אא

ביום שאחרי: טיול בגן עדן טרופי נקי מקורונה – תכירו את סמואה

אי שם בקצה העולם צפה לה קבוצת איים בלי קורונה - גן עדן טרופי בלב דרום האוקיינוס השקט המכונה סמואה. נופים אקזוטיים קלאסיים ומנהגים מקומיים שמסרבים להשתנות, יוצרים חוויה בלתי נשכחת למי שיטוס הכי רחוק שאפשר ביום שאחרי הקורונה. בעזרת יועץ הטיולים, אביחי בן צור, נספק לכם 10 סיבות לטוס לסוף העולם

איי סמואה. צילום: אביחי בן צור איי סמואה. צילום: אביחי בן צור

1.אי המטמון זה כאן

בשנת 1882 פרסם הסופר הסקוטי, רוברט לואי סטיבנסון, את "אי המטמון" – ספר הרפתקאות המצית את הדמיון האקזוטי עד עצם היום הזה. סטיבנסון, שחלה בשחפת, הרחיק בשנת 1890 עד לסמואה בתקווה שהאקלים הטרופי יקל על סבלו. הוא בנה אחוזה יפהפייה בסגנון אירופאי בפאתי עיר הבירה Apia, שכללה מרפסת מרווחת ואפילו אח. סטיבנסון הזדהה מאוד עם ילידי האי ואף אימץ את הכינוי אותו העניקו לו הצ'יפים המקומיים - Tusitala (מספר הסיפורים). הוא סייע לסמואנים במאבקם מול הכוחות הקולוניאליים של התקופה, אך נפטר בשנת 1894. סטיבנסון קבור לא הרחק מאחוזתו המשמשת היום מוזיאון למורשתו.

2.החופים פשוט מושלמים

אין זה פלא שחופי סמואה נבחרו לארח עונה של "הישרדות", הגרסה האמריקאית. האלים בירכו את המדינה הזעירה בלא מעט מחופי הפסיפיק היפים ביותר. המקבץ המרשים ביותר של חופים טרופיים, נמצא בצידו הדרומי של האי Upolu ובו גם חוף מיוחד במינו שקרקעיתו עשירה בצדפות ענק שמקורן באיי טונגה. כמו כל האטרקציות בסמואה, החופים הם קרקע פרטית השייכת לכפרים, ויש צורך לבקש רשות או לשלם תשלום סמלי. ואם אתם תוהים, היפה ביותר הוא חוף "בחזרה לגן עדן", הנושא את שמו של סרט הוליוודי שצולם כאן ב-1953 בכיכובו של גארי קופר.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואהגן עדן טרופי: ביקור בסמואה
הסרט "בחזרה לגן עדן" עם גארי קופר צולם כאן. צילום: אביחי בן צור

3.לישון על החוף זה דבר שבשגרה

ואם כבר דיברנו על חופים מושלמים, מה לגבי סידורי השינה? אם תמיד חלמתם להירדם לקול רחשי הגלים, תשמחו לשמוע שבסמואה המנגינה הזאת די סטנדרטית. רוב מקומות הלינה באיים הם בבקתות מסורתיות הנקראות fale, והן שוכנות ממש על הקו הראשון של שפת הלגונה. חלק מהבקתות פשוטות ביותר ומתאימות לתרמילאים אך חלקן ממש מפנקות ואף מושכות זוגות החוגגים ירח דבש. וכמובן, מיותר לציין שממש אין צורך במיזוג אוויר עם לוקיישן כזה.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואהגן עדן טרופי: ביקור בסמואה
לישון לקול רחשי הגלים. צילום: אביחי בן צור

4.לטבול בבריכות טבעיות נסתרות

אם תחפשו את סמואה בחיפוש התמונות של גוגל, כנראה שתקבלו הרבה תוצאות שצולמו ב-To Sua Ocean Trench, בולען מרשים שהפך לסמל המסחרי של המדינה בירחוני תיירות ופרופילים באינסטגרם. למרות שהמבט מלמעלה מרשים, סולם העץ לא משאיר הרבה מקום למחשבה, ופשוט צריך לרדת למטה ולהשתכשך בבריכה הטבעית הניזונה ממימי האוקיינוס שזורמים דרך צינור לבה עתיק.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואהגן עדן טרופי: ביקור בסמואה
בולען שהפך לבריכה טבעית - הסמל המסחרי של איי סמואה. צילום: אביחי בן צור

5.לרדוף אחרי מפלים

עם שמות כמו פאפאפאפאיטאיי (Papapapaitai) וטוגיטוגיגה (Togitogiga), פשוט עדיף לבקר במפלים המרהיבים של סמואה מאשר לנסות ולבטא את שמם. עם כמות משקעים ממוצעת השווה לארבעה חורפים ישראלים בשנה אחת, המפלים של סמואה לקוחים כאילו מתוך סצנה של סרט פנטזיה, ונשפכים באלגנטיות לבריכות טבעיות מהרכסים במעבה יערות הגשם המוריקים. זהו התגשמות החזון האולטימטיבי של גן העדן.

6.להכיר את פולינזיה האמיתית

התא המשפחתי בסמואה הוא מעל לכל. הדבר היה נכון בעבר ונכון גם היום. קוד בלתי כתוב, fa'a Samoa ("השיטה הסמואנית"), הוא השולט בחיי המקומיים ביחסים בתוך המשפחה הגרעינית ובחיי הקהילה. במרכז השיטה עומדת המשפחה המורחבת, המכונה "אייגה". ככל שיש יותר ידיים עובדות, החיים יהיו קלים יותר. ככל שמשפחתך גדולה יותר, היא חזקה יותר. לכן, בחיי היומיום אין חשיבות ל"אני", אלא ל"אנחנו", גם אם זה אומר להכניס את אחותה של אשתך ומשפחתה לגור אצלך בבית, או להפריש מהמשכורת שלך לטובת כנסיית הכפר. למרות שקיימת ממשלה רשמית בסמואה, פועלת במקביל מערכת מסורתית הבנויה על צ׳יפים שלעיתים מצטלבת עם המערכת הרשמית. סוגים שונים של צ'יפים מנהלים את חיי הכפר ואת היחסים עם הכפרים השכנים. הם אחראים לטקסים ואפילו יכולים להיבחר לתפקיד לאומי. הדרך להשגת תואר צ׳יף קשה מאוד ויש להפגין אומץ רב, וכרוכה בין היתר בקעקוע הגוף בשיטה המסורתית (והכואבת). ל-fa'a Samoa יש רבדים נוספים ומכיוון שהיא קיימת כבר אלפי שנים, השיטה כנראה עובדת.

7.מאסטר שף, לגברים בלבד

בכל הנוגע להכנת ארוחת יום ראשון המסורתית, הגברים הם אלה שאחראים לספק את הסחורה. אם השעה היא 07:00 בבוקר ביום ראשון ועשן עולה מכל בית בכפר, אל דאגה. אין שום סיבה להזעיק כוחות כיבוי. זמן רב לפני ההשכמה ולפני שפעמוני הכנסייה יזמינו את כולם לתפילה, נערים צעירים מהמשפחה המורחבת בסמואה מתאספים להכין את ה-Umu, סעודה מסורתית אותה מכינים בתנור שנחפר באדמה על בסיס אבני בזלת לוהטות. מדובר בעבודה קשה מאוד שאורכת כ-6 שעות בממוצע. יש דגים שצריך לתפוס, בשר שצריך להיחתך, עלי טארו שצריכים להילקט, קוקוסים רבים לגרד והרשימה עוד ארוכה. הכנת ה-Umu היא חוויה ייחודית שעדיין מתרחשת בכל רחבי סמואה, והיא גורמת לך להעריך (או אולי לא) עד כמה קלים החיים המודרניים.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואהגן עדן טרופי: ביקור בסמואה
אחראים על ארוחת יום ראשון המסורתית. צילום: אביחי בן צור

8.גברים בחצאיות? לא רק בסקוטלנד

האם זה עניין של שוויון זכויות או אולי הסיבה נעוצה באחוזי הלחות הגבוהים? תהיה הסיבה אשר תהא, בסמואה גם גברים יכולים להסתובב בחצאיות. אבל זו לא סתם חצאית, אלא lavalava, פריט לבוש מסורתי שאף מקובל בקרב תלמידים, אנשי עסקים וגם בקרב כוחות השיטור המקומיים. מקור פריט הלבוש הוא בזמנים העתיקים, בהם היה על תושבי האי להיעזר אך ורק בטבע המקומי לסיפוק כל צרכיהם. בהיעדר כותנה וכמובן אמצעים סינטטיים, עיבדו תושבי האיים חלקים פנימיים של גזעי עץ מיוחדים לכדי בד ששימש בין היתר לביגוד.

9.המקומיים אוהבים לשחק באש

הסמואנים גאים לחלוק את תרבותם האקזוטית עם מבקרים במופעים ליליים הכוללים ריקוד, שירה ומשחקי אש. בעוד שהנשים מסתפקות בריקוד מבוסס על תנועות אגן וידיים איטיות, הגברים גורמים לקרקע לרעוד עם קפיצות בלתי פוסקות ותיפוף על גופם בתזמון מושלם. שיא המופע הוא ריקוד האש המתבצע לעיתים כסולו או אם ממש רוצים להרשים את הקהל, בדואט מהפנט. הקואורדינציה מרשימה וההמלצה היא בהחלט לא לנסות את זה בבית.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואהגן עדן טרופי: ביקור בסמואה
כך זה נראה - ריקוד אש מסורתי בסמואה. צילום: אביחי בן צור

10.ד"ש מהדוד סאם

אם כבר הגעתם בערך עד לסוף העולם, טיסה קצרה בת 40 דקות תביא אתכם לסמואה האמריקאית, אחותה של השכנה העצמאית "שניתנה" לארה״ב במסגרת מאבק בין הכוחות הקולוניאליים ב-1899. אמנם הטיסה קצרה מאוד, אבל הפרשי השעות בין שתי הטריטוריות הוא 25 שעות, בשל קו התאריך העובר ממש באמצע. סמואה האמריקאית היא לא רק הסניף הדרומי ביותר של הדוד סאם אלא גם ביתם של קבוצת איי מנואה (Manu'a Islands), מהיפים ביותר בדרום האוקיינוס השקט. האיים דלילים באוכלוסייה אך עשירים בטבע מהפנט מעל ומתחת לפני המים.
גן עדן טרופי: ביקור בסמואה האמריקאיתגן עדן טרופי: ביקור בסמואה האמריקאית
סמואה האמריקאית. צילום: אביחי בן צור

סמואה: תעודת זהות

• ססטוס: מדינה עצמאית מאז 1962 • מספר תושבים: כ-200,000 • שפות רשמיות: אנגלית וסמואנית • מרחק מישראל: 16.5 אלף ק"מ • איך מגיעים: טיסות מאוסטרליה, ניו זילנד ופיג'י • עונה מומלצת: אפריל-אוקטובר אביחי בן צור הוא מדריך קבוצות ויועץ למטיילים עצמאיים לאיי פולינזיה, ומוציא לאור של מדריכי הטיולים XDAYSINY.COM.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםסמואהאיי סמואה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: