות הקורונה בנתב״ג. צילום: פספורטניוז אולם בדיקות הקורונה בנתב״ג. צילום: פספורטניוז
בג"ץ הורה היום (חמישי), למשרד הבריאות על הגשת פירוט מרכיבי התשלום הנגבה מן הנוסעים הנכנסים מחו"ל. הנחיית בג״צ מגיעה בהמשך לעתירת חברת ישראייר לבית המשפט העליון, כי התשלום הנגבה מהישראלים החוזרים מחו"ל בנתב״ג בגין בדיקות הקורונה אינו חוקי. ישראייר טוענת כי לאור זאת כי כל תשלום חובה, מס, היטל, אגרה או תשלום חובה אחר חייב להיות מגובה בחוק יסוד או בתהליך חקיקה ספציפי הסמכה כזאת או אחרת. כיום המדינה גובה בין 80-100 שקל בגין הבדיקות. השופטים בהרכב יצחק עמית, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז, הורו בנוסף למשרד הבריאות להתייחס לטענת ישראייר כי חלק מהמרכיבים אלה של התשלום חופפים לשירותים שאותם חייבת רשות שדות התעופה לספק על פי דין.

ישראייר טענה בעתירה שהגישה נגד משרד הבריאות ב-30 במאי, כי: “בית המשפט העליון קבע בעניין מרכז השלטון המקומי כי על מנת לסווג תשלום המוטל על-ידי המדינה, יש לבחון, בין היתר, את מאפיין ה-‘רצון החופשי’. ככל שהתשלום המוטל שולל מן האזרח מאפיין זה, יש לסווגו כתשלום חובה, המחויב להיעשות על-פי הסמכה מפורשת בחוק: ‘קיומו של מאפיין הרצון החופשי בתשלום פלוני הוא הכרחי לסיווגו כמחיר, שכן ‘מחיר’ וכפייה אינם דרים בכפיפה אחת’. גם ההיפך הוא הנכון, היעדרו של מאפיין הרצון החופשי, משמע כפיה, הכרחי לסיווגו של תשלום כתשלום חובה. מכאן נובע כי שירות שניתן באופן מונופוליסטי או כפוי על ידי הרשות, כך שאין לאזרח אפשרות התקשרות חלופית, או יכולת משא ומתן כמו בשוק החופשי, יהיה קשה לראות בתשלום מעין זה משום מחיר, והנטייה תהיה לראות את קביעת המחיר כפעולה ריבונית שלטונית, ולכן לסווגה כתשלום חובה מסוג כלשהו”.

כמו כן, ישראייר טענה בעתירתה, כי הדרישה מכל ישראלי לבצע בדיקת קורונה בתשלום מכל יעד בחו״ל 72 שעות לפני הנחיתה בארץ, ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה כאמור בתשלום בנתב”ג, מונעת מישראלים רבים לטוס לחופשה, והוסיפה כי :“קביעת אגרה בלא חקיקה ראשית או הסמכה מכוח חקיקה ראשית, אינה חוקית. סעיף 1(א) לחוק יסוד: משק המדינה, קובע כי מסים, אגרות ותשלומי חובה אחרים לא יוטלו אלא בחוק או על-פיו”.

על משרד הבריאות לתת את תשובתו לא יאוחר מיום 20.7.21. צילום: 123rf

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: